Varning för starka åsikter?

Någonting som bara blir vanligare och vanligare är att rutiner och vård av sveriges ELIT hästar smittar av sig och verkar få ryttare att tro att det är ett framgångskoncept. Snälla, era ponnyer är inga framavlade elit hästar utan ponnyer som är mer ursprungshäst än tävlingshäst, även om du tävlar den. Jag tycker så synd om ponnyer och hästar som lever under helt onaturliga förhållanden för att ägaren eller ryttaren ifråga tror att framgångskonceptet är själva rutinerna och vården som elit hästarna har.

De hästarna som går i globen och hoppar 160cm banor som ingenting är "inga hästar" längre, i dem flesta fallen. De BEHÖVER speciell vård, och de hanteras inte så för att de ska kunna hoppa så högt och vinna massa tävlingar, utan för att dem överhuvudtaget ska kunna gå på sina ben. Sedan spelar pengarna in här också får man tänka på, det är tråkigt, men that's it. En häst värd 2-5 miljoner kronor hade jag inte heller släppt ut i en skogshage, det är ju bara så.


Superfina dressyrhästen Totilas som verkar vara gjord av gummi, och som överhuvudtaget inte får gå i hage längre.

Jag säger inte emot sättet de hanterar hästar i den prisklassen och i den avelsnivån - MEN jag är oerhört trött på alla ponnyryttare som fått hela upplägget om bakfoten och tror att prestationen ligger i att hästen inte får gå på bete, måste stå med lindor och skydd på 24/7, så mycket täcken att den naturliga pälssättningen fullständigt förstörs, trycker i hästen fodertillskott osv. Lägg ner, era ponnyer är inga elithästar utan ponnyer som kommer hoppa samma klasser med samma resultat oavsett skydd på benen eller gräs i magen.

Det känns som om folk är väldigt bra på att höja sina hästar i tankarna, jag menar, en ponny med en ponnyras och ponnyextriör som går runt L:B-MSV:B är fortfarande egentligen en ponny som alla andra. Jag tror knappast att den kommer hoppa MSV:A felfritt bara för att den står med benlindor i en grushage, I'm so sorry, men jag tror inte rikigt på det konceptet ;)


Här står min älskling och ser ut som en halvdöd tjockis med intorkat regn och smuts, men vet ni? Han mår BRA och presterar BRA, ur det perspektivet han är i - nämligen en ponny.


Och såhär kan han se ut dagen efter, hoppa runt och placera sig i MSV klass. Trots gräs i magen, trots utevistelse och obefintliga benskydd ;)

Vad tycker ni?
Någon som håller med mig, eller kanske tycker helt tvärt om?

Kommentarer
Postat av: Frida

Du har HELT rätt!!

2011-06-09 @ 18:22:34
URL: http://litenryttare.blogg.se/
Postat av: emma - hästblogg om ponnyn

Du har HELT rätt!!!

2011-06-09 @ 18:29:56
URL: http://emmalpettersson.blogspot.com
Postat av: Ebba Molin

Håller helt och hållet med! Hästar ska få vara hästar vilken dom också mår bäst av!:)

2011-06-09 @ 18:30:19
URL: http://ebbamolin.blogg.se/
Postat av: Rubiini

Du har såååå rätt!!!!!

2011-06-09 @ 18:30:25
URL: http://rubiinibunkell.blogg.se/
Postat av: Wilma Kullström

säger som alla andra, du har verkligen HELT rätt!

2011-06-09 @ 18:33:52
URL: http://wilmakullstrom.blogg.se/
Postat av: isabelle

Håller med till 100!

2011-06-09 @ 18:34:41
Postat av: Fia

Håller med!



Men hur vet du att totilas inte får gå i hage länge? :P

2011-06-09 @ 18:41:44
URL: http://hopparen.blogg.se/
Postat av: bezzie

länk byte? :)

2011-06-09 @ 18:44:14
URL: http://bezziie.blogg.se/
Postat av: Julia

Riktigt bra skrivet Linn, håller med till 99%.



Dock betyder inte detta att man inte ska vara varsam i hanteringen av sin häst/ponny även om den inte är värd flera miljoner. För blir den skadad så påverkar det inte bara oss som inte kan rida utan även hästen eftersom den får ont. Tycker därför man ska vara försiktig med vem man släpper ihop hästen med i hagen så att inga skador som KAN undvikas utan att hästen påverkas av det.



