"En perfekt halt"

Som alla vet så bygger dressyren på en bedömning av olika delar, moment, sammanhållning, lydnad, sits o hållning, och mycket mycket mer. Domare dömmer alltid olika, och de har olika delar som de tittar mer på än andra. I grund och botten är det ju samma bedömning, men småsaker som delar det.

I en halt som jag har tänkt att visa er idag, handlar det om harmoni, lydnad, uppställning, sits, eftergivenhet, lugn, och ett flertal andra saker. I de lägre programmen rider man oftast in i arbetstrav, för att sedan göra halt vid X eller G. I de högre programmen rids det oftast i samlad galopp till halt.

Jag har här nedanför en 9o-mässig halt. Från att komma i arbets/mellanskritt, till att samla upp skritten en liten del, för att sedan göra en välplanerad halt. Mahjong ställer upp sig jämt med frambenen, nåågot ojämnt bak - men eftersom att allt annat överväger till en så stark siffra, så tycker jag ändå att man rundar upp siffran. Han har en god form hela vägen in i halten - i halten - och ur halten. Eftergiven, och står blixtstilla i lugn och ro - tills han blir manad att gå. Då reagerar han, men behåller sin form och skrittar på i en god takt. Min sits och hållning är lugn, stabil och Mahjong svarar för små hjälper.


Detta är som sagt i skritt, men det är nyttigt att träna, och som nu då jag kan visa er, och förklara vad man skall se och tänka på! På en tävlingsbana är det viktigt att hålla fokusen på uppgiften, samt verka oberörd över saker och vara jäkligt kall/bestämd.

Jag & Mahjong under Lag-SM 2010. Inte en helt bra inridning och halt, men den visar ändå en del, och då från galopp istället för skritt som min tidigare lilla snutt var på. Han överreagerar i igångsättningen, men får tillbaka honom efter nått steg i alla fall:


Och en bild på hur det också kan se ut.. (synd att Mahjong blunda)

För er som blev nyfikna på kavajen så är det en Kingslandskavaj som jag testade då jag är sugen på en annan sort än den jag har.

Tips för bra halter/poäng på halter:
- Förbered hästen med flera små halvhalter att det snart kommer en uppgift
- Rid hela vägen in i halten
- Håll ett jämnt stöd i tyglarna, och håll om hästen, halten blir förhoppningsvis jämn och hästen behåller formen
- Stressa inte om hästen inte stoppar direkt eller drar sig ur formen, vänta ut den och var kall!
- Ta tid på dig, en god halt visas markerat, tydligt och kallt
- Ha en stadig blick fast frammåt, det är dit du ska, och hästen ska vara rak
- Le mot domaren, se avspänd ut men var tuff
- Om hästen har svårt att stå still, eller gärna drar sig ur formen, klia lite med handen på manken

Hoppas att ni får nytta utav detta, och kanske lite tankeställare, nya tips o "aha"-saker haha!

Kommentarer
Postat av: Disa

Sofia - Vart har du köpt din blåa Equiline jacka? :)

2011-01-02 @ 14:01:26
URL: http://lifeofdisa.blogg.se/
Postat av: eelin'

Riktigt bra inlägg, fortsätt med sånt här! :)

2011-01-02 @ 14:09:13
URL: http://elinhkarlsson.blogg.se/
Postat av: L

Superinlägg :D

mer sånt vill vi ha!!

2011-01-02 @ 19:13:43
Postat av: Fanny

Dessa inlägg gillas skarpt! Fortsätt så :)

2011-01-03 @ 14:11:01
URL: http://seeyoou.bubbleroom.se
Postat av: Carolina

roligt inlägg! kan inte du lägga in en film på en ritt där du har känt dig riktigt nöjd? :)

2011-01-07 @ 00:08:53
Postat av: Sofia Genne

Kul med respons!

Carolina: Detta har jag gjort innan, men givetvis kan jag göra det senare igen.. men får avvakta lite ;)

2011-01-07 @ 00:11:18
URL: http://teamsl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0