Bloggvärlden - vart är den påväg?

Ibland går det upp för mig hur många människor som är medvetna om vad jag gör, hur jag rider och hur jag tänker. Jag får ta det, jag har valt själv att vara offentlig, men hur länge orkar man "välja" det..?

Ibland undrar jag verkligen om det är värt det?
Vanligtvis läser jag inga skvallerbloggar, eller bloggar som drivs utav bloggare som bygger upp sina bloggar med pikar till andra bloggare eller personer gång på gång. Men idag gjorde jag det, läste igenom alla skvallerbloggar, alla taskiga bloggar som är så SJUKT onödiga - och jag kan bara konstatera att jag tycker att bloggvärlden bara blir sjukare, och är påväg till nivåer där jag inte vill vara med i spelet längre.  

Jag förstår inte hur man kan bli så intressant, hur folk ORKAR lägga ner så mycket tid att bry sig så sjukligt mycket om vad man gör med sina hästar, vilka man sätter upp på sina hästar, vilka jävla benskydd man använder och hur man knäpper sina träns? Det är inte normalt, jag förstår varken hur människor som håller på så står ut eller hur jag står ut med att leva i det.

Jag tror inte man förstår själv hur galet många det är som har "koll" på en, jag och Sofia tycker inte att bloggen är sådär jättestor med våra 2500 läsare - men tänk att ställa upp 2500 människor på en rad och veta att ALLA dom här personerna vet precis vart jag ridit min häst idag, hur det har gått, vart jag ska tävla, vilken film jag sett på eller vilka benskydd jag använt under dagens ridpass, då känns det nästan lite obehagligt. När man ser att alla tar upp kameror på tävlingarna, kommer en grupp tjejer och kollar när man rider fram osv, ni känner mig så väl - medans jag inte ens vet att alla ni existerar. Riktigt sjukt ändå!

Man blir hela tiden sedd med så stora förhoppningar känns det som, man ska klara allt och det ska alltid gå bra. Man är en person som det är okej att kasta skit på, en person som alla kan dumpa av sitt missnöje på, en person som är med i leken och som ALDRIG får säga emot allt taskigt - man får leken tåla. Man hängs ut överallt, det räcker numera att man berömmer sin hästs teknik innan nästa bloggare ska skriva en taskig pik. Rider man utan hjälm på en bild så är man en riktig piss förebild och folk verkar tro att alla numera kommer börja rida utan hjälm? Alla ska spekulera i allt man gör nått så enormt, vilket verkligen är påfrestande.

Går det dåligt har man ont i magen för att åka hem och behöva skriva ut vad som hänt och genast blandas dom peppande kommentarerna ut med taskiga kommentarer om hästen, hästen är inte bra nog, hästen hoppar dåligt, hästen är knäpp, hästen har dålig galopp osv osv. Sedan när det går bra har man minst lika mycket ångest för att skriva det, för att man vet att avundsjukan ska sköljas över en i form av elaka kommentarer om hur snäll och bra häst man helt plötsligt har, och hur dåligt man själv rider.

Jag är trött på att vara en tjej som måste vara helt utan brister för alla andras skull, trött på att ha ögonen på mig överallt, trött på att alltid få ta skit utan att få ge svar på tal. Jag är faktiskt för andra gången i mitt liv riktigt jävla trött på det här.

Idag har det verkligen gått upp för mig hur stort och galet det här har blivit, och jag är inte säker på om jag vill hänga med i den här karusellen mer. Vad skönt det hade varit att bara vara helt anonym..







Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag förstår att det måste vara grymt svårt att vara offentlig, och just den känslan "alla känner mig men jag vet inte ens vilka de är". Men jag hoppas verkligen att du kan ta dig igenom det och fortsätta blogga, för jag ÄLSKAR dina inlägg och bilder, längtar hela dagen på att få läsa om dig och Winnetoo! Jag hejar på dig.

2011-03-28 @ 18:33:53
Postat av: Agnes

Det skulle vara jätte tråkigt om du slutade blogga, du skriver genomtänkta och roliga inlägg. Men tänk inte på dina läsare nu, för vi klarar oss! Tänk på dig själv och vad du mår bäst av. Om du mår bäst av att sluta blogga, gör det. Eller kanske ta en paus och se hur det känns? Skulle givetvis vara tråkigt för mig och alla andra läsare, men du ska tänka på dig själv nu och vad du vill + mår bra av!

