Svar på frågestunden

Frågor till oss båda:

Hur mycket tid lägger ni ner på hästarna innan och efter ett ridpass? :)

L: Det är självklart en grejj som varierar beroende på hur många hästar jag ska hinna med att rida. Ska jag rida fem hästar på en förmiddag så prioriterar jag att alla ska ridas ordentligt istället för att borstas på länge. Men minst varannan dag ryktas mina hästar ordentligt och självklart vill jag kunna lägga så mycket tid som möjligt.
Men runt 20 minuter innan och 30 minuter efter skulle jag vilja säga.
S: Eftersom att jag har pressade scheman och får jobba på ganska väl, så försöker jag att få klart pollarna ganska fort, men om jag har gott med tid kan jag stå länge och trimma och pyssla på dem, det varierar!

Hur mycket pengar lägger ni på utrustning till er själva och på hästarna i månaden? :)
L: Oj, det går verkligen inte för mig att säga på ett ungefär i månaden. Det beror ju också på väldigt mycket. T.ex i februari månad i samband med mässan så drar det ju iväg alldeles för mycket medans någon annan månad kanske man knappt lägger någonting alls..
S: Det är jätteolika! Min mamma lägger ut mycket pengar om det är saker vi behöver till hästarna som tur är!

Vilken är eran sämsta respektive bästa tävling under 2010?

L: Sämsta.. hm.. Han har gått så himla bra i år, men det är väl Lilla-Edet då. Där han försökte hoppa över staketet ut mot publiken så jag fick avbryta och utgå - lite för het med andra ord ;)
Bästa är medelsvår debuten och hela meetinget i Trollhättan nu senast. Där var han KANON.
S: Min sämsta tävling? Vi har haft en väldigt jobbig sensommar och höst, så jag har varit väldigt missnöjd på flera tävlingar.. Men den allra sämsta var nog i Båstad, eller någon annan som jag fått ut ur huvudet, haha? Den bästa var helt klart Grums i april, då jag vann LA:P1 och debuterade Lagtävlan och hade den där underbara känslan, och fick betalt för det också!

Vad är era mål 2011?
L: Tävlingsinriktat menar du eller? Isf att fortsätta hoppa MSVB och göra bra, jämna resultat. Sedan får vi se hur mycket mer tid jag och Winnie får ihop.. :'(
S: Ha riktigt riktigt roligt med mina pollar, speciellt Mahjong.. Jag vill ha underbara minnen det sista året! Försöka göra allt som vi kan på tävlingsbanan, och nå högre % i FEI-programmen på nationell nivå.

Har ni pojkvänner?

Båda svarar, vi är singlar, så pass på! ;)

Välj en häst i varje kategori som ni skulle vilja ha.
L: B- Noppe C- Maurit Van Orchid D- Winnetoo? Storhäst - Sennedy
S: B- Fanny IV/Stenbroåsens Carlos/Candy C-Moelgarnedd Montana, D-Jarno RP Storhäst- Totilas (Detta är ju skitsvårt!)

Skåning eller norrlänning?
L: Skåning, raawr!
S: Svårt val, naaaat, skåååningar ligger varmt om hjärtat! ;)

FalsterboHS elr GBGHS
L: Scandi ♥
S: Skit svårt val faktiskt, båda har sin charm! Men falsterbo tar priset!

Vad är ert bästa tips för att sitta djupt ner i sadeln när hästen galopperar fort? För jag är hoppryttare och när det går snabbt lutar jag mig framåt och skumpar. Och när jag försöker sakta ner så skumpar baken fram och tillbaka. Jag vill jättegärna få en bättre sits! :D
L: Känns lite svårt att svara på när du bara förklarat snabbt i text liksom.. Tror det ger mer att fråga din tränare! Sedan om situationen är på hoppbanan föreslår jag att du reser dig istället för att sitta djupt, att "rida lätt" i galoppen underlättar för hästen när den ska gå i ett högt tempo på banan.
S: Utgå från att du har en samlad galopp, för att ha en samlad galopp måste du verkligen vara djupt ner i sadeln och ha dina ben slutna om hästen, och utifrån det släppa fram den till en snabbare galopp/ta för sig mer!

Vad tycker ni om skvallerbloggar inom ridsporten?
L: Roligt, dock förstår jag inte riktigt hur dom orkar. Men bra publicitet - så det är bara att tacka och ta emot!
S: Jag tycker det är skitkul, man får reda på saker som man inte visste om sig själv bland annat!

Hur gammla var ni när ni tävlade första gången?
L: Hmm.. När jag var tio år lovade jag mig själv att ALDRIG tävla för jag tyckte det var fel (A) Så jag red bara i skogen på min första ponny den första tiden, men kanske elva år?
S: Tävlade på klubbnivå kanske när jag var 10?

Vad får era hästar för foder? Och hur mkt?
L: Lucern, Musli Harmoni och mineraler. Beror på årstid.
S: Ensilage, och i kraft varierar det. Mahjong har under tävlingssäsongen gått på ett musli för hårt presterade tävlingshästar, mineraler och vissa tillskott. Nu går han på bara betfor och krossad havre/hel när han inte ska tävla så mycket. Martijn har gått på en annan musli med mindre energi, samt mineraler.

Har ni egna stall? bild?
L: Jag har det, det kommer i ett eget inlägg.
S: Nepp, det har jag inte!

Har ni någongång kännt att ni vill sluta rida, säljas hästarna och bara vara ute med kompisar o så varje dag istället?
L: Njaao, visst har jag tänkt tanken och visst har jag varit redigt trött på hästar och allt som har med stall att göra under perioder. Men då kommer jag på mig själv ofta med att det är inte hästarna jag är trött på utan stressen - alltså när jag tar på mig ALLDELES för mycket som jag har en tendens till att göra. Så då är det bara att ta det lite lugnare ett tag och då brukar motivationen komma tillbaka rätt snabbt!
S: Japp, det har jag faktiskt gjort, i princip gått in i väggen några gånger.

Tävlar ni när ni har mens? Om ja, hur gör ni då?
L: Ja, självklart. Man kan ju inte missa en viktig tävling för mensens skull! Iofs kan man ju skjuta upp med p-piller men ändå. Använder tampong och binda och sedan rider? hihi. Inte svårare en så :)
S: Givetvis, varför inte? Vore ju otur om det skulle råka synas på vita ridbyxor haha, men man får väl vara välpacketerad haha!