Benskydd råder det ju delade meningar om.. Tycker faktiskt det kan vara vettigt med skydd i hagen, eftersom hästen inte påverkas av det ett dugg, om de sitter bra vill säga. Jag tycker skydd i hagen är en billig försäkring om hästen snubblar eller trampar sig i en skogshage.

2011-06-09 @ 18:44:34
Postat av: Julia

Håller absolut med dig, fullt ut! :D

2011-06-09 @ 18:49:35
Postat av: Maria

riktig bra skrivet! Jag har själv en ponny, hon får gå ute dygnet runt april-oktober utan tävke förutom om det regnar blåser och är kallt. På vintern är hon ute 13 timmar och står inne 11 timmar. Såhär gör ag året om, även fast hon ska på tävling nästa dag. Och vet ni vad? Hon presterar inte sämre för det.

2011-06-09 @ 18:49:37
Postat av: Caroline

Jag tycker som dig också. Dock förstor jag inte riktigt dethär med att folk tror dom har hästar som Totilas t.ex , om det var så du menade?



Jag tycker dock det är synd att dessa elit-hästar inte får vara "hästar" längre, men det är ju som du säger: Man släpper inte ut en sån dyr häst i en skogshage, vem vet vad som kan hända? Däremot tycker jag det är synd att det har blivit så.. :)

2011-06-09 @ 18:54:51
Postat av: Jossan

Håller verkligen med dig! Riktigt bra skrivet :) Dock så finns det självklart undantag, men det finns det hela tiden. Men hästar är hästar och ska också få leva som HÄSTAR! Då blir dom ju både piggare, gladare och så mycket mer positiv energi vilket resulterar i bättre prestation :)

2011-06-09 @ 18:56:08
URL: http://dressyrponnisarna.blogg.se/
Postat av: Linn Olsson

Julia: Absolut, benskydd är en billig livsförsäkring och jag har också använt mig av ett flertal gånger under perioder då det har varit "fullt ös medvetslös" i hagen. Jag syftade mer på det här med att padd-linda russ liknande ponnyer varje natt osv ;)



Caroline: Det jag menar var att folk verkar tro att hanteringen av hästar som Totilas är det som gör framgången - inte att de tror att deras hästar är som totilas. :)



//Linn

2011-06-09 @ 18:57:52
URL: http://teamsl.se
Postat av: Lisa

Så himla rätt!!



Det viktigaste som jag tänker när man har en häst är att: hästen mår bra, den trivs med ryttaren och att ekipaget har kul ihop! :)

Och som du säger, bara det kan leda långt oxå, att bara ha kul och visa vad man kan.

2011-06-09 @ 18:59:33
URL: http://horselisa.blogg.se/
Postat av: Matilda

Håller absolut med dig! :)

2011-06-09 @ 19:06:00
URL: http://pafyrahovar.blogg.se/
Postat av: Julia

håller verkligen med! riktigt bra att du tog upp det tycker jag!

2011-06-09 @ 19:06:20
Postat av: Sätilaryttaren Emma

Håller helt klart med!

2011-06-09 @ 19:10:44
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Nina

Det har du verkligen rätt i, men jag tror att hästar som får gå i hagen klarar av det, inte konstigt totilas skulle bli knäpp om han fick komma ut i en hage eftersom han aldrig gör det. Men sen så ju mer tränad en häst blir desto piggare och vildare kan den bli i takt med att kondisen ökar.



Men han borde ju få gå i en liten plan hage iaf, en kvadrat som gör att han inte hinner få upp någon fart ;)

2011-06-09 @ 19:14:40
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Martina

GÖTT att du förklara detta säger jag bara haha ;)

Vissa fattar inte och ser verkligen inte skillnaden!



2011-06-09 @ 19:16:23
Postat av: Lina

Jag tycker inte det är något fel med att linda benen på russ, dom kanske också går hårt? men är det för att du ser ner på russ eller andra liknande hästar som kanske inte hoppar msva?

