Diskussion kring kommentarer

Läs inlägget där ämnet vi diskuterar kring tas upp HÄR.

Postat av Emma Berg http://hastekipage.blogg.se
"Tyvärr är det så, och jag har sett sånna ryttare flera gånger på tävlingar, och undrar varför dom gör så. Jag har sett flertalet ryttare som bara slår med spöt, och får tillsägelse av dommaren men bryr sig inte - sånt fattar jag inte, lixom jag hade tyckt det var SÅÅ pinsamt om en dommare säger åt mig att ta det lugnt med mitt spö och sporrarna.. Men tydligen tycker inte alla ryttare så, och det är synd.
Att alla bara inte kan tänka så, tänka på hästen i första hand. Man borde tänka efter lite på hur man behandlar hästen, för har den inte gjort nåt, varför slå den med spö och kämma in vassa sporrar ? Det hade vi ju inte tyckt va kul om nån skulle gjort på oss, så VARFÖR gör ändå vissa det på sina hästar ? Det är sorligt tycker jag, för sånna ryttare borde inte få tävla.

Och sen dom som bara glor på, UTAN ATT GÖRA NÅT.. Varför ?! Varför gör inget något åt det? För det är faktiskt en stor sak, som du sa - det är misshandel - även om det är på ett djur, men vaffan hästen kan inte säga till sin ryttare "snälla sluta slå mig med ditt spö" , så om nu ryttaren inte fattar det, varför gör man inget själv då ? Usch nej, sånt tycker jag är tråkigt .."

Jag håller med Emma, och tycker att det är en riktigt bra kommentar med bra åsikter och funderingar som innehåll! För jag tror att det är ett problem att ponnyryttare inte växer upp med hästarna på samma sätt längre. Nu står man uppstallade i vardagsrums liknande stall med värmeslingor i golvet och häst solarium, man betalar fleeera tusen för att ANDRA ska göra jobbet med ponnyn - sedan är det mamma och pappa som sadlar (självklart fungerar det inte såhär hos alla, men siffran unga ryttare som har det såhär ökar, tyvärr). Då blir ju det ganska uppenbart att man inte kan lära sig läsa av djuret, eller förstå det här med att band mellan ryttare och häst är viktigt. För det ÄR misshandel att slå/sparka/rycka på sin häst - men allt för få ser på problemet så allvarligt.
Vad tror ni, håller ni med Emma?

Postat av Nina http://brahastfakta.blogg.se
"Det är verkligen fruktansvärt, och det stämmer ju verkligen det du säger...Det förstör det roliga med tävlandet...Jag skäms att vara på tävling, dels för jag ser hur en del kan bete sig mot sin ponny eller hur de håller på och skriker på sina föräldrar. Sedan skäms jag över att jag inte vågar säga något heller, nu var det längesedan jag tävlade men det senaste stängde jag helt enkelt av, blind och döv och stum var jag kan väl säga.

Jag tycket det var så jobbigt att se, och även om en del saker inte var så hemska så kunde jag liksom börja gråta för hästen och jag orkade inte tillslut. Men det är ju fel det med, jag slår inte och håller på men det är ju även det som man INTE gör som räknas oxå..."

En bra kommentar, som jag bara kan instämma i..

Fortsätt att diskutera och kom med åsikter och tankar, ett spännande ämne att diskutera tycker jag!


Kommentarer
Postat av: Emelie

håller faktisk med dem & dessutom ska man kaunna rida sin häst utan sporrar och faktiskt utan spö fast vissa undantag från vissa hästar som ja ni fattar.som många hoppryttare på tävlaningar har spö fast de egentligen har spö att använda för att slå hästen med det när hästen stannar om hästen har frammåt bjudning eller så och hästen stannar och man slår till med spöt Vad gör det egentligen för mening när man egentligen kan använda skänklarana ist för att bara åka med och använda spöt ist för rida ON REAL! Folk på tävlings banorna (oftast på ponny hopptävlingar vad jag har sett) slår hästen med det ifall de trillar av( jag har sett det mng ggr)när det egentligen oftast kan bero på ryttarn.

jag blir bara så ledsen när jag ser det ,kan de nt lära sej som tex efter peders fall i scandinavium att dä'r var det ju typ hans fel (om jag förstått rätt)och där bara klappar han om hästen och så är det bra och så ist för så och gorma över hästen och slåå den med spöt!

2011-03-03 @ 19:59:18
Postat av: I J W T B Y - Hästfotograf Jessica Stene

riktigt bra kommentarer! tycker de ska finnas mer glädje i tävlandet och kärlek till hästarna.

