Oskodd eller skodd?

En del låter sina hästar gå barfota, medans de flesta kanske väljer att sko sina hästar. Både Martijn & Mahjong är skodda runt om. Det är en ganska given sak för mig då mina hästar är "ridhästar" och arbetar mycket. Jag tar inte heller av skorna någon gång, mina hästar är skodda och skall vara det. Däremot så får min shettis gå utan så mycket som möjligt, men när det behövs så får han på sig. Som när jag var mindre och ute på långa skogsturer varje dag, då började han att ömma i fötterna - dags för att få skor på fossingarna!

Detta märktes lätt av då han ville springa ut i gräskanten hela tiden, och till slut hoppade ner i diket någon gång. Många unghästar som inte sätts i arbete tidigt går ju också barfota, och kanske hästar med mindre arbete som inte lägger så mycket tyngd på att slita på sina fötter och har bra hållbara hovar som inte behöver skor? Det är en väldigt stor prisskillnad på att ha en skodd häst och en oskodd.

En helskoning kostar runt 1000-lappen, beroende på hovslagare. Är det en häst med svåra hovar som behöver mycket justering och specialhantering så kanske det drar iväg om man måste åka till klinik, men är det en normalskoning så tänk er det priset. Så det är något att väga in när det gäller att köpa häst också - tänk på att de flesta behöver/bör skos, och det är en kostnad. Det varierar väldigt mycket på olika hästar hur ofta man behöver skos, och beroende på årstid. Men runt 6-7 veckor brukar vara en normalperiod.

Tänkte bara dra detta lite snabbt då det kommit lite frågor om det :)
Vad anser ni med detta om skoning, och är era hästar skodda eller inte?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fast om hästen behöver skor eller inte beror ju inte på mängden arbete, utan omvårdnaden :) En av hovslagare verkad häst kan omöjligt arbeta lika bra som en som fått hovarna verkade "naturligt" - dvs med lägre trakter och en arbetande stråle. Ger man lite tid till att låta hästen vänja sig och "bygga om" hovarna kan de allra flesta gå precis lika bra - eller bättre - utan skor.



Sedan finns det givetvis fall som måste ha skor, och det får man ju acceptera. Men jag tror att många slänger på skorna lite "i förebyggande syfte".



Prisskillnaden mellan en vanlig hovslagare och en utbildad hovvårdare är för övrigt inte alls särskilt stor. :)



Jag har tre hästar - en ridponny, ett halvblod samt en som ligger precis mellan gränsen kallblod/varmblod. Ingen av dem går skodda och går i alla underlag, oavsett arbetsnivå. :) Två av dem har tidigare gått med skor i hela livet och behövde ca en månads invänjning (då de helt enkelt hade barfotaboots när vi red på grus etc) innan de gick obehindrat överallt.



De är nu utan skor mycket friare i rörelserna, friskare och presterar bättre. Fler borde våga barfota! :D

2011-03-09 @ 15:18:37
Postat av: Nadja

Hästar som inte behöver skos tycker jag det är onödigt med skor på, men mina arbetar näst intill varje dag, så de går med skor på. Däreimot när jag red A/B-ponny gick de utan, och det funkade bra :)

2011-03-09 @ 15:20:42
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Lisa

Mina islandshästar är oskodda och det har dom alltid varit. Dom har ju så bra hovkvalité. Mitt halvblod däremot som blir riden mera så behöver skor, också för att han har haft problem med hovarna så skorna är lite som stöd. Skulle han klara sig utan skulle han få vara det. Har läst att det är bevisat att hästar som går utan skor har mindre problem med benen. Vet ju inte hur bra det stämmer...

2011-03-09 @ 15:25:09
URL: http://lisafinne.blogg.se/
Postat av: Liz

Min far är hovslarare så det är något som pratas om ofta hemma!