Det låter verklingen som du ser ner på små hästar som inte kankse presterar lika bra som vissa andra hästar. Mina hästar står i stort sätt ALLTID med benlindor på natten och jag har ett russ och en estniks import, men det är ju bara i förebyggande syfte och dom kanske är något galliga.

Annars så håller jag med på den fronten till 100%

Bra jobbat med Winnie!

2011-06-09 @ 19:17:11
URL: http://emiliaostlunds.blogg.se/
Postat av: Agnes - Hästskötare i England

Håller med dig! Jag jobbar i ett ELIT-stall, vi har fem ryttare som kommer kvala för OS nu under sommaren. Våra "billigaste" hästar ligger på ca en halv mijon kronor, våra dyraste upp emot 7-10 miljoner. Innan jag kom hit och började jobba så trodde nog jag allt att det skulle vara petnoga med stallindor, rengöring, hagar och allt sånt där men ack inte. Våra pållar går ute dygnet runt (flertalet av dem går nakna) och kommer bara in för att ridas/kollas igenom. De har leriga hovar, toviga manar och trasiga täcken. Dagen innan en tävling tas de dock in, badas, skrubbas, borstas och trimmas och plötsligt har vi de där glänsande tävlingshästarna igen. Vi låter hästar vara hästar helt enkelt!!



(Sen har vi ju dock tandläkare, hovslagare, kiropraktor, massös, akupuntur och allt sånt där ute flera gånger i månaden men det är en helt annan sak, haha!)

2011-06-09 @ 19:52:17
URL: http://nikonian.blogg.se/
Postat av: Maja

Håller verkligen med, riktigt bra skrivet. Jag hatar att se hästar som står med tjocka täcken på sig ute när det är 25+. Visst jag förstår att dom vill ha sina hästar i topp till tävling, men herregud, låt dom vara en riktig häst. Man skulle ju vilja veta vad topphästarna tycker om deras egna behandling! Själv tror jag inte att dom trivs med det särskilt bra.. :)

2011-06-09 @ 20:03:26
Postat av: Amanda

Jag tycker det är sjukt att Totilas inte får gå i hage.

Hallå, det är ju djurplågeri?

Det finns ju till och med lagar som kräver att hästar får daglig utevistelse i hage? Inte i det landet där Totilas står kanske visserligen, men ändå.

Bara för att han är en av världens bästa dressyrhästar, superfin & värd flera miljoner kronor, så är han fortfarande en häst!

2011-06-09 @ 20:05:30
Postat av: Sofia

Var finns Gilla knappen? ;) <3

2011-06-09 @ 20:06:05
Postat av: Ida

Jag håller verkligen med. Låt hästar vara hästar!

2011-06-09 @ 20:06:14
URL: http://idahopalm.blogg.se/
Postat av: Emma

Håller med! Min förra ponny tävlade jag msv med och hon gick t.o.m på lösdrift! Man ska ju låta hästarna vara "hästar" typ :)

2011-06-09 @ 20:09:27
Postat av: Ida H

Håller helt med! Fast dock har jag en sån där 'framavlad' elitponny med toppstam, men det är ingen ursäkt, som du säger, fortfarande en PONNY! Innan hon kom till mig stod hon i en hage stor som en sjukhage för att hon 'inte skulle skada sig'. Nu går hon ute på ett hektar med 2 andra hästar året runt minst 10 timmar om dagen och det är STOR skillnad på psyket måste jag säga! :)

2011-06-09 @ 20:10:59
Postat av: Anonym

fyfan vad bra skrivet! du är så himla bäst linn! :-D goooo girl!

2011-06-09 @ 20:12:07
Postat av: Lamia / Hästsport

"De BEHÖVER speciell vård, och de hanteras inte så för att de ska kunna hoppa så högt och vinna massa tävlingar, utan för att dem överhuvudtaget ska kunna gå på sina ben. "



Det har väl ingenting med det att göra, det handlar om hur mycket pengar hästarna är värda och att ägare och ryttare är rädda att hästarna ska skada sig eller förlora sitt värde. Det är väl fortfarande hästar som är lika hållbara som vilka andra, inga aliens som man måste behandla på speciellt sätt för att dom ska kunna "gå på sina ben"

2011-06-09 @ 20:21:17
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: anna

håller helt med, äntligen en vettig hästmänniska!

