Vintervila - hur tänker ni?

En fråga som också är så grymt varierad, uppbygd på en massvis olika baser givetvis! Häst, plats, tillgång, mat, tid, pengar, ägare, kunskap och en hel drös med saker till - allt väger ju givetvis in.

När det kommer till mig och hur jag ger mina hästar vintervila, så kör jag lite varierande.

I år har hästarna fått vila/skrittturer i två½ vecka nu, med lite olika skäl. Jag hade väl egentligen tänkt att vänta, och ge dom vila senare in i december, då jag vet hur jobbigt och svårt det kan vara med kyla, is och snö. Men eftersom att jag varit på praktik i två veckor, och verkligen inte hann med hästarna då så fick de komma in i lite lugn. Dessutom finns det ingenstanns att rida här nu, förutom ut i snöstormen och ovädret, och det fungerar inte att göra varje dag. Kanske om man skulle haft bra skogsvägar bakom stallet, men inte när man behöver ta sig på asfalterade öppna vägar 20-25 minuter här nere i Kba för att ta sig till skog.. För att inte tala om hur svårt det är att hinna med båda hästarna när det är mörkt redan innan man slutat skolan!

Alla hästar mår bra av lite vila, men en vila behöver inte bestå av bara "avställning". Förslagsvis då min Mahjong, som är en 19 åring, dock otroligt fräsch sådan. En sån vill man inte ställa av helt helt i flera veckor, utan röra på, skrittturer varannan dag i alla fall. Varför inte för hand, då avlastas ju ryggen också.

En häst som är riktigt ung, eller som är väldigt sent tagen/grön i huvudet, får i regel mer och längre vila än de lite äldre hästarna. Mycket för att "smälta" allt som den under arbetsperioder lärt sig, och för att kropp och själ ska få det lite lugnt också.

Till Mahjong lägger jag även in skritt-veckor under