Sveriges Ridgymnasium


Det dräller in frågor till mig var eviga dag om hur det är att gå på ett Ridgymnasium, varför jag valde SRG, och hur det är just på SRG i Kungsbacka. Så nu skriver jag ett inlägg med svar på det mesta, så ni får svar på era frågor.

Varför jag valde ett ridgymnasium
, var av anledningen att jag ville hinna med mina hästar bättre. Det är i princip hopplöst att gå i skola och samtidigt ha minst två hästar att hålla igång och sköta, speciellt under hösten/vintern då det är mörkt redan långt innan skolan slutat, och man kanske inte har ridhus. Jag har kämpat som en idiot rent ut sagt, för att klara av att ha två hästar och gå i skolan, under typ 6 år då jag haft två hästar att sköta om själv varje dag. Stod då uppstallad på Ljungskile Ridklubb, och det är en liiten ridskola med endast 1 ridhus. Och eftersom att det var lektioner oftast från 16-17 tiden var det svårt att få chans att rida båda hästarna där. En teori om man hade tur, men ibland fick jag rida mellan 23-34.00 på nätterna, även fast det var skola. Som ni förstår med detta har jag alltid tagit mina hästar i första hand, och inte varit speciellt ordentlig i skolan, haha..

Men när det då var dags till gymnasium så tittade jag runt, och min kära vän Simone hade precis börjat på SRG, och ville givetvis få dit mig. Skolan var sedan årskullen innan Simone ny - på Kungsbacka ridklubb. Innan har den funnits i Svedala och Varberg. Efter att jag redan tackat ja till Media här hemma, så fick jag ett brev hem att jag kommit in som reserv till skolan, och efter nästan död av beslutsångest så tackade jag ändå ja till SRG, och nekade min plats på Media. Detta var alltså hur jag hamnade på Sveriges ridgymnasium i Kungsbacka. Hela min klass kom in som reserver, förutom typ 1-2. Haha!

Hur är gymnasiet?
Det är en liten skola i och med att vi bara är tre årskullar totalt på hela skolan. Under hela min klass tid som åkurs ett var vi på Kungsbacka ridklubb, medans tvåorna var på en anläggning en bit därifrån, och detsamma med 3:orna. Det känns enormt svårt för mig att berätta hur gymnasiet är, för det finns så otroligt många nackdelar och fördelar med det. Min årskull har verkligen blivit den drabbade årskullen, som inte haft det alls lätt. Som jag nämnde så var vi hela 1:an på Kungsbacka Ridklubbs anläggning. Dock hade ingen någon koll alls - vi fick helt enkelt ta hand om varandra och oss själva tillsammans, och försök göra det bästa av allt. Det var oordning och ingen av personalen (som knappt fanns på plats) hade någon större koll. Nu i våras råkade till och med våran kära Stallchef att flytta en sjuk häst från 3:ornas anläggning till våran anläggning, och stallet blev smittat och fick stängas. Mina hästar blev inte drabbade - men jag missade en lång tävlingsvår pga de var tvugna att stå med i karantän!! Och det är inte den ända "MISSEN" som har hänt om man säger så. Därför har vi skojat vid flera tillfällen då minsta lilla har blivit snett, eller är ett frågetecken - "det var nog en miss ;)

Men under den här otroligt jobbiga tiden har vi ändå fått så enormt många minnen, och det är klart, när man kommer varandra så nära, och flera av oss bor i samma hus! Några bra saker under ettan var: Grymma tränare, idrott på riktigt gym, vi fick rida Krk's ridskolehästar ibland om vi inte kunde ha våra egna, vi fick biljetter till GHS under torsdagsförmiddagen av skolan, föreläsning av Andy Swan, och en hel del till.

Nu går jag i tvåan, och är jävligt strikt. Vi är som sagt den drabbade kullen, men vi har lärt oss att ta hand om oss själva efter hela ettan då vi faktiskt fick klara oss på KRK själva - vilket gör att vi ofta kommer i konflikter med lärarna, då vi vill ha vår vilja igenom, vi vågar säga till om saker osv.