2011-06-09 @ 20:27:54
URL: http://tjugotredjeapril.blogg.se/
Postat av: Nellie

Håller verkligen med dig!

2011-06-09 @ 20:37:59
Postat av: kajsa

håller helt och hållet med dig! och visst hade jag kanske inte släppt ut en häst för 5 miljoner vart som helst men jag tror personligen att ALLA hästar mår bättre och även presterar bättre om den får leva ett normalt liv med utevistelse. men man förstår ju ändå att det inte går med så värdefulla hästar men jag tror inte att dom hästarna mår lika bra som den tjocka lilla ponnyn som går med andra hästar och har en pussande liten unge om halsen.

2011-06-09 @ 20:38:04
URL: http://kajsaesther.blogg.se/
Postat av: Matilda

Absolut! En häst ska få vara just en häst. De är inga maskiner ;)

2011-06-09 @ 20:38:47
URL: http://svhalvblod.blogg.se/
Postat av: Emma

Håller verkligen med, grymt bra skrivet! :) Är så tråkigt med hästar som bara får gå i en liten grushage hela sommaren bara för att de råkar vara tävlingshästar. Låt hästarna vara hästar tycker jag, de är ju liksom skapade för att äta gräs hela dagarna. Sen är det ju klart att det kan hända saker om de går ute i flock, min ponny fick till exempel en spark på bakknät och sträckte ut ett ledband och fick stå på Ultuna en vecka, och sedan sjukhage nästan ett halvår, men nu när han är bra får han gå i hage och på bete med andra hästar ändå, man kan inte linda in dem i bomull, saker kan hända även om de går ensamma i en liten grushage och då tycker jag det är bättre att de i alla fall får gå i stor hage och med andra hästar!

2011-06-09 @ 20:40:14
URL: http://zpeedhunter.blogg.se/
Postat av: Malin

skönt att se att någon fortfarande har lite vett i skallen!

är så sjukt trött på alla som tror att deras hästar helt plötsligt blir hundra ggr bättre och så himla mycket mer värda, bara för att man har skydd hit och dit och överallt, ställer dom i små hagar för att dom inte ska skada sig, eller ger fruktansvärt mycket kosttillskott bara för att det låter smart? näe tycker det är riktigt lågt att man kan ta till sånna sjuka metoder bara för att få en så kallad "hög profil" inom ridsporten.

2011-06-09 @ 20:47:12
URL: http://jjanssonsfrestelse.blogg.se/
Postat av: TEMA EISENGARTEN - Rebecca

Helt rätt! En i vårat stall hennes häst får inte gå på gräs överhuvudtaget, det är så sjukt synd om hästen alltså..

2011-06-09 @ 20:55:11
URL: http://rebeccaeisengarten.blogg.se/
Postat av: G

Du har så FULLKOMLIGT RÄTT!!! Blev jätteglad när jag läste detta inlägget, hoppas folk som ser upp till dig tar till sig detta! Hästar är hästar, inga tävlingsmaskiner. De behöver få vara djur, och precis som du säger så lär de inte tävla några klasser högre bara för att de inte får äta gräs eller röra sig en millimeter utan benskydd. Riktigt bra inlägg!!! :)

2011-06-09 @ 20:57:28
Postat av: Julia

Jag blir så oerhört glad av det du skrev! Jag blir glad för din ponnys skull speciellt, du visar att du bryr dig om honom på riktigt genom att låta honom vara häst och inte behandla honom som en maskin. Håller verkligen med dig i vartenda ord, kunde inte skrivit det bättre själv. You go girl!

2011-06-09 @ 21:00:52
Postat av: Felizia

Håller helt med dig!

Får dina hästar några tillskott? Equistro eller liknande? :)

2011-06-09 @ 21:22:46
URL: http://allineedisyou.webblogg.se/
Postat av: MARIA ♥

Jag håller med dig till 100% men jag har även en till åsikt.

Jag tycker faktiskt nästan synd om Totilas, han får inte gå ute i en hage!? Vad är det för skit? Alla hästar ska väl få vara hästar även fast den går elit klasser? Eller har jag helt fel? Jag tycker att ALLA hästar har rätt att vara ute, bara för att det KAN hända olyckor ska väl inte hästen behöva stå inne och ha så tråkigt bara en häst kan ha, den ska väl också få vara ute med kompisar och äta gräs precis som alla andra, det är min åsikt iallafall..

