Svar på kommentar

"jag har aldrig förstått det där med div.1, div.2 och div.3... kan du inte förklara i ett inlägg, jag tror att det är fler som inte vet. :D toppen blogg (y"

Det är tre divisioner man kan tävla i, på olika nivåer. Efter dem följer eliten och lag SM. Div. 3 "bohuscupen" är den som går i lägst klasser, sedan följer div. 2 & till sist div. 1 som är den division som man kan kvala till eliten genom.

Div. 3 går i LD i alla starter och har stilbedömning. Jag vet inte om det är omhoppning också då jag inte är så inne i just div. 3 men jag vet i alla fall att det är stilbedömning alla tre omgångarna och att de går i LD. Alla är välkomna att rida div. 3 och det är en lokal anordning.

Div. 2 vet jag inte exakt vad för klasser det är i finalen, på min tid när jag hade C-ponny och red div. 2 så var det ena året L:B i finalen och andra året L:C. Jag tror att de ändrar det där lite fram och tillbaka. Men bägge kvalomgångarna (kval om finalplats) sker i L:C och även denna tävling är lokal.
Sofia tilllägger: I dressyr så går det i LB-LB och finalen går i LA.

Div. 1 är den ända av dessa tre lagtävlingar som man kan kvala vidare till andra nivåer tillsammans med sin klubb - i div. 1's fall eliten. Div. 1 går i L:B genom kvalen & L:A i finalen. Här brukar man rida i toppade lag/otippade lag för att klubben ska ha så stor chans som möjligt att ta sig till eliten. Det lag som vinner hela div. 1 har en säkrad plats i eliten. Sofia tilllägger: I dressyren går det i lagtävlansprogrammet för ponnyallsvenskan och finalen i LA: P1

Alla tre divisioner är lagtävlingar där lagledare krävs. Det är upp till varje klubb att välja ut/tävla om platser i laget. I bohuscupen består lagen av fyra ekipage och då ska minst ett ridskole ekipage medverka i laget - om inget ridskole ekipage ställer upp får laget endast bestå av tre ekipage istället för fyra, och då minskar chanserna för laget till viss del.

Hoppas jag kunde klargöra det hela för dig lite grann i alla fall nu :D

Mitt lag efter en tredje placering i div. 2 finalen 2007 (?)
Jag sitter på skimmeln, min gamla C-ponny Adrian.




Kommentarer
Postat av: Amanda

När jag tävlade div 3 var det lc, först red alla grunden, om 3 var felfria red alla i omhoppningen

2011-03-04 @ 10:37:23
Postat av: hanna

Divison 3 behöver inte alltid vara stilbedömning ;) div 3 i Skaraborg tex. heter gotacupen och där är det inte det :P vissa har ju även lc i div 3 :P

2011-03-04 @ 11:50:32
URL: http://muschia.blogg.se/
Postat av: Hanna

Sen spelar det ingen roll om det är ridskoleekipage eller privat, utan man måste ha ponnyer ur två eller fler kategorier för att få vara 4 :)

2011-03-04 @ 11:53:36
Postat av: Annika

Jag älskar din blogg :D

2011-03-04 @ 12:00:22
URL: http://blogofphoto.blogg.se/
Postat av: Emmy

I div 3 så är det LD dom 2 första omgångarna sen är det LC i finalen, det är omhoppning i alla men endast finalen går på tid, ingen stilbedöming iaf inte förra året ;)

Div 2 går i LC LC och LB :D

Super blogg! <3

2011-03-04 @ 14:41:02
Postat av: Hanna

i div 3 i dressyr är det LC1/LC2 i dem två första omg och i sista är det LC2/LB0



Det är alltså två ryttare som rider ena prog. och två som rider det andra :)

2011-03-04 @ 16:35:28
URL: http://dressyrstaket.blogg.se/
Postat av: johanna

tänkte skriva precis det som emmy skrev, plus att när iaf min klubb vann hela div2 gick vi vidare till en distriksfinal som gick i regional LB med LA omhoppning.. Så där kan man "gå vidare" om man vinner :))

2011-03-04 @ 17:17:52
Postat av: ak

det ser olika ut i olika län i de låga div. i blekinge går div 3 dressyren i LC:1 o LB:1 (2 ekipage/klass) och div 2 i LB:1 o LA:1 för ponny och LB:2 o LA:4 för hästarna och dessa klasser är i alla omgångar.

2011-03-05 @ 20:14:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0