2011-03-28 @ 18:37:01
Postat av: Elin

Jag kan förstå att det är sjukt jobbigt att vara såpass offentliga som ni är!

Jag hade aldrig klarat av det trycket..

Du/ni är grymma och ni kommer att komma långt, forsätt att tro på digsjälv och försök att skit i alla avundsjuka jävlar som ska hacka på minsta lilla!

Jag diggar dig Linn!

2011-03-28 @ 18:39:09
Postat av: Stella

Jätte bra skrivet Linn och jag kan verkligen förstå hur du känner! Men sluta inte blogga, snälla! Jag älskar eran blogg, du och Winnetoo är så fina tsm! :)

2011-03-28 @ 19:28:32
URL: http://stellaorback.blogg.se/
Postat av: Therese Jensen

Har en frågestund på min blogg, den som frågar flest och mest intressanta frågor får en länkning.

Klicka in på denna länken och ställ några frågor

http://livetenligttherese.webblogg.se/2011/march/fragestund.html#comment

2011-03-28 @ 19:36:41
URL: http://livetenligttherese.webblogg.se/
Postat av: ella

Skulle vara riiiiiiktigt tråkigt om du slutade, eftersom jag personligen tycker denna bloggen är den ända hästbloggen som faktiskt är bra...

2011-03-28 @ 19:37:03
Postat av: Anonym

Sluta blogga då? Ingen tvingar dig!!! Gör vad som är bäst för dig själv :)

2011-03-28 @ 19:37:57
Postat av: Anonym

men gå iväg och lipa då med sveriges bästa hopponny winnetoo... NOT!

2011-03-28 @ 19:42:41
Postat av: Anonym

frågan är då varför du accepterar alla förfrågningar på fb om du inte vill att folk ska veta vad du gör på dagarna osv.. på din förra blogg skrev du ju tom ut att folk skulle bli vän med dej..

2011-03-28 @ 19:48:47
Postat av: sanna

asså, bloggen blir som en drog..

jag bara älskar den och de är inte för din häst är knäpp och får dåliga resultat eller något sånt med dålig galopp. Jag gillar den precis som den är och ääääslar att ta emot era tips och allt sånt <3 !



dock förstår jag vad de innebär och skulle själv aldrig orkat med de, men de känns redigt bra att läsa och tipsa och trixa med någon man verkligen litar på och ja tror ni hjälper såå många utav de 2500 utan att ni märker de faktist :)



så ni ska faktist veta att ni är mer än bara en blogg som alla vet allt om i era liv!



2011-03-28 @ 19:52:06
Postat av: Nadja

"Man ska aldrig bli så liten, att man inte låter en annan människa växa."

Folk använder dig som en trappa, eller snarare puttar ner dig för den. För att komma högre upp själva. De är de med för dåligt självförtroende för att ha något annat att göra, de känner sig en aning bättre när de puttat ner någon, iallafall i deras lilla värld. Man har sina svackor, och tyvärr vet folk precis var de ska trycka för att de ska bli ännu djupare.

2011-03-28 @ 20:01:06
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Maria

Dt skulle vara så sjukt synd om du slutade, försök tänka å allt det positiva istället för de negativa. Du rider sjukt snygg, Winnie har en awesome teknik och dina inlägg är en helt annan klass än många andra bloggare. De är genomtänkta, har ett tydligt budskap etcetc. Keep up the good work och låt ingen trycka ner dig! Du är stark- lita på det:D

2011-03-28 @ 20:13:39
Postat av: elin

Förstår att det är jobbigt.

