Individer är individer

Satt och funderade på det där med hur olika hästar är varandra, precis som vi människor är olika och unika. Tankebanan som jag råkade fila in på handlade egentligen om hur mina hästar arbetar och utgör sin energi.

Båda mina killar är så otroligt olika, men har väldigt mycket gemensamt också. Den ena måste stimuleras mycket och ofta för att prestera bra och må bra, medans den andra måste sparas, laddas och helst sova så mycket han vill för att vara på topp. Det är så svårt att få det perfekt för varje individ men jag försöker så gott jag kan för att mina hästar skall på som bäst, och då också prestera bra.

Tänk vad lätt det hade varit om hästarna kunde prata eller utföra sina behov själva? Precis som vi människor vet att vi måste gå upp si och så, äta si och så och träna si och så för att må bra, hinna med och leva. Nu är det istället vi som får iakta våra djur och utifrån det göra det som passar bäst för dem. Alla är ju som tidigare nämnt unika, och det som passar för den ena passar inte för den andra.

Men då är det imponerande att se hur bra man lär känna sin häst, hur nära man kommer den och hur man kan läsa av den. Vi märker när våra hästar inte mår bra eller när något känns fel. Vi lär oss ganska fort att läsa av vad våra hästar behöver, hur de är som individer och varför det är på ett sätt eller ett annat.

Jag tror att med god hästhållning finns det inga genvägar att inte lära känna sin häst, punkt 1.
Och att få det bekräftat med kärlek tillbaka från sin polle, det är guld värt!

Det som jag vet specifikt för var och en av mina pollar är väl.. hm, Mahjong börjar gråta om det regnar och blåser lite kyligt samtidigt, då skulle han stå vid öppningen och tycka att han var ensammast i världen. Han skulle också pusta ganska djupt om jag kom bärandes med sadeln ut på gårdsplanen där jag bundit upp honom en stekhet sommardag. Han skulle även vara ganska lat för dagen och inte förstå varför just han av alla världens hästar måste jobba precis just idag..

Martijn skulle aldrig komma in igen om han släpptes iväg på en stor åker utan staket. Han hade tyckt gott om att få stanna ute i det höga gräset. Möjligen hade han blivit vän med ett gäng rådjur, då det är väldigt roligt att springa efter de studdsande små sakerna. Hade det kommit hundar i närheten hade han dock blivit irriterad och grinig, och inte vetat riktigt hur han skulle hantera situationen. Dock hade han stått som ett frågetecken om jag hade börjat skutta omkring runt om honom med en havrehink, fast lägga all fokus på andra saker än honom. Nyfikenheten hade lockat honom att börja se mig som en intressant sak ändå

Jag kan rabbla upp 140 saker, men här var några specifika/kul saker som jag vet stämmer in på mina pollar ;)

Har era hästar några specifika saker som slår er? Roliga/tråkiga/normala/speciella, allt?
Hur bra/dåliga tror ni att vi människor är på att läsa av våra hästar?






Kommentarer
Postat av: anna

Jag rider en häst som tröttnar väldigt fort. Allting är hel kul ett litet tag och han är positiv till allt. Men det måste hända lite nya saker annars bara struntar han i ryttaren och slarvar alternativt springer sin väg...

2011-06-14 @ 10:15:25
Postat av: klara

Min ponny börjar alltid gnägga om hon inte får något gott (godis/mat) när hon kommer in från hagen ^^

Hon är ganska långsint men har man gjort något dumt (som hon tycker är dumt) kan man alltid fjäska för henne med godis och/eller gos.

Hon gnäggar när man kommer till hagen och kommer nästan alltid :)

2011-06-14 @ 11:07:19
URL: http://ponnyhopparna.blogg.se/
Postat av: Anonym

min förra ponny gick bara att lasta om han fick göra det själv haha!



2011-06-14 @ 11:46:24
Postat av: Andrea

Min ponny (18årig korsningsponny som varit ridskolehäst typ hela sitt liv tills för 2 år sen, när jag köpte honom) blir väldigt lätt upprörd och tjurar ihop om han t.ex inte får lov att äta, eller måste stå still osv när han inte har lust. Då vänder han bort huvudet och vill inte bli borstad. För att bli borstad måste han få lov att äta haha!



