Svar på tal :)

Rullade in en kommentar som behövdes ett extra svar på tal på kände jag, faktiskt den första negativt riktade kommentaren mot mig under det åsiktsinlägget!

""En häst värd 2-5 miljoner kronor hade jag inte heller släppt ut i en skogshage, det är ju bara så." - Där sjönk du VERKLIGEN i mina ögon. Jag har hela tiden sett dig som en ödmjuk och väldigt omtänksam person so tar hand om din bästa vän (Winnie) på bästa sätt. Men menar du verkligen att om din bästa vän hade varit värd mer pengar hade du plågat den genom att låta den stå i en box 24/7 och inte vara häst? Aldrig få leka och busa, aldrig få träffa andra hästar på riktigt osv? DÅ tycker jag (ursäkta språket) att du är helt jävla dum i huvudet. Jag tycker det är helt idiotiskt att stänga in hästar och behandla dem som porslinsprydnader, DET ÄR FÖRFAN HÄSTAR. Och det är VI som valt att ha dem, då ska vi också se till att de får bästa möjliga liv hos oss."

Jag har aldrig sagt att jag tycker att de levnadsförhållanden som dessa hästar lever under är bra eller rätt på något vis - dock förstår jag det. Det är nog lätt för mig, och kanske dig, att säga att "jag skulle minsann ha släppt ut Totilas i en stor hage dygnet runt" - men det hade vi inte gjort. Man släpper inte en häst värd de pengarna i den kroppsform och naturliga form i en skogshage för att vara snäll. Men som sagt, när vi med våra "vanliga" hästar ser det utifrån så ser det hemskt ut - men jag hade inte gjort annorlunda och det hade nog få gjort.

Jag tycker jättesynd om dessa hästar, men jag kan inte säga att jag skulle ha gjort det annorlunda..


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Man vill nog gärna säga att man visst skulle släppa ut hästen i hagen fast dne var värd flera miljoner, men nej jag tror faktiskt inte att man hade gjort det när det väl gällde...

Man skulle nog helt enkelt inte våga! det måste ju vara därför de med ex. totilas inte har han i hagen för de förlorar så mycket pengar om han skulle bli skadad och tex inte kunna tävla mer eller så...



Fast jag tycker verkligen att alla hästar ska få gå ute, men jag förstår de som inte släpper ut sina miljonhästar.

2011-06-10 @ 10:01:36
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Michelle Sjöö

varför skulle de inte kunna gå i en liten platt gräs/grushage med tillsyn?

2011-06-10 @ 10:31:07
URL: http://allroundmuppar.blogg.se/
Postat av: Anonym

alla hästar är ju förfan vanliga? det är en häst, en individ! inte en jävla maskin som bara rör sig i piruetter o onaturliga rörelser! det är ju så det blir? den går aldrig ute. så den rör sig bara på tävling o träning, o det är nt naturliga rörelser! hur jävla kul e det? jag hade kunnat släppa ut en häst på bete även om den kostade 10 miljoner? förhelvete, det är en häst!

2011-06-10 @ 11:05:41
Postat av: carolina - tinkas.blogg.se

lite rolig kommentar. den där tjejen tycker då att jan brink, mina telde, edvard gal å ja alla andra duktiga os ryttare att dem är "fumma i huvudet"? eller hur ska man tolak de?

2011-06-10 @ 11:22:55
URL: http://tinkas.blogg.se/
Postat av: Andrea

oj haha råka skicka en tom kommentar! :D



jag tror att om inte hästarna hade trivts med sitt liv så hade de inte presterad så bra som de gör på tävling ;)De intrycker jag brukar få av en häst som rids inne i globen tex är en häst som är glad, nöjd och arbetsvillig, det ser ur som den trivs med alla kamerablixtrar, publik och att bara få visa upp sej helt enkelt :) så alltså borde de inte lida allt för mycket av att bara gå i små rast hagar :) och visst, de är djur men jag tror att alla dessa toppryttare är så pass rutinerade så skulle de se att en häst inte trivs med att vara just "tävlingshäst" så skulle de nog inte tvinga den till att vara de :)