Skolan bygger nu upp en helt egen och ny anläggning på Höglanda gård - den gård där jag & ett antal till av skolans elever bor, i ett stort hus bredvid en stoor ladugård. Vi bor fortfarande kvar, dock är det tveksamt hur det blir till nästa termin, då de nya boendehusen skall vara klara. Kanske tvingas vi flytta ut dit.. fast vi trivs svinbra i villan! Äckliga Höglanda I alla fall - denna termin har hittils varit förjävlig. Nästan värre än ettan faktiskt. Vi har bott mitt i en ända röra - en byggarbetsplats! Våra hästar har fått stå i tävlingsstallar som nästan blåst bort, det har regnat in och varit fruktansvärt. Hagarna har dock varit lite större än innan (woho), men är på en helt öppen äng, så inget skydd av träd osv. (Det hade vi inte innan heller.) Det nya stallet som vi precis flyttat in i är inte klart, men det jobbas hela tiden på. Det är ett kallstall - så det är iiiiiiiskallt. Men det är ju många som har kallstall, jag har själv haft turen att alltid stå i varmstall, så är väl bortskämd. Men det är ett riktigt fint stall i alla fall, med 3 duschspiltor än så länge, 3 sadelkammare osv. Men under hela denna tid har vi fått rida i en urkass paddock där underlaget varit sjunkande och stenar i allt. Illa. När nu höstrusket kommit, fick vi rida 20 min till ett ridhus en bit längre bort, för att där få ha våra lektioner. Som vi har 2 gånger i veckan, hopp o dressyr. Annars har vi bara haft uteritt eller paddock som alternativ. En paddock som varit i princip oridbar och en 25 minuters skrittväg för att nå en stenhård grusväg.. Yey! Det känns mer som en satsning på SKOGSMULLAR än på TÄVLINGSRIKTADE ungdomar.. Kul när man har två hästar att motionera varje dag i höstrusk! Ridhuset skulle varit klart i Oktober, och nu är vi i December och det är långt ifrån klart. Grattis! Sen är det mycket mycket småsaker som är idiotiska, korkade och knäppa. Hagarna är tyvärr ganska tråkiga, och hästarna får vara ute 4 timmar, hela dagen i perioder om vi har tur.. Vår skolsal har tex nu under November varit svinkall, och vi fick ledigt pga 12 grader i skolan häromdagen, haha.

Om man inte har egen häst så finns det skolhästar att få på skolan, så man behöver alltså inte ha egen häst för att gå på detta gymnasium. Om du har egen häst, och vill ta dit ytterligare en egen häst, så får du sköta den själv med mockning och mat, samt det kostar en hel del att stå uppstallat med den..


Framtida planen. Just nu finns den stora röda ladan åt vänster, husen med trädet i mitten är de nya boenderna, och de står inte så som det är målat, det långa huset med flera fönster hitåt om paddocken finns, det är vår kalla skolbyggnad. Huset mitt imot det är ridhuset, det jobbas på, och åt höger stallet, nästan klart jobbas också på. Hagarna åt höger är på G..

Nu har jag väl sagt det värsta. Då får vi dra det posetiva. Hm.. stallchefen har bättrat sig och lyssnar mycket mer på oss, posetivt. Vår hopptränare har vågat ta för sig mer, och bättrat sig, vilket vi är glada för. Vi vill ha tillbaka våran markarbetstränare dock! Vår dressyrtränare är urbra, men har förändrats sedan ettan tycker vissa, ja g instämmer.. tyvärr!! Vi har inte längre stenhårda stalltjänster på typ 4-5 personer på 20 hästar längre, utan nu är vi halva klassen, några dagar, förmiddagar ibland o eftermiddagar ibland delat med ettorna, på varannan vecka, så det är skönt! 40 hästar ca. Vi står på spån, vilket är fräscht och fint. Ensilaget håller oftast måttet. Lärarna är diskuterbara - alltså, man kan diskutera med dom, haha! Det allra bästa med ridgymnasiet är VÄNNERNA. Som de flesta säger - folket gör ALLT, annars skulle man hoppat av direkt. Det är helt störda och underbara människor som tyr sig hit, och de gör så att man orkar göra det man gör! Så många oförglömliga minnen man skapar ihop!

