Bra fråga!

"En fråga till er båda! :) (Jag menar verkligen inget elakt nu, utan jag undrar verkligen bara!)

Om ni älskar era hästar, varför finns det då ens tankar på försäljning? Alltså efter att ponnytiden har gått ut? För även om man är över 18 så betyder det ju inte att hästarna inte orkar med att ridas av samma människa...? Är det pga tid, eller pengar? Och detta är en fråga jag undrar generellt över bland ponnyryttare som tävlar "sista året". Om man älskar sin häst, varför inte behålla den och göra annat när tävlingsperioden är slut? Jag menar, hästen kan ju hoppas och tränas som vanligt då det bara är tävlingen som försvinner om det är så att den älskar det den håller på med. Jag älskar min häst och skulle aldrig drömma om att sälja henne, visserligen är hon islandshäst och det känns som om islanddsmänniskor oftare behåller "sina älsklingar" men för mig är det verkligen inte rasen som spelar in utan att jag verkligen älskar henne och jag skulle inte leva utan henne. Och samma sak med de andra hästarna jag ägt som jag har haft och känt att jag älskat. Det har aldrig funnits att sälja dem. Så varför är det så många ponnyryttare som säger sig älska sina hästar som säljer dem vidare? Om man älskar någon så mycket som ni verkar göra, hur kan man då ens tänka på en framtid med sin sålda vän?

Detta är något jag funderar mycket på. För det är många som säger sig älska sina hästar och inte se någon framtid utan dem, men så fort de fyller 18 säljer de och skaffar stor häst. Jag förstår inte, varför? :)"

Jag förstår hur du tänker, absolut.
Jag kan säga såhär;
Jag kan inte se en framtid utan Winnetoo även om jag vet att för varje dag kommer den närmre. Att sälja Winnie kommer bli det absolut värsta som hänt att gå igenom för mig - helt klart!

Men såhär är det..
Som du nämner är det mycket inblandat, t.ex ekonomi, mål och vilja.

Ekonomi-
Verkligen en del som känns tråkig att den är så inblandad - men det går inte att komma ifrån. Hästsporten överlag, och speciellt som tävlingsryttare på hög nivå drar pengar nått så in i helvete. Bara ett meeting kan kosta runt 7 tusen i startavgifter, boende för häst och människa, veterinärkostnader, bensin, mat osv. Så om vi ser det ur mitt och Winnetoos perspektiv nu då;
Säljer jag honom nästa år är han åtta år och har gått MSV B i två år med förhoppningsvis bra resultat. Väntar jag tills han kanske är femton år och inte har tävlat på 7 år så kan ni ju tänka er mellan skillnaderna i priset. Där snackar vi inte några tusenlappar utan det handlar om 100 tusentals kronor.

Mål-
Jag vill rida scandinavium, jag vill rida SM jag vill nå högt! Jag vill ha junior år på storhäst och jag vill verkligen tävla och satsa och har stora mål.

Vilja-
Winnetoo ÄLSKAR att tävla!
Han hade blivit olycklig och det hade varit egoistiskt utav mig att behålla honom som "hemma-häst". När våra vägar skills åt kommer det vara tufft, men då är han redo att hjälpa nästa ryttare till the top of the world!

Jag ÄLSKAR att tävla!
Jag är en tävlingsryttare, jag vill rida storhäst på hög nivå och jag vill kämpa mig uppåt. Jag vill helt enkelt inte sitta som 25 åring på min gamla tävlingsponny i skogen om du förstår hur jag menar.

Varken jag eller Winnetoo hade blivit lyckliga av att vara hemma och lulla runt för att vi älskar varandra, det är faktiskt så tyvärr.

Man kan älska varandra, leva i nuet och ha jäkligt roligt!
Sedan får man acceptera att man behöver gå skillda vägar och uppskatta det nya som kommer komma helt enkelt. Jag är inte den ända ryttaren för Winnetoo och han är inte den ända hästen för mig - även om det i många fall känns så..




Vi måste till slut lära oss att acceptera och respektera varandras mål och viljor - och ta det enormt svåra och tuffa steget ifrån varandra..

Men nu ska vi först ha ett sjukt jävla kul år tillsammans!





Kommentarer
Postat av: Anonym

Genne kan inte du lägga upp bilder på eran nyrenoverade skola och boenden o sånt, ja kunde inte komma på öppet hus dan o dom visar inte sånt på informationsmötet :(

2011-01-16 @ 22:31:04
Postat av: Jonna- dressyrryttaren

håller med dig. Om man har en häst som fortfarande kan tävla och tycker att det är roligt. Varför ska man då vara egoistisk och behålla den.

2011-01-16 @ 22:49:54
URL: http://jonnaerixon.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men hur kommer det sig att du ska sälja honom nästa år, du har ju efter det fortfarande två ponnyår kvar? På dom åren skulle du ju kunna nå högre än till MSVB och få ut mer pengar för honom än vad du får ut om du säljer honom nästa år? Absolut inget illa menat utan undrar bara, då jag inte riktigt hittade svaret på det i den här texten :)

2011-01-16 @ 22:52:47
Postat av: Anonym

Tänkte precis likadant när jag lästa frågan, men varför ska du bara ha kvar han ett år till? du fyller väl bara 16 iår?

