Svar på kommentar

"till linn: vad tycker du om ryttare som straffar sina hästar när dom stannar? brukar du straffa hästen när den stannar?"

Rolig fråga där man kan ha mycket olika åsikter tror jag!
Självklart kan jag berätta hur jag ser på saken och sedan får ni gärna komma med era åsikter och motargument.

Jag tänker ALDRIG tanken "hästen är bara dum" "hästen gör det för att jävlas" - det tankesättet kommer du ingenstans med. Du blir irriterad och arg vilket såsmåningom kommer gå ut över hästen och det ger en stressad och låg presterande häst helt enkelt. Alla grenar inom ridsport kräver (för att nå toppen) ett band med sin häst och en känsla för sin häst, tror jag.

Just för tillfället har jag ju Winnetoo som är den utav mina hästar som tävlar på högst nivå - och han stannar näst intill aldrig. Bara om vi kommer i en situation där det är farligt för honom och mig ifall han hade hoppat - det har hänt en gång på 2 år. Då låg vi ruskigt fel i en trekombination på 120cm och han lyckades ta sig över A & B hindret men C hindret gick det inte längre och han var tvungen att stanna för våran säkerhet.

Hur gjorde jag i den situationen då?
Jag lugnade ner honom, tog tid på mig (trots att det var tävling och jag visste att jag riskerade tidsfel..) klappade om honom ordentligt så han kände att jag inte var arg överhuvudtaget utan uppskattade hans kloka beslut. Sedan kom jag igen och han hoppade igenom den felfritt!




Men ni vet ju att jag ridit mycket "problem hästar" åt andra under åren med.
Ett flertal utav dem har just varit hästar som stoppat mycket på hinder och framförallt på tävling. Det första jag vill veta är att hästen är helt frisk, det vill jag alltid ha med mig i ryggen innan jag börjar jobba med en "problem häst".

Sedan utgår jag ALDRIG från att hästen ska stanna. Jag lägger upp ett bra tempo, hjälper den till en bra avstånds punkt och rider med positiv energi mot hindren. Oftast räcker det om jag ska vara ärlig. Jag hade en ponny för ett par år sedan som stannade exakt hela, hela och igen HELA tiden med sin ryttare. Ryttaren var duktig, hon störde inte ponnyn och såg ut bra avstånd - men hon trodde inte på ponnyn. Hon red aggressivt från början och förutsatte att ponnyn skulle tvärnita - vilket den gjorde. Med mig stannade den ponnyn kanske 4 gånger under ett års tid och vi tävlade en hel del. Det har inte med att jag är duktigare en tjejen som hade den eller att jag har värsta knepen - jag är bara positivt inställd till hästen jag sitter på - i alla lägen!

Jag är en person som tänker väldigt mycket vad det gäller allt. Men i ridsporten vill jag alltid veta anledningar och kör på uteslutningsmetoden.
- Varför stannade hästen?
- La jag den fel?
- Är den osäker?
- Blev den tittig?
- För dåligt tempo?
- Negativ energi eller tankar hos mig som ryttare?
Utefter vilken anledning jag får fram kan jag sedan lösa problemet. Antingen själv eller ihop med en tränare :D

Självklart finns det fall då hästen faktiskt beter sig "dumt" men dom fallen är få. Hästar vill vara tillags. Men om hästen inte vill hoppa, då är det vårat ansvar som ryttare att se till att den får göra någonting annat som den passar med och tycker är kul!

Så tycker jag i alla fall :D


Häftig bild på mig och ponnyn Gravenveld's Miranda ;)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Linn

min häst verkligen älskar att hoppa, han är jätte duktig och har aldrig stannat på ett enda hinder, problemet är att jag alltid innan varit rädd för att hoppa, i och med hästen jag har nu så har rädslan försvunnit för att jag litar på honom, men det är inte det som är problemet. Mitt problem är att jag är så orutinerad inom hoppning eftersom jag tidigare bara ridit dressyr, har du några tips på hur man tränar ögat inför ett hinder? Det enda jag gör är att reglera väg och tempo om jag nångång kommer fel för att få in rätt känsla, men när jag rider mot ett hinder kan jag inte avgöra om jag ska komma rätt eller fel på hindret förens det är för sent. Skulle vara tacksam om du la upp tips och övningar :)

2011-01-16 @ 12:36:04
Postat av: tove karlsson

Jag har en medryttarhäst som har lite arab i sig, så han har ju anlag eller vad man ska säga att vara lite extra tittig och stanna. I början när hans ägare och jag hopptränade stannade han på det mesta, just för att vi visste att han brukar stanna med den förra ägaren, då gjorde han ju det! Men nu har vi ändrat vårt sätt att rida och även hans relation till hinder och att hoppa har förändrats, nu letar han verkligen hinder och har en ärlig bjudning, vilket han inte alls hade förut. Jag tyckte först att han bara var dum, men så var det ju inte alls. Så som du säger, det beror nästan alltid på ryttaren, speciellt på hur ryttaren tänker. Nu kan han stanna nån gång på en vattenmatta, antagligen för att jag som ryttare fortfarande har kvar i huvudet att han brukade stanna på vattenmattor, så även om vi kommer med bra galopp och rätt in mot hindret så kan han stanna, men om jag då bara kommer en gång till och ändrar mitt sätt att tänka så går det utan problem! Du har verkligen så kloka tankar om saker och ting Linn!

Kan inte sägas för många gånger; GRYM BLOGG TJEJER!:)

2011-01-16 @ 13:15:15
Postat av: Sirran

Mycket bra skrivet!!

2011-01-16 @ 17:06:42
URL: http://sirran.webblogg.se/
Postat av: Ina

Så sant! :)

Sen kan ju hästen stanna för att den har ont, eller att hästen kanske vet att den får en pisk över hindret. (Har sett ett flertal gånger att det hänt att hästen hoppar jättefint och tvekfritt med endå fåt pisk med spöt eller hugg med sporrarna..)



:/ Ina

2011-01-16 @ 20:03:52
URL: http://Kabayos.blogspot.com
Postat av: olivia

hej linn jag behöver lite snabb hjälp !tacksam för svar.

jag rider en jätte fin c-ponny som har otrolig teknik.Men hon e jätte känslig i munnen och jävligt springig och snabb. Jag vågar nt ta henne för mkt i munnen för då blir hon mer stark och de blir värre. men att komma mot ett högt hinder i hennes fart är väldigt läskigt och så. har du ett tips mer än ta oh lätta hela tiden ? :)

2011-01-16 @ 22:47:33
URL: http://oliviachronwalll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0