Men kan du inte fösöka tänka lite såhär, istället för att tänka & dem vet allt om mig, men jag inget om dem: det är 2000+ som känner till mig, som ser upp till mig & är så glad för min skull! Skvallerbloggar & elaka bloggar är skit, men du får inte glömma att du har massa andra vänliga läsare som verkligen ser upp till dig, gillar dig! Jag är en av dem, massa creed till dig , jag önskar verkligen att jag kunde vara som du. Och din häst är oxå verkligen jättefin, vilket kanonjobb du har gjort & gör!

man kan ju säga att livet inte alltid är en dans på rosor, utan att man dansar på törnen ibland. Men dte är fel, livet är en dans på rosor, fast en dans med svåra steg :)

Jag hoppas inte att du slutar blogga! Men du gör vad som är bäst för dig♥

2011-03-28 @ 20:14:58
Postat av: Alma

Det är trist att folk kopplar stora bloggar till perfekta, onåbara människor och när personerna som driver bloggarna visar "flaws" så är folk genast där och ska peka ut dem. Det är trist för dem som driver de stora bloggarna har i några fall blivit stora pga. att dem är så bra.



Och just eran blogg är väldigt trevlig att läsa. Speciellt att du, som är så ung, har åsikter och även vill peppa andra till att våga kämpa för sig själva, och må bra. Det är stort av dig att vilja lyfta upp andra, och oerhört viktigt!

2011-03-28 @ 20:28:55
URL: http://www.nattstad.se/svartlistad
Postat av: Hanna

Som någon skrev däruppe, det är fan ingen som tvingar dig. Skriver du sånna här inlägg bara för att folk ska tycka synd om dig eller vad är meningen? Du har själv valt det och om du inte pallar trycket så är det ju bara att sluta blogga!

2011-03-28 @ 20:31:27
Postat av: Jossan

Mycket bra skrivet inlägg!

Säger som alla andra:

Känner du att det blir för mycket - ta en paus ett tag och se om du vill ta upp det igen.

Man får ju tänka lite såhär: Alla det 2500 som läser din & sofias blogg, det allra flesta ser upp till er och älskar er blogg! Ärligt talat har jag inte sett så mycket skit just i kommentarerna här, men jag läser ju inte igenom alla heller, så det vet du ju mycket bättre än mig!

Det är nog dessa skvallerbloggar som "making fun of you". Bara för dom inte har något intressant att skriva om!

Tycker väldigt mycket om er blogg, och läser den varje dag. Era inlägg är bra skriva, genomtänka och man förstår så lätt. Tänk på att vissa kanske känner för att trycka ner er, men tryck istället ner dom med att visa för dom "Äh, jag har 2000 andra som gillar den jag är, så varför ska jag bry mig om dig?"

Du och Winnie är jättefina ihop och det kan inte alltid gå bra! Det gör det inte för någon, inte i hela världen. För går det alltid bra, då kan man ju inte bli bättre? ;)

Keep on going! gör det du mår bra av - det får vi läsare acceptera! ♥

2011-03-28 @ 20:33:30
Postat av: Liza

Stå på dig Linn!!

2011-03-28 @ 20:48:31
Postat av: Sandra - hon med isabellen!

Seriöst så förstår jag inte hur du står ut - men jag tycker det är så sjukt stort att du gör det ändå! Du är så grym Linn, glöm inte det. Trots de elaka kommentarerna och pikarna, försök se de posetiva kommentarerna istället och ta fram de i strålkastarljuset istället. Förstår dig dock på den punkten om att +2500 personer vet vad du gör.. skrämmande tanke!

2011-03-28 @ 20:51:46
URL: http://ponnybruden.blogg.se/
Postat av: agnes hammarström

Det är bara en bråkdel som skulle kunna stå och se på framridningen, och INTE känna att "WOW, den här tjejens blogg läser jag mer eller mindre varje dag, fan vad coolt."



DU måste tänka/känna att det är en ära, framgång, lycka och stolthet som skall pyra inom dig när du känner många blickar på dig.



Om du inte gör det, är det som att rida mot ridhuset och tänka, "Idag kommer det inte gå bra, jag har inte ridkläder jag känner för, jag orkade inte borsta bort den där fläcken, tränset orkade jag inte puttsa av och alla kommer kolla på mig när jag rider och tänka att jag rider illa." ALDRIG att det funkar då, då kommer det blir exakt som du tänker. Du måste ha bilden framför dig när du går i motgång, precis som när du rider mot ridhuset och ser bilden framför dig hur W går i hög avslappnad form, trampar under, du har snygga kläder och rider som du aldrig gjort förut, drömbilden alltså.