2011-06-09 @ 21:32:54
URL: http://itsnobigdeal.blogg.se/
Postat av: MARIA ♥

Såklart vet jag att det har med pengarna att göra men ville bara få fram att jag tycker det är lite tråkigt..

2011-06-09 @ 21:34:43
URL: http://itsnobigdeal.blogg.se/
Postat av: Jennie

Jag har en vän till mig som har ponnyer värda - ja, jag vet inte hur mycket ! Men jag kommer aldrig hålla med om att det är rätt att det är en anledning att aldrig låta en häst vara en häst! Det handlar bara om hur man själv vill ha det. släpp ut din häst i en större hage eller låt den stå i en grushage med täcke fastän det är sommar. Men det GÅR att göra på båda sätt - det är ju bara i fråga om hur man själv tycker! Ex. Malin Bayard, hur mycket är inte hennes hästar värda? Och jodå, springer inte de emellan åt i väldigt stora gräshagar och får lov att vara hästar fastän de är i toppeliten! Det här är varför jag älskar dina inlägg Linn, och varför jag älskar den här bloggen - du som tävlingsryttare på sådan hög nivå men endå så sunt tänkande! Winnetoo lever säkert minsann ett lyckligt hästliv blandat med hopponny på

Hög nivå ;)

2011-06-09 @ 21:34:46
Postat av: Sandra - Hon med isabellen!

Tycker du har helt rätt! Jag skulle aldrig kunna låta min pålle gå i grushage för att han inte ska förstöra sina ben, eller sätta på skydd i hagen heller för den delen. Han ska få vara häst, och häst är han om han får gå med sina kompisar i en bra hage med tillräckligt med mat och yta att springa på. Hans psyke skulle nog inte klara av att stå i en grushage, om inte då skulle hans skelett kanske bli sämre eftersom han inte får röra på kroppen så mycket som han vill, i den gångart han vill. Inte för att min pålle har dåligt skelett, men om man tänker efter - om hästen står i en grushage dagarna i ända så får den ju inte stärka sitt skelett och använda kroppen? Och hästen kan hålla koll på sina ben så det är inte nödvändigt med benlindor eller benskydd i hagen. Låt hästen vara häst för guds skull!

2011-06-09 @ 21:35:05
URL: http://ponnybruden.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ska jag vara ärlig tkr jag synd om hästar som inte får gå i hage. Även om jag kmr äga en dyr häst som kmr de alltid få gå i hage

2011-06-09 @ 21:45:00
Postat av: Moa

Håller med Laima.

Visst, man kan va rädd om sin häst. Men vissa gränser finns det ju faktiskt! Och de hästar som totilas är faktiskt också hästar, inte enbart tävlingsmaskiner. Jag vet att de får mycket annan "mental-stimulans"/motion ist för att få gå i hage. Men jag tror faktiskt på att daglig utvitselse är det bästa för hästen. För oavsett om det är en shetlandsponny eller en elithäst så är det fortfarande ett djur, en häst.!



Men jag skulle nog också va försiktig om jag hade en 150miljoners häst i stallet.

2011-06-09 @ 22:06:25
Postat av: jennifer

håller helt och hållet med. själv använder jag benskydd/benlindor då mina hästarna släpps i ny hage, eftersom de händer fler än en gång att de tycker att "gräset är grönare på andra sidan" om vi säger så;) så de får gott gå skyddade om benen 2-3 dagar tills de lugnat sig och sen ska man minsann låta dom gå utan tycker jag! spelar ingen roll om man har stor häst eller ponny, alla hästar bör få gå i en tillräckligt stor hage utan en massa jox på sig. en skada kommer fort, tror mig för jag vet, men vi hästmänniskor kan endå inte som något skrivit ovan "linda in dom i bomull" för de gör dom bara ennu ömtåligare. Hästar ska få chansen att vara hästar, vare sig de är små skogsmullar eller elithästar!

2011-06-09 @ 22:08:06
Postat av: emma

Det är så synd att de duktigaste hästarna, finaste och dyraste osv., som Totilas inte får gå i hage och sånt längre. Det är han ju värd, efter alla priser han tagit hem.