Vi tränar för:
Anna Modée - Dressyr
Maria (Mia) Ingvarsson - Hoppning
Eva (vet ej efternamn, malaysiskt) - Markarbete

I tvåan nu så kommer vi även att få "gästtränare", vilket ju också är en grym sak!


Vi har ett ämne som är "djursjukvård", och där har vi en egen veterinär som kommer till oss, och hon har även hjälpt oss massvis med vaccineringar, kollat på hästarna om de varit något, osv. SUPERBRA! Här kollas tänderna på Martijn!



Jag tycker fortfarande att jag har det svinstressigt att hinna med två hästar, då vi går långa dagar varje dag nästan, och när man har stalltjänst är det till 5 nästan.. I alla fall under den mörka tiden på året! Men samtidigt, jag lever 2 meter ifrån mina hästar, och har underbara vänner så det jämnar ut sig ändå.. Jag har kanske fått allt att verka negativt nästan nu - men så var ju jag otursdrabbade årskullen också, och känner faktiskt mycket såhär. Men det ÄR bra också, det är det. Vi får liksom gratis träningar för BRA tränare, möjligheter, kontakter osv! Vi säger såhär - det kommer bli SJUKT bra i framtiden, då det har kommit lite mer rutin, och hela nya anläggningen är klar! Det är tänkt att Åby-kliniken skall flytta till oss och ligga bredvid också..

Höglanda-huset där jag och 12 andra tjejer bor. Växen är härifrån på väg
upp från paddocken. Till vänster är det ny byggt nya boenden...



Skolsalen

Nya ridhuset som byggs på, nu har även väggar och tak kommit upp..

Men i vilket fall - ni som ska söka i framtiden skulle jag nog ändå, trots allt jag skrivit, säga att Gör det - för ni får en livserfarenhet av att bo hemifrån (om ni väljer att flytta), nya kontakter och människor som älskar samma sak som ni gör! Dessutom då en helt ny fräsch anläggning och med mycket bättre koll. Så ja, sök!

Du kan bli de mesta inom häst. Jobba i stall, hästskötare, osv. Du kan ta hästskötarexamen, och du har ämnen som gör att du kan läsa vidare på högskola senare. Du kan även med mer tillläsning efter gymnasiet bli veterinär tex.

Skolan utger totalt 8 praktikveckor. 2 veckor på vår & höst under 2:an, och 4 veckor under 3:an.

Jag & Mahjong under en lektion för Anna Modee.
Vi hade tur och blev ensamma i gruppen då de andra i min grupp inte skulle rida ;)


Bilder från både ettan och tvåan:





Det blev långt och ostrukturerat nu känner jag - vill ni fråga ytterligare något om ridgymnasiet,
släng in en kommentar!


Kommentarer
Postat av: Nadja

Jag funderar på att söka till det här gymnasiumet, i Kungsbacka. (ligger närmast)



Hur ofta kan man hälsa på hemma?

Jag skulle i sånna fall flytta från Nyköping (Stockholm typ) till Kungsbacka, och jag skulle nog vilja titta in hemma då och då.

Boendet?

Jag har läst typ 5783476 gånger på hemsidan, men jag är lite trögfattad ;)

Söker man lägenhet i staden som är närmast, eller finns det rum på anläggningen?



:)

2010-12-02 @ 19:35:48
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Karin

NI är den olycksdrabbade klassen? Hmm, ni missade de 2 första åren på "SRG" så ni har inte vart så olycksdrabbade, tro mig!

2010-12-02 @ 19:38:09
Postat av: Sofia Genne

Nadja: Du får väl åka hem när du vill, det är ju ingen som sitter och passar dig här! Första bästa tåg haha! :D Kungsbacka är nästan fullt överallt, jättesvårt att hitta lägenhet. Men i och med de nya boende-byggnaderna som har kommit här på gården så kommer det att finnas rum till fler personer. Skolan som har dessa hus, så de är bara att snacka med dom!



Karin: Haha Kariin, jag vet att ni och "dåvarande tvåorna när ni var treor" haft det jobbigt också givetvis :p

2010-12-02 @ 19:51:23
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: johanna

Jag ska kanske söka, men en fråga.. blir det dålig stämmning bland tjejerna? Om någon inte rider lika bra som dom andra tex, eller om man inte har märkes grejer och sånt?