Hinner ni träffa folk oxå?
L: Absolut, jag hinner allt ;) Bara man pressar sig själv lite extra i perioder (a)
S: Det är svårt, men det går allt! Bor ju med massa andra på skolan, så jag träffar ju folk varje dag..

Hur gör ni för att hinna med allt?
L: Planerar, Prioriterar.
S: Skyndar mig genom allt jag kan, försöker planera och även jag prioritera.

Bor ni långt ifrån era kompisar? Om ja, hur långt?
L: Haha, det är ju olika! Vissa kompisar bor man ju flera timmar ifrån medans andra bor bara några hus bort..
S: Varierande, jag bor mitt ute i ingenstanns, så för att ta mig till stan måste jag få skjuts, eftersom att det inte går några bussar här ute.. Det är ca 20 minuter till stan. Dock har jag en kompis som bor typ 10 min in i skogen också.

Hur ser en vanlig outfit i stallet ut för er? Höhö båda eran och hästarnas menar jag då.
L: Beror helt på, inget som jag kan svara på rätt av faktiskt. Ända som är säkert är att mina hästar ALLTID har skydd på benen.
S: Det kan vara allt från bara märkeskläder och utrustning till mjukis och världens sämsta omatchning, haha!

Hur höga är era hästar?
L: Silvia: 173cm Winnie: Sutmäts 4:e januari (gissar runt 145) Max: 140cm
S: Mahjong är 144,6 & Martijn 135,7

Hur många hästar har ni?

L: Fyra i familjen.
S: 3 små pollar har jag.

När ni gick i 8-9an (även nu kanske) hur hann ni med hästarna + skolan? Hur prioriterade ni eran tid?
L: Allt handlar om planering och prioritering, och att våga ta hjälp ibland innan det blir för mycket..
S: Jag hade det jättejobbigt med att hinna med, lång sträcka med bussen från skolan till stallet direkt, och sen gå upp till stallet, så jag hade det inte lätt! Ridskolan hade lektioner nästan direkt när jag kommit fram till stallet också, och sen var det fullt hela kvällen nästan, så på höst/vintertid fick jag vänta tills efter 23.00 ibland för att få rida mina eftersom det inte gick att rida i paddocken eller ute för att få ut något.. Men jag tog alltid hästarna i första hand, har aldrig jobbat i skolan..

Hur många hästar tycker ni är "lagom" att ha?

L: 1-3 mer skulle jag inte vilja ha egna i alla fall. Det hade blivit ett för stort och tungt ansvar för mig som det är nu.
S: Egentligen 1, om man vill hinna med massa annat också, men två fungerar om man är envis.

Det skulle vara kul om ni visade era absoluta favorit bilder med era hästar ;)
Båda svarar att givetvis!

Om ni fick göra varsin dröm-häst, hur skulle den då se ut?

L: Svart med vita strumpor fram. Uttrycksfullt ansikte och smäcker i kroppen.
S: Jag är väldigt svag för alla smäckra saker, mycket fullblod osv, så kanske en arab eller welsh-aktig högrest sak.. är även kär i skimmlar.. Men åå vad svårt, när jag redan har haft Candy som är en drömponny! Och har mina två fina nu <3

Vad läser ni för bloggar?
L: Läser väldigt få bloggar, nästan inga regelbundet ärligt talat. Min tid går åt till min blogg så att säga :)
S: När jag hinner läser jag mina närmare vänners bloggar, och ibland storbloggar.

Vilka är era favoritmärken och färger när det gäller ridbyxor? :)

L: Kingsland. Rött är snyggt, men annars marinblåa. Men brunt är nice det med!
S: Håller med Linn om att Kingsland är grymma, tycker även att JW är snygga. Dock slår nästan ULLARED rekordet ärligt talat, de har fått in SNYGGA ridbyxor som är supersköna, wiiih, haha!

Har ni några ridtips?
Båda svarar att detta kommer komma i bloggen!

Kan ni göra "veckans schema" för era hästar?
L: Ja, det hade väl varit en kul idé. Eller vad säger du Sofia?:D
S: Absolut! ;) När mina hästar kommer igång igen så!

Tycker ni det är viktigt att matcha eran "outfit" när ni rider?
L: Ja, jag är fjantig med sånt där (a)
S: Beror på vad det gäller för ridning, bara jag själv hemma, nej xd

När började ni rida & när fick ni eran första ponny?

L: När jag var åtta år, fick min första ponny när jag var tio.
S: Började på ridskola när jag var 6, fick min första när jag var 8.

Hur många läsare har ni nu?

Båda svarar: Det blir fler för varje dag, men vi har ca 1,500 läsare om dagen!

När ska ni gå över till storhäst? :)
L: Efter nästa säsong, I think.
S: Ingenting jag vet ännu!

Båda: Berätta om den värsta gången då ni har ramlat av en häst/ponny!

L: Fastnade i stigbygeln på ena sidan och släpades med ryggen mot paddockstaketet i full sken en hel långsida innan jag flög av och landade riktigt illa på nacken i hörnet av paddocken. Handled, lår, knä och fingrar var KRASH BOM kan jag säga!
S: Det var nog nästan när Martijn "hoppade" helt plötsligt snett över en stenrad på marken, och jag sitter helt oförberedd, slängs som en vante åt vänster på jäkligt hårt grus med liet större fasta stenar uppekandes ur, och skrapar upp hela ryggen/sidan så att jag knappt kunde gå. Martijn i sin tur sticker hemåt - och han hade inte varit i det stallet så länge och springer oftast var han vill om han kommer loss, och inte alltid till stallet, så han springer iväg rakt ut på asfaltsvägen där det kör ganska många bilar för att åka upp till LSK (fotboll) och tennishall osv, och springer ner för denna väg. Jag skrek och grät och trodde aldrig att jag skulle få se min häst levande igen - men han hade hittat hem, utan att krocka, hästjäkel vad han skrämde mig!

Vad har ni för smink? fondation, mascara m.m Hur sminkar ni er?
L: Beror på det med. Älskar styling så högtider så som nyår och sånt är superkul att fixa sig inför med häftiga sminkningar, färger, sotning och skuggor! Men till vardags är jag ganska natural måste jag säga!
S: Jag sminkar mig aldrig i skolan, eftersom vi är skabbiga hela tiden typ (Ridgymnasium wtf haha), men på stan typ mascara. Party så blir det solpuder också.