och som du skrev Linn, det är lätt för oss att säja att vi skulle kunna behandla en "tävlingshäst" som ett "djur" men helt ärligt så tror jag inte att någon här skulle göra det när de väl kom till kritan ;)



föresten, ska du till Karlstads 3 dagars meeting och tävla iår igen? :D

2011-06-10 @ 11:40:37
URL: http://andreablixt.blogg.se/
Postat av: Amanda

där sjönk du verkligen i mina ögon också..

2011-06-10 @ 11:53:32
Postat av: Noomie

Linn, det är nog fler som skulle gjort som du sa att du (tyvärr) skulle göra om det hade handlat om dom pengarna.

De flesta sitter nog bakom sin datorskärm och tycker, som kommentarerna ovan. Men de sätter sig nog inte in i hur långt det har gått när man är uppe i dom summorna. Då är det nästan bara pengarna som gäller.

Det är bra att du är ärlig och säger de saker som andra folk nog inte skulle vilja erkänna!

MEN, sålänge det rör sig om oss, vi dödliga människor, och våra hästar, så är det som du säger. Om de inte får vara ute och leva ett så 'normalt' liv som det går, så ser jag faktiskt ingen anledning om hästarna blir deppiga, tjuriga osv, om du förstår vad jag menar. De måste ju även få gå ute i skogshagar m.m. för att kunna stärka sig själva och bli säkrare på fötterna!

Jag tycker inlägget som 'startade detta' var superbra!

2011-06-10 @ 12:02:27
URL: http://lexx.blogg.se/
Postat av: Amanda

Svar till "carolina - tinkas.blogg.se" då det var jag som skrev denna kommentar.



JA, jag tycker alla som plågar sina hästar är helt dumma i huvudet. Tycker du det är okej att plåga dem bara för att de är värda mer pengar? De är fortfarande DJUR, vill man ha en prydnadshäst får man väl fan köpa en i porslin istället, eller bygga en robot. Håller man på med denna sporten finns det risker som man måste vara beredd att ta. Och man ÄR SKYLDIG att se till så att djuren lever ett så bra liv som möjligt, oplågade!

2011-06-10 @ 12:11:14
Postat av: Hanna

Hon har aldrig sagt att hon gillar det,bara att det är verkligheten.Det är så man gör.Ni kan inte se bort ifrån det för en häst värd 100 miljoner släpper man inte ut i en hage så är det bara.Face the truth och gå vidare.För snälla kom med något bra som ni skulle göra annourlunda än dom och ni måste ha en bra andledning till det.Då ska ja överväga saken, men jag är99% säker på att ni som kommenterar emot linn inte har den blekaste aning om vad det där djuret har blivit under alla dessa år.Så bara ge upp det.Dom är inte hästar längre utan dom är porslinshästar.Life is unfair..bara gilla läget.

2011-06-10 @ 12:17:49
Postat av: koja

Du rätt åsikt som vanligt Linn.

2011-06-10 @ 12:20:04
Postat av: Linnea

Det är många hoppryttare jämförelsevis med dressyrryttare som låter sina hästar gå ute. Kanske finns en anledning till varför hopphästar oftast är mer stimulerade och lättare att hantera i tävlingssammanhang (finns undantag!). Jämför bara dressyrhästar på tävling med hopphästar.. Oftast är det ju rent livsfarligt att gå förbi en dressyrhäst.. (här finns det också undantag!)

2011-06-10 @ 13:30:49
Postat av: maria

hahahahaha, dagisnivå! tror ni en häst för dom summorna står på box 24/7, i don't think so. Skulle dom inte hålla alls! dom tränas väldigt,väldigt mycket, går inte att jämföra med era hästar!. Träning är inte bara ridning , de handwalkas osv.