Han ska väl få en chans att vara häst också, och inte bara "tävlingsmaskin", tycker man?

2011-06-09 @ 22:28:57
URL: http://eeemmas.blogg.se/
Postat av: hanna

jag jobbade på stall beerbaum i fyra månader förra sommaren, och även ludgers hästar (givetvis inte hingstarna) går i gräshage utan täcke, även när det regnar. självklart med benskydd på, det handlar om alldelles för mycket pengar för att en sån häst ska skada en sena eller något sådant.



men det jag ville säga var att, säg Gotha till exempel, en av hans bästa hästar får också chansen att vara häst. och jag tycker att man kan inte säga att "alla hästar ska göra si, och ha det så...". alla hästar är olika individer och behöver olika hantering osv.



och om man nu tänker på att hästarna ska vara hästar, och ha det naturligt och hej och hå. börja då med att tänka på att för det första är det inte naturligt för hästen att stå i en box över huvudtaget, eller till exempel sadel och träns.

man ska tänka på att människan har redan förstört hästen, för länge sedan! och därför har vissa blivit känsligare än andra.

2011-06-09 @ 22:31:14
URL: http://hannacarlbom.blogg.se/
Postat av: Erika Carlsson

Håller med dig Linn!



Jag tror t.o.m att hästarna kan göra bättre ifrån sig ifall de får gå i en hage och vara hästar på riktigt, då jag tror att de får mer livsglädje av det, att ha roligt och springa runt lite.



Sedan tycker jag inte att det ska spela någon roll om hästen är värd 5 miljoner eller några tusen kronor, det är fortfarande en häst som man bryr sig om och älskar oavsett pris. Så bara för att man har en häst som är värd flera miljoner kronor tycker jag inte att de ska behandlas försiktigare och "bättre".



Dock förstår jag ju att detta beror på att man har lagt ut så mycket pengar på en häst så man inte vill att det ska hända dem någonting, men jag vill ju absolut inte att t.ex. min häst ska göra sig illa heller även fast hon inte kostade mig lika mycket pengar!

2011-06-09 @ 22:41:07
Postat av: hanna

Jag håller helt med dig Linn :)

hästar som får gå ute och "leva livet" ser mycket gladare ut och mår oftast bättre.



Jag tycker att det är fel att hästarna inte får gå ut,

den enda gången min ponny haft skydd i hagen var när

han skulle släppas på bete med massa ny hästar, men

dem åkte av när dem träffat varandra typ.



Jag tycker att winnetoo är jättefin, de syns att han

trivs hos dig! ni är superfina tillsammans

2011-06-09 @ 22:48:41
URL: http://ofeliavi.blogg.se/
Postat av: helga

helt rätt.äntligen någon som förstår! :)

2011-06-09 @ 22:54:52
Postat av: Anonym

Hästar som lever naturlig presterar som bäst då! och det är bevisat.

Men hästar som tävlar på elit nivå är fortfarande hästar och har exakt samma beteende som en häst som tävlas på lokal nivå. Därför skulle jag aldrig stänga inne en häst i en box hur högt den en tävlade eller hur mycket värd den än är, för hästarna blir mycket friskare, mår bättre och presterar bättre. Det finns många hästar som tävlar elitnivå men fortfarande få gå ute, och jag tror det kommer bli vanligare med tiden. För man ser hur djurskyddsbestämmelsen utvecklas hela tiden åt det hållet - en naturlig hästhållning som möjligt!

Jag har mina tävlingshästar på lösdrift året runt och skulle aldrig ha dom i box igen. Dom är friska båda två som nötkärnor, inga förslitnings skador här inte. Vilket uppkommer när dom står stilla många timmar på dygnet.

2011-06-09 @ 22:55:20
Postat av: marion

så jävla sjukt bra skrivet!

du har verkligen helt rätt tjejen! :)

2011-06-09 @ 23:01:14
URL: http://mariiiionpalojarvi.blogg.se/
Postat av: Nellie A

Jag håller med till 110%. Jag säger inte emot sättet elithästarnas behandlas på, men tvivlar på att jag skulle kunna jobba med sådanna hästar då det går emot hur jag tror att man ska behandla en häst, som är ett djur och inte maskiner.