Låter ni era hästar nån gång få en vilo period?
L: Absolut! Sommar och vinter, men inga jättelånga. Jag anser att det är viktigt att dom får smälta allt dom lärt sig och alla nya intryck.
S: Japp, tyvärr har mina hästar fått alldeles för lång period nu, pga min praktik och nu vintern, att jag inte kan ta mig till dom utan att någon kör osv. Men som linn säger, de måste få smälta allt de lärt sig (de yngre) och de äldre blir fräschare av lite vila också, samt kanske inte hel avställning utan någon skrittvecka för hand och någon vecka med ridning bara varannan dag.

Hur stor anser ni att man kan vara på en cponny?
L: Beror på ponnyn och dig, och eran KÄNSLA framförallt.
S: Som Linn redan sagt!

Kommer ni sälja ponnyerna när era ponnyår är över?
L: Yes, tyvärr innan dessutom.
S: Martijn är "alltid" till salu, om rätt ryttare skulle dyka upp. Mahjong är oklart!

Vem av er var det som ville skaffa blogg? ;)
Båda svarar: Båda ville, Sofia satt i valet och kvalet om hon skulle starta en ny blogg tillsammans med någon eller själv, och en dag så hörde Linn av sig och ville starta en, så sammanpassande? Och så blev det vi två!

Hur långt har ni till buss osånt?
L: Finns en hållplats precis utanför mitt hus dock inte så stor.
S: Går inga bussar här, så jag får åka in till Uddevalla eller Ljungskile för att nå bussar. Ca 15 min till Lje & 20 till Ua med bil.

Vart bor ni?

L: Tjörn, en ö norr om göteborg.
S: Uddevalla när jag är hemma, Kungsbacka när jag går i skolan.

Är ni nöjda mer erat utseende & kropp?
L: Finns väl alltid saker man skulle vilja ändra.. Men varför lägga energi på sina komplex? Who cares? Inte jag iaf!
S: Långt ifrån, jag har ofta en extrem ångest över hur stor jag är tyvärr. Vågar knappt gå i bikini bland folk på sommaren för jag skämms så. Det ända jag är någolunda nöjd över är väl röva & brösten som jag också får komplimanger för, haha

Nämn 3 saker ni vill ändra.
L: Hår (alltid..), LÅR, tänder? haha.
S: Magen, (hela kroppen typ förutom det jag nämnde över) hyn & längre hår.

Hur långa är ni?
L: 170 cm
S: 162

Vad väger ni?
L: Usch, det har blivit ett så känsligt ämne för alla det här med vikt. Inte för att jag själv inte vill säga så sätt, men VARFÖR ska 1500 människor veta vad jag väger liksom? nääe.
S: Alldeles för mycket

Om ni fick välja vilken häst som helst av de som går VC/Grand prix och liknande klasser vilken hade ni valt då och varför? Om ni väljer hopp- eller dressyrhäst spelar ingen roll...

L: Hickstead eller tornesch, ser ut som sånna hästar som jag hade älskat!
S: Totilas, svårt att INTE välja honom.. ;D

Vilken färg tycker ni är snyggast på en svart/mörkbrun häst?
L: Klara färger, men marinblått funkar alltid! Det värsta jag vet är dock när folk har bruna schabrak och luvor på svarta hästar, det tycker jag verkligen inte är fint..
S: Om den är helsvart funkar i princip allt, men mörkbrun så kanske ljusbrunt?

Hur många knoppar brukar ni ha? (om ni har)
L: Åtta eller nio.
S: 10-11

Vilka klasser satsar ni på att tävla under 2011, vad är erat mål?
L: MSVB med bra resultat.
S: Samma klasser som jag redan rider, + starta kür. Målet är att ha så jäkla kul jag kan med Mahjong, hitta den där goa känslan på banan och höja mig procentmässigt.

Vad tycker ni om kallblod?

L: Tycker inte så mycket, inte min smak av häst.
S: Tycker inget speciellt, tycker det är tufft med tex fjordingar som går riktigt bra hoppning eller dressyr!

Dela med er av något bra pepptips när självförtorendet sviker och man känner sig som en nybörjare på nytt som inte kan någonting.
L: Försöker skriva mycket om sånt här i inlägg, så det kommer mer sånt senare från mitt håll. Never give up. :)
S: Prata med folk som faktiskt vet vad du presterat, de har alltid ett invändande mot "tönterierna" man säger om sig själv, och se tillbaka på det bästa och roligaste du och din häst presterat/gjort, och lev tillbaka till det!

Hur hittade ni era hästar?

L: Rätt orginellt sätt, annons på internet ;) Så inget spännande här inte.
S: Lukas hittade mamma på annons, Candy råkade vi hitta då vi var i ett stall och provred en häst som inte passade, då tipsade de om "Stenbroåsens" welshstuteri, och så åkte vi dit eftersom att det inte låg långt ifrån där vi var, och hoppades på att någon var hemma. Dottern i familjen var hemma, och de hade som tur var 2 hästar till salu. En av dem va Candy! Så det var ju helt otroligt att det blev så.. Mahjong tipsade min tränare om, och Martijn hittade jag på annons.

Hur skrittar ni fram och av och hur länge travar ni innan ni börjar galoppera?
L: Beror på, men uppvärmning är en viktig del för mig.
S: Framskrittning har jag redan skrivit om, dock trav och galopp varierar beroende på vad jag ska göra för jobb med dom, inne/ute osv.

Vad är det högsta ni hoppat med ponny och häst?

L: Häst: 125cm Ponny: 145cm
S: Häst: 135cm Ponny: 125cm

Hur mycket kostar era sadlar, träns och hästar?
L: Sadel: 13-14 tusen? Har tio olika träns så priset där varierar. Winnetoo kostade 75 tusen.
S: Har flera sadlar, men runt 53 000 totalt? Träns har jag också massvis av och priserna på de varierar, det dyraste har legat på ksk 1.200, räcker gott för ett snyggt träns! Mahjong låg på typ 70.000 och Martijn på 30-35.000

Hur länge borstar ni era hästar innan och efter ett ridpass? =)
L: Ca en halvtimma (inräknat med sadling osv)
S: Beror helt på hur brått jag har och hur hästarna skall ridas/har ridits!