:)

2010-12-02 @ 20:10:17
Postat av: becky :)

vem e hästen i repgrimman? x'd

såg lite små busig ut hihi ^^

2010-12-02 @ 20:22:42
Postat av: mli

Inte en enda bild på fd. 3orna, dålig stil Genne! Men fy vad jag saknar er goingar på Höglanda <3 :)

2010-12-02 @ 20:33:29
URL: http://mlishastblogg.blogg.se/
Postat av: Emmaa

jag har en fråga, jag har redan börjat ett gymnasium men hinner knappt med pga hästarna. och jag läser på hemsidan om och om igen men hittar ingenting om att man får stalla upp hästen där. Vad kostar det i månaden? hinner ud med att tävla, vem kör dig isåfall? tacksam för svar:)

2010-12-02 @ 21:05:07
URL: http://grytagirls.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

Johanna: Personalen och lärarna har varit enormt förvånade över hur tighta och gott gäng vi varit ända sedan start, och de är vi stolta över! Visst, vi kan bråka ibland, men alla accepterar alla, hjälper varandra, och älskar varandra. Så det är UNDERBART!

Becky: Det är Norahs häst Conny.

Mli: Förlåååt gumman, vi saknar dig också! Kom o hälsa på!

Emma: Det är gratis om du har med dig en egen häst, du betalar inget för din box då. Men om du har med extrahäst kostar det 1.500kr för den hästen. Jag tävlar nästan varje helg, och det är min mamma som kör mig! Hon åker alltså ner till skolan för att köra mig.. snäll mamma! =)

2010-12-02 @ 21:11:02
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: malin backlund

Kan man ta med sig en häst dit men man får rida en skolhäst på lektionerna tex. om den inte passar för träningen?

2010-12-02 @ 21:21:15
URL: http://bbacklund.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

Malin: Det får du höra med skolan. Om du har egen häst ska du väl helst kunna ha med den på undervisningen, men ja går säkert o lösa :)

2010-12-02 @ 21:26:07
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: hanna

ozzm att du svara lite, blir bara mera taggad på att söka. :D

haha men jag kmr från strängnäs dvs ca 5timmar från göteborg och ännulängre till kungsbacka(Y)

men tänkte på med tävling, du vet ingen som man typ kan fixa skjuts med? flyttar jag dit så vill jag ju gärna fortsätta tävla lite. och visst min pappa brukar va snäll att köra långt men att åka från strängnäs till skolan och sen till tävling tror jag inte han går med på haha XD

2010-12-02 @ 21:36:55
Postat av: Sofia Genne

Hanna: Vi har folk som kommer från Norrtälje, Södertälje, Vimmerby, osv, jättelångt ifrån.



Har man tur och tävlar samma klasser/diciplin (de flesta är hopp) så kan man kanske åka tillsammans på tävlingar, och på så sätt få sjukts. Skolan SKA även försöka hjälpa elever att bli körda på tävling, så förhoppningsvis kan en lärare köra någon gång också!

2010-12-02 @ 21:46:45
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: tilde

vet inte om denna frågan är så lätt att svara på men är det "svårt" att komma in på SRG, alltså höga intagningspoäng osv? eller går dom ens efter betygen? :)

2010-12-02 @ 21:49:29
URL: http://wildicious.blogg.se/
Postat av: isabelle

undrar samma som Tilde,

hur många poäng måste man ha för att komma in? Eller går dom inte helt på betygen? :)

2010-12-02 @ 22:09:00
Postat av: Ina Bergström

Tar dom in folk från t.e.x uppland? :) Riksintag eller vas det heter ;D

2010-12-02 @ 22:16:11
URL: http://IniiPini,blogspot,com
Postat av: Sofia Genne

Tilde + Isabelle: Om ni läst så kom hela min klass i princip in som reserver. Men i princip, har ni godkänt i grundämnena så kommer ni in ;) tror dock siffran va lite högre i år eftersom de va ännu fler sökande, men asså de flesta kommer in!