Tänk frammåt nu Linniwiniee, minst hälften är på din sida, alltså är ni med dig alltid en mer, men då krävs det att du är med OCKSÅ!

2011-03-28 @ 20:54:20
URL: http://nattstad.se/agneshammarström
Postat av: Angelina Svedbo- dressyr ryttare med världens finaste ponny

jag förstår dig! Men vi vill ha dig i blogg världen Linn!<3

Men jag håller med dig, blogg världen ÄR sjuk!

2011-03-28 @ 21:10:15
URL: http://ponydressage.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag förstår dig till 100%, men kan inte tänka mig bloggvärlden utan dig Linn, snälla. Du behöver väl inte skriva just om Winnetoo och hur det har gått på era tävlingar då, skriv om vilka benskydd du tycker är SNYGGA och inte just de som du har använt. Var stolt över att du är en sådan bra förebild för andra, frö det är du verkligen. Älskar din pepp-talk inlägg & de får mig verkligen att bli bättre. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan skriva elaka kommentarer, för att t.e.x det kan aldrig gå bra på tävling ifall man bara har en snäll ponny och man själv rider dåligt eller tvärtom. det är sammarbete mellan häst & ryttare och det vet jag och alla era 2500 läsare att ni har. ett sådant samarbete du & winnetoo! det är bara avundsjuka de som kommenterar elakt, och det vet du. för man mår fan inte bra ifall man kommenterar elakt, mot en helt okänd person.



stå på dig tjejen, för du är grym i bloggvärlden. puss på dig fina Linn! Du är grym & det hoppas jag att du vet. :) <3

2011-03-28 @ 21:29:42
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Amanda

Vet inte vad som hände med min kommentar? Du kan väl snälla skriva i min blogg ifall den kom fram, eller ifall jag måste sätta mig & skriva om den.. ? <3

2011-03-28 @ 21:30:43
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Linn

Håller med sanna som komenterade innan mig, eran blogg är helt underbar och om ni visste vad ni har hjälpt mej både som ryttare och person, speciellt igenom dina pepp-inlägg Linn.

Är säker på att det finns fler än jag som känner så och de som letar fel och klagar på allt är bara avudsjuka, det vet ju ni också :)



Men gör som du vill och tycker känns bäst för just dig och ta en paus om det känns rätt, men jag hoppas självklart att du fortsätter blogga och skriva dina klockrena inlägg, dom har som jag skrev innan verkligen hjälpt mig och fått mig att växa som person och kompis. Tack :)



Kram på er, ni är grymma båda två!

2011-03-28 @ 21:34:12
Postat av: Anonym

Jag förstår dig precis! Diskuterade detta med en kompis för några dagar sen, det finns inte en ända liten sak i hästvärlden som människor inte kan klaga på. Men jag tycker att du är riktigt smart och du är en förebild för mig. Ingen är perfekt och kom ihåg, man ska bara ta åt sig positiva saker! <3

2011-03-28 @ 21:36:23
Postat av: Sanna Olsson - frågestund på bloggen!

Jag förstår hur du tänker linn. Jag var på tävlingen och jag tittade på dig lite extra mycket, det måste jag erkänna. Men vet du, jag tittar på dig och winnie med beundran och inte för att jag vill att ni ska misslyckas. Jag gör verkligen det. Jag vill att det ska gå bra för dig för jag tycker du förtjänar det så som du kämpar! På ärevarvet från lagklassen så såg jag hur glad du var och då blev jag också glad :) Jag tycker verkligen du gjorde en superrunda i lagklassen, både grunden och omhoppningen. Hoppas du tar till dig det nu <3



Kram från sanna:)

Postat av: Elisabet

Håller med helt! Dom som bara skvallrar och slänger ut sig fula kommentarer, måste serigöst INTE ha något liv. Dom kan ju ta sin dyrbara tid och använda den till något annat, nått som rör dem och inte andra.