Hur gick ni tillväga när ni letade häst?

L: Kollade annonser, ringde, provred. Aa, ni fattar, det gamla vanliga :) Var även på ett riktigt bra försäljningsstall ett par gånger.
S: Frågade runt, kollar annonser, ringer osv.

Nämn två STARKA sidor hos era ponnysar och två SVAGA sidor
L: Starka - Hans enorma mod, han skulle ALDRIG banga för något även fast han är klok. Självklart också hans enorma kapacitet, han hoppar som en katt och har inga gränser där. Svaga - Att han lätt "kokar över", kan bli lite väl het alltså. Gäller att känna honom och att vara lugn själv. Kan ärligt talat inte komma på någon annan svaghet han har..? :O
S: Mahjongs starka: Så otroligt klok, och att han är så jäkla fräsch trots sina 19 år! Och att han är så otroligt snygg, och så välmusklad för o vara arab! Samt att han kan samla och bära sig så bra. Svaga: Rädd för att hoppa för högt. Dör på tävlingsbanan. Martijns starka: Hans gång, helt outstanding! Han kapacitet att hoppa, han är en riktig studsboll! Samt älskar att visa upp sig! Svaga: Har för mycket i huvudet, måste vara luuuuuuuuuuugn, landa, osv.

Tips för ökat själförtroende?

L: Fortsätt följa inläggen.
S: Skaffa underbara peppande och trygga vänner!

Hur bär ni er åt för att få era "vita" hästars svansar så otroligt vita och fräscha?

L: Winnie är smidig, han HATAR att bli smutsig och rullar sig aldrig nästan. Han är divig och mycket mer pedantisk med sin vita färg en vad jag är ;) Veredeus skimmel schampoo är dock helt suveränt!
S: Mahjong skitar ner den så gott han kan, haha! Men vi brukar få den riktigt vit till tävling, minns inte riktigt vad vi har för schampo dock, nått skimmelschampo!

Och hur gör ni rent/förbereder hästarna innan tävling?
L: Duschar och putsar och knoppar, det SKA se snyggt ut! Rutiner är viktigt för hästen tror jag, är noga med att lägga upp på samma sätt så att hästen också får en chans att mentalt förbereda sig.
S: Som Linn, haha!

Vad har ni för transporter?
L: Henra
S: En Boj, med sadel & klädkammare.

Jag vet att jag är lite efter men jag har aldrig fattat vad back on track är? Vad är skillnaden mellan det och lindor?
Båda svarar: Back on track är "röda laserstrålar" ungefär, det är en värmande effekt som hjälper tex onda ställen, så om du har ont i nacken kan du använda back on track. Vanliga lindor har inte dessa värme/stråleffekten.

Jag tycker det är jobbigt att se andra rida mina hästar. Även om jag är med och ser alltihop. Jag vet inte om jag är rädd för att de ska rida dem bättre eller vad det är frågan om, men så är det iaf. Ni har båda lånat ut era ponnyer då och då ju, och tycker inte ni att det är jobbigt att se andra tillsammans med dem? Särskilt då Sofia som har lånat ut dem medan hon inte ens har varit i närheten? :)
L: Jag väljer varsamt ut VEM som får rida, hellre att det går bättre för den som sitter på en när jag rider ärligt talat. Vill ju inte att någon som inte klarar av det rider. Jag tycker faktiskt att det är superkul och framförallt givande att se andra rida ens hästar :)
S: Jag har haft väldigt svårt med att låta andra rida mina hästar, precis som du känner! Jag förstår dig till 100%. Dock har jag lärt mig, att för att jag ska klara av att orka ha så mycket med hästarna, så måste jag få lite hjälp ibland. Och då sätter jag upp de som jag känner kan klara av och hantera hästarna. Det är väldigt få folk jag släpper iväg att rida mina hästar utan mig, ytterst få, men vissa har fått förtroendet. Men jag är inte bekväm med det, för jag är så orolig att det är nått litet som inte skall vara typ.

Använder ni Back on Track varje natt eller bara vi hård träning?

L: Jag använder det varje natt :)
S: Varierar, man ska göra uppehåll med det ibland.

Hur länge skrittar ni fram/och av era hästar? :)
L: 10-15 minuter.
S: Sagt säkert 100 gånger, minst 10 minuter på sommaren och 15-20 på vintern.

Eran syn på trav?
L: Stressigt och oharmoniskt, tycker inte om den sporten med tanke på hästens situation. Kanske har fel, men det är så jag upplever det.
S: Inte alls min typ av sport för häst. Slitigt som fan, och bara för att människan ska tjäna pengar på hästar känns det som.

Tycker ni att det är farligt att ta på hästen helt torra benskydd om hästens ben är fuktiga?
L: Farligt är det absolut inte, hellre det än inga skydd alls enligt mig!
S: Nepp, kan inte skada om man inte gör det alltför ofta

"Rycker" ni era hästars man eller klipper ni den? Vad tycker ni är finast? :
)
L: Både och, det tycker jag är finast!
S: Rycker för uttunningens skull, och klipper för längden/snyggheten.

Vad har ni för sadlar och var har ni köpt dom?
L: Prestige Paris, minns inte.
S: Har massvis med sadlar, men bland annat Karl Niedersuss, Trainers, Lippo, Kieffer

Lindar ni med padd även med fleecelindor?
L: Ibland, men inte alltid.
S: Japp, det skall vara padd under enligt mig.

Läser ni några andra häst bloggar eller liknande?

Båda svarar att vi läser våra närmaste vänner, samt de stora "vanliga" bloggarna.

Ska ni till göteborg horseshow?
L: Jajjemän!
S: Alltid!

Vilka dagar ska ni dit isåfall?

L: Inte helt klart ännu.
S: Troligen alla som vanligt :)

Tränar ni något utöver ridningen?
L: Jag gymmar på sportlife :)
S: Jag hinner tyvärr inget mer!

Är ni "rädda" om eran kropp? äter nyttigt, tränar bra osv?
L: Kan väl inte påstå att jag alltid varit så snäll mot min kropp tyvärr, men tränat och ätit nyttigt har jag gjort, dock i lite väl extrema förhållanden kanske..
S: Jag är så långt ifrån rädd och snäll mot min kropp som man kan, dessvärre. Eftersom att jag bor på studenthem så har det blivit snabbmat, dålig mat och allt, och alla andra i huset har godis eller chips varje dag, jag skojar inte, alltid har någon, så jag är så ohälsosam som man kan vara. Men jag hoppas kunna få ordning på detta 2011!