Ina: Vi skulle haft en i vår klass från Kiruna, så det är nog lugnt ;)

2010-12-02 @ 22:28:24
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Allt låter nästan jätte bra ju! :)

men oj, får hästarna bara vara ute i 4 timmar?! ;o..

Vet du om det kommer bli längre utevistelse för dom sen när allt är klart på anläggningen?

Eller vf får dom inte gå ute längre?

Jätte tacksam för svar! :)

2010-12-02 @ 23:46:34
Postat av: Sofia Genne

Nathalie: Nej, det kommer snarare bara kunna vara max 4 timmar (förmiddag eller eftermiddag) framöver. Spec nästa år när det kommer ytterligare en årskull som är på samma ställe, nu är vi bara 1:or + 2:or på samma anläggning, nästa år räknas alla vara på samma. Detta pga vi har helt enkelt inte så mycket hagar, och så många hästar!

2010-12-03 @ 00:11:28
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: isabella

Jag ska söka till kungsbacka =)

Pratade med min syo igår och då kollade vi på intagningspoängen från i år, och dom låg i genomsnitt på 200p. Men som sagt så kom reserver in också =)

2010-12-03 @ 18:39:04
URL: http://isabellavillman.blogg.se/
Postat av: Annie Kvillebo

När ni ligger i höet där hon som ligger mitten heter hon Alexandra? :) <3

2010-12-04 @ 09:36:54
URL: http://nattstad.se/ryttareälskarponny
Postat av: emelie

Får man ta med sig hunden om man ska bo där ? ;D

2010-12-05 @ 15:46:53
URL: http://emmeeliek.blogg.se/
Postat av: fanny

Hej !

Jag har länge funderat och har nu bestämt mig för att söka till SRG när det är dax. Men hur gör man med boendet ? Får man söka något bidrag eller får man betala själv ? :D

2010-12-05 @ 20:24:57
URL: http://fcphoto.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

Annie: Nepp, Sissel heter hon.

Emelie: Nepp

Fanny: Man får bidrag =)

2010-12-06 @ 10:17:50
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: fanny

Okej , hur gör man det då ? :D Hos komunen ?

2010-12-06 @ 14:47:56
URL: http://fcphoto.blogg.se/
Postat av: Emilia

Vad är det för intagningspoäng ungefär? :)

Tack för en suverän blogg!

2011-01-04 @ 15:04:25
Postat av: Sofia Genne

Fanny: Vet inte riktigt haha

Emelia: Varierar, men i princip alla kommer in =)

2011-01-04 @ 15:07:28
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: jenny

Hej :) jag ska söka nästa år och jag har väldiga problem med att bestämma mig. Jag ska flytta till kungsbacka i sommar så jag kommer ju inte behöva boende, men blir det inte lite så att man blir utanför om man inte bor på skolan?b lixom ni som bor tilsammans blir ju såklart väldigt tighta. Haha fjantig fundering men jag vill ändå veta :D

KRAM

2011-01-07 @ 02:00:59
Postat av: Sandra

Ska söka dit, och har 185 p, tror du man kommer in då?

Jag själv bor i Onsala och 2 andra kompisar som också bor i Onsala ska söka dit, men bo på internat och ha sina hästar inackorderade på gården.

Skulle vara askul att bo på internat men vad menar du med bidrag-det blir ju jättedyrt att betala 3000 kr i månaden själv. Är det som ett lån, för att man pluggar distans eller liknande?

Har själv tränat för Anna Modé och hon är världens snällaste och trevligaste!!!!

Jättebra på att lära ut och sjukt mysig allmänt, många lärare verkar också bra?

Vad hade du för poäng när du sökte dit?



2011-01-12 @ 19:46:26
Postat av: sofia

även fast man inte bor så megalångt ifrån, lr måste ju åka tåg en liten bit men kan man ändå bo där. Lr måste man bo hemma då om man inte bor så långt ifrån? :)

2011-01-18 @ 17:10:56
URL: http://slponny.blogg.se/
Postat av: sofie

när man gått ut srg kan man då läsa vidare till vetrinär? :), eller vad kan man välja på att bli då? ;)

2011-01-25 @ 20:26:35
URL: http://absolutohlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0