Gymnasie snack!

Nu svänger jag ut från ämnet "hästblogg" lite - men det handlar ändå om oss två unga tjejer och våra liv med - till en viss nivå. Väldigt opersonligt vad det gäller icke-hästliv för det mesta, men ibland så!

"Hej! Jag går också i 9an nu och ska snart välja gymnaisum, så tänkte fråga vad har du tänkt gå för linje? :)"

Får supermycket frågor om det här och jag har själv jättemycket frågor också!
Först funderade jag väldigt mycket på kungsbacka ridgymnasium där Sofia går, men så blir det inte i alla fall. Har tänkt om igen och tänker välja en endast teoretisk linje på en "vanlig" skola.

Jag bor ju ute på tjörn men vill gärna gå inne i stan OCH samtidigt kunna bo hemma och hinna med hästarna som står hemma. Så då gick alternativet direkt till Kitas skolorna. Dom kör tydligen på komprimerade dagar så man slutar runt 12-1 på dagarna utan att ha extra självstudier liksom. Så Kitas Ekonomi lutar det mot!



Är det någon utav er läsare som går på Kitas eller känner någon som gör det?
Vad vet ni om skolan?=)

Ni som också är 95:or - vad funderar ni på att välja?
Någon mer som funderar på Kitas?


Kommentarer
Postat av: Gadfly

Jag bor nära en skola som jag ska gå på. Läsa ekonomi eller natur..

Jag käner en som går på kitas och det sägs vara en oseriös skola. Om du vill ha halvdagar ska du kolla på Jensen gymnasiet. Om man ska komma in där måste man ha valt det direkt. Det är ingen som slutar där, alltså inga reserver kommer in. Jag rekommenderar den före Kitas!

2011-01-10 @ 17:16:45
Postat av: angelina svedbo

Jag känner en som går där :D Hon har tävlat nm i dressyr på c-ponny :) Anna Drugge heter hon , hon går andra året,tror hon går naturvetenskaps linjen.

Jag hade sj tänkt gå kitas :D

2011-01-10 @ 17:29:36
Postat av: Erika

Min kusin gick på Kitas, och jag varnar dig - dem har dåligt rykte! Ingen bra skola alltså.. Hoppas du tänker om! :)

2011-01-10 @ 17:34:21
Postat av: Frida-Dressyrryttare

Jag ska gå ekonomi i stan där jag bor, tänker på att hästarna ska hinnas med jue!

2011-01-10 @ 17:46:22
URL: http://ponnyryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Olivia

Kitas ha jättemycket läxor och sånt!

En bra skolan om du vill ha tid för hästarna utan läxor är jensen gymnasium. dom går jämna veckor från 8.00-11.30 och ojämna veckor 12.30-17.00 och dom har intensiv kurser så att man läser kurserna en gång! Det är verkligen en skola att fundera på om man vill ha tid för hästarna!

2011-01-10 @ 17:55:09
Postat av: Anonym

Själv går jag på kitas, den är jättebra! lärarna är jättebra och inte alls oseriösa, det blir lite vad man gör det till.

Jensen kanske är bra men känner flera som går där och schemat är inte att lite på då dom minst en gång i veckan går från 8-17 om dom har idrott på eftermiddagen.



välj SKIIITTTASSSSSS!!!!!!!

2011-01-10 @ 18:05:58
Postat av: Anonym

Varför tar ite din syster över din d-ponny?

2011-01-10 @ 18:19:41
Postat av: Linn

Jag ska också gå ekonomi men jag ska antingen gå på jensen eller erikdahlberg :)

2011-01-10 @ 18:23:27
URL: http://linnbergman.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Funderade också på Kitas förra året, var på många öppet hus och intresserad av alla deras linjer - speciellt för deras "halvdagar". Det är de som får folk att välja skolan. Känner flertal går på linjerna och som har hur mycket som helst att göra hemma... Det är ju nästan omöjligt att gå 4 timmar om dagen, och tro att det räcker. Går själv på Ingrid Segerstedt, är ledig en dag i veckan och är kanon nöjd!

