Fokus på en sak i taget

Jag är benhård med att lägga upp tävlingstermin och planera in träningsperioder för mina hästar, tänkte dra lite snabbt vilken period jag och Winnetoo är inne i nu och vilka de specifika sakerna vi lägger fokus på just nu är för något :)

Jag tror att struktur och noggrannhet i ridningen är viktigt, veta vad man har för mål med varje ridpass, varje vecka, varje månad och varje år. Alla mina ridpass är väl planerade och har alltid syften och mål att uppfylla, på det sättet är jag alltid målmedveten och vet hur jag ska ta mig dit jag vill.

Just nu, som jag skrev i inlägget innan, är det övergripande målet för denna perioden förbättrad kondition och uthållighets förmåga. Under hösten är det alltid fokus på lydnad och till våren kondition och uthållighet - självklart finns det en baktanke med det! Under vintern/hösten är det mycket inomhus tävlingar, mer tekniskt svårt. Medans under våren kommer alla utomhustävlingar som ofta är mer fysiskt krävande.




Men jag har självklart mer specifika mål än dem övergripande, vissa lite mer långsiktiga mål och vissa mer kortsiktiga. Ett specifikt ganska kortsiktigt mål jag har just nu är rakheten mot hindren, Winnetoo galopperar gärna på tvären ibland när han blir taggad - vilket måste jobbas bort. Det orsakar att han inte får samma kraft bakifrån i upphoppen. Så jag planerar att börja rida över långa rader med galoppbommar längsmed medellinjen och hålla honom rak mellan skänklarna. Det kan hända att jag kommer behöva betsla upp honom lite medans jag håller på med dessa övningar då han lär försöka komma undan genom att bli stark.


På den här bilden kan man se att han hoppar lite snett över oxern, det var för att jag ville ta tillbaka honom inför kombinationen och han protesterade genom att springa på tvären en aning. Nästan inte märkbart längre, men ändå något att jobba på tycker jag.

Har ni något specifikt att jobba mot just nu och hur ska ni i så fall gå tillväga?
Berätta i en kommentar, alltid kul att bli inspirerad av nya saker att jobba mot och nya tillvägagångssätt. Det behöver inte vara något stort, bara något vanligt!




Kommentarer
Postat av: Amanda

Få en lugnare galopp mot hindrena så hon inte bara rusar :P

2011-04-25 @ 17:26:50
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min häst är väldigt pigg och bara springer när man hopptränar hemma. Men när man kommer ut på tävling är han perfekt. Vet du något man skulle göra dör att träna bort det?

2011-04-25 @ 17:34:41
URL: http://ejls.blogg.se/
Postat av: Estrid

Min ponny dampar ibalnd, vilket kan vara svårt att träna bort, men jag försöker träna på hur jag ska hantera situationerna på bästa sätt.

Hon kan lixom stanna mitt på banan och resa sig rakt upp, och då måste jag träna på att få fram henne innan hon tex backar. ;)<3

2011-04-25 @ 18:16:34
URL: http://ejls.blogg.se/
Postat av: emma

Men hur gör du föra att förbättra konditionen ocksånt då :)?

2011-04-25 @ 18:34:13
URL: http://emmaochpegasus.blogg.se/
Postat av: Andrea

Min ponny kan inte galoppera, så det tränar jag vääldigt mycket på. Eller han kan galoppera, i höger varv helt ok, men i vänster varv är det kört, det går liksom inte. Och det är inte det att han inte kan det, utan det är bara en fix idé som han har. Och har haft de senaste månaderna.... Så jag har kommit på olika sätt tillsammans med min tränare, och jag tränar på det nästan varje ridpass på ridbanan :)

