Väldigt intressant!

Det är roligt att få kommentarer som är intressanta och väl genomtänkta när dom är skickade, istället för snabbt inslängda klagande saker. Den här kommentaren gjorde min tankebana ännu mer intresserad om detta med hur det är med svanskappa. Speciellt när man kan komma med både konstruktiv och god kritik!



Din tankebana är jätteintressant, och jag funderar så på om det finns "vetenskapligt bevisat" eller hur man ska säga, vad som egentligen kan hända om man har för mycket med svanskappa som kanske sitter åt lite för mycket tex? Eller bara allmänt, om hästen blir spänd över korset, och så vidare? Det låter absolut sannolikt - så det vore så grymt intressant att få veta mer!

Det är synd att inte hästar kan prata och berätta själva, nu är det ju vi människor som får försöka reda ut saker och få reda på hur det ligger till. Mina funderingar blir nu givetvis på Mahjong - eftersom han är "min" och det är jag som har hand om honom så att säga. Han är ju arab, vilket gör att han håller upp sin svansrot mer än vanliga hästar, och har ett läge uppåt med svansen. Har det någon betydelse i det hela tro?

Jag varierar och kör ibland utan svanskappa också, och har det aldrig på hoppsadeln då den har lite annan form runt bogbladspartiet/manken så det är inte lika jobbigt om den åker fram pyttelite. För som jag sagt innan - hans sadelläge har en förmåga att putta de allra bästa sadlarna LITEGRANN. Om man kör regäla pass, inte om man bara tar det lugn och kanske kör lite travpass. Min svanskappa sitter även väldigt löst, så när väl sadeln börjar kanske vilja åka fram lite, först då tar den imot och behåller platsen. Det är fel om en svanskappa sitter väldigt hårt. Påverkas min ponny ändå lika mycket, även om den sitter inte speciellt hårt?

Givetvis underlättar det väl om man då inte har svanskappan dag ut och dag in - som jag inte heller har.
Nu är det ER jag vill höra med, om det finns några kloka hästmänniskor som har ännu mer erfarenhet av det här? Jag har mina, och vill ha fler att jobba med och lära mig av! Jag är nöjd över att det blev en "debatt" av detta med mitt svanskappa-inlägg, det var lite baktanken av det hela också. Och speciellt nu när den här superbra kommentaren kom in, som man själv haft tankar på innan, hur mycket påverkar det hästen på ett negativt sätt?

Debattera!

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag får inte riktigt ihop detta. Du säger att din sadel åker fram men att du inte använder svanskappa alltid. Är det okej för sadeln att åka fram ibland och ibland inte? Att den bara åker fram när du rider hårda pass verkar knäppt, för hästen rör ju sig nästan likadant i kroppen även om man rider lugnare pass (sålänge man travar och galopperar också). Och så säger du även att svanskappan inte är alls spänd MEN då hjälper den ju inte, då kan sadeln glida fram x antal centimeter INNAN svanskappan verkar. Eller har jag fel?



Svara gärna på detta i ett inlägg, det är ingen kritik mot dig utan jag får bara inte ihop det, det du skriver är inte logiskt och du säger emot dig själv lite ;)

2011-03-07 @ 08:29:39
Postat av: Sabrina

Det är ju något som heter förgjord (inte säker på om det heter det på svenska, direkt översatt från norska). Detta borde ju vara ett bättre alternativ? Klarar inte tro det är så skönt att en svansrot ska hålla på plats en sadel + dig.

2011-03-07 @ 09:07:39
URL: http://sabrinasoderberg.blogspot.com
Postat av: Sofia Genne

Amanda: Det jag menar är att min sadel ligger ju BRA, MEN den kan åka fram litegranna, i alla fall vid hårdare pass. Tar jag kortare pass och kanske bara en sväng ut så blir inte rörelserna så exklusiva och inte heller en nedsutten sits så stark, och då rör sig sadeln knappt. Hänger du med? Svanskappan sitter ju på och är spänd, men den sitter inte hårt, utan så pass att om sadeln börjar dra sig lite fram så tar den emot. Kan man säga att det är ett slags mellanläge? ^^

2011-03-07 @ 11:47:47
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag förstår men då går han ju med konstant tryck i svansroten såfort sadeln glidit fram lite, eller hur? :P Håller med Sabrina att förgjord vore ett bra alternativ, hahaha vet inte heller vad det heter på svenska men på danska heter det stoppgjord. Rätt vanligt på islandshästar tror jag.

2011-03-07 @ 13:03:38
Postat av: Majja

Jag testade svanskappa på en ponny jag hade 2009 och det funkade första gången och sedan när jag skulle testa de andra gången bockade hon och sparkade massa för hon tyckte de var väldigt obehagligt! Då tog jag självklart av den och då var hon lugn.



