Stop it!

Dags för Linns-åsikter att läggas fram igen, hihi ;)

Jag har länge stört mig på allt negativt som kastas mot tävlingsplatser, funktionärer, specifika framhoppningar och liknande. Särskilt bland oss bloggare, som har stort inflytande på många människor, jag tycker att det är fel att kasta ur sig skit över en specifik tävlingsplats ute på våra bloggar. När den här kommentaren ramlade in för ett tag sedan så rann bägaren över. Dags för åsiktsinlägg!



Ja, visst är det kul att höra om andras misslyckanden..? Mellanmjölks landet sverige, welcome ♥
Nej ni, jag tänker inte sitta och vräka ur mig negativa åsikter om någon tävlingsplats, någon funktionär eller någons underlag. För vet ni vad? Det är JAG som har valt att åka dit, och det är tack vare funktionärer och tävlingsplatser som arrangerar tävlingar som JAG överhuvudtaget kan tävla.



Jag tror inte att någon klubb går in för att arrangera en så dålig tävling som möjligt, utan alla gör sitt bästa - utifrån sina förutsättningar. Konstruktiv kritik är en sak, det kan jag absolut gå med på att ge, men att vräka ur sig skit mot en speciell tävlingsplats tycker jag endast tyder på att man vill ha något att skylla på efter ett dåligt resultat ;)

Det är ryttarens ansvar att välja ut de tävlingar som passar ens häst, i mitt tycke. Vet jag att ett ställe har en trång framhoppning och alltid tar in mycket hästar så åker inte jag dit igen för att sedan dissa stället här inför alla er. Nej, då står jag hellre över den tävlingen, eller biter ihop och gör det bästa av situationen. Den ridklubben kanske inte har en miljon att kasta ut på ett nytt ridhus bara för framhoppning, utan har lagt allt på banan där själva tävlingen hålls - då får jag se fram emot ritten och göra det bästa av framhoppningen.

En funktionär är en människa precis som vi, ingen maskin, tyvärr? ;) Likaså som att vi lägger våra hästar i skiten någon gång, kan en funktionär råka ställa sig i vägen. Vi vet ju varför de står på banan, de krattar och håller ordning för oss - finns för våran skull och gör sitt bästa. Står någon i vägen så är det bara att lägga en volt, be om omstart från hindret innan där man var och sedan göra om det på ett bättre sätt. Varför hetsa upp sig och bli arg? Ingen som står på banan vill förstöra med mening.

Den fjantigaste diskussionen av alla tycker jag är det här med underlag och manegen/paddocken. Hur många gånger har man inte hört "jag hade inte rivit om underlaget hade varit bättre" "det var synd om hästarna, för det var så tungt" "underlaget var fruktansvärt halt, flera hästar såg ut som om dom skulle välta, därför stannade ***" Seriöst känner jag bara? Om underlaget är så fruktansvärt - varför i helvete startar man då? Om hästen måste stanna för att det är omöjligt att hoppa, varför utsätter man sin häst för det då? Då är det för mig en oansvarig ryttare, och inte en dålig tävlingsplats.



Det har hänt en gång att jag var anmäld L:A och MSV:B - när jag kom fram till tävlingsplatsen (som jag inte tänker nämna) så såg jag att ridhuset var ganska trångt och underlaget ganska tungt, vi var där i god tid och jag valde att byta klasser till L:B & L:A istället vilket fungerade utmärkt för mig att hoppa där inne. Det hade fungerat med MSV:B med, men jag kände mig bättre till mods när det var lite lägre då det var trångt. Hade jag inte varit där i sån god tid, hade jag hoppat endast L:A och sedan strykt mig. Då har jag gjort mitt val, kan uppträda schysst och göra mitt bästa efter förutsättningar - istället för att rida MSV:B och sedan bli irriterad över att inte allt är som på en stor nationell tävling.