Vore synd om du slutar blogga, visst sant ju att ingen har tvingat dig till att blogga, men det finns ju dom som VILL läsa eran blogg och jag tror det är mer än hälften av era besökare :)

Btw super fin blogg ni har tillsammans ni sköter den prima! :D

2011-03-28 @ 21:37:38
URL: http://www.nogg.se/EnElla
Postat av: Annika

Jag kan verkligen förstå dig, måste vara sjukt jobbigt att vara såpass offentlig och få stå ut med alla stolpskotts dumma kommentarer hela tider - själv tycker jag att ni är jätteduktiga!



Men måste ändå säga att det faktiskt är ni själva som har valt det - det är ju ingen annan som tvingar dig att hänga ut era liv på en blogg?



Håller dock med till 100% om alla sjuka skvallerbloggar och liknande som finns - själv läser jag bara bloggar om jag kan "få ut något" av det liksom, som träningstips eller liknande, nyttiga saker helt enkelt!



Tack för en bra blogg :)

2011-03-28 @ 22:03:27
Postat av: Anonym

..vart skulle bloggvärlden vara påväg om du slutade?

2011-03-28 @ 22:06:01
URL: http://rebeccashafranov.blogg.se/
Postat av: Anonym

linn, du är utan tvekan sveriges bästa bloggare! finns ingen som skriver så otroligt bra, moget och intressant.



säger som hon över, bloggvärlden skulle ta ett stort steg nedåt om du försvann från den.

2011-03-28 @ 22:29:14
URL: http://maallaann.blogg.se/
Postat av: Helena

Det här är en av ganska få bloggar jag faktiskt tycker är riktigt läsvärd, och det är ju såklart pga de som driver bloggen. Jag förstår att det inte alls är kul och lätt alltid. När man var liten ville man alltid vara prinsessan men sen insåg man att det är skönt att kunna vara bara "en i mängden" ibland. Men ni båda är förebilder för många och kan faktiskt hjälpa och nå ut till många andra som kanske har det jobbigt. Det jag menar är bara att tänk på alla de fördelar som finns med att kunna nå ut till så många unga tjejer - som jag antar att de flesta läsare är. Ni är riktigt duktida båda två, både på hästar och människor, och tänk på alla oss som faktiskt står bakom er istället för de som bl.a. du Linn, har fått min att inse att man ska skita i helt enkelt!! Keep up the good work - vi är många som uppskattar det!

2011-03-28 @ 23:06:30
Postat av: Helena RJ

Ni ska veta att detta är en av få bloggar som är riktigt läsvärd! Ni är duktiga på både människor och de underbara djur som vi håller på med. Att driva en så stor blogg kan verkligen inte vara lätt och kul alltid, men tänk på hur mäktigt det är och hur många fördelar de finns med att kunna nå ut till så många unga tjejer. Vi är måånga som uppskattar det ni gör otroligt mycket. Ni är förebilder för många och kan dessutom hjälpa på olika sätt. Och bl.a. du linn har fått mig att inse att man faktiskt ska skita i de som bara klankar ned på en. Såna människor kommer alltid finnas innan alla lär sig att hantera sig själva eller sin missnöjdhet med sig själva. För det är ju en osäkerhet i de som är elaka som gör att de måste ta ut det nånstans. Och praktiskt för dessa människor - men mycket fegt, kan detta göras framför skärmen.

Det jag vill säga är att tänk på alla oss som står bakom er båda istället, och tycker det är kul att följa er i utvecklingen och kanske ibland som nu, stötta i olika motgångar. Vi finns här också! Keep up the good work - ni är bra!

2011-03-28 @ 23:20:33
Postat av: Helena

Men åh den första syntes ju inte när jag skickat iväg den -.- Men det är väl bra, nu står det ungefär samma sak två gånger :) Alltid bra med en liten förtydling. Haha!

2011-03-28 @ 23:22:28
Postat av: Anonym

Linn, det här är absolut inget negativt mot dig som person, jag älskar dig blogg och allat annat med dig, men måste bara fråga en sak, blir lite förvirrad bara. Skrev inte du att alla svallerbloggarna var för mesiga och skulle sluta att vara så snälla osv. och typ "våga" skriva mer skit om personer eller något sådant jag vet inte:) Men iaf typ dagen efter så ändrades typ alla svallerbloggar och nu så skriver du att du tycker dem är för elaka? Undrar bara vad du egentligen menade och vad du egentligen tycker för blir lite konfunderad... :)

