Framhoppningar

Tänkte berätta lite om hur jag lägger upp mina framhoppningar, då det är de moment på tävlingsdagen som jag tycker minst om. Det är ofta fruktansvärt stressigt och det gäller verkligen att kunna hålla sig kall och lugn där inne.

Så som jag ser framhoppningarna just nu är det någon slags hets med att hoppa supermånga språng, och dessutom höga språng. Alla har medhjälpare med sig som står och skriker och ger expert tips hela hela hela tiden. Hästarna är sönderstressade och likaså ryttarna, så ska det inte behöva vara enligt mig, men så är det.

Hur tänker jag då?
En framhoppning för mig är ett tillfälle att få in en bra känsla tillsammans inför den kommande utmaningen inne på banan. På framridningen ser jag till att hästen jag sitter på är varm i musklerna, avslappnad och lösgjord - då är den fysiska delen avklarad för hästens del enligt mig. På framhoppningen, oavsett om jag bara hoppar lågt eller högt så är den ända anledningen till att jag befinner mig där är för att få en BRA känsla och att hästen ska bli lagom förberedd för vad som komma skall.

En häst tänker inte att "nej men gud, det är 2 decimeter högre här inne än vad jag hoppade på framhoppningen, nu vågar jag inte hoppa" - men däremot en häst som kommer in efter att ha hoppat tjugo höga språng med en stressad ryttare under stressade förhållande kan jag tänka mig istället kan tänka "här vill jag inte hoppa, eller här vågar jag inte hoppa".

En häst värmer inte upp sina muskler bättre för att den har hoppat 140 cm än om den hoppat 1 meter - en häst värmer upp sina muskler genom FRAMRIDNING - framhoppningen har inte speciellt mycket med den fysiska delen att göra. För mig är den som sagt endast till för att skapa en BRA känsla - vilket defenitivt inte alla ponnyer får på framhoppningarna.



Som nu i Grevagården kan vi ta som ett exempel - det var k a o s på framhoppningen kan jag lova. Det var så stressat och jobbigt så jag vet inte vad, har inte varit med om något liknande. Jag bestämde mig därför att lägga större delen av Winnetoos uppvärmning ute på utebanan där man kunde rida fram ifred och tillbringade näst intill ingen tid i "framridnings-manegen". Sedan gick jag in på framhoppningen, lugnt travade jag över "lilla" och gjorde lite skänkelvikningar osv för att hålla honom fokuserad på något annat än den stressiga stämningen. Jag rullade över oxern och räcket på kanske max 100-105 cm när jag hade dem som högst för att inte behöva lägga upp någon stor galopp eller liknande - som skulle kunna orsaka stress där inne.

Efter att vi hade ett par goa språng i kroppen på en låg höjd höll vi oss på en volt längst ner och trimmade lite skänkelvikningar, öppnor eller liknande. Allt för att hålla fokusen på rätt saker och lägga våran energi på oss själva istället för alla andra.

Winnie gjorde toppen prestationer inne på banan, trots hans låga språng i kroppen. Men han var ordentligt uppvärmd och inget stressad alls - istället för att ha haft tio höga språng och fullt med stress i kroppen tog vi det på vårat sätt.


Bild från en framhoppning inför en L:A (110cm) där vi kanske hoppar räcket på 80-90 cm.

Det finns en hel del som tycker att jag gör helt fel och menar då på att jag inte förbereder hästen jag sitter på tillräckligt genom att hoppa lägre på framhoppningen i vissa situationer när det är stressat där inne - nu skulle jag vilja höra vad ni tycker?

Roligt att läsa om era åsikter - vad är viktigast för er på en framhoppning?
Och vad tycker ni om mitt upplägg?





Kommentarer
Postat av: Kimmie

Besök våran blogg! www.kimmea.blogg.se

2011-04-18 @ 20:05:22
URL: http://kimmea.blogg.se/
Postat av: jjuliah

håller helt med dej!

dock så finns det ju tränare/föräldrar som får sina barn/elever så stressade. som hela tiden säger, ta det igen ta det igen ta det igen och höjer och höjer, plus att dom brukar inte vara så trevliga heller och tar 0 respekt för andra ryttare.

sånna människor stör jag mig grymt mycket på!



men tycker du har helt rätt i det du säger!

2011-04-18 @ 20:13:02
URL: http://jjuliaosofiee.blogg.se/
Postat av: annasara

Jag tycker hästar är så otroligt vackra djur.. Dock så rider jag inte.. Men de är så fina :)

2011-04-18 @ 20:14:55
URL: http://aannasara.blogg.se/
Postat av: Heelf

Hej! så fin blogg ni har! :D

Guh, det verkar svårt att hoppa sådär! :D

2011-04-18 @ 20:15:52
URL: http://heelf.blogg.se/
Postat av: alina

min häst är VÄLDIGT pigg framåt, men han är endå stenhård och kall i huvudet.han håller sig lugn , han tar ett djupt andetag och gör det jag ber om . men sen till mig , jag väljer att aldrig hoppa högt inne på framridningen då jag blir lite höjdrädd just vid framhoppningar, jag vill inte förstöra något genom att jag släpper allt vad stöd heter . men inne på banan så blir jag aldrig höjdrädd , jag blir lite höjdrädd av denna stress inne på framhoppningarna , folk som skriker och ah.