Jag förstår som sagt dock varför de behandlas som de gör eftersom det är stora summor pengar inblandade, däremot förstår jag inte varför folk som rider på normal nivå verkar sikta på att ha sina hästar på samma sätt både barn till vuxna, och ponnyer till hästar... Helt sjukt enligt mig och då låter man inte hästarna vara hästar, då bli de något annat som de faktiskt inte är utformade till att vara.



Superbra skrivet! :)

2011-06-09 @ 23:05:34
Postat av: Angelina Svedbo

grymt bra skrivet, håller med in i varje detalj! hästar ska få vara hästar, oavsett om dom är värda 1 miljon eller 1 kr ! Man gör dom bara en otjänst genom att hålla på så!

2011-06-09 @ 23:16:31
Postat av: Viktoria

Förstår inte hur hästarna kan ligga i toppen och konkurrera när de har så dåliga levnadsförhållanden hemma i stallet. Att aldrig få komma ut i naturen på dagarna är ju inte klokt, vad händer med dagens hästhållning egentligen? Inte konstigt heller att de hästarna skadar sig oftare om de väl kommer ut en dag, de vet ju inte hur de ska bete sig eftersom att de aldrig fått chansen att leva naturligt. Pengar kan då driva folk till de mest oanade gränser..

Vill ge stor eloge till alla dessa hästar som är starka nog att klara sig genom det liv som vi människor skapat åt dem.

2011-06-09 @ 23:23:12
Postat av: Karin

Helt RÄTT!

2011-06-09 @ 23:44:47
URL: http://www.dressyrkarin.blogspot.com/
Postat av: Felicia

håller (som typ alla andra) helt med dig, du skriver så bra! :)

2011-06-09 @ 23:45:26
URL: http://fffryttarna.blogg.se/
Postat av: Sabrina - Mitt liv på Strömsholm

Själv tycker jag att det är jätteviktigt att hästar får vara hästar. Många tror att här på Strömsholm kommer hästarna knappt ut osv pga våra hagmöjligheter. Det är inte helt sant, ung. alla hästarna får komma ut på bete på sommaren och själva Jens Fredricsson sina hästar får gå ute i gräshagarna, tillsammans.

2011-06-10 @ 00:24:32
URL: http://svorskanbree.blogg.se/
Postat av: Johanna

Håller med dig i mycket men;



Jag tror att en häst som det daltas för mycket med och som inte får gå ute löper större risk för skador då deras kropp inte tål lika mycket. Alltså tror jag att överdrivet daltande med hästarna kan bli negativt för dem istället för positivt som ägaren inbillar sig.

2011-06-10 @ 00:36:01
URL: http://skraattkramp.blogg.se/
Postat av: Amanda

"En häst värd 2-5 miljoner kronor hade jag inte heller släppt ut i en skogshage, det är ju bara så." - Där sjönk du VERKLIGEN i mina ögon. Jag har hela tiden sett dig som en ödmjuk och väldigt omtänksam person so tar hand om din bästa vän (Winnie) på bästa sätt. Men menar du verkligen att om din bästa vän hade varit värd mer pengar hade du plågat den genom att låta den stå i en box 24/7 och inte vara häst? Aldrig få leka och busa, aldrig få träffa andra hästar på riktigt osv? DÅ tycker jag (ursäkta språket) att du är helt jävla dum i huvudet. Jag tycker det är helt idiotiskt att stänga in hästar och behandla dem som porslinsprydnader, DET ÄR FÖRFAN HÄSTAR. Och det är VI som valt att ha dem, då ska vi också se till att de får bästa möjliga liv hos oss.

2011-06-10 @ 06:49:52
Postat av: Elliis

Jag hade aldrig kommit på tanken att släppa ut en häst värd så mycket pengar i en hage där det finns risk att den skadar sig!

Men har man en hage som är slät och fin utan gropar och farliga stubbar så hade jag släppt min häst där!



Tycker det var riktigt bra av dig att skiva det här åsiktsinlägget eftersom många låter sina hästar leva ett konstgjort liv.

