Svar på kommentar



Nu är det ju inte jag som är hoppproffset på bloggen, men jag har ju trots allt en del hoppmeriter i bakkärran så jag kanske kan ge dig lite tips i alla fall! ;)

Jag har haft liknande tendens på vissa hästar, och det som jag främst tycker att man skall göra då är att få hästen att känna sig säker på sig själv, och hitta en rolig känsla. Att jobba skall vara kul och kännas lätt! Så mitt förslag är att du tränar på mycket låga hinder, allt för att hästen får känna att det är lätt och roligt och få en supermotivation = stärka sitt självförtroende. Varierade träningar på lagom höjd, det finns såå mycket bra övningar som innehåller små och bekväma hinder.

Och varför inte pynta ut en del av hinderna framöver? (Med fortfarande små hinder.) Kanske inte nu direkt, då tycker jag att den ska få ligga på en nivå som den känns bekväm med och bara stärka sitt självförtroende. Men efter ett tag, då får hästen troligen lite mer språng, kanske blir lite osäker, men när den väl kommit över och får massvis med beröm så stärker det den psykiskt.

En lugn ryttare med mycket beröm skapar också en stor framgång!
Hoppas att det hjälpte något!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hejsan! Nu passar jag på att härma lite ;) Vi ska köpa en 12 årig knabstrupper som det liksom "klickde" direkt när jag provred. Det kändes bara så rätt. Men hon ser ut som en boll, alltså väldigt fet. Hon går upp i vikt väldigt lätt så jag undrar om ni har några tips/råd för att få ner henne i vikt och sedan få henne att stanna där ?

Hon var inte känslig för t.ex havre och kraft, asså hon flyger inte rakt upp i taket av en näve havre liksom. Har ni råd/tips för vad jag ska ge henne för mat och så?

Eran blogg är bäst !<3

Kram Matilda

2011-01-06 @ 11:00:10
URL: http://kkramamej@bdb
Postat av: maja

Hehe, jag har ett ganska stort problem med min ponny.. Så jag gör "sammasak" här..



När han inte får som han vill, stegrar han med protest mot mig. Vi kan inte rida ut själva, (har alltid gått förut!) och vi kan inte rida dit jag vill utan att han stegrar. Ibland stegrar han så högt att vi nästan slår över, vilket är riktigt obehagligt. Sist höll vi på o ramla bakåt men han tog upp balansen igen genom att fort hoppa ganska högt på 2 ben framåt, o där satt jag såklart barbacka.. Vet inte vad jag ska göra, om jag ens klarar av att ha honom kvar.. Jag tycker verkligen om honom, men med hans problem blir det inge kul längre..



(han är 5år, riden i ungefär 6 månader, han är uppkollad av vetrinär och har absolut inte ont, problemet är bara att förra ägaren tränade stegra med honom och nu har han vänt det emot mig!)



och de är det jag vill komma med oxå, lär ALDRIG ut en häst stegra! det kan gå så fel! tänk om du någon gång måste sälja den, o det blir samma problem för nya ägaren som för mig..

TACKSAM för svar!

kram maja

2011-01-06 @ 12:08:34
Postat av: Hanna

Till Matilda, det är inte svar på din fråga men jag skriver här för du hade ju ingen blogg :) Är hästen du ska köpa Esmeralda, efter Sobel? :) För isf är det min ponnys halvsyster :D

2011-01-06 @ 12:29:35
URL: http://muschia.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag har ett liknande problem som Matilda har.. Min häst går på fri tillgång på hö och blir väääldigt tjock. Jag skulle kunna ta bort rundbalen men då blir hon själv i hagen och dessutom så fryser hon jättelätt om hon inte får fri tillgång. Hur skulle du ni göra? Har ni några tips på vad man kan göra med hästen för att minska magen?

Tacksam för svar:)

Johanna

2011-01-06 @ 14:16:18
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Eleonor

Bra svar!

Tilläggningsvis kan man rida ut i terräng o hoppa i naturhinder! Mycket mer bjudning o naturligt för hästen!

2011-01-06 @ 14:53:06
URL: http://hastoridverksamhet.
Postat av: Matilda

Till Maja, dressyrmupparna.se har skrivit ett inlägg om hästar som stegrar kolla runt lite där ! Jag har också haft samma problem med en ponny. Det kan bli väldigt allvarligt detdär med stegring, så hur mån man är om sin häst så måste man ta till lite våld. Min tips som har fungerat på mina hästar är att precis när han/hon stegrar så har du ett ganska lång dressyr spö och slår till(en gång) ganska hårt mellan öronen på hästen. Då tror den att den har slagit i huvudet i något och kommer troligtvis sluta ! :)

Lycka till!

Matilda

2011-01-06 @ 15:28:18
URL: http://haringenblogg
Postat av: Johanna

Till Maja:

Det jag har gjort med en av mina ponnier som stegrade det var att tömköra henne ut och när hon stegrade så drog jag lite extra i tygeln så hon gick omkull, efter ca 3 gånger så slutade hon;) Det kanske känns lite grymt men det kan ju bli riktigt farligt om hästen fortsätter och det är större risk om hästen går omkull med ryttare än på töm!

Lycka Till

Johanna

2011-01-06 @ 23:42:13
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0