Vinterdepp?

Jag känner mig helt sjukt trött idag och tyvärr har jag ingenaning om varför?
Kanske kombinerat med all stress från skolan och förkylningen? Who knows..

I vilket fall som kom det inte lägligt, jag har hur mycket som helst att göra men skulle helst av allt bara velat lägga mig i sängen och kolla på film eller sova bort ett dygn eller två. Sån tid finns inte riktigt i mitt liv just nu, alla dagar är fullt strukturerade från morgon till kväll och ofta är tiden utan något inplanerad inte speciellt fet.. Jaja, nu är det 6 veckor kvar till påsk, sedan borde skolan lugna ner sig betydligt, dagarna blir ljusare och varmare och allt känns nog lite lättare förhoppningsvis!

Dagens planer består mycket av plugg kan jag lova, men ska börja med att gå ner och rida Winnetoo. Hoppa en liten stutts serie har jag tänkt mig :)



Nej, nu får jag ta mig samman och påbörja allt som ska göras. Annars kommer jag knappast må bättre ikväll..
Ingen som har något riktigt bra tips på vad man ska ta sig till när motivationen till allt verkligen sviker i helt fel livsperiod? *Suck* 


Kommentarer
Postat av: Linda

Ni är med på blogg.se:s startsida som nr 17 på mest aktiva :)

2011-03-09 @ 16:10:01
URL: http://splach.blogg.se/
Postat av: Josefine

Hej, allt bra?:)

KRAM

2011-03-09 @ 16:19:26
URL: http://bajsfia.blogg.se/
Postat av: Catrine

Jag känner precis likadant just nu :/ Men det är som du säger, när det blir ljusare och varmare blir allt lättare!

2011-03-09 @ 16:26:50
URL: http://catrinek.blogg.se/
Postat av: Linnea

Det har hamnat hos mig också. Som rubriken lyder: Vinterdepp. Många säger i skolan att det är sress, att man får huvudvärk, skolan tar helt enkelt över. Och jag är stressad, mår sjukt dåligt, är ledsen pga massa olika själ och inget går som det ska eller rättare sagt är tänkt. Känns som allt har svikit mig. Inte mina vänner utan allt annat. Alla mina hopp osv. När detta uppstår mig brukar jag tänka posetivt. Försöka tänka på glada saker. Jag är väldigt stark av mig som person och brukar inte falla på knäna och be om hjälp i första hand utan jag vill klara det själv. Funkar inte de ber jag min bästa bästis om hjälp. Jag tror att man måste våga lita på sig själv. Våga tro att det finns ett hopp om att det blir bra och så är det. I vilken situation man än hamnar i finns det en andra chans och ett hopp. Det gäller bara att man vågar ta sig dit! :)

2011-03-09 @ 16:30:38
URL: http://ungponnyn.blogg.se/
Postat av: Cammie

Mitt tips är att verkligen ta den där hemmadagen, trots att man har sjukt mycket inplanerat. Det låter inte så bra kanske, eftersom det känns som om man missar massa saker. Men, man kan göra skolarbete hemma och utvilad nästa dag gör man ett bättre jobb. Dessutom, hur skönt är det inte att kunna rida ut när det är ljust, en vardag utan att det är lov? Jag skulle kunna dra väldigt mycket mer, men det blir för långt. Tipset är i alla fall att ta en hemmadag och skita i alla måsten :D

2011-03-09 @ 16:35:25
URL: http://cammies.webblogg.se/
Postat av: Annika

Sjukt fina bilder :)

2011-03-09 @ 16:36:50
URL: http://blogofphoto.blogg.se/
Postat av: kajsa

åh vad roligt med en häst blogg :D letat efter en sån länge, ska börja läsa din!

2011-03-09 @ 16:56:03
URL: http://kajsahyldgaard.blogg.se/
Postat av: Amanda

okej här komemr en låång kommentar, något som jag hittade en gång:



ur ridsport nr 2:2008



Vinn tillbaka viljan

"När motivationen brister försämras prestationen markant - ovavsett vad det handlar om."



20 tips för att återuppväcka lusten



1. Sök efter din egen motivation

Den som gör andras mål och värderingar till sina egna, utan att dessa egentligen har djupare mening, saknar en egen motivation vilket kan bli tydligt i tider av motgång. Sök efter din egen motivation - och vilket är största hindret för den?



2. Minns tillbaka

Fråga dig själv varför du gör detta. Parterapeuter brukar be par att gå tillbaka och försöka minnas vad det var som var så lockande, så attraktivt i början av förhållandet. Ibland kan man behöva göra på samma sätt med sitt hästintresse, stanna upp för att kunna backa och rådfråga det förflutna. Varför valde jag hästlivet?



3. Sätt upp delmål

Sätt upp små delmål för att glädjen av måluppfyllelse ska komma oftare. Gör din bana kortare helt enkelt. För att få fart på motivationen behöver målet - eller målen - vara någorlunda gripbara. Du ska kunna föreställa dig det.