2011-01-10 @ 18:35:43
Postat av: Beatrice wittbom

jag ska börja på Varbergs ridgymnasium! :D

2011-01-10 @ 18:41:05
URL: http://hoppsadel.blogg.se/
Postat av: sofia

Jag ska gå Naturvetenskap på Kitas Natur, för att kunna hinna med min häst. Känner flera som går där, och de tycker att kitas är super! :D

2011-01-10 @ 19:33:10
Postat av: Michelle

Jag ska nog gå på Flyinge, Bollerup eller Önnestad ;)

2011-01-10 @ 19:53:26
URL: http://ponnymupparna.bloggplatsen.se
Postat av: Maria

Jag går på Kitas, jag trivs bra! :D

Man slutar mellan 1 och halv 2 varje dag, kanske runt 12 en dag i veckan.

Det är mycket plugg hemma, i alla fall på natur linjen, vet inte hur det är på ekonomi :)

2011-01-10 @ 19:57:54
Postat av: Maria

Såg att det var ngn som hade kommenterat att Kitas var oseriöst och hade dåligt rykte. Visst har det gått en del dåliga rykten om skolan, men den har förändrats, många nya lärare & så! Den är BRA, verkligen inte oseriös! :)

2011-01-10 @ 20:01:03
Postat av: Olivia

Är också 95:a och jag har absolut ingen aning om vad jag ska välja! Jobbigt läge med några månader kvar till gymnasievalet, hehe.. Lutar åt samhäll eller något liknande, men samtidigt känns det som nian i tre år till vilket känns lite drygt. Så himla svårt ju, är ju i princip omöjligt att veta vad man vill jobba med som stor när man är 16 år! Och egentligen spelar det väl inte så jättestor roll vilken linje man går utan att man går sina tre år och sedan kanske pluggar vidare..

2011-01-10 @ 20:02:25
Postat av: Anonym

men linn är inte du 93a? Trodde jag :p

2011-01-10 @ 20:19:14
Postat av: Anonym

linn är du 95a? det visste inte jag, men varför ska du sälja din häst om du bara är 95a?:)

2011-01-10 @ 21:01:56
Postat av: felicia

Jag ska gå teknik på mimers :)

2011-01-10 @ 21:04:13
Postat av: mathilda

Jag går själv på kitas och trivs verkligen super bra! Jag ville kunna satsa på både hästarna och skolan och då passar Kitas perfekt, jag skulle aldrig kunna gå till fyratiden och sen rida och allt, så jag är väldigt nöjd! :)

2011-01-10 @ 21:32:51
Postat av: Amanda

Jag funderade först på uddetorp i skara (hästlinje) kände dock att det är svårt att bli något i häst världen så har nog det bara "nöd linje".Jag hoppas dock på att komma in på det nya sammhälls programet på katedralskolan, med inriktning media :)

2011-01-10 @ 22:22:21
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: caroline liljenberg

helluu, jag gick på kitas i ettan men bytte sen för att jag blev kränkande behandlad av lärare/rektorer. Men det är en historia för sig. Skolan har riktigt dåligt rykte men jag förstår inte varför egebtligen för den är sjukt bra! Goa dagar, lagom mycket läxor, hög studietakt med elever som verkligen anstränger sig.

Man har kortare dagar än andra skolor men när man börjar tvåan så får man ju iv-val och dom slutar typ vid halv tre.. Så schemat blir lite sämre sen. men det är en jätte bra skola, lärarna är sådär men dom funkar :)

hoppas det var till ngn hjälp

2011-01-10 @ 23:17:54
URL: http://caarolineliljenberg.blogg.se/
Postat av: Erica

Du blir 18 iår men ska börja på gymnasium nu.. Fattar inte.. Förklaring?:)

2011-01-11 @ 10:25:38
Postat av: Elina

Jag går natur på Kitas och är jättenöjd! Började 1an nu i höstas och ärligt talat trodde jag att det skulle vara mycket mer plugg än vad det är. Om man jämför med andra skolor är det inte speciellt mycket mer arbete hemma, även om vi har kortare dagar. Schemat är som sagt jätteskönt, vet inte hur jag skulle hunnit med min häst annars! De flesta lärarna är dessutom riktigt bra!

Ja, haha som du nog förstår så tycker jag verkligen att Kitas är jättebra! :)

2011-01-11 @ 12:33:23
URL: http://hopplaponny.blogg.se/
Postat av: Saga

Jag har tänkt att ta mig in på Bollerup (:

2011-01-12 @ 17:49:18
URL: http://dreamsphere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0