Men det är väldigt bra av dig att låta Winnie vara häst och inget annat! Du har en så god hand med hästar, du tar så väl hand om dom. Du tänker verkligen på deras bästa och skulle aldrig göra något som skadar dom. Och det är det jag gillar mest med dig.

Din känsla för din häst!

Det är inte många som vågar släppa sina hästar på bete just för att dom kan trampa snett eller få lite skrapsår. Istället får dom gå i sina grushagar som är 1x1 m.

Men om man kollar längre bak i arkivet så släppte du Winnie i en slags skogshage, du tog chansen och ingenting hände!

Vi som inte tävlar lika högt och inte har hästar som är värda flera miljoner, vi måste bli mer som dig!

Du gör det som hästen behöver och du gör det perfekt!



Så snälla Linn, ändra dig ALDRIG! :D

2011-06-10 @ 09:11:37
Postat av: Alma

En sak jag uppmärksammade var det där med skydd i hagen, har inte du skrivit att Winnie alltid har någon form av benskydd i hagen? För att du inte vill att han ska skada sig, eller något likn. Såklart ingen kritik, för du har det förmodligen enbart för hans skull och inte för ridningen och tävlingens skull, men tanken kom upp..



Det är läskigt hur dessa tävlingsryttare förmodligen började sina karriärer, och hur dem måste sett på hästar och det som är naturligt.. För att sedan överge den tron för att hästen dem rider numera kostar x antal miljoner mer. Och hur dem "lever" sina liv. Jag skulle ha så dåligt samvete om min häst, oavsett prisklass, inte fick gå i en hage och bara njuta av en bra dag med gott gräs. Faktiskt.



Bra inlägg, mycket bra!

2011-06-10 @ 09:49:21
URL: http://svartlistad.webblogg.se/
Postat av: Daniela

Jag håller med dig till 100 % :D



2011-06-10 @ 10:47:43
URL: http://powerpony.blogg.se/
Postat av: emelie

Helt rätt !

Hästar har blivit mer liknande marsvin än hästar... Bara för att de tror att de skadar sig så lätt hela tiden, fånigt. Låt hästen vara häst !



Håller med dig 100% !

2011-06-10 @ 11:04:17
URL: http://ethorsen.blogg.se/
Postat av: Malin

Bra skrivet!

2011-06-10 @ 11:20:26
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: elin

Håller med dig! Dock tycker jag att det är tråkigt att de flesta elithästar inte får gå ut.

Jag står i ett stall, hon som äger det tävlar internationell 1.50 med sina hästar, men de flesta får gå ute dygnet runt och på gräs, allihopa har hållt hur länge som helst.



Jag tycker att hästar verkligen har rätt att gå i en hage. Okej att dom inte ska gå på bete om dom går som tortilas gör, och kanske inte i en stor hage med stenar och annat. Men fatta vilket tråkigt liv att ALDRIG få stå i en hage..



2011-06-10 @ 11:39:15
Postat av: Noomie

BRAAA Linn!

2011-06-10 @ 11:56:13
URL: http://lexx.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tycker verkligen du har helt rätt! mina hästar går i hage på gräs, många av dagarna dygnet runt, visst ja tävlar inga stora klasser. men endå dom presterar lika bra, dom är ponnyar och klarar att va ute i ur och skur.

Tycker synd om ponnyer som får gå med benskydd i grushage med täcke och svansskydd.

2011-06-10 @ 16:45:00
URL: http://ebbalinneaniklasson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Du har verkligen rätt :D "Min" ponny går tillsammans med en annan ponny, de två får inte gå på lika stort sommarbete som den andra hästarna i stallet p.g.a att den andra ponnyn är tävlingshäst och får inte gå och bli tjock. Visst dom får gå på sommarbete men dom andra på flera gånger så stort, och min ponny är en B-ponny som inte vill stå inne på nätterna hela sommaren lång... De får gå ute dygnet runt i cirka 3 veckor på hela året!

Kram från Emelie <33

2011-06-10 @ 18:22:27
Postat av: alice

Jag håller med dig, bara för att en ponny står i en grushage med massa skydd och helt inpackad så blir den ju inte bättre! Självklart ska dom få gå i hage och givetvis på bete och få vara rikitiga hästar!!

2011-06-10 @ 22:06:25
URL: http://alicepaulin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0