2011-06-10 @ 13:51:44
Postat av: P

I sverige är det olagligt att ha hästar inne 24/7. så de svenska elithästarna måste ju ha det anorlunda mot där, de har väl saker att lära!?! Tack och lov för våra svenska regler som främjar hästens välbefinnande!

2011-06-10 @ 14:09:03
Postat av: Felicia

Jag tycker verkligen att hon som har skrivit kommentaren har rätt. Det är hästar vi pratar om. Det är klart att hästarna (för 2-5 milj kr.) inte klarar sig ute när dom aldrig får vara ute. Det är ju dessutom lag i sverige på att hästarna måste vara ute. Det är djur som är gjorda för att gå ute, dom är ju skapta till det!?

2011-06-10 @ 14:28:07
Postat av: Irma

Så om Winnie hade varit värd 2 Miljoner. Du hade du slutat ha han i en hage, ställt in honom i boxen och behandlat honom som om han var gjord av glas ?

Det är fan sjukt!

Om min ponny hade varit värd så mycket hade jag låtit honom fortsätta gå i en hage, kanske inte världens skogshage med massa stenar och bäckar osv. Men nog fan hade jag låtit honom få fortsätta vara häst. Jag tror DET är nyckeln till framgång oxå. Att få låta sina hästar vara HÄSTAR!

2011-06-10 @ 14:36:27
URL: http://irama.blogg.se/
Postat av: Olivia:)

Jag hade nog nt helle släppt ut en 5 miljoners häst i värsta skogshagen, men jag hadde nog låtit den stå i en lite mindre hage med lite gräs i så det finns en plats för hästen att ta det lite lung.

Jag känner en ryttare som tävlar klassen under gp i dressyr och hennes häst går i en rätt så stor hage med både vatten stenar och träd;)

Tycker det är ganska starkt av henne att låta hennes häst vara HÄST på riktigt :D

2011-06-10 @ 14:44:39
URL: http://ZelmaochOlivia
Postat av: Bella

Intressant disskution!



Måste bara tillägga, att jag har pratat med några personerför ett litet tag sedan som varit utomlands och gjort ah ska vi kalla det "studiebesök" hos bland annat Rolf-Göran bengtsson och Berbaum stallen i tyskland, och deras hästar som även dem är värda flera miljoner går ute i stooora gräshagar varje dag och dem står på halm så att dem sa vara sysselsatta hela tiden. Det är faktiskt helt sant, och dem som sagt detta till mig sa det själva, man tror att dessa hästar inte får komma ut och faktiskt vara hästar. Men det får dem faktiskt, och det. Kanske inte i en skogshage men i en gräs hage. Och som linn faktiskt skrev så påpekade hon just skogshage. Och det är inte nödvändigt för hästar att just gå i en skogshage, har dem något gräs att pilla med i marken så nöjer dem sig :)



Tycker att flera miljoners hästarna bevisar väldigt bra att de, trivs med sina liv och mår bra, annars hade dem ALDRIG presterat så bra som dem gör.



Så tänk på det allihopa, att även många miljonershästar får gå ute och vara hästar. Sen klart att det givetvis finns undantag. Men det finns det ju bland oss med "vanliga" hästar också.



// Bella

2011-06-10 @ 14:46:59
URL: http://isabellanilsson.devote.se
Postat av: Karin

Åsikterna runt detta med att hästarna står inne 24/7 och är inpackade som porslinsdockor beror på vad du har för erfarenheter? Hur många av er har vart i ett internationellt stall och sett hur dessa hästar hanteras? Eller har ni kanske bara läst om det i en artikel?

Jag har personligen vart på praktik hos Liane Wachtmeister i 1 månad och jobbat som hästskötare åt Camilla Toll, båda två internationella dressyrryttare med två helt olika syn på hästhantering trots att bådas hästar är värda lika mycket pengar!

Liane låter ALDRIG sina hästar gå i hage medans alla Camillas hästar som VILL gå i hage är välkomna att göra det men alla hästar hos både Liane och Camilla är lika lyckliga och glada ändå..