2011-04-25 @ 18:35:15
URL: http://andreajozzan.blogg.se/
Postat av: Erika S

Jag har ett treårigt sto som jag just satt igång ordentligt. Nu kör jag måndag till fredag sedan så får hon vila Lördag-Söndag. Måndagar kör jag ca,90min skritt. Tisdagar jogging, ingen exakt distans/tid uppsatt då jag inte är helt säker på vart hon ligger konditionsmässigt. Men gissar på att det blir ca 20-30min jogging till en början. Onsdagar blir enda "lydnads" passet, då tränar jag övergångar. Torsdag blir jogging igen, precis som på Tisdagen, både Tisdag och Torsdag går hon framför vagn (blir körd). Fredag blir ett klättrings och skritt pass. För att jobba lite extra med ryggen och för att få det lite tungt, sammtidigt som jag tycker klättring stretchar och sträcker ut musklerna lite. Sen vila Lördag-Söndag för att få återupphämta sig. Detta upplägg kommer jag köra i ca 1-3 månader. Kommer även öka distans och göra det jobbigare ju bättre kondis och styrka hon får. Sen kan lördagar bli promenad-dag också om jag och hästen känner för det. Självklart så kommer jag variera övningarna mellan dagarna så det inte blir samma vecka efter vecka. Dressyren kommer jag att börja ordentligt med till hösten.

2011-04-25 @ 18:45:29
URL: http://styleriders.blogg.se/
Postat av: Frida

Min häst lyssnar inte ordentligt på mig och min tränare och jag har kommit fram till att tempoväxlingar är rätt sätt att lösa det på!

2011-04-25 @ 19:16:08
Postat av: elin

då jag och "min" ponny krashade en heldel för ett tag sen, han fick sig även en smäll = fick ont = blev rädd och tappade hopplusten helt. han började stanna och slutade bjuda. så nu är mitt mål att vi ska ha roligt tillsammans innan vi kan fokusera vidare på något annat i hoppningen, de får gärna gå fort, sålänge han tycker det är kul! och nu har vi kommit en bit på vägen! :)

2011-04-25 @ 19:22:55
Postat av: linnea :d

Jag ska bara kämpa med att få ner min fjording i form och kunna rida henne ordentligt o_o

2011-04-25 @ 20:29:53
URL: http://jaahvafan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag rider iofs mest dressyr just nu, men där är vårt problem att hästen sticker ut rumpan till vänster när hon tycker nåt blir för jobbigt. Det ska jag lösa genom att konsekvent, VARJE gång hon gör så flytta henne undan vänster skänkel och vara noga med att högersidan är rak. Då blir det bara jobbigare för henne, och hon lär sig förhoppningsvis att det lättaste är att gå rakt fram från början :)

2011-04-25 @ 20:31:07
Postat av: Erika Carlsson

Till Jenny -



Jag har precis samma "problem" med min ponny. Det är bara i vänster varv, men iallafall så trycker hon ut baken och även bogen då och då. Detta gjorde att min sits blev sned pga att jag vek mig inåt för att trycka ut henne. Detta i sin tur gjorde att min ponny fortsatte trycka in mot vänster för hon märkte att det var det lättaste sättet att bära upp sig själv.

Men har bytt tränare nu, då min förra inte var alls bra. Så nu går det framåt och jag försöker träna på att vara helt rak i kroppen och sänka hälarna, och även att vrida mina axlar utåt tills min ovana har försvunnit. Nu går det mycket bättre och hon går finare än nånsin! Någon mer som har ett liknande problem eller nåt mer tips? :)

2011-04-25 @ 20:57:08
Postat av: Erika Carlsson

Till Linn -



Gillar sånna här inlägg starkt! Roligt att du uppmanar oss läsare att skriva vad vi tycker och vad vi har att jobba med. Det väcker mer intresse och bra diskussioner, tummen upp för dig!

2011-04-25 @ 21:13:36
Postat av: carolina

Finns en hel del att träna på med min jättearab, haha. Att man ska kunna lägga till lite skänkel utan att hon rusar iväg, inte dra upp huvudet när man byter från trav till galopp osv. göra snabbare halter och inte dra upp huvudet i halten. ja, somsagt finns en hel del ;)

2011-04-25 @ 22:20:51
URL: http://lcarolina.blogg.se/
Postat av: Frida

Ska träna mycket markarbete och hoppa studs osv. för att få min häst att använda sig mer när vi hoppar :) Något mer förslag på vad jag kan träna på?



Ska även försöka lära min häst att byta galopp! Haha. Samt förbättra min hoppsits och ridning i sig. Hm, blir en del!

2011-04-25 @ 22:48:29
URL: http://ryttarefrida.blogg.se/
Postat av: karin

Jag har ingen häst elr så, men det är grymt kul när vi får bara lite mer "delaktiga" i bloggen! Tummen upp för det!

2011-04-26 @ 07:55:04
URL: http://karinviktoria.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0