Alla klubbar har inte de bästa förutsättningarna, men utan engagemang från klubbar med tävlingsplatser och funktinärer så hade ingen av oss kunnat tävla - ha med det i tanken nästa gång innan ni rasar över ett misstag.

Tacka vet jag ödmjuka ryttare som har förstått att bara för att man tävlar, är man inte universums mittpunkt..



Sedan vill jag avsluta med en total hiss till alla er funktionärer som står ut med alla argbiggor där ute, och fortsätter att göra tävlingarna möjliga! Ni är guld värda :)



P.S lägger dessa inlägg under "pepp-talk" så att de lätt går att hitta igen, är det okej eller?



Kommentarer
Postat av: Malin

Riktigt bra skrivet, håller med till tusen! :)

2011-05-25 @ 20:13:59
URL: http://blackladyrnf.blogg.se/
Postat av: Sara

ja, jättebra skrivit, har aldirg tävlat men tycker att det låter bra det du har skrivit! :D

2011-05-25 @ 20:19:47
URL: http://ponylife.webblogg.se/
Postat av: linnéa

håller heeelt och hållet med dig! är sjukt vad folk ska klaga och inte bli nöjda. är ju upp till var och en om man vill åka till den tävlingsplatsen eller inte.

när jag var funktionär så stod jag och en kompis vid ett hinder några meter i från, vi hade som uppgift att kratta. tjejens ponny började att vägra och hon vart ursinnig! skrek på oss att vi skulle sticka nån stans där vi gjorde mer nytta än skada. helt sjukt! i själva verket var ponnyn rädd för vattenmattan under hindret.

massa creed till dig, grymt bra tjej är du! :)

2011-05-25 @ 20:21:09
Postat av: Ebba Molin

Jag håller med dig fullt ut! Det kastas alldeles för mycket skit över funktionärerna som är där på sin fritid för att hålla en tävling för andra! Man ska behandla dem med respekt, vilket man såklart ska visa alla människor!



Jag brukar tänka på det när jag är på tävling och alltid tacka funktionärer eller ge dem ett glatt leende, var sig de står och släpper in på framhoppning eller är banarbetare mm. De förtjänar att få beröm för att de gör sitt bästa för att hålla en så bra tävling som möjligt! Allt för att vi som tävlar ska kunna åka på tävlingar. Jag brukar också vara funktionär så jag vet hur det ligger till!;)



Mer beröm till alla duktiga funktionärer! Bra där Linn att ta upp det här ämnet!:)



2011-05-25 @ 20:35:58
Postat av: nora ahlin

bra skrivet! håller med dig helt! :)

2011-05-25 @ 20:48:51
URL: http://noraaahlin.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag att du skriver riktigt bra och håller med, till viss del. För saken är att genom att skriva vad du tycker om olika platser kan du ju hjälpa andra, visa dem vilka platser som inte är bra att åka till. Bespare dem onödiga pengar och resa helt enkelt :) Det handlar ärligt talat inte om att det är någons fel heller, alla har olika förutsättningar, som du säger.

2011-05-25 @ 20:50:21
Postat av: tove

hästen är så himmla fin ! hur stor är den ?

2011-05-25 @ 20:51:19
URL: http://feztizz.blogg.se/
Postat av: Martina

Gryymt bra skrivet + inlägg!!!



Stor HISS till dig Linn :D

2011-05-25 @ 21:10:31
Postat av: Johanna

Håller med dig till 100% :) Var på en tävling nyligen och det var många som klagade på att det var så halt (det var utomhus). Och då var det inte omhoppning utan en stilbedömning! ;) Rider man som man ska och har broddar så går allt! ;)



Och funktionärer, stjärnor i guldkanter till er. Det är ni som gör allt jobb! :)

2011-05-25 @ 21:34:12
URL: http://jumpingstars.blogg.se/
Postat av: Bea

Ska jag vara ärlig så brukar jag inte tycka om dina pepptalk då det känns som saker man har hört förut.

Men det här var riktigt bra!