Tycker att om hästen kan gå oskodd är det bäst = naturligast. Men rider man mycket (=hovarna slits), tävlar på gräs, rider ut på vintern (=brodd är ett måste)är ju skor ett måste. Och det är ju 100000000 ggr bättre att ha skor än att ha en häst barfota som blir öm!

Det jag däremot blir väldigt olycklig av är de som inte har råd att sko sin häst med jämna mellanrum och låter de gå alldeles för länge. Har man inte råd med det tycker jag man borde tänka över om man verkligen ska ha häst.

2011-03-09 @ 15:49:27
Postat av: paulina

Ponnyn jag rider är 6 år och har gått utan skor hela livet, för han har aldrig behövt några :)

2011-03-09 @ 15:51:50
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: nora

jag har skor fram på min störta häst året om eftersom jag rider honom mest. på min lila ponny hade jag skrot fram när jag red henne mycket, men nu rids hon inte så ofta så då går hon barfota och ömmar inget :)

2011-03-09 @ 16:04:53
URL: http://noraaahlin.blogg.se/
Postat av: Danielle

Min häst är halvskodd,när jag hade praktik stötte jag dock på en häst som gick 130 som va oskodd,och funkade hur bra som helst med det :)

2011-03-09 @ 16:14:46
URL: http://daniellenarberg.blogspot.com
Postat av: Amanda

Jag har skor runt om på min ponny :) Till sommaren så ska hon dock bara ha i fram, det räcker egentligen. Nu så har jag dock tur för BYS är på axvalla travbana med jämna mellanrum så jag kan gå dit och få henne skodd GRATIS :D as nice! BYS är en förkortning för biologiskayrkeshögskolan (ifall ni inte visste) och dom utbildar ju hovslagare så det är helt perfekt :)

2011-03-09 @ 16:31:01
Postat av: ronja

Jag har skor fram men inte bak, funkat utmärkt!

2011-03-09 @ 16:55:28
Postat av: Anonym

jag har skor fram men inte bak, andledningen är helt enkelt att hon inte alls har bra framhovar utan de spricker osv om hon är barfota. sen för att jag rider mycket på grusvägar och asfaltsvägar och då slits ju hovarna mer än om man rider mer på gräs/skogsvägar :) har en bit på grusväg för att komma till skogsstigar osv. därav mkt ridning på grusväg.

2011-03-09 @ 17:09:27
Postat av: Carro

Har en d-ponny som i nästan hela livet gått oskodd trots att hon både tävlat och tränat. Enda anledningen att hon fick skor var för att de ville brodda. Min syster har en shettis som tränar och tävlas i hoppning och rids mycket men även han är oskodd utan några problem. Men min mammas c-ponny kan inte klara sig utan skor, inte ens när hon knappt rids.

2011-03-09 @ 17:41:11
URL: http://stallnogelid.blogg.se/
Postat av: Olivia

Min häst går med skor året runt, för han rids och tävlas. Men skulle jag ha tex ett avelsto eller sällskapshäst hade jag inte velat ha den skodd. Och hade jag haft en unghäst hade jag försökt ha den oskodd så länge som möjligt, tills den börjar rida ordentligt. Har fått för mig att ju lägre man väntar med skor, desto bättre blir hovkvalitén. Men har ingen vetenskaplig grund för det, bara min magkänsla, haha x)

2011-03-09 @ 17:52:51
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Emily

6-7 veckor är väl inte normal? :P 6-8 säger man i regel men många går ju ännu längre. 7-8 går mina :) 6 veckor är ju pyttelite tycker jag haha ^^

2011-03-09 @ 18:07:03
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Det naturligaste borde ju vara att låta alla hästar som kan vara barfota och om man ska rida på hårt/halt underlag så finns det ju Easyboots att köpa. Kostar iofs en slant, men om man räknar på det i längden så kan det nog vara värt det. Och det finns ju dom som ska gå att brodda dessutom.

Jag har funderat länge på att skippa skorna och prova med Easyboots istället, men nackdelen för mig är att jag har han inhyrd på en 4H-gård med en liten ridskoleverksamhet som han går med i, så det är ju enklare med skor.