Hur ofta äter ni sötsaker? (godis, glass, cola osv)

L: Nu för tiden när jag känner för det.. Vilket inte är allt för ofta så det funkar ganska bra :)
S: Varje dag :$?

Är ni nöjda med eran kropp/form? :)
L: Allt kan alltid bli bättre, men absolut funkar det som det är :)
S: Långt ifrån nöjd med min kropp, det ända som jag är någolunda nöjd med på den är rumpan, brösten & färgen (blir iaf inte snövit på vintern, men sommaren är jag förhoppningsvis neger) Skulle inte klaga på min kropp om jag hade varit smal!

Känner ni några andra bloggare, för ni känner väl typ Klara Skatt, Elvira Henningsson och Isabella Nilsson mm. Sen såg jag att Linn och Tove Abelson var på samma bild nån gång, känner ni varandra ?
L: Ja, alltså det beror väl på vad du menar med "känner" men pratar och hejar om jag ser alla utav dom ovanstående absolut :) Goa tjejer!
S: Jag känner flera bloggare, de flesta "häst"-bloggare runt detta distrikt samt en del dressyrfolk. Känner alla de du nämnde över.

LINNS FRÅGOR
Hur länge har du haft Winnetoo?
Svar: 2 år snart.

Hur många rosetter har du fått med honom?
Svar: Oj.. Det är massor, har inte riktigt koll. I och med att vi tävlade avd. B i nästan ett helt år också där han nollade det mesta så kan man nog säga att mesta delen utav mitt rum pryds med Winnie-priser :')

Var har du köpt ditt löshår? tycker att det är jätte fint :)

Svar: Zafari, tack!

Hur lång är du?

Svar: 170 cm

Har du några tips på hur man rider tittiga hästar?
Svar: Hoppa mycket tittigt hemma, låta dom lukta och gå runt hindren och sedan bara vara lugn men bestämd själv.

Hur höga är Winni, Silvia och max?
Svar: Svar finns ovan.

Har du tävlat dressyr med Winnetoo?
Svar: Ja, faktiskt! Bara en gång dock, nått L:B program :)

Hur gammal är du?
Svar: 15, fyller 16 i Februari.

Vad hette dig första häst?

Svar: Adrian

Hur skulle du lägga upp en ponnys ridning om den haft vila ett tag (3-5 veckor)?
Svar: På tre veckor tappar en häst ingenting alls faktiskt, dock hade jag satt igång långsamt för säkerhetsskull ändå. Kanske skrittat ut i en vecka på olika underlag och sedan så smått påbörjat allt ordentligt. Beroende på om det är en frisk häst som bara fått ett break eller om det är en häst som varit skadad såklart!

Hur rider du veckan innan tävling?
Svar: Beror helt på vad för slags tävling osv. Ni får följa mina inlägg innan tävlingar så ska jag förklara mer!

Vad har du för tävlingsmål med dig själv/dina 3 hästar? :)

Svar: Åh, jag vet inte exakt som det är nu faktiskt.. Winnie blir det till att fortsätta med MSVB.

Hur många hästar har du / har du haft?
Svar: Vi har fyra hästar i familjen och jag har ägt två stycken egna innan. Dock har jag haft massor massor utav hästar runt om hela tiden, så det har passerat betydligt fler :)

Vilken skola går du på och hur långt har du till skolan?
Svar: Jag går på Häggvallskolan och den ligger kanske 3km från mig? I Höst börjar jag dock gymnasiet inne i stan :)

Hur mycket tid lägger du ner på att skritta fram och av innan och före ett ridpass?

Svar: Svar finns ovan.

Varför tävlar du just i hoppning?

Svar: Det är helt enkelt det som intresserat mig mest och som jag tyckt varit roligast :)

Ogillar du dressyr eller tävlar du i det ibland också?

Svar: Jag ogillar inte dressyr, dock har jag som ryttare inget speciellt sug efter att tävla det helt enkelt :)

När du blir 18 år, vad kommer hända med Winneto då?
Svar: Då kommer han redan vara hos någon som älskar honom lika mycket som jag gör förhoppningsvis.

Jag själv har sett er på tävlingar sen ett tag tillbaka och i början såg han ut och vara väldigt stark och lägga sig lite på bettet men nu det senaste när jag såg honom så verkade han vara mer sansad och tog inte tag i bettet, hann dock inte fråga - vilket bett använder du och hur har det ändrat förändringen?
Svar: Det är träning, träning och träning som gett resultat, inte byte av bett. Men just nu rider jag på Magic bett i hoppningen :)

Vad vill du jobba med när du blir äldre?
Svar: Ingenaning - tyvärr. Haha, känns som om det hade varit skönt att veta!

Har du tänkt ta upp Winnie som stor häst? :)
Svar: Absolut inte.

Om du fick välja vilken av dina hästar du har haft innan, vilken skulle du välja att ha kvar?

Svar: Gravenvelds Miranda utan tvekan ♥

Kommer du starta dressyr på Winnetoo? :)
Svar: Förmodligen inte jag, men jag hade jättegärna velat att någon annan gjorde det. Så kanske att han kommer starta men med en annan ryttare. Han är superfin även i dressyren så det är synd att han inte får chansen att visa det på banorna på grund utav mitt ointresse.

Vad är det högsta du har hoppat?

Svar: 145 cm

Hur många platser är det i ditt stall?

Svar: 7 st

Kan inte du "visa oss runt" på din gård?

Svar: Jo, jag har faktiskt funderat på det!

Vad är det högsta du har hoppat på hinder med Winnetoo?
Svar: Hmm, 135-140cm.

Vad är det högsta du har hoppat på hinder med Silvia? :)
Svar: 120cm

Vilken är din favvo tävling? :)

Svar: Änglahoppet i Borås!

Varför rider du Max? :)
Svar: Jadu, för att min syster behöver lite hjälp ibland helt enkelt. Inte lätt att rida igenom en häst när man är tio år, och jag önskar att jag hade haft den hjälpen när jag var i hennes ålder :)

När ska du tävla Silvia igen?

Svar: Ingenaning, inget jag skyndar med :)

Vart bor du och vilken skola går du på?