Lianes hästar är man ute och går med ca 6-10 ggr / dag beroende på vad annat som står på schemat, vi promenerade alltså med dom hela tiden, gick ut och ställde oss och betade med dom, gosade, pratade osv osv, exakt som med en vanlig häst bara det att den gick inte helt fritt och hade benskydd på sig. Varför? Jo, hästen är värd cirkus 5 miljoner och minsta lilla slag på en sena eller en skada förstör månader - år. Och vad betyder det då för ägaren? Jo, mindre tävlingar = mindre reklam för sig själv = mindre kunder = mindre pengar. Allt handlar om det ekonomiska. Hästsporten är ingen lönsam sport och INGEN har råd att bara slänga iväg 5 miljoner, absolut ingen!

Camilla åt andra sidan låter alla sina hästar som VILL gå ute i hagen. Hennes bästa häst Rainman vill inte gå i hage, han skriker och springer längs staketet tills han får komma in och då slappnar han av och står stilla trots att han är ensam i stallet. Då tänker ni säker;"ja men låt han springa då, han vänjer sig" men ack nej, om det ändå vore så lätt. Vi är tillbaka på det ekonomiska, man har inte RÅD att chansa på den risken att han kan skada sig och gå från 5 miljoner till 5000 för att han sprang, skadade sig och aldrig mer går att rida.

Ja det är absolut det värsta som kan hända men om det väl händer? då står du där snopen och utan pengar. Man kan inte riskera detta. Men Rain är lycklig ändå. Han får komma ut och betas för hand, går i skrittmaskinen flera gånger om dagen och han får stå i sitt solarium vilket han älskar så han är lycklig.. Varför ta bort hans lycka?



Jag vet även en landslagsryttare som hade fått sålt en grand prix häst till tyskland och samma dag som den skulle levereras så skulle hästskötaren rida ut i skog och mark för att hästen skulle få vara häst men vad händer? Jo hästen blir skrämd av ett stort fordon, slänger av ryttaren, sticker - bryter benet och får avlivas. Ryttaren förlorar där med 2 miljoner. Tror ni hon rider ut sina hästar längre? Nej, såklart inte. För hon har vart med om det värsta! Så snälla, försök sätta er in i deras situation och tänk på att hästarna vantrivs inte bara för att de inte får gå ut i hagen, de kan vara lyckliga ändå! :)



Detta är absolut ingen pik eller elak kommentar emot dina åsikter Linn, hoppas verkligen inte du tar det så. Jag som "insider" ville bara dela med mig av mina åsikter.. Jag som faktist sett allt från insidan!

Super blogg (förutom gennes inlägg, hon borde vårda sitt språk/höglandamorsan :P )

2011-06-10 @ 15:01:09
URL: http://khallen.blogg.se/
Postat av: Lisa

Låter man hästen gå ute ända från dess att den är liten är chansen mycket mindre att den skadar sig då den får "naturliga" muskler, alltså sådana muskler som gör att alla senor och liknande stärks i hästen. En häst som dessvärre inte är van vid att vara ute har ju inte dessa naturliga muskler och helt klart skadas mycket lättare. Och när dom då väl kommer ut så klart som fan att de "springer ihjäl sig". Och dessutom tycker jag att det är ganska logiskt att de hästar som faktiskt får bara ute presterar bättre.

Tänk om alla bara kunde sluta se pengarna i hästarna och faktiskt behandla dom utifrån de individer de faktiskt är, hästar, som är födda springare!

2011-06-10 @ 15:34:39
Postat av: Julia

Tror du att hästen vet att han är värd så mycket pengar då?



En häst är en häst är en häst är en häst!



Hästar är gjorda för att röra på sig, och är skapt för att ströva fritt och kunna äta omkring 18 timmar per dygn.



