Ibland är det ord mot ord

Ett citat som min vän Andrea hade skrivit på sin blogg som var så klokt egentligen.
"Beviset på att man har viljan är att låta hjärnan ta över när hjärtat vill bestämma"

Det första jag tänker på är tävlingsryttare som vill komma längre - man kan inte leva med en ponny i alla sina år, någon gång måste man gå vidare för att komma vidare. Jag tänker också i samma läge på en skogsmulleryttare, som har sin ponny och tänker aldrig lämna den, för den står så nära.

Båda dessa sorter är starka människor, och de ser på varandra som ängeln och djävulen.
"Tävlingsryttaren kan ge den snobbiga blicken och inte förstå varför skogsmullen stannar och inte vill fortsätta utvecklas trots kärleken till hästen man har för stunden, medans skogsmullen tycker att älskar man nu sin häst så säljer man den verkligen inte, tävlingsryttarna är egoistiska och skall bara verka bäst."

Men syftet med den meningen var i alla fall viljan. Att ha viljan att bli bäst. Jag har aldrig hört det på det sättet, men det var helt otroligt tankevärt och känns som en bekräftelse, att trots att jag är en tävlingsryttare med höga ambitioner som älskar mina hästar, så måste man någon gång gå vidare om man vill mer. Jag är tävlingsmänniska och har en vilja, utan den hade jag inte heller varit den jag är idag, eller ha kommit dit jag är idag.

Den här meningen ska jag spara i mitt huvud, och plocka fram när den behövs. Vilket lär behövas måånga gånger! Man ska leva i nuet, men man måste ha en känsla för framtiden.


Sidan är uppslagen, och det är tungt att tyda överskriften på kapitlet.. 



Kommentarer
Postat av: erika

Prefiero vivir la vida al máximo que vivir para siempre.

2011-06-10 @ 19:30:17
Postat av: Veronica

Väldigt bra sagt av din vän =)

2011-06-10 @ 19:33:24
URL: http://veronicasadventure.blogg.se/
Postat av: Evelina

Väldigt bra sagt, du får vara stark Sofia!

2011-06-10 @ 19:47:07
URL: http://stallmupparna.blogg.se/
Postat av: Paulina

Jag tycket att både "tävlingsryttaren" och "skogsmullen" har rätt i olika "frågor"..

Men kan absolut inte förstå att man bara kan sälja sin äkta älskade vän till häst?

2011-06-10 @ 20:16:11
Postat av: Malin

Den här "diskussionen" är väldigt intressant, och det finns inga rätta svar.



Jag har gjort precis tvärt emot dig-älskar min ponny för mycket för att någonsin kunna sälja henne! Jag respekterar hur du och många andra gör, men jag förstår det inte över huvudtaget! Hur man kan klara av att göra sig av med sin bästa vän. Men som sagt, det är ett val man gör, och jag respekterar det andra väljer. Bara jag slipper ;D

2011-06-10 @ 21:09:45
URL: http://black-lady.bloggplatsen.se/
Postat av: Anonym

Sant

2011-06-10 @ 21:23:29
Postat av: Alma

Känner tårarna trycka i ögongloben :( Kan inte ens föreställa hur det kommer att kännas att skiljas från min bästa vän. Men har vetat ända från dagen jag köpte honom att vi kommer ha drygt tre år tillsammans. Men man får inte glömma vad man har.



Hoppas att dina ponnysar får fina hem. Du vet att Du gör rätt så behöver du inte ångra dig längre fram. Kram & Lycka Till!



2011-06-10 @ 21:27:45
Postat av: Anonym

Nil volentibus arduum - inget är omöjligt för den som har viljan

2011-06-10 @ 23:16:22
Postat av: victoria

Jag hörde ett liknade citat av en riktigt duktig ryttare förra sommaren när vi pratade om min ponny som jag höll på att växa ur. Jag hade helt bestämt mig att, nej jag skulle aldrig ens fundera på att sälja honom, men när hon sa det där då tändes en gnista inom mig och jag visste att skulle jag komma vidare var jag tvungen att sälja honom!

Och det var kanske ett av dom bättre besluten i mitt liv eftersom jag går frammåt mer och mer för varje dag som går med min nya häst!



Vi växte liksom ifrån varandra, och jag vet hur jävla svårt det är, men ibland måste man låta hjärnan ta över när hjärtat vill bestämma!



Det där citatet var dom mest rörande orden i mitt liv.

2011-06-11 @ 13:13:23
URL: http://guldponnisarna.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Bra inlägg, själv tycker jag att man får göra som man känner är bäst. Dock så stör jag mig såå mycket på de som säger att de gör det för hästens bästa. "Hon älskar att tävla, hon skulle tappa livsgnistan om hon inte fick det och då tycker jag att hon borde få vara hos någon som kan tävla henne" Bullshit. Visst finns det säkert hästar som gillar att tävla, men jag tror inte att någon skulle dö av att inte få göra det :p

2011-06-11 @ 13:39:07
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Carro

dock tycker jag att det är lite konstigt att du verkar vilja sälja mahjong, han är ju typ 20 år? kan inte han få vara pensionerad hemma bara? känns lite sådär att slänga iväg en riktigt gammal häst bara för att man vill tävla, och ja, jag tävlar också och även jag har ambitioner. Men jag skulle inte sälja iväg min gamla ponny bara sådär. Hoppas du fattar vad jag menar.

2011-06-11 @ 17:19:58
Postat av: Sofia Genne

Carro: Var har du sett annonsen på Mahjong vill jag då gärna veta?

2011-06-11 @ 21:48:37
URL: http://teamsl.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0