Svar: Svar finns ovan

Hej har funderat länge på ett inlägg du skrev när du hade schalalaa bloggen om att de var synd eller fel eller något sådannt att en häst gick 5 starter på ett tredagars meeting men din häst winnietoo var anmäld till 5 där i karlstad om man kollar på startlistorna. Har du ändrat dig om det eller anmälde ni fel? För du startade ''bara'' 4 av dem men inte den 5 för att det var dåligt underlag eller något sådant skrev du på din förra blogg. Vore bara kul att höra lite om det ta inte denna kommentar som något dummt för det är verkligen inte menat så!!
Svar: Det beror ju helt på hästen och vilka klasser man rider. Jag syftade på att jag tyckte det var fel att starta så många klasser på ett stort nationellt meeting där man bara rider stora klasser. Winnie behövde gå mycket för att coola ner och dessutom hoppade han bara hyffsat låga klasser L:C-L:A.

Ska du hoppa div 1?

Svar: Jag tror det, har inte riktigt bestämt mig men jag tror det blir så. ÄLSKAR lagtävlingar!:D

Ska du på något meeting till sommaren? isf vilket om du har börjat fundera på det?
Svar: Det har jag inte kollat upp ännu, men självklart ska jag på något/några!

H
ur kommer du till/hem från skolan varje dag när du bor på gård?
Svar: Buss, bor hyffsat centralt ändå.

Vad är max för ponny? Är det din?
Svar: Det är min systers C-ponny.

Jag har en D-ponny som är 11 år gammal och inte bjuder ordentligt på hinder när vi rider på ridbanan men när vi hoppar i skogen är han jätte pigg och bjuder väldigt friskt på hinder. Har du något tips till vad jag kan göra för att få honom att bjuda lite mera på ridbanan?
Svar: Det är bara att helt enkelt försöka motivera honom, hitta trix och sätt som gör att just din häst tycker att det är roligt. Lycka till! :)

Vad vill du gå för linje på gymnasiet?
Svar: Ekonomi

Hur mkt köpte ni Winnetoo för? Och hur mkt ligger han i pris just nu (utbildningsmässigt)?
Svar: Vi köpte honom för 75.000:- och enligt min tränare så ligger han nu runt 130-150.000:-

När du sålt Winnie ska du satsa helhjärtat på Silvia då och ut och tävla mycket på henne eller ska du köpa en helt egen storhäst eller ska du lägga av helt?
Svar: Silvia ska jag inte satsa på, det är inte det vi köpt henne för. Antingen köper jag en ny storhäst eller ingenting alls :)

Har du något tips för att få sin häst så musklad och fin som Winnie är förutsatt att de får rätt mat?

Svar: Träna för en riktigt duktig tränare som kan hjälpa dig med tränings scheman och uppbyggnads schema. Sedan att rida på mycket olika underlag och variera träningen är bra att tänka på :)




SOFIAS FRÅGOR

Hur många rosetter har du sammanlagt?
Svar: Oj, jag vet inte eftersom att en del sitter på väggarna, en del ligger på golvet och en del är överallt.. Men 300 nåt kanske?

Hur gammal är du?
Svar: Jag är 17 nu, den 25:e mars smäller det..

Hur lyckas du bli "kändis" överallt? haha som på stallet.se var du ju den kändaste, samt bdb, bloggen osv?

Svar: Hahaha, jadu, bra fråga! Efter att ha varit kändast på hela s.s bland alla barn/ungdomar, så har det spridit sig väldigt mycket, man känner ju ganska lätt igen mitt namn då det är så lätt men ovanligt (genne), och då lägger man väl det på minnet..  och jag har ju levt lite överallt här i cybervärlden, så ja, på nåt sätt så har det blivit såhär, haha!

Vad är det högsta du har tävlat med Mahjong?

Svar: Jag tävlar på högsta nivå för D-ponnyer i Sverige, (Nat/Elit FEI) hoppas dock starta en kür-klass nästa år! (Kür är då man komponerar ihop ett eget program med musik)

Vad händer med Martijn nu till våren?
Svar: Svårt att säga, vi får helt enkelt se! Står världens underbaraste familj utanför min dörr och vill ha honom är han såld!

1. Tävlar du aldrig norr om Sundsvall?
2. Har du tävlat i Umeå?

Svar: Nepp, det är aaaaalldeles för långt härifrån!

Hej! Hur känner du Isabella Nilsson (bellablondi)? Och hur var det att rida hennes hästar? :D
Svar: Jag och Bella bor i samma stad, har tävlat mot varandra som mindre, tränat på samma klubb osv. Hejjar alltid när vi ses, kan stå o snacka skit en stund osv. Det var jättetrevligt när jag red hennes hästar :)

Vad vill du göra när du är klar med skolan (ex. arbete o hästarna..)
Svar: Ingen aning faktiskt, funderar på att åka utomlands ett år!

Kan du inte skriva om Martijn? Och massa bilder, filmer osv? :D
Svar: Du kan läsa en del om min prins här, men om du menar ännu mer får du kommentera igen! :)

Vad kommer du att göra efter du fyllt 18 år och inte får tävla ponny längre? Kommer du klassa upp Mahjong, sälja, ha kvar men inte tävla, fodervärd..?
Svar: Det är nog den hetaste frågan kring mig o mina hästar ever tror jag, haha! Svaret är kort, jag vet inte.. Har funderingar på att tävla honom som storhäst något år. Jag vet inte om han kommer att säljas, lånas ut, pansioneras eller vad som händer!

Har dressyr alltid varit number 1 för dig eller var det hoppning innan? Varför ? ;)
Svar: Nepp! När jag hade Candy (min b-ponny) så var det hoppning som var vår främsta gren. Jag tävlade faktiskt tom LA hoppning! När jag fyllde 13 fick jag inte längre tävla hoppning (åldersskit), så då blev sista året på b-ponny enbart dressyr, och i samma veva när vi köpte ny häst så tipsade min tränade givetvis om en dressyrhäst.. så blev det dressyrgubben Mahjong ;)

Bor du långt ifrån din skola?
Svar: När jag bor på skolan så har jag ca 10m, ganska jobbigt! Haha, men när jag är hemma så är det ca 1h & 20 min ner till Kungsbacka.