2011-03-03 @ 20:20:40
URL: http://IJWTBY.blogspot.com
Postat av: Matilda

Mycket bra och riktiga kommentarer (tyvärr). Sjukt att det ens ska behövas ta upp det här ämnet, då hästarna borde få behandlas ordentligt. Jag har sjuka bilder på min dator som jag fotograferat själv, dock så är det på en tjej som jag känner IRL så jag törs inte publicera dom någon stans - Skulle jag våga det så skulle jag lätt lägga upp dom. Men då det bara är jag som har dom som JAG vet om, så törs jag faktiskt inte publicera dom. En utav bilderna vet jag finns på en hemsida, och det är här: http://www.123minsida.se/horsesinpain . Bilden som jag menar är den största bilden på en svart ponny som är påväg upp i stegring med en smal flicka i linne på ryggen. Den bilden är inte ens den värsta som jag fotograferat och jag fattar inte hur den läckt ut då jag inte lagt upp den någon stans eller någonting :( Men det är i alla fall ett "smakprov" på hur det kan se ut.



kan även meddela om att denna tjej påstår sig hålla på med "natural horsemanship"..

2011-03-03 @ 20:29:29
URL: http://matildaforsstedt.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Hästen har inte valt att tävla, den har inte blivit tillfrågad men ändå gör den det - varför? Jo, hästen är ett djur som vill vara till lags. Den gör sitt bästa och försöker alltid förstå vad vi vill att den ska göra, hur otydliga vi än är. Det är det jag tycker är viktigast att tänka på i umgänget med hästen, vilket också innefattar tävling och situationer som kan uppstå där. En sak är en mänsklig boxningsmatch där deltagarna blir sönderslagna, men där har båda två medvetet valt att ta del i matchen. På tävling är hästen där med oss och har oss som enda trygghet, det är vi som har satt den i situationen och därför ligger ansvaret fullt ut på oss. Var glad att hästen följer med dig och ta vara på det förtroendet!

2011-03-03 @ 20:58:59
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Nadja

Det värsta är nästan "ponnyföräldrar". Mammor som sitter och smackar och skriker på läktaren, pappor som tar spöet och piskar hästen när de kommer ut från banan för att ungen ställt ponnyn ur ett omöjligt läge att hoppa, så de får 4 fel, och pappan är rasande. Känner tyvärr en familj som gör just såhär, trots flera utskällningar från diverse överdomare...

2011-03-03 @ 21:04:31
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Riktigt bra kommentarer tycker jag!

Jag kan inte förstå hur man kan bete sig så mot sin ponny. Så himla hemskt! Tycker det verkar som att många ser sin ponny som en robot istället för en levande varelse och det är ju helt sjukt:(

Jag har en ponny som jag tävlar på LB nivå, ibland nitar vi ut oss men ibland hoppar vi runt och vinner. Skulle ALDRIG kunna slå min ponny!

Även fast det kanske inte har gått så bra på en tävling är han ju ändå samma ponny. Samma ponny som man tar hand om varje dag, busar i skogen med , tränar och tävlar. Tycker fler borde se sina ponnysar som personligheter istället för robotar. Dem är levande varelser som alla har bra och dåliga dagar dem också:) Det är ju ofta inte heller hästen som gör fel utan ryttaren! Tycker fler ska se glädjen i att tävla sina ponnysar och ge dem kärlek. Det tror jag man kommer längst på!!

2011-03-03 @ 21:06:37
Postat av: amanda

Men sen är vissa dommmare STENHÅRDA jag menar, lägger ponnyn en nit kanske man inte ska klappa den och berömma? I tr står det att man får lägga på 3 gånger(?) fast vissa får tillsägelser för en ''snäll''. Så det bror ju på vad man gör!

Men det är ju absolut inte okej och slå och sporra hela tiden, JÄMT!

2011-03-03 @ 22:40:29
URL: http://aamandafroberg.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag tycker alltid man måste tänka på att hästar är levade varelser, precis som oss och inte ska behandlas på ett sådant sätt. Vi skulle inte vilja bli behandlade på ett sådant sätt och då ska inte hästen utsättas för det? VIssa behandlar verkligen hästarna som robotar, som aldrig får ont. Usch, sånt här försör verkligen tävlandet..

Det är ju inte precis som att hästen går bättre om man slår med spöt eller bankar med sporrarna?

2011-03-03 @ 23:14:46
URL: http://stallmupparna.blogg.se/
Postat av: Emma Berg

gud va kul att du tog med min kommentar, för det är ju bara så sant..

2011-03-04 @ 21:59:33
URL: http://hastekipage.blogg.se/
Postat av: Maja Frank

Håller med, djurplågeri!

2011-03-07 @ 14:32:20
URL: http://majafrank.blogg.se/
Postat av: factory coach outlet

The blog is the portrait of the mind,very good.

2011-03-23 @ 08:16:26
URL: http://www.factorycoachoutlets.com/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0