2011-03-09 @ 18:23:00
URL: http://jonasjoochjag.blogspot.com
Postat av: Alma

Första kommentaren lät ju idealisk! Att bara plocka bort skorna, använda barfotaboots 1 månad och sen traskar hästarna utan bekymmer helt barfota varje dag. Men det är ju ett drömscenario i många fall.



Måste hästen jag rider ha skor för att kunna jobba, eller gå på vissa underlag så får den gott ha skor. Men skulle jag kunna plocka av skorna vissa tider på året så skulle jag föredra det. En vän till mig plockar av skorna på vintertid på flera hästar i stallet, t.ex.



Vet ett sto som fick sprickor i hovarna, och nötte upp sina hovar så snabbt när hon gick barfota (trots biotin och andra tillskott) att ägaren inte hade något annat val än att sko henne runt om, fort. Tog trots det flera månader innan hovarna såg någorlunda lagom stora ut igen.

2011-03-09 @ 18:45:05
URL: http://www.nattstad.se/svartlistad
Postat av: lovisa

hej!

jag har två hästar och den ena är skodd runt om och den andra har aldrig i hela sitt liv ens behövt skor :) nu är denna lilla oskodda ponny 20 år och klara av detta skitbra :p hon har aldrig haft problem med det förrutom när man går på ojämnt steniga grusvägar... jag tror inte att det beror allt för mycket på hur mycket hästen arbetar utan jag tror att hästens "hovkvalitet" har stor inverkan. Min andra häst har ganska stora problem med hovarna och har alltid gått skodd :p han måste dock ha biotin för annars blir hovarna allt för dåliga... :( jag tror också att hagens underlag spelar en ganska stor roll! min ponny (oskodda) gick i en ganska skitig hage med många hästar (16st, dock var den hyfsat stor men men). på våren när all snö började smälta så blev allt till en enda sörja vilket resulterade till en hovvägg. detta hade antagligen blivit värre om hon inte hade haft skor (enligt veterinär). så jag tror nog att skor har sina för och nak delar och att man inte kan gå efter hur mycket hästarna jobbar utan att man ska gå på (jobb ingår naturligtvis också) hovarnas kvalitet :) tack för en väldigt rolig och bra blogg att läsa och jag skulle bara vilja säga till er båda att jag tycker att ni gör ett super jobb med era hästar! kram Lovisa

2011-03-09 @ 19:20:09
Postat av: EMMY

Mina två shetlandsponnyer är oskodda, känns självklart för mig som har en unghäst som inte gör något annat än att tränas i stallgången och den andra som inte gör så mycket mer just nu.. Men när jag sätter igång den äldre hingsten så får han nog på sig dojjor om vi tränar hårt, så då tycker jag likadant som er med arbetande hästar.

2011-03-09 @ 21:28:51
URL: http://einstakt.blogg.se/
Postat av: sofia

min ponny har skor på alla 4 :)

2011-03-09 @ 21:55:30
URL: http://slponny.blogg.se/
Postat av: ylva

ponnyn jag har nu är skodd runt om, men två av mina tidigare har varit helt oskodda, det är som du säger: beror helt på hästen och vad man har den till. men det är ju bara onödigt att sko på om det inte behövs så det tycker jag inte heller att man ska göra, är la som med allt annat, man får hitta en balans =)

2011-03-10 @ 10:35:00
URL: http://ylvaaek.blogg.se/
Postat av: Emelie

Våra ridhästar är skodda runt om, men inte 2,5 åringen då hon inte rids ännu ;) Vi har fyra hästar och det skulle bli väldigt dyrt att ha hovslagare till dem, men som tur är har pappa utbildat sig så att han kan sko alla hästarna själv :D (fast om någon skulle behöva ha specialbeslag eller liknande så tar vi klinikskoning).

2011-03-10 @ 14:02:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0