Stackars "elithästar" värda flera miljoner som får stå inne och bara va i små grusade rasthagar - för de vet ju inget om hur mycket dom är värda? för den är livet antagligen skit tråkigt och inte alls sunt!



Blir tokig på hur vissa folk ser sina hästar som nästan människor.. Det kvittar hur mycket hästen kostar, den är fortfarande en häst som är skapt likadant som alla andra!



Det låter bara jävligt fel att man är försiktigare med tävlingshästar, för de hästar som är triangelmärkta osv ska man va lika försiktig om!

2011-06-10 @ 17:20:13
URL: http://www.tavlingssryttaren.n.nu
Postat av: Tova

MEN UNGAR, förfasiken, tagga ner er!

Elit-hästarna mår ju tydligt skitbra ( annars skulle dom aldrig prestera så bra, eller se så friska ut ). Visst, jag kan hålla mer er om att dessa hästar kanske borde gå ut i hagar mer. Men liksom, Totilas t ex, verkar ju trivas med att livet som han har. Alla hästar skulle inte passa till det livet, alla hästar kan ju inte vara elit hästar. & snälla, kalla inte Jan Brink, Edward Gal, och alla andra ryttare på toppnivå för idioter. För dom rider på toppnivå, har kämpat sig upp och är bland de bästa. Och ni? Ni är säkert jätteduktiga ryttare också, men kom inte och säg att ni tävlar i OS och VM, liksom. Så, jag tror att elit ryttarna vet vad dom håller på med. ( och Linn, vad fasiken, " Jag tycker jättesynd om dessa hästar, men kan inte säga att jag skulle ha gjort det annorlunda..", lite dubbelsignaler där? Det känns som om du försöker göra båda sidorna glada.. men förfasiken tjejen, bara för att du driver en blogg behöver du inte bli sådär mjukis, du behöver inte provocera, utan säg din åsikt!).

2011-06-10 @ 17:32:51
Postat av: Julia

Håller med till 100%, Tova här ovan tog orden ur min mun. Det är STOR skillnad på tävlingshäst och hobbyhäst i den här frågan, det är så SJUKT mycket pengar inblandade vilket vissa verkar ha svårt att förstå. Inte bara för ryttaren själv utan även ägaren (som ofta är en annan) och framförallt sponsorerna.



Och givetvis mår topphästarna superbra, annars skulle de ju aldrig prestera så bra. Och SJÄLVKLART står de inte i box 24/7, de är ute och promeneras,sköts om, longeras och går i skrittmaskin flera gånger om dagen. De flesta blir MYCKET bättre omhändertagna än hobbyhästar som går i en lerig hage i flera timmar om dagen och sedan rids en timma på kvällen..



Lite smålöjlig diskussion.. Hästar är hästar och de tänker inte "ååh tänk om jag fick vara ute i hagen nu och galoppera och äta grääs". Hästar lever i nuet.

2011-06-10 @ 18:25:39
Postat av: emma , viktoria

jag har inte min på bete...

så jag är su jävla dum då .. tack..

2011-06-10 @ 21:15:41
URL: http://whising.blogg.se/
Postat av: Emelie

Dessa hästar är AVLADE till att gå och stå som de gör!



Jag rider en häst som stått som en sådan tävlingshäst 3 år i tyskland hos tävlingsryttare! Det "enda" stället hon är coollugn på är på tävlingsbanan!! Hon är avlad till att vara som hon är! Ingen häst man rider ut på en väg precis, utan passar bäst i liten hage, box, transport och på ridbanen!



Sedan får ju faktiskt tävlingshästar gå ut. Fast inte så länge. Men de går ju även riktigt hårda träningspass när de inte står i boxen. Istället för att lägga den energin i hagen, läggs den på ridpasset!

2011-06-10 @ 23:35:35
Postat av: Anonym

Jag skulle gjort det annorlunda! Hon Algotsson (fälttävlansryttare) har sina hästar ute även om de är värda pengar upp emot miljonen!

2011-06-11 @ 19:58:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0