2011-04-18 @ 20:33:02
URL: http://alinaosterstrom.devote.se
Postat av: Catrine

grymt inlägg!

2011-04-18 @ 20:33:47
URL: http://catrinek.blogg.se/
Postat av: julia

Jag brukar alltid känna sån sjuk stress inne på framhoppningen.

Har en 5-åring som brukar vara överallt och ingenstans när man hoppar fram så brukar inte helle hoppa så högt, runt 10 cm längre än inne på banan och sen kanske bara nått språng på den rätta höjden.

Anser att man inte tränar inne på framhoppningen utan man är ju bara där för att värma upp hästen och då behöver man inte maxa hindrena, förhoppningsvis har man ju hoppat den rätta höjden hemma och är säker på den.

2011-04-18 @ 20:37:14
URL: http://julishala.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Håller med dig, alldedes stressat och rörigt på en framhoppning!



Tar kanske max 5 språng på framhoppningen, mest för att få en bra känsla som du säger. Min häst är väldigt pigg och blir jättelätt stressad, så hon är inte så särskilt lugn på framhoppningen när det är ponnyer överallt och folk som skriker.



Önskade verkligen att alla kunde ta det lugnt och stressa av lite.



Bra att du är lite mer vettig och tänker lite mer på din häst, som inte vissa andra gör :)

2011-04-18 @ 20:40:48
URL: http://teamlersater.blogg.se/
Postat av: Linn

Önskar att alla som tävlar kunde läsa detta inlägg, kanon bra skrivet och jag håller helt med dig.

2011-04-18 @ 20:47:35
Postat av: Ana

Håller heeeeelt med dig! Något som stör mig enormt är när de anhöriga skriker åt ryttaren att den ska göra si och så och på det sättet blir ryttaren stressad och det blir en stressad häst, precis som du säger. Jag känner bara att på framhoppningar ska man redan veta vad som gäller, tycker inte att det ska vara som värsta träningen som vissa verkar tycka.

2011-04-18 @ 20:52:12
URL: http://clairan.blogg.se/
Postat av: Linnea - En ponnyryttare

Jag har aldrig behövt hjälp nu mina snart 4 tävlingsår då jag vill kunna koncentrera på mig själv utan att någon står och skriker på mig. Fruktansvärt jobbigt och jag blir stressad. Jag lägger själv upp en plan över hur jag skall kunna rida fram min häst bra och så lugnt som möjligt. Men nu har min ridlärare varit med mig två gånger och sänkt och höjt på två tävlingar bara utan att säga något. Hon bara hjälper till att höja eller sänka. Resten gör jag själv och så funkar det för mig och min häst :)

2011-04-18 @ 21:00:06
URL: http://ungponnyn.blogg.se/
Postat av: Felizia

Tycker att du har helt rätt!

2011-04-18 @ 21:00:37
URL: http://allineedisyou.webbogg.se
Postat av: linnéa

Grymt inlägg! Creed till dig Linn, du är så otroligt duktig och tar alltid hästens hälsa i första hand. Lycka till med Winnie i framtiden :)

2011-04-18 @ 21:02:25
Postat av: Eleonor - Vinn smycke värde 395kr

Upplägget är jättebra. Framhoppning ska just bara vara en uppvärmning för ryttare o häst. De som INTE fungerar där och då är på tok försent att "träna o lära in" utan bör istället tränas hemma.



Jag brukar tänka att ska man tävla 1.10 bör man kunna träna på 1.20 hemma. Det som komma skall på tävling skall inte behöva vara svårare än de man gör hemma!



Jag tror ofta det handlar mer om den mentala styrkan hos ryttare. Är en häst stressad och nervös bör man se hur ryttaren agerar och har i huvudet som gör att de blir som de blir.



/ Eleonor

2011-04-18 @ 21:08:11
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hoppar först det lilla någon gång mest bara för att det känns rätt så. Sen brukar jag ta två ggr på räcket och sen två ggr på oxern bara för att(som du säger) få en bra känsla, så om något språng känns konstigt tar jag det hindret igen.

2011-04-18 @ 21:22:13
Postat av: Ebba

Om man tycker att när man hoppar 80cm på en framhoppning när man ska tävla 1m (och inge högre för att man hade en bra känsla) att man inte förbereder hästen bra så tycker jag att man är konstig.



Man ska vara förberedd INNAN man kommer till tävlingen- inte förbereda sig där.