2011-03-28 @ 23:41:25
Postat av: Linnea - En ponnyryttare

Jag tror att det som håller dig fast här Linn är ditt troende och din styrka. Jag känner inte dig som person, utan känner dig bara som bloggerska. Men som jag förstår dig verkar du stark och ha ett troende på dig själv som du verkligen tror på. Så uppfattar jag dig och jag är helt säker på att du kommer hålla dig fast i denna konstiga värld och fortsätta. Vi har gott om idioter, men dubbelt så många fantastiska människor som förstår! :) Du e grym, och jag är nog inte den ända som tycker de ;)

2011-03-29 @ 07:31:17
URL: http://ungponnyn.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag tycker, Linn, att det är bäst att du sätter dig själv i första hand nu och vad jag tror att du skulle vara lyckligast av är att satsa på din ridning utan att behöva känna den här pressen.



Samtidigt, så tror jag verkligen att du kan klara av både och ifall du verkligen sätter dig ner och tänker igenom det hela. Om du vet alla dina och din hästs brister så spelar det i n g e n roll vad andra säger, du vet ju ändå att de är sämre än dig bara genom att de sänker sig till en så låg nivå. Låt dem bara vara! De enda de skämmer ut är ju sig själva. Vill de vara så töntiga, it's up to them ärligt talat så är det ingen som bryr sig, i alla fall ingen vettig person :)

2011-03-29 @ 09:04:35
URL: http://majajonson.blogg.se/
Postat av: Anno

Jag hörde att du kom på 20 plats....

2011-03-29 @ 19:10:55
Postat av: Johanna

Linn, jag förstår att det är jobbigt. Men en sak ska du veta, det är INTE okej att kasta skit på dig för att du har en stor blogg och många vet vem du är, du har INTE press från oss läsare. Vi tycker om dig, Sofia och eran blogg pga era personligheter, inte era resultat.



Sen kommer det alltid finnas folk som klagar. Själv har jag svårt med att rida utan hjälm och visst jag kan tycka att de bilderna egentligen inte hör till en blogg men det är inte mitt val och jag börjar inte kasta skit på folk för det. Har jag lagt upp bilder på min blogg när jag rider utan hjälm?- Ja!



Alla har sina brister och alla göra sina misstag men du har ingen press från oss, du behöver inte vara perfekt - Du är en förebild i alla fall, med eller utan hjälm, dåliga eller bra resultat:)



Hoppas du tänker om, kommer känns riktigt trist utan att läsa dina inlägg varje dag:)



Kramar från en trogen läsare;)

2011-03-29 @ 21:19:55
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Sandra

well... du har inget att klandra dig själv för. Du hjälper andra, peppar andra och ibland verkar det nästan som om du glömmer av dig själv. Glömmer av hur du själv mår och även du behöver pepp.

Du är precis som oss, en människa. En människa med känslor!

Jag prata med dig här om dagen, en kort stund men det betydde ändå.

Du ställer upp för alla andra, frågan är... ställer du upp för dig själv?

2011-03-29 @ 23:22:29
Postat av: ylva

kämpa, ge inte upp! förstår att det känns jobbigt men tänk på att de bara är avubdsjuka <3

2011-03-30 @ 09:24:58
URL: http://ylvaaek.blogg.se/
Postat av: elin

Dikten om teamsl



Om denna blogg finns det mycket att säga ju,

även om Linn inte updaterar nu! Men vi hoppas

hon snart kommer tillbaka, för hon är ju teamsl´s söta

lilla kaka! Blogga, blogga, press, press, press,

förstår Linn, att du inte orkar med allt stress! Det finns idioter,

tyvärr, men kom ihåg att dem avundsjuka bär! Glöm inte att det finns

så många som gillar dig och ditt sätt, vi förstår att bloggpaous kan va rätt!

Vi hoppas att du kommer tilbaka snart, för det vore helt jävla underbart!

Denhär lilla dikten har jag gjort till dig, för att du är en helt underbart gó tjej!

2011-03-30 @ 17:16:02
URL: http://eliinperssoon.blogg.se/
Postat av: Maja

säger bara en sak. Gör som du SJÄLV vill.

2011-03-31 @ 16:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0