2011-05-25 @ 21:36:53
Postat av: ellinor

jättebra skrivet! håller verkligen med :)

skulle vara kul om du kunde hissa någon tävlingsplats som du tycker varit extra bra! :)

2011-05-25 @ 21:44:25
URL: http://ellinortrygg.blogg.se/
Postat av: Norea

Åhh, glad jag blev! Jag har själv flera gånger hjälpt till på tävlingar. Jag har inte koll på allt, men gör mitt bästa, som alla andra. Sedan kommer en ponnymamma (alla behöver absolut inte vara så, men att vissa finns kan vi inte dölja) som bara klagar och klagar och klagar. Oftast tycker jag att ponnytävlingar är värre, men en gång var det en hästtävling. Jag och min kompis std egentligen i ett café när de behövdes folk akut till framhoppningen och vi hoppade in en stund. Problemet var att vi inte hade någon walkietalkie och den som stått innan hade inte markerat ordentligt vilka som var inne o.s.v. Någon ramlar av inne på banan och ambulans kommer. Det slutar ändå med att vi måste ta emot skit från folk som red fram. Visst jag förstår att det är jättejobbigt att inte veta, men jag kan ju inte springa in på banan och fråga ambulanspersonalen "hur lång tid tar det innan ni kommer härifrån, de som rider fram vill gärna veta".



Jättehärligt att det finns tävlingsryttare som också förstår. Utan funktionärer blir inte tävlingen av. Ibland har inte alla 100% koll, men folk gör sitt bästa! :D

2011-05-25 @ 21:44:46
URL: http://familjensr.blogg.se/
Postat av: Martina

Älska denna meningen du skrev: Tacka vet jag ödmjuka ryttare som har förstått att bara för att man tävlar, är man inte universums mittpunkt..



För det är verkligen så sjukt många som tror det!



Det där med underlag fick min klubb jääätte mycket skit för efter en tävling :(

Den som vattnade ridhuset dagen innan tävlingen hade råkat vattna för mycket vid en fläck, men under tävlingsdagen så varnades alla om detta och rekommenderade alla ryttare att inte ta den omhoppningssvängen eftersom den var så pass snäv och underlaget var blött just där!

Vissa valde att ta risken och en tjej gick omkull med sin ponny! Efteråt skrev hon på sin blogg och det gick massa rykten om att vi vattnat med flit just vid den svängen och att hela ridhuset hade varit som en enda stor gegga!

Detta var ju såklart inte sant och det är så fruktansvärt tråkigt när det sprids sådana rykten...vi hade lix varnat alla ekipagen och rekommenderade verkligen inte att ta den svängen, sedan var det upp till dom själva om dom ville riskera att halka omkull eller inte!

Då får man fasen ta på sig det själv om man är så korkad!!!

2011-05-25 @ 21:57:35
Postat av: Kajsa

Jävlarimej vilket bra inlägg! Jag brukar läsa er blogg men har inte kommenterat förut, men detta kände jag verkligen att jag måste säga något om.



Jag håller med dig helt och hållet! Dock gäller det faktiskt inte bara tävlingsplatser utan (nästan) allt annat också faktiskt. Hästfolk i allmänhet har en förmåga att bara se saker ur sitt eget perspektiv och aldrig ur någon annans. Någon "rider sin häst med för mycket tygel", någon annan "använder alldeles för mycket sporre", och så vidare. Det verkar aldrig vara någon som går fram till personen det handlar om och lägger fram sina åsikter heller utan det snackas bara runt om. Jag tror knappast att någon ryttare med FLIT skulle göra någonting som skadade dennes häst - men det är det vissa inte alls verkar förstå. Tack för mig. ;)

2011-05-25 @ 23:41:09
URL: http://skyttsan.devote.se
Postat av: Lovisa

Håller med dig! Det är ju tack vare att klubbarna vill anordna tävlingar som man ens kan tävla.. Annars skulle man ju inte kunna göra det!

