Svar på frågor

Det har rullat in en hel del frågor, bland annat på bilderna runt Martijn det senaste, så jag tänkte att jag svarar på några såhär öppet så att fler kan få svar på sina frågor! :D

Åh, han har verkligen jättefint steg!
Men man får väl inte klappa hästen under själva programmet?

Svar: Jodå, hans gång har bara blivit bättre och bättre! Varför tror du inte att man får det? Jag tar det som en givenhet att berömma mina hästar när de gör något tex på tävling extra bra, eller bara behöver hitta självförtroende. I det här fallet som Martijn som är helt ny på banan, ska lära sig att gå in där och våga visa upp sig, slappna av och tro på sig själv - jag pratar till och med till honom, dock inte så att domaren hör. (Hoppas jag ;))

Snygga bilder och diggar din plastrong, var har du hittat den?
Svar: Jag rider enbart i snygga swarowskiblingande plastronger från duktiga Equidesign!

Tips på hur du får hästen att sträcka på benen i lägningarna? :)

Svar: Träna mycket tempoväxlingar så att hästen får en starkare bakkärra, även hoppa och ut och klättra i skogen. Rida i skogen och låta hästen få släppa ut, länga stegen och bara öka på, rulla i ibland ganska långa men även korta intervaller, (galopp) och mycket just dethär länga ut. Sedan tempoväxlingar som bara den, för att hästen skall bli kvick för skänkeln och på sitsen, på så sätt kommer den att ge lite mer energi för varje gång i sin gång, och då också utvecklar sig mer fram vill jag påstå.


Jag valde Martijn som utbildningsprojekt för att han hade potencial, frågan var bara hur man skulle plocka fram det och utveckla det, han har varit speciell. Potencialen var bland annat hans otroliga gång, som jag tyckte fanns där när vi tittade på honom. Idag skrattar jag åt att jag tyckte att han var tuff och hade bra gång då - då skulle jag bara vetat hur grym ponnyn kunde bli med utveckling. Martijn har utvecklats i sin gång och sina längningar något enormt, så tro mig - det går att slipa och jobba ytterligare i alla fall ett snäpp!


Hej.
Brukar du rida med pannluggen utsläpp? Jag tycker det är snyggare eller hann du bara inte. Föresten grattis till vinsten! :D Snygga knoppar också!!

Svar: Hej på dig du. Ibland rider jag med utsläppt pannlugg, det beror på vad jag känner för. Martijn tycker jag passar bäst i utsläppt för han är så otroligt charmig i det.

Sofia varför ha du inte börjat tävla honom tidigare? :o
Du ser inte ett dugg stor ut på honom du är helt perfekta tillsammans!

Svar: Tack så jättemycket! Anledningen är att han inte har varit redo för det, och det har alltid kommit saker i vägen för vår träning och utveckling. Dessutom har all fokus på tävling legat på Mahjong då vi har satsat så pass mycket hela 2009-10. Nu har Martijn börjat att mogna och hitta sig själv, det är då först då han är redo för att få komma ut på banan!

Han ser fin ut men du har inte funderat på att ha martingal på honom? :) (Kommentar på hoppfilmen så ingen undrar haha)
Svar: Han fungerar inte med martingal, blir alldeles för uppstressad och stänger av.




Kommentarer
Postat av: Karin

Håler med hon där uppe, du ser inte stor ut på honom, han bär upp dig väldigt väl! :)

2011-06-15 @ 10:50:11
Postat av: molly

Hej!



Min ponny är snart 19 år, och jag försöker lära han galoppombyten, han tar alltid ett steg i mellan. Jag brukar öva att bara ha en bom på marken och byta och då går det bra. Har du några tips?

2011-06-15 @ 11:14:46
Postat av: cornelia

kan du inte skriva ett inlägg om Martijn från det att du hittade honom till nu? Hade varit roligt att läsa :) Hur uttalar man hans namn förresten? Som ett vanligt Martin fast med J?

2011-06-15 @ 11:16:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0