Önskar du att du kunde behålla Candy och typ träna NH med henne eller kanske köra henne eller något, bara du fick behålla henne? :)
Svar: Faktiskt inte, för hennes eget bästa. Det är inte rättvist att slösa bort en så underbart fin ponny med så mycket potencial för att bara ha henne hemma och lära massa trick eller köra. Hon ska göra det hon älskar, springa, hoppa, tävla, ses! Men jag skulle hemskt gärna bli 13 igen, och själv få fortsätta att klättra med henne! Om inte annat så har jag en dröm om att när jag blir vuxen kunna köpa tillbaka henne, och ha henne som läromästare till mina barn..

Är dina föräldrar häst intresserade?

Svar: Mamma är hästintresserad japp!

Hur mycket tid lägger du ner på att skritta fram och av innan och före ett ridpass?
Svar: Väldigt mycket faktiskt, jag är jäkligt noga med fram och avskrittning. Minst 10 minuter på sommaren, och minst 15-20 på vintertid.

Vad jag förstått så har du/håller på att utbilda Martijn själv? Det finns väldigt många metoder hur olika människor gör och tänker när dom utbildar en häst, vad är det du tänker på?
Svar: Han är ju grunduntbildad, men jag vidarutbildar honom om man kan säga så. Tyvärr har det ju varit mycket stopp i vägen osv, men men. Det viktigaste är att inte gå på för hårt eller för fort, inte pressa och stressa. Tyvärr har ridsporten börjat att trycka för mycket, alldeles för mycket framåt, och hästar som inte är redo får pressas på en nivå som de egentligen inte är redo för, både mentalt och utvecklingsmässigt. Så att ta det lugnt, och inte känna stress är jäkligt viktigt. Ta steg för steg!

Vad är det du försöker få honom att tänka på och hur han ska uppfatta utbildningen?

Svar: Allt skall vara posetivt, det ska vara kul att jobba, vad det än gäller!

Ska du hopptävla någon gång igen?
Svar: Det hoppas jag!

Vilken är din favorit tävling?
Svar: Svenskt ponny derby tror jag faktiskt, en av Sveriges största ponnytävlingar (om inte största?). Som ett stort SM, alla är på plats, och det är både eliten i hoppning och dressyr vilket är superkul!

Hur många ponnyer har du haft i ditt liv?

Svar: Totalt 5 ponnyer.. En av dem hade jag dock bara i tre månader och lämnade sedan tillbaka pga bronkit. (Kronisk hosta, vi hade inte möjlighet att ha en hosthäst.)

Hur många hästar har du haft?
Svar: Inga (stor)hästar ;)

Kan inte du komma till någon gymkhana-tävling igen och fota? :D

Svar: Hoppas få in detta på fotoplaneringen!

2011 blir ju det sista ponnyår som sagt, hur har du tänkt att göra efter det? Ska du sälja dina ponnyer då och köpa storhäst lr hur kommer du göra? :)
Svar: Som jag sagt tidigare, jag vet inte vad som händer, det återstår att se!

Sååå när blir du awesome och flyttar till skåne?
Svar: Hahaha, önskar jag kunde göra det nu, Skåne är grymt!

Ses vi i Gbg och fhs? ;)

Svar: Om vi gör! Taggaaa!

Hur höga är Mahjong och Martjin?
Svar: Mahjong är 144,6 och Martijn 137,5

Mahjong är så himmla fin!!! jag tycker att han ser väldigt stor ut för att vara d-ponny , han ser så högrest ut och har fantastiskt steg :D han är verkligen vacker! Du har ju verkligen haft hand om han ordentligt annars hade det ju kunnat vart synligt att han fyller tjugo han är ju så gott som 10 ;) Är det stressigt att ha häst?
Svar: Tack så mycket!! Jag tycker att det är väldigt stressigt, och man får tyvärr välja bort många saker i och med att man har hästarna. Men man få ju uppleva otroligt mycket roligt också, och det är ju ens egna val!

Skunna inte du kunna filma hur du gör knoppar? Har sett dina knoppar på tävling och dom är väldigt fina , så kan du inte ladda upp en video när du knoppar?
Svar: Jodå, det kan jag allt göra! Skall bara komma ihåg det!

Hur lärde du känna elvira och isabella??
Svar: Det var väl som så att jag tränade mycket på URF förr i tiden när jag hoppade Candy, och även ett tag med Mahjong, varit ute på många tävlingar där dem varit, samt att min kompis Cissi (frd. ryttare & bästa vän) kände de, så lärde jag känna dom genom henne :)

Vilken utav skolorna i Kungsbacka går du på?
Svar: Sveriges Ridgymnasium!

Hur många poäng måste man få för att komma in på SRG?

Svar: Ingen aning, alla i vår klass kom in som reserver i och med att de flesta söker till alla 3 skolor, kommer in på den de helst vill, och tackar då nej till de andra två, vilket gör att det blir massa platser tomma.

Hur håller du Mahjong så himla vit?

Svar: Ingen aning, borstningen? Tävlar ofta så han är ganska ren o snygg därför? Har täcke på sig - förutom på sommaren då, och då är han inte rolig vill jag lova! Skitgris!

Vilken dressyrklass brukar du tävla i med Martjin?
Svar: Tyvärr har jag inte kunnat tävla honom så mycket pga många olika skäl som uppkommit, men upp till LB:1 har vi startat i alla fall..

Varför köpte du ponny när du var så oerfaren?
Svar: Någon gång ska man väl köpa sin första? Jag var 8, hade ridit på ridskola i två år. Lukas som min första ponny heter, fick gå på halvfoder åt ridskolan också, så jag red honom till och börja med bara på Söndagar samt på mina lektioner, och på alla lov.

Är din mamma/pappa hästkunnig ?
Svar: Mamma är. Dock inte tränarmässigt och så, men hon hjälper till med allt runt om som mockning, hantering av hästarna, tävlingar osv. Hon är väldigt påläst på det hon vill kolla upp/tycker är intressant, och har fått bred kunskap av skador osv. Pappa har börjat bli grym, han kan leda en av hästarna i taget från hagen, han kan köra hem mig o hästarna från skolan och då hjälpa till att packa saker, lasta. Han kan till o med förstå sig på tävlingsresultat, procent osv. Han peppar alltid så bra när jag tävlar och är missnöjd, han förstår fasen sig på!

Ska du sälja ponnisarna nästa år?
Svar: Samma svar här som många innan, tveksamt. Martijn lär nog gå vidare dock.