4. Belöna dig

Belöningen bör komma ofta och det behöver inte vara så stora saker. Favorittidningen i favoritsoffan kan vara fullt tillräckligt för den som i veckorna kämpar med heltidsjobb och egen häst. Eller unna dig en hästledig dag då du gör något helt annat - eller varför ingenting alls?



5. Bryt rutinerna

Hur går det att undvika att få känslan av tråkig rutin i stallarbetet? Ett sätt kan vara att ändra nivår ibland, justera den så att vardagen fungerar lättare. Att ha häste på permanentbädd, så att mockningen blir enklare, är ett exempel. Att förbereda veckans fodergivor på söndagarna i fall du står i ett stall där hästägarna gör sådant själva, är ett annat. Lägg in ett pass med tömkörning i veckan, eller varför inte hoppa om du bara rider dressyr annars?



6. Tanka skratt

Återvänd till det som får dig att skratta. Och glöm inte att ditt humör påverkar din häst.



7. Sätt dina tankar på pränt

Planera framåt på ett bättre sätt - gärna i skift. Genom att spara dina tankar kan du återknyta til ldem längre fram. Uttala målen högt för dig själv ekker för någon du känner dig trygg med.



8. Konkretisera målen

Ha flera och konkreta mål. När din tränare frågar vad du vill uppnå under den här vintern, nöj dig inte med ett "bli bättre" för det kan betyda vad som helst. Vill du starta medelsvår, säg det, och din tränare får större möjlighet att anpassa träningen utifrån kraven som finns på dne nivån. Var tydlig - var ärlig.



9. Våga misslyckas

Gör något du känner dig rädd inför, till exempel galoppera på en stubbåker eller hoppa lite högre hinder. Ta chansen att riskera att misslyckas - och vinna på att ha försökt. Oavsett kommer du att må bra efteråt.



10. Hämta inspiration från skivor

Lyssna på cd-skivor om motivation och lust. Passa på i bilen, på bussen eller som en godnattsaga för vuxna.



11. Stäng inte in dig

Rid ut i sällskap med andra. Stimulans från andra och tankeutbyten kan ge dig en skjuts i rätt riktning.



12. Se arbete som träning.

Se stallarbetet som träning för kroppen. Kroppen märker ingen skillnad på hur den tränas. Hästvärlden erbjuder roliga och annorlunda möjligheter till att träna kroppen. Nästan allt du gör i stallet och på hästryggen gör din kropp starkare och smidigare. Kanske inte hästsnacket i fikarummet förstås, men det har en annan posetiv inverkan på din inre fysik.



13. Vilka krav ställer du på dig själv?

Du kanske sneglar och jämför dig med perfektionen i stallet? Att vara perfektionist kan bero på ett inre tvång att ha kontroll och är inte något att sträva efter. Att släppa lite på kontrollen ger mer frihet.



14. Staka ut en ny baka

Varför inte byta diciplin? En ny vinkel på ridningen kan ge dig en kick som behövs för att få lusten att återvända.



15. Bjud in andra

Ett eget stall utan inackorderingar kan göra hästlivet ensamt - och tråkigt. Ta en en eller flera ackorderingar.



16. Ta fram barnet i dig

Leta upp den upptäckarglädje som finns hos barn. Den som tittar på världen med lekfullt och nyfiket sinne har ofta lättare att se posetivt på den.



17. Självdiciplin är en styrka

"Enda sättet att övervinna en frestelse är att ge efter för den" - ett känt citat av Oscar Wilde. Men han behövde inte åka till stallet i 20 minusgrader och snöstorm. Att inte falla för frestelsen att låta hästen stå en dag i onödan är ett tecken på självdiciplin. Och den som har självdiciplin har styrka.



18. Lyssna innåt

Leta efter det som är roligt i det du ska utföra. Vad finns det för hinder för att du ska tycka det du gör är roligt?



19. Variera träningen

Genom att variera ridningen håller du hästen motivetad. Hur gör du med dig själv? Varierad träning är en av nycklarna till varför många idrottsmän lyckas bibehålla din motivation för att utöva sin sport.



20. Tankens kraft...

... kan tjäna som samlingsnamn för det mesta av ovanstående tips. Tänk om du förändrade din bild av dig själv? Om du tog kontrollen över din attityd? Och om du började styra tankarna i en annan riktning? Jämför med hur det kan vara att byta från höger hand till vänster när du använder musen (eller tvärt om ifall du är vänsterhänt). Till en början kan det tyckas omöjligt för hjärnan att styra vänsterhanden och markören far hela tiden åt ett helt annan håll än vad du vill. Men efter några dagar hanterar du musen lika bra med båda händerna.



Hoppas det kan vara till någon nytta =P

2011-03-09 @ 17:19:02
Postat av: Patricia

Ni har blivit såå duktiga på att uppdatera, det blir så mycket roligare att läsa då :D Fortsätt så!



