Igångsättning efter vila

Ett önskemålsinlägg som jag tycker var roligt och intressant är hur jag sätter igång mina hästar efter en längre viloperiod, vilket jag gärna tar upp och diskuterar kring.

Jag är väldigt noga med igångsättning, och bygger upp bit för bit. Nu beror hela igångsättningsperioden på hur länge hästen har stått och hur mycket den har tappat under den här tiden, och givetvis ålder, men jag utgår från två olika viloperioder:


1 Månad: Hästen har här stått i fyra veckor, och rört sig i hagen som mest. Kanske lite skrittturer för att inte ha stått helt. Om hästen var i full kondis och väl musklad innan avställningen och ganska ung så har den troligen inte tappat speciellt mycket. En igångsättning här skulle för mig se ut som kanske 3-4 dagar uppsuttet i skritt, ut i skog och mark. Sedan skulle jag bygga upp med en del tömkörning, longering samt lättare ridning under någon vecka, till och börja med trav, och efter 2-3 dagar i denna veckan även lägga in en del galopparbete. Jag utökar tiden och efter 2 veckor går hästen i alla gångarter ett pass på kanske 45 minuter, och har haft mjuk ridning utan jättemycket krav. Sedan fortsätter man att bygga upp, ut och klättra, låta hästen få trava/galoppa lite mer intervaller och sätta lite mer press på att jobba igenom kroppen, så är den tillbaka på banan igen. En äldre häst skulle jag varit ännu lite försiktigare med..

4-5 månader: Här gäller väl ungefär samma jobb som över, men jag länger ut dagarna och veckorna. Dessutom kommer hästen att ha tappat väldigt mycket mer än vad den skulle göra på bara 4 veckor. Här behöver den både få en bra grundkondis, och stärka sig. Jag skulle rulla på med varierade pass, både små skutt, klättring, tömkörning, bommar, och utöka intervaller. Inte alltför långa pass till och börja med, men arbeta bra under lite mindre stunder så att säga. Hellre lite för lång tid än för snabb igångsättning dock.

Jag ser också att man lägger in en del skrittdagar för hand tex, och inte rider igång "varje dag".

Observera! Har hästen varit skadad och är på G att sättas igång efter det (säg en senskada eller liknande) så skrävs oftast ett program att följa. Jag räknar med mina igångsättningar över friska hästar men att man förebygger all skit som kan komma om man pressar och sätter igång för hårt direkt. Ett tips att stärka hästens ben är att skritta en del på asfalt, och även att trava små delar.

Jag blev väldigt glad idag då vi hade vår veterinär här för att kika på båda pollarna, då hon var här i vintras, strax innan eller under det att jag precis börjat skritta igång Mahjong efter nästan 3 månaders vila och fick "se" honom för första gången med en ganska o-slank och tråkig kropp. Han tappade väldigt mycket muskler och linje under vintern, han var ju så maffig innan! (pga all snö och ej ridhus osv har det blivit dåligt ridet under vintern.) Men idag när hon var här då och fick titta på Mahjong igen så reagerade hon på att han redan byggt upp sig igen och blvit snyggare i kroppen - trots att han är 20 år! Äldre hästar brukar i vanliga fall ha svårare att sätta muskler och bygga upp sig, men min kille har redan fått tillbaka mycket av det han har tappat! :D


Detta är under ungefär 6 veckors igångsättning. Bilden till höger är från i förrgår.

Och glöm inte: Varierad träning är det bästa!


Kommentarer
Postat av: Dafie

Hur gammal är han då? :O



Tack för tipsen :)

2011-03-21 @ 21:43:34
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/
Postat av: emma

Dn header är sjukt snygg!

Btw, tycker du det är viktigt att säga vad man tycker?

2011-03-21 @ 22:16:47
URL: http://azeum.blogg.se/
Postat av: Alice

Kan inte du skriva om hur man ska rida i öppna och sluta och några andra sådana dressyrörelser? vore väldigt kul! :D

2011-03-21 @ 22:35:58
Postat av: rebeccadahlin

fin blogg :)

2011-03-22 @ 06:41:46
URL: http://pitchtjejen.blogg.se/
Postat av: Karin

Va kul att du tog upp det! Sunt och förnuftigt tankesätt som är mycket likt mitt eget. Men det är alltid intressant att höra hur andra tänker, dessutom kan man alltid lära sig något nytt :)

2011-03-23 @ 01:19:47
URL: http://kazantos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0