Dör totalt i paddock och vill helst bara ut i skogen och rejsa, i grimma, inte träns haha. <3

2011-06-14 @ 11:56:44
Postat av: Anonym

min häst brukar gå in i stallet och vända sig i stallgången själv om hon tycker att jag tar för lång tid på mig när jag drar upp stigbyglarna och sånt på stallplanen, haha!:)

2011-06-14 @ 12:55:18
URL: http://emmaforssen.blogspot.com
Postat av: Louise

Det är så kul när man tänker så. att varje häst är så himla speciell, och är ingen annan lik. det är nog de som gör allt så kul, att man lär sig deras knep och tillslut matchar man varan så bra så det känns som man skulle kunna göra allt tillsammans :)

2011-06-14 @ 13:00:46
URL: http://friisco.blogg.se/
Postat av: Malin

Min pålle kan bete sig som världens mest bortskämda diva som tkr allt ska vara som hon vill, så man behöver stryka henne lite meddhårs. Dock är hon riiiktigt inställsam och sötar sig när det gäller mat haha. Hon är sjukt pratig och gnäggar jämt och ständigt, "se mig, hör mig" ;). I ridningen gör hon (nästan) alltid sitt yttersta och blir upprörd när hon inte förstår.

Trots att hon är 19 så är hon piggare än en unghäst och hittar monster att bli rädd för överallt.

Som en syster till mig är hon , därför ska hon aldrig säljas <3

2011-06-14 @ 13:21:43
URL: http://black-lady.bloggplatsen.se/
Postat av: Maria

Det är så roligt att tänka så här! Jag och mina syskon brukar alltid skämta och hitta på vad våra djur skulle sagt om de hade kunnat prata. Däribland våra två hästar, något som är väldigt roligt och kan lysa upp den mest dystra dagen. Haha;)

2011-06-14 @ 13:42:03
Postat av: Amanda

Hahahaha, så söt det med Majhong! Men håller med ovanstående, jag & min syster brukar också göra så x) Båda våra hästar är väldigt personliga och charmiga, de gör mycket roliga saker som ibland är helt KNÄPPA..

2011-06-14 @ 14:16:51
URL: http://mmandieh.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Riktigt bra inlägg! Jag rider på en militäranläggning i Bangkok. Där behandlas alla hästar likadant, oberoende på hur de är som individer. Hästhållningen är lite annorlunda här tyvär. Det är synd för hästarna hade kunnat prestera mycket bättre och hålla mycket längre om de blev behandlade mer individuellt.

2011-06-14 @ 15:17:30
URL: http://lolamay.blogg.se/
Postat av: Jessica

Är ganska ny på att läsa eran blogg, men måste bara fråga och hoppas att du svarar. Har du två ponnyer?



För övrigt, superbra blogg!

Keep up the good mood!

CRED TILL ER BÅDA!

2011-06-14 @ 16:47:28
URL: http://teamnorrlandsryttarna.blogg.se/
Postat av: Alina

min lilla häst hade vart en lugn och klok statsminister som älskar mat ! typ göran persson eller nåt i den stilen haha XD

2011-06-14 @ 18:56:57
URL: http://nattstad.se/alinaosterstrom
Postat av: Ellen

Hej, sofia eller linn!

snälla, behöver svar på denna frågan!

hur mycket kan en d-ponny på ca 1.46 cm bära?

verkligen tacksam för svar.

tack!

kram ellen

2011-06-14 @ 21:17:29
Postat av: Karin

Haha hästar har alla sina egenheter, det är de som gör dom så underbara! Min häst är ganska "pratig", gnäggar ofta, när han ser en, småsnackar med andra hästar man rider förbi eller rider tillsammans med, men på ett gulligt sätt. Sen älskar han att välta saker ex. stolar, skottkärror, badkar och andra vältbara saker. Han gillar även att bita tag i saker och kasta iväg dom ex. petflaskor, borstar, täcken m.m. Han har massa hyss för sig men det är mestadels charmigt :)

2011-06-14 @ 23:53:35
URL: http://kazantos.wordpress.com
Postat av: Sofia

haha älskar det du skrev om som persoligheterna kunde se dom stå och rulla med ögonen och typ springa över en åker! sktibra inlägg!



Dock är min häst helt tvärt om , kommer du med ridgrejerna så blir han överlycklig och dessto svårare dressyr rörlelser du gör dessto gladare blir han haha^^

2011-06-15 @ 10:18:20
URL: http://prekness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0