Kan inte du dra några till bidrag från tävlingen? :D

2011-03-09 @ 17:30:21
URL: http://minponnyochjag.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, dra några til bidrag! :D

2011-03-09 @ 17:33:25
Postat av: Liz

När min motivation tryter tittar jag på min drömplan. Görs väldigt enkelt:



Skriv upp din dröm/ditt mål på ett tomt papper.

Skriv sedan ner ALLT som behöver göras för att komma dit i bakvänd kronologisk ordning. Bocka av när varje uppgift är avklarad.

Titta på planen varje gång du känner dig omotiverad. Hjälper iaf mig sjukt mycket!

2011-03-09 @ 17:50:22
Postat av: Frida

Underbara bilder, jätte vackra!

2011-03-09 @ 17:50:30
URL: http://kindereggsurprise.blogg.se/
Postat av: Hanna

fiina bilder! :D<3

har veckans blogg :)

2011-03-09 @ 18:00:50
URL: http://hannasjoqvist.blogg.se/
Postat av: Mikaela

hej där! fina bilder du tar! :-)

allt bra? kram!

2011-03-09 @ 18:04:30
URL: http://miamikaelas.blogg.se/
Postat av: eliiin :)

Känner precis som du just nu, stressad till tusen och skolan bara pressar på mer och mer hela tiden. Känner mig bara allmänt nere just nu och har ingen motivation till något, och det känns som att allt bara går sämre just nu. Orkar inte ta tag i alla läxor/prov, är enormt trött HELA tiden och blir arg på allt och alla alldeles för lätt...Hoppas verkligen det släpper snart.

Du är verkligen grym som orkar med allt du har att göra! Kram på dig :)

2011-03-09 @ 18:19:49
Postat av: Maja Turesson

Bra blogg :)



Tävling på bloggen!

2011-03-09 @ 19:35:33
URL: http://retardriders.blogg.se/
Postat av: Anonym

linn , du är helt otrolig.

du är faktiskt en av mina få förebilder ( har dig & angelica A ) och jag är lika gammal som dig!

Ta åt dig allt bra , för det är du värd , du verkar vara en sån fin person , en underbar mogen vän , en son vän som dig hade jag inte tackat nej till.

tack för att du alltid kommer med dina pepptalk , du skriver så otroligt bra , så att man förstår & man blir verkligen peppad.

utan dina pepptalk tror jag aldrig kommit på varför min ponny stannat på hinder - jag tänker för mycket.

när allt är less , går man in på eran blogg , och när jag stänger eran blogg , så stänger jag alltid med ett leende på läpparna.

du är grym , och alla borde få läsa dina inlägg , alla borde få se dom.

sånnahär kommentarer får du säkert varje dag , och jag kan instämma dem flesta hur bra du är , det jag skriver kommer direkt från hjärtat.

2011-03-09 @ 20:25:32
Postat av: RETARDRIDERS

Usch känner likadant nu.



var med och TÄVLA på bloggen!

2011-03-09 @ 21:31:26
URL: http://retardriders.blogg.se/
Postat av: johanna

min motivationsnivå är också i botten just nu, inom precis allting! studier, träning, jobb, framtid. jag liksom vill bara inte just nu! mitt enda tips egentligen är att bara spänna av - ingenting är hela världen. till exempel, imorgon har jag tenta (pluggar psykologi på universitetet, är 19 år) men jag har pluggat i sammanlagt en timme (hade behövt plugga 10, minst, haha). och nu är det för sent att göra någonting konstruktivt åt det, mer än att skriva tentan på omtentamen istället. man har alltid en andra chans, när det gäller allting. har du inte lust att plugga ihjäl dig för att få mvg på alla tre kommande prov? gör inte det! satsa på ett, särskilt som du redan har så goda betyg, vilka kommer räcka för att komma in på den linjen du tänkt dig. jag känner igen mig så väl i hur du tänker, särskilt gällande skolarbetet (jag har inte ridit sen jag var 16 men är fortfarande väldigt intresserad och har lusläst igenom hela er blogg i timmar i sträck sen i förrgår, haha) - jag hade också mycket prestationsångest och ville ha toppbetyg, jämt. det har hjälpt mig mycket på vägen och gett mig många möjligheter i studievalet, men den perioden har också lärt mig att välmåendet och glädjen går före betygen.



ge dig själv lite mer tid, fast jag vet att det är svårt. när du har mycket i skolan, prioritera hästarna och skolan lika mycket! om en vecka är extra körig - fokusera på hästarna och plugget varannan dag. detta innebär inte att du behöver ställa av dem helt, men du kanske kan sikta på att endast rida en per dag och kortare pass, kanske rykta under lite kortare tid, osv. kräv inte av dig själv att du ska utföra allt med perfektion - det är inte snällt mot dig själv!



hoppas motivationen kommer tillbaka snart, lycka till! :)

2011-03-24 @ 14:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0