Sen vet jag att min kusin måste ha de på sin lilla b-ponny för hon är ganska rund om magen så sadlen åker fram och de har inga problem alls.



Vet även fler som de har funkat super för och andra som de funkat mindre bra för! Jag tror helt enkelt att de är olika från häst till häst, de funkar bra på vissa och mindre bra på andra. Man får helt enkelt testa och se!



Svanskappa är enligt mig en väldigt bra sak då de finns vissa hästar som verkligen har supersvårt sadelläge eller är omusklade framtill pga de varit skadade eller annat.

2011-03-07 @ 18:23:04
URL: http://hestochponni.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

Amanda: Ja, det är ju sant. Jag har ingen erfarenhet alls om detta med förgjord egentligen, googlade lite och fick en inblick i att även det är väldigt "obekvämt" för hästen. Kanske värt att testa i alla fall?

2011-03-07 @ 19:01:21
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: Amanda

Oj, på vilket sätt fick du intrycket av att det är obekvämt? Är ju inte "värre" än en helt vanlig sadelgjord? Ligger ju i sadelgjordsläget och blir bara som + 5cm på sadelgjorden. Iallafall de jag sett :)

2011-03-07 @ 20:01:37
Postat av: Mima

Sen så är en svanskappa inte speciellt bra att ha när man hoppa heller eftersom den "drar upp" ryggraden vilket hindrar hästen från att "hoppa med ryggen" och då blir ju resultatet där efter ;)

2011-03-07 @ 20:20:59
URL: http://clickat.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

Amanda: Låter inte som det jag hittade :s kan du länka om du hittar bild på det? Vore snällt, behöver alla tips jag kan få!

Mima: om du läst så har jag inte svanskappa på hoppsadeln, dessutom hoppar jag ju inte spec ofta xD

2011-03-07 @ 21:09:05
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: Amanda

Här kan du se bilder ;D http://www.hest.no/blogg/blogg.html?blid=288904&bid=18803



Syns kanske inte jättebra men hittade inge bättre :(

2011-03-07 @ 22:57:15
Postat av: Amanda

Förgjord verkar det heta på svenska btw!! xD

2011-03-07 @ 22:58:51
Postat av: Sofia Genne

Amanda: Tack! Det var en sån jag såg. Jag funderar på om de inte de måste va jobbigt ändå när hela hästens framparti rör sig? men man kan ju alltid testa :D

2011-03-07 @ 22:59:53
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: Amanda

haha sorry att jag spammar här men kom på en annan idé!! En såndär antiglidpad, har du provat att ha en sån under schabrak + sadel??? :D

2011-03-07 @ 23:01:12
Postat av: Sofia Genne

Amanda: Ingen fara jag bad ju om debatt och tips så! man kan ju alltid hjälpa varran ;D Jag använder alltid gelpad/antiglid haha ;)

2011-03-07 @ 23:04:13
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: agnes hammarström

Nu skriver jag igen efter MINA TANKAR, dvs;



Nu har jag tänkt en väldans mycket på det här med svanskappa, och jag har kommit fram till lite efter mina egna upplevelser/känslor/ideér.



Att den dåliga effekten svanskappan ger kan inte vara värre än exempelvis att du ligger fel när du sover eller att madrassen är för hård, då vaknar du ju och är stel i kroppen, eller att du lyfter vatten dunkar eller tunga saker fel, alltså med knäna, vilket gör att det spänner/värker i ryggen.



SAKEN är den, att gör du bara detta IBLAND, så är det ju ingen fara, det känns i kanske fem minuter, sen är det borta! Men gör du det ofta (vilket tyvärr vissa gör) så kommer det ju kännas i ryggen mera med åren osv.



Det måste ju vara samma princip med att svanskappan drar i svansroten, även fast jag på ett sätt inte tror den gör det. För sitter den anpassad efter hästen, och på bekvämaste sätt (vilket jag kan tänka mig är rätt högt upp under svansen så långt det går) så kan ni leka er in i tanken att dras den inte för hårt, kommer det inte göra så mycket om den är där, speciellt inte om sadeln inte åker fram mycket!



En annan sak är ju också, att du vet ju hur din ponny/häst's gångart är/känns och då måste du ju känna hur mycket det ändras när du har svanskappa och inte. Det är klart att spänner den mycket så kommer ju hästen spänna sig. Och är det svårt att känna, är det ju bara att testa sig fram genom att ha svanskappan som du brukar, sen spänna upp den, rida en stund, spänna tillbaka, rida en stund osv. & på det sättet lösa problemet!



Men det här är ju fortfarande hur jag tänker, utan kunnighet! :)

2011-03-08 @ 22:45:07
URL: http://nattstad.se/agneshammarström

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0