Hur lång är du?
Svar: 162 cm

När ska du gå över till storhäst?
Svar: Jag vet inte!

Något bra tips på billig men bra dressyrsadel till liten häst med kort rygg?

Svar: Hm, jag är inte bra på sånt faktiskt.. Globus Click? elr det kanske bara är ponny?

Blir det inte mycket tjafs på en skola där det bara är en massa tjejer?

Svar: Haha, man kan ju tänka sig det, men det går ganska bra faktiskt! Man får acceptera alla, annars går det inte att leva och jobba ihop, men man lär sig! Visst många har sina intriger, men aldrig allvarliga och man blir snabbt sams igen.

Sofia, hur gör du för att ha så bra självförtroende? :D
Svar: Jag önskar att jag hade bra självförtroende, för jag har så himla dåligt! Det har visserligen byggts upp lite igen, tack vare hästarna, kompisar och tävlingar! Jag hade extremt bra självförtroende när jag var liten - tills killarna under hela lågstadiet kvaddade mig och mitt självförtroende totalt. Jag förstog inte då, men förstår nu senare att det var långt ifrån rätt det dom höll på med.

Vilken färg är din kavaj ? :)

Svar: Mörkblå

Tips på hur man får en häst som är välldigt stark i munnen att bli lite mjukare?
Svar: Mycket tempoväxlingar, jobba med mycket grunder. Att lägga in små ryggningar och att få hästen att "tänka" på mycket saker, dvs göra små saker hela tiden för att underhålla den.

Varför har du svanskappa?

Svar: Svanskappa har man för att sadeln skall ligga på plats och inte åka fram. Tyvärr är det så många ponnyer som behöver det, men som inte har det. Ca 80% faktiskt! Mahjong har det för att sadeln verkligen inte skall glida, då han har väldigt svårt sadelläge och i princip ALLT rör sig lite framåt på honom, trots att vi har en specialbeställd och anpassad sadel till honom. Rider med den oftast, men ibland utan också.

Vart har du köpt din kingsland jacka någonstans?

Svar: Vet inte vilken du menar, har flera styckna? :)

Hur är det att gå på ridgymnasiet?
Svar: Det är jobbigt så skolan har mycket kassa saker för sig, men också lärorikt och roligt!

Är det "tufft"?
Svar: Det är tufft att flytta hemifrån när man är så ung, klara sig på egen hand och leva med så många människor, samt ta ansvar så mycket över sin/sina hästar. Jag har mycket press med båda hästarna, men vill man så kan man.

Vilka jobb kan man få efter det?
Svar: Du kan läsa mitt inlägg om Ridgymnasiet här

Hur är det att ha mens där nere? eller liksom, pinsamt, jobbigt eller så?

Svar: Haha, som om det skulle spela roll att ha det där eller någon annanstans?

Det var du som hade Askmoln på ss va? Vad hände med den andra tjejen du ägde stallet med?
Svar: Stämmer bra, haha! Cecilia Jacobson, hon slutade rida efter ett tag och är nu mer "vänner och pojkvän"-tjej. Vi har dock fortfarande kontakt, men inte lika stark.

Hur ofta tränar du för tränare?
Svar: Varierar, men tyvärr alldeles för lite! Nu när skolan drar igång hoppas jag kunna vara med med i alla fall en häst 1 dag i veckan på lektionerna, och även kunna ta lite fler privata, får se hur det blir med ridhus osv. Svårt när mamma inte "bor hos mig"/jag inte bor hemma, då hon inte kan köra.

Vem tränar du för?

Svar: Anna Modee, och någon gång i månaden för Anki Tifeldt om jag har tur. Även Mia Ingvarsson i hoppning på skolan, om jag deltar i hopplektionerna..

Vem vill du träna för?
Svar: Drömmen hade ju varit Edward Gal, som är så otroligt ödmjuk! Och även Jan Brink/Patrik Kittel.

Hur många dagar i veckan kan du tänka dig att rida dressyr som max? (ex 4 dressyr, 2 uteritt osv)

Svar: 5 som max, och då inräknar jag en tävlingsdag!

Hur håller du Mahjong fräch och hållbar? :)

Svar: Låter han vara häst med en hel del på det? Haha, nej men han rids rätt, i varierad miljö och träning, han äter rätt, får tillskott, bra hästhantering dvs och så vidare, det går man långt med!


Kommentarer
Postat av: Erica

Varför ska du sälja Winnetoo innan du fyller 18 ?

2010-12-24 @ 07:29:23
URL: http://horsegeeks.blogg.se/
Postat av: Olivia

kan ni inte ge tips på en rolig skvallerblogg som ni läser :)?

2010-12-24 @ 09:41:34
Postat av: Hanna

Tack för svaren! :D

2010-12-24 @ 10:22:28
Postat av: Anonym

va mena du med svaren att du kanske inte köper en ny storhäst ? är du inte säkert på om du vill tävla längre efter Winnie ? svara snälla!

2010-12-24 @ 11:56:13
Postat av: Anonym

Skånigar är BÄST!

2010-12-24 @ 14:02:39
Postat av: Madde

Du om någon borde ju vara riktigt nöjd över dina tänder Linn! :D

Om du bara visste hur avundsjuk jag är på dom.. (a)

2010-12-24 @ 21:11:00
URL: http://maddeelin.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hur vet man att sin häst inte gillar att bli smutsig? :p Att de inte rullar sig kan ju bero på andra saker haha:)

2010-12-24 @ 23:13:08
Postat av: E

Hej, jag undra en sak Sofia du skrev att du gav dina hästar ensilage? Det är ko mat och farligt i en viss grad att ge till hästar? Min ridskola blev annmäls och fik tvångstbyta bort sitt enslige mot höslige pga skade risken?

Hur funkar det igentligen? :) Kram och jättebra blogg!

2010-12-25 @ 22:06:27
Postat av: Olivia

Määh, norrlänningar är ju grymma! Haha :)

2010-12-25 @ 22:42:03
Postat av: Anonym

hur många läsare har ni per dag ???

2011-01-07 @ 19:04:48
Postat av: Sofia Genne

E: Har stått i så många stall o får så mkt olika men de är mest Hösilage tror jag, säger både ensilage o hösilage haha!

Anonym: Varierar, runt 1500

2011-01-07 @ 20:16:05
URL: http://teamsl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0