2011-01-16 @ 23:08:56
Postat av: alex - xelaaa.blogg.se

Bra inlägg! Håller med dig.

2011-01-16 @ 23:35:53
URL: http://xelaaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har funderat på samma som övriga, varför nu? Inget elakt alltså, utan nyfiken på hur du tänker :)

2011-01-16 @ 23:38:11
Postat av: Anonym

Asså nej Genne nu får du ta och uppdatera, man saknar ju dig även om Linn är jätteduktig. Det är ERAN blogg men du skriver ju knappt :(

2011-01-17 @ 07:18:07
Postat av: Liz

Att älska sin häst är att göra det som är bäst för den!



Ganska bra att tänka på vad det än gäller (försäljning, avlivning ex. )

2011-01-17 @ 12:35:23
Postat av: Nanna

Vi har behållit våran ponny fast att vi är för gamla för att tävla honom, han älskade också att hoppa och tävla men han verkar lika lycklig nu, han startades också upp till meddelsvår höjd och var i stort sett alltid pacerad, men vi kunde inte sälja honom, så vi har pensionerat honom, han är idag 12 och är kung i hagen och stallet. Skulle hellre ta bort honom än att sälja honom faktiskt, han är vårat allt. Vissa undrar ju varför vi behåller honom för vi hade kunnat ha en stor häst till då vi också hyr stall då vi inte har eget, men han är som sagt vårat allt, dock har vi ändå 4 hästar till.

2011-01-17 @ 14:52:38
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: J

Det här inlägget är jag så glad att läsa, för jag är i precis samma situation. Min är visserligen en storhäst och jag kan ha honom hur länge jag vill, men jag vill komma längre på dressyr- och kanske även hoppbanorna än vad han kan ta mig eftersom han har fel förutsättningar. Att pressa honom till hans yttersta gräns för att jag ska lyckas känns inte rätt mot honom, och jag tvivlar på att jag hade lyckats ens då. Min passion inom ridning är att träna, tävla och utvecklas, hans är att leva livet - den situationen håller inte för någon av oss. Nu gäller det bara att hitta ett hem där han blir uppskattad för den han är, vilket inte lär bli det lättaste..

2011-01-17 @ 15:34:16
Postat av: Emelie

Varför sälja han iår?

du är ju inte ens 15?

2011-01-17 @ 16:14:16
Postat av: Anonym

Vad har hänt med Genne? Hon bloggar aldrig längre :(

2011-01-17 @ 16:34:23
Postat av: sara :D

Har en fråga bara, du var väl 15? :)

Varför ska du redan sälja då eftersom ponnytiden inte går ut fören när du är 18? ;)

2011-01-17 @ 17:04:40
URL: http://youknowsara.blogg.se/
Postat av: Anonym

så fina! <3

2011-01-17 @ 18:10:57
URL: http://hillaryochfleur.blogg.se/
Postat av: Sanna Olsson

Asså linn du e så sjukt cool, så himla målmedveten och så himla smart! Varje gång jag läster ett inlägg du skriver så tänker jag till! Jag beundrar dig sjuuuukt mkt!!! :D Kram <3

2011-01-17 @ 19:04:04
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: Jakob Ahlquist, elitsatsning!

word!

2011-01-17 @ 19:36:07
URL: http://collbaz.blogg.se/
Postat av: felicia

"Så varför är det så många ponnyryttare som säger sig älska sina hästar som säljer dem vidare? Om man älskar någon så mycket som ni verkar göra, hur kan man då ens tänka på en framtid med sin sålda vän?"



Jag älskar min häst av HELA mitt hjärta. punkt slut. Och om jag verkligen gör det till 100% så är det väl självklart att jag sätter hennes lycka framför min? Hur kommer det vara för henne att bli riden nån gång i veckan, inte bli tränad fullt ut och inte få den uppmärksamhet som hon behöver. Jag vill ge henne en chans med en annan ryttare att komma ut på banorna, eller bara träna och ha kul! Jag är 16, min häst är 16. Jag kommer sälja henne till våren och jag säger med tårar i ögonen att det kommer bli det svåraste jag kommer göra i hela mitt liv. Men jag vill ge HENNE en chans att vara lycklig!!



Sen är det klart att gillar din häst att gå i skogen och bli ompysslad då och då och annars slappa i hagen med polarna så är det klart att den ska få göra det! Men jag vill inte sälja min häst när jag flyttar hemifårn, vid 19 års ålder är det mycket svårare att få sålt en häst än vad det är vi 16.



Så jag kommer sälja henne för HENNES skull, inte för MIN.



-Linn, jag älskar dina inlägg. Du kommer att komma lååååångt i vad du än gör! kram<3



2011-01-17 @ 20:19:52
Postat av: Anonym

eeeeeeeeeeey, du är lika gammal som mig. 95a, då har du ju faaaaktiskt både nästa och nästnästa år på dig :D wohooooooooooo!

PUSS

2011-01-18 @ 21:36:40
Postat av: Amanda

Men varför tar du inte upp han till storhäst då? =)

2011-01-20 @ 22:07:11
URL: http://megustacaballo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0