2011-05-26 @ 07:04:09
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Liz

Helt rätt!



En tanke som dök upp: Om ex. underlaget är dåligt, då är det ju det för alla. Det är ju det viktigaste, att det är lika. Värre vore det ju om alla andra fick rida på perfekt underlag men en själv fick rida i lera, DÅ kan man få klaga. Men vad jag vet, har det inte hänt!

2011-05-26 @ 07:49:34
Postat av: Anna

Håller helt med dig, då jag själv var ute och tävlade mycket med min ponny för några år sedan. Självklart blir det missar av funktionärer och annat.



Det där med tungt underlag är också en viktig del, varför inte införskaffa banveterinär som på travet när det är hoppning? Om banveterinären anser att det bryter mot jordbruksverkets regler mot bra hästhälsa så kan dom ju ställa in. Då slipper man dessutom allt klagande på att dom inte skulle rivit eller stannat pga av underlaget.



Men tror inte så många klubbar annordnar tävling när de tex. nyss bytt underlag och det är tungt.

2011-05-26 @ 08:36:23
URL: http://cobol.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Grejt inlägg :D

2011-05-26 @ 11:29:53
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Camilla

Herregud va otroligt klok du är! All heder åt dig!

2011-05-26 @ 11:41:51
Postat av: Johanna

Kanonbra inlägg!



Det är av misstagen man lär sig och då väljer jag att inte åka tillbaka till en tävlingsplats där tävlingen var dåligt arrangerad men samtidigt klagar jag inte på den efteråt. Funktionärerna gjorde trots allt sitt bästa och de ska inte få någon skit efteråt.



Sedan kan jag väl tycka att ryttarna ibland borde tänka på att funktionärer inte är annat än människor och inte gillar att hålla på att bli överridna m.m...

2011-05-26 @ 12:38:59
URL: http://skraattkramp.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

Hej :) jag har en dagens bloggtävling och du får supergärna vara med, det är bara klicka på länke här under och anmäla dig :)

http://vadfanskajagheta.se/2011/may/torsdag-dagens-blogg-3.html#comment

2011-05-26 @ 12:56:10
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Vanessa

Kan du inte tipsa om lite tävlingsplatser runt om i sverige som du tycker är bra ??? :) Skulle vara kul ^^

2011-05-26 @ 17:46:33
URL: http://ponniee.blogg.se/
Postat av: Emma Berg

Måste verkligen hålla med om vartenda ord du skrivit Linn! För allt är så sant, varför ska man dissa massa ridklubbar över att tävlingen var dålig? Man får tänka efter lite innan man bara blir arg på alla andra, inte bara vräka sig ur elaka kommentarer över att underlaget är dåligt.



Det hände mig på en tävling då jag stod som funktionär & fotade även lite på ekipagen som kom. Självklart hade jag ingen blixt på, men vissa andra på läktaren hade det, då vägrade en ponny pga blixten från läktaren och jag fick all skit för det. Dock var det en liten b-ponny ryttare men en ponnymamma som blev sååååååhär sur, men om det nu var blixtens fel (?) varför bara inte be om omstart då ist för att bli pissesur över det senare?



Nej, jag håller med om allt du skrivit Linn !

2011-05-26 @ 19:18:39
URL: http://hastekipage.blogg.se/
Postat av: Linn :)

Tack så otroligt mycket för det här inlägget, jag ska iväg på en tävling som funktionär i helgen och mycket liknande tankar rör sig i huvudet.. så jag blev verkligen jätteglad när jag läste det här! Supersuper bra blogg!:)

2011-05-26 @ 20:43:56
URL: http://linnenjohanna.blogg.se/
Postat av: hanna

ett himla bra åsiktsinlägg, mer sånt!

håller fullständigt med, men mest på underlagsbiten. folk klagar för mycket på underlaget, men dom rider iallafall. som sagt, bara oansvarigt som ryttare!

2011-05-27 @ 20:39:03
URL: http://hannacarlbom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0