Om man kommer till en dressyrtävling och inte kan pogrammet eller några rörelser, och försöker få hästen att lyssna och göra dom på framridningen, samtidigt som man lär sig pogrammet, skulle alla tycka att man är konstig och inte FÖRBERETT sig väl, men det är okej på en hopptävling tycker dom ,eller?



skriver samma som Elenor, att man ska kunna hoppa högre och svårare banor, svårare rörelser i drassyren osv när man kommer till en tävling. Det ska kunna gå bra även fast man har en dålig dag! :D



haha, man fattar typ inte :( men men...

/Ebba :D

2011-04-18 @ 21:24:08
URL: http://ssochen.blogg.se/
Postat av: Hästryttaren

Jag brukar göra så som du gör. Jag brukar inte hoppa fram så mycket jag brukar hoppa kanske 4 gånger på lilla. 2 första gångerna i trav sen galopp. Sen hoppar jag räcket 2 gånger och sedan oxer 2 gånger. Sen skrittar jag och sen hoppar jag ett språng på oxern innan jag går in och ska hoppa banan. Har en unghäst så jag försöker bara få honom avslappnad och inte stressad eller för spänd. Min mamma som brukar vara med på tävlingar hon brukar tipsa mig när hon ser att det går lite dåligt. Sen så gör hon inte så mycket mer. Det är mer jag som brukar be om lite tips eller hjälp :)

2011-04-18 @ 21:35:46
URL: http://hastryttaren.blogg.se/
Postat av: Sara

USCH, jag hatar framhoppningar!

Min ena ponny blir jätteuppstressad när folk galopperar upp bakom en och precis förbi en, rider i vägen så man måste styra ifrån hindrena och sånt där. Hoppar inte så ofta maxhöjd på framhoppningen, och typ aldrig fler än tre språng på varje hinder. Spelar egentligen ingen roll för mej hur det går på framhoppningen, är ju ändå inte samma sak som inne på banan. Så jag försöker bara tänka på det, så stressar jag inte upp mej om allt inte är helt 100.

Och det är alltid min pappa som hjälper mej, som egentligen inte kan nånting om hur de ska va. Han bara höjer och sänker och lägger in lite klipska kommentarer här och där haha :p

2011-04-18 @ 21:43:50
URL: http://saravilhelmsson.devote.se
Postat av: Elena

Jag håller med dig till hundra procent, framridningarna är verkligen kaos! Vet inte vart jag ska ta vägen. Jag har rosett i svansen på alla mina hästar, även de som sällan slår, bara för att folk ska visa någorlunda respekt! Jag brukar alltid hoppa lägre än själva banhöjden, men på mitt stora sto måste jag hoppa ett högt språng innan jag går ut då hon ibland slarvar annars väl inne på banan, Jag vet inte hur många gånger vi petat sista!

2011-04-18 @ 21:50:31
URL: http://elikanske.blogg.se/
Postat av: Malou

Jag håller verkligen med dig! Enligt mig är det viktigaste inte att hoppa många språng på framridnigen utan värma upp hästen lugnt och sansat så man får en bra känsla tillsammans och att hästen blir riktigt uppvärmd :)

2011-04-18 @ 21:58:03
URL: http://maloousan.blogg.se/
Postat av: Olivia

Tycker det låter väldigt klokt! Jag förstår inte folk som ska höja till 150 när de ska hoppa en LC (lite överdrivet men ändå ;)). Jag brukar nästan aldrig hoppa över vad jag ska hoppa på banan inne på framhoppningen. Dessutom försöker jag hålla nere antalet språng och fokusera på att han ska lyssna på mig :)

2011-04-18 @ 21:59:32
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: emilia

Håller helt med dig.

Framridnig är det värsta som finns tycker jag.

Värst är det på typ lokala tävlingar där d oftast är folk som inte är så vana vid tävling. :)

2011-04-18 @ 22:13:20
URL: http://ponnypuckon.blogg.se/
Postat av: Frida

Jättebra inlägg!

2011-04-19 @ 12:38:36
URL: http://litenryttare.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Håller helt med dig!

2011-04-19 @ 13:33:33
URL: http://jonasjoochjag.blogspot.com
Postat av: Julia

Jag håller med dig! Tanken med framhoppning är ju att värma upp hästen. Det är inte meningen att man ska hoppa högre än inne på banan, snarare lägre. :)

2011-04-19 @ 14:22:08
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Issa

Har tävlat i många år och har lång erfarenhet. Detta med framhoppning är sällan något man pratar om, kul att du tar upp det.



En svensk framhoppning är Gud så mycket bättre än internationella,(där det inte ens finns regler). Dem flesta pratar svenska och kan komunicera med varandra, man har regler som oftast följs, inte 30 ekipage som hoppar fram samtidigt osv. Åk till t.ex. Arezzo, Drammen, vilhemsborg. Där får 30 hoppa/rida fram samtidigt. Människor kommer från olika länder och har svårt att komunicera med varandra, inga regler och det höjs och sänks hej vilt och man hinner knappt hoppa. Åk på lite större tävlingar och ni kommer älska dem svenska. Belive me!

2011-04-19 @ 15:37:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0