Övning, för alla nivåer

Den här övningen går att variera himla mycket, alla olika ponnyer och hästar kan arbeta med den här övningen - fast i olika svårighetsgrader.



Det lila föreställer trav.
Då rider JAG skänkelvikning in i volten, från långsidans början ut till långsidans mitt där jag rider lätt över travbommar och sedan lägger en 10 meters volt, för att sedan flytta ut till spåret i en skänkelvikning igen.

Här går det att variera enormt mycket, du kan t.ex rida en halv snett igenom, via diagonalen in i volten och sedan på samma sätt ut. Då är det basic men ändå jobbar du igenom bägge sidorna på din häst/ponny och har hela tiden fokus på vart du ska.

Det går också att rida öppna/sluta in och ut ur och till volten.

Det blåa föreställer galopp.
Där rider JAG i förvänd galopp in, vänder ut från spåret i förvänd och in i volten. På mitten direkt när jag kommer in i volten gör jag ibland ett byte, för att sedan fortsätta igenom i rätt galopp, galoppera ut i rätt galopp men sedan hamnar jag i förvänd när jag kommer till hörnet och kan då fortsätta kortsidan igenom i förvänd. Ibland gör jag inget byte och lägger volten i förvänd galopp (dock gör jag en betydligt större volt då) och kommer sedan ut i rätt galopp.

I den här galoppövningen krävs det att hästen är såpass stark att den kan gå stadigt i förvänd galopp.

Ibland flyttar jag honom även i galopp istället, men den förvända galoppen kvarstår ju, som ni ser. Men då blir det lite extra lösgörande för bakkärran.


Det är bara fantasin som stoppar er och era övningar, hitta på och ha roligt! Variera träningen - MEN gör aldrig någonting som inte du eller din häst är redo för. Hellre för enkelt än för svårt, kom ihåg det!


Kommentarer
Postat av: Cornelia

den där övningen ska jag prova på min ponny sen, när vi är redo ;)

2011-03-01 @ 21:03:33
URL: http://corneliaochgucci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0