Vad äter Winnetoo?

En fråga som ställs ofta kan jag lova, och ett inlägg jag absolut kan skriva!
Så, nu tar vi och går igenom Winnies foderstat och mina tankar kring den! Let's go ;)

Jag tar bara igenom vintertiden då sommaren varierar lite pga betet osv.

MORGON
♦ 2 kg hö
♦ 0,5 liter Lusern
♦ 2 dl betfor med mycket vatten

LUNCH
♦ 2 kg hö

INSLÄPP
♦ 3 kg hö
♦ 0,5 liter Lusern
♦ 0,5 kg Musli Harmoni

KVÄLL
♦ 4 kg hö
♦ 1 liter Lusern (går inte att mäta upp i kilo då det inte väger någonting..)
♦ 0,5 kg Musli Harmoni
♦ Mineraler

Musli Harmoni har fungerat hur bra som helst på Winnetoo verkligen. Havrefritt färdigfoder i müsliform som ger lugna och harmoniska hästar.
Fodret innhåller värmebehandlad spannmål och mycket majs som tillför värdefull energi.
Värmebehadlingen ökar tillgängligheten och utnyttjandet av energin samtidigt som man kan
förvänta sig att slippa många av de problem som ofta associeras med höga stärkelsegivor.
I kombination med en hög andel fiberrika råvaror som t.ex. grönmjöl, ges hästen ett balanserat energiupptag samtidigt som det medverkar till att hålla hästens mage i god hälsa. HippoBas Harmoni innehåller precis som alla andra Hippos kraftfoder extra tillsatta B-vitaminer som har en positiv effekt på bl a pälsens och hovarnas kvalitet, foderutnyttjandet och hästens allmäntillstånd. Havrefritt foder för den heta hästen.
Müsliform som förlänger ättiden.
Extra vitaminer är tillsatt. Rekomenderar detta foder varmt till er med heta/pigga hästar!



Lusern är ett proteinrikt foder som han får för att hålla vikten och kunna bygga muskler helt enkelt. Gräsfoder. På morgonen blandar jag ut det med lite lite betfor med massa vatten, betfor är bra för tarmana och ger smak till vattnet. Jag vill inte att han ska äta torrt foder på morgonen direkt liksom - så därför väljer jag att blanda ut.

Sedan äter han hela 11 kg hö vilket många reagerar på och tycker att det är mycket - men vi har torr hö utan någon jättemängd med näring. Sedan är det ett bra sätt att hålla igång magarna på och en häst trivs med att ha att tugga på!

Dessutom är han fin i kroppen och inte ett dugg överviktig - så 11 kg får han och det kommer han fortsätta få :)





Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag tycker in 11 kg låter så mycket, eller rättare sagtinte FÖR mkt :) min d-ponny får 11-12 kg/dag och hon är i jätte fint hull, vilket winnitoo också verkar va:D

2011-01-07 @ 19:59:03
Postat av: Joanna

Sofia OCH Linn: Kan ni inte lägga upp blooper-bilder? :D Sånt är askul att titta på!

2011-01-07 @ 20:05:27
Postat av: Anonym

11 kg är inte för mycket utan för lite. en häst behöver tugga ca 16 timmar för att magen ska fungera som den en skapt att göra. man kan inte fodra hästarna utifrån hur vi äter.. vet att det är så dom flesta utfodrar sina hästar idag men det är tyvärr fel. Hästarnas magar är små och behöver äta lite hela tiden. man kan annars ge halm om man är rädd och dom blir för feta.

2011-01-07 @ 20:26:13
Postat av: Anonym

Kan du inte skriva vad Winnie har för täcken på sig vid olika väder/temperaturer? :)

2011-01-07 @ 20:26:56
Postat av: Angelina Svedbo

haha min b-ponny fick 10 kg hö om dan så 11 kg till en d-ponny var väll inte så farligt ;) haha dock var ju min b-ponny en sån som sprang runt i hagen så hon banta sig själv, därav att hon fick äta så mkt ;)

2011-01-07 @ 22:37:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0