Favorit diskussionen är igång igen!

"En sak... Ni snackar alltid om att ni ska vara så bra förebilder.. Varför rider ni då barbacka utan hjälmar? Jättefina bilder annars!"

Snälla ni, kan ni hitta någonstans där jag eller Sofia har påpekat att "vi är bra förebilder"? Vi är inte ute efter att vara perfekta förebilder, för det är vi inte och det är vi medvetna om. Jag är inte duktigare än någon annan, jag är inte smartare eller bättre än någon utav er på något sätt. Jag är Linn sexton år förstår ni, som också är tonåring och gör ibland mindre smarta saker - som man i efterhand kan ångra. Jag rider också på helt vanliga ponnyer precis som de flesta andra, inget speciellt alls faktiskt - mer än att jag är offentlig här.

Jag lovar er, bara för att vi sitter på våra hästar på ett par bilder utan hjälm betyder det inte att alla våra läsare kommer sluta att rida med hjälm. Ni behöver inte oroa er, våra klipska läsare vet ju att jag och Sofia inte är några att ta efter till punkt och pricka - eller hur? ;) haha!

Det är våra huvuden det handlar om, gulligt att ni bryr er, men vi kan ta ansvar för det ena mörkhåriga och det andra blonda huvudet på egen hand, tro det eller ej!

Jag kan lova er att jag aldrig kommer vilja lägga fram mig själv som en förebild, jag är bara Linn och Linn sexton år som inte är klokare än någon annan är ingen förebild för alla andra - that's it. Dock bjuder jag och Sofia på oss själva, inspirerar och tipsar - men bara för att vi gärna pushar andra framåt betyder det INTE att vi tolkar oss själva som förebilder.

I nästa bildbomb som kommer upp tidigt imorgon får ni "icke-hjälm" allergiker kolla åt ett annat håll och skrolla ner och förbi de hemska bilderna! ;)






Kommentarer
Postat av: Anonym

word! Fattar inte att folk måste lägga sig i så sjukt mycket heeeeela jäkla tiden, det är väl upp till var och en hur man vill rida, gaaaah. Blir galen på dessa hjälmdiskussioner, om dom bara sköter sitt eget huvud och skiter i andras.

2011-05-06 @ 23:22:27
Postat av: Lovisa

Alla gör som de vill :) Precis som i erat fall! Det här med "rida utan hjälm" brukar alltid väcka helt otroliga diskutioner!!

Ibland undrar man om vissa ens har nått liv, när de bara håller på att påpeka alla andras "fel och brister".



Super fin blogg föresten :)

2011-05-06 @ 23:28:27
URL: http://lovisars.blogg.se/
Postat av: Nellie

Jättebra skrivet, jag håller med föregående kommentar.

2011-05-06 @ 23:28:49
Postat av: Hilda

Även om ni inte utnämner er själva till förebilder måste ni väl inse att ni driver en hyfsat framgångsrik blogg med många läsare. Du skriver att ni vill ge inspiration och tips. Detta tips känns inte helt klockrent, för trots allt så säger en bild mer än tusen ord?

2011-05-06 @ 23:30:23
Postat av: Hanna

Jag förstår din poäng men måste ändå säga att du har fel i det du skriver.Även om DU inte ser dig som en förebild eller vill bli sedd som en förebild så finns det DOM som läser din blogg som ser dig som en förebild.Du kan tala för dig men med en stor blogg och många läsare måste man tänka lite extra på saker och kanske skriva "att rida utan hjälm är inget vi rekommendera er till att göra" under bilderna.För även om ni inte vill det så finns det folk som ser er som förebilder.Det är som att säga att någon stor kändis inte är en förebild för att den inte känner sig eller har påpekat att den är det.Ni är jätteduktiga men tycker du har fel i ditt tänk där:)

2011-05-06 @ 23:39:46
Postat av: Eleonor

...och jag tycker fortfarande att de inte finns några som helst ursäkter att inte ta på sig störtkrukan! Usch och fy!



Frågan jag kan ställa är: Vad är syftet?



Blir bilderna snyggare? Är de coolt? Känns de "farligt" och därför väljer att ta den risken, är det för att väcka dessa diskussioner o haglande kommentarer?



I mina ögon hade bilderna vart så mycket snyggare med krukan på - ni som har så fina hjälmar dessutom?!



Mvh

/ Eleonor

2011-05-06 @ 23:46:26
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Tove

dessa hjälmdiskussioner som alltid pågår...

Så länge det inte finns någon hjälmlag är det helt upp till var och en att följa sitt eget omdöme och tycke.

Att Linn och Sofia sitter till häst utan hjälm någon gång ibland betyder inte att de vill att ni ska ta efter och det betyder inte att de förespråkar ridning utan hjälm.



De som klagar på att avsaknaden av hjälm här är antagligen helt omedvetna om att majoriteten av ridsportseliten så gott som ALDRIG bär hjälm mer än inne på tävlingsbanan.



Det är jättebra att så många tycker att det alltid är finare med hjälm än utan, det tycker jag verkligen, men det tycker inte jag själv och vet att många känner likadant och det är fritt fram att välja sina egna vägar genom livet.

Jag har många bilder där en hjälm skulle dra ner känslan i bilden lite men jag väljer alltid hjälm på förutom vid just speciella fotograferingar och tillfällen.

Och om ni reagerar på dessa bilderna då borde ni ha enormt svårt för hästfilmer då det i väldigt många hästfilmer förekommer ridning utan hjälm. Är inte filmer mer påverkande för omdömet än en blogg driven av två helt vanliga tjejer? (och filmer når ju dessutom ut till miljoner med människor och inte några tusen)



Det finns värre saker man kan göra än sätta sig en stund på sin häst utan hjälm för att ta lite fina bilder.

2011-05-06 @ 23:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0