Tips på övning

Många har lämnat önskemål om att vi skall skriva ner olika övningar, tips och träningar. Personligen har jag inte så ofta några "speciella" övningar som jag gör under mina träningspass, jag sätter ihop lite olika saker och lullar runt helt enkelt. Men ibland så.

Men den här övningen som jag kommer att lämna ut nu, är en övning som jag gärna tipsar till folk som jag tränar eller liknande. Den bygger upp bakkärran på hästen regält om man utför den ordentligt och en hel del, samt får hästen kvickare och lyhörd för hjälperna.

Kalla den för tårtbiten.

Rid på en 20-m volt, stora mittvolten för att inte ha väggar som hjälp, eller till att börja med - A eller C volten. Denna volt delar du in i 4 delar. Fyra tårtbitar som vi så fint uttrycker det. Mellan dessa tårtbitar skall tempo varieras.

Här kan man givetvis välja själv vad som passar bäst beroende på utbildningspunkt och tillstånd. För att få en kvick häst och som skall utveckla sin trav, speciellt travlängningar är det kanon att variera med arbetstrav - mellantrav - ökad trav. Hästen bygger upp rumpan, och kommer succesivt att orka sätta sig mer och komma upp fram.

Här har jag gjort ett exempel på en volt då vi utför Arbetstrav - Ökad trav - Arbetstrav - och så fortsätter det.



Det gäller även att man bestämmer sig för att där övergångarna är, där ska det vara övergångar. Inte 2 meter senare eller tidigare, utan exakt. Kräv både av dig själv att verkligen förbereda och hålla igång, och hästen att den faktiskt skall jobba på till pricko med vad du säger.

Hoppas att detta kan hjälpa och stärka många av er ekipage, hopp som dressyrryttare!


Kommentarer
Postat av: Johanna <3

Hej Sofia på askmoln! :) Bra blogg, har följt den ett tag nu! ^^ Dina inlägg är super bra och jag älskar även linns inlägg! Du äger stallet Askmoln på stallet.se!:) Mitt absoluta favorit stall. Ända sedan jag började på s.s för 7 år sedan så avundade jag ditt fina stall! <3 Lite synd att ni slutade bara;/ för nu står det bara och dammar. Sålde t.ex. min askmoln kanin för 500 sp, förut kunde jag sålt den för typ 8 000 sp. Ja de e ju lite tråkigt förstås! Undrar bara hur länge ni ska ha kvar stallet? Hela livet ut eller? ;) Aja va bara det jag ville säga. Att askmoln är ett uuunderbart stall!



Kram från Johanna - stall Pandura

Hihi, lite avis för jag har aldrig lyckats nå framgång ;/

Svara på stallet.se eller på min blogg!:)

2011-02-23 @ 19:22:20
URL: http://onetwotree.blogg.se/
Postat av: Emelie

Bra övning! :)

2011-02-23 @ 19:33:03
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: Annika

Fin blogg! :) Älskar headern :D

2011-02-23 @ 19:43:24
URL: http://blogofphoto.blogg.se/
Postat av: Anonym

HAHAHAAHHAHA förlåt, men dör åt kommentaren här ovanför...



2011-02-23 @ 19:47:20
Postat av: Amanda

Bra inlägg! Ska jag verkligen göra med min ponny såfort hon blir frisk! :D <3 Jättebra idé Sofia!!

2011-02-23 @ 19:54:51
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Sofia, skulle inte du kunna skriva lite om tiden på s.s? :D

2011-02-23 @ 20:22:30
Postat av: Ryttarduon - Mikaela och Emily

Kanonövning :) brukar köra den ganska ofta, speciellt i början av ett pass. Man får verkligen hästen kvick, alert och lydig! :)



Mikaela - ryttarduon.blogg.se

Kika in och delta i veckans fråga och få chansen att vinna en bild på din häst avmålad :)

2011-02-24 @ 08:02:00
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Josefine

Superbra tips! :D Skriv mera sånt här!



Ska rida denna övning mycket, min ponny är lite bekväm och lat så han kanske kan bli lite mer alert och lydig ;)

2011-02-24 @ 11:12:22
URL: http://josefinebergman.blogg.se/
Postat av: Dafie

Tack för ett bra tips! Jag ska prova denna övningen snart, vi får se hur det går :D

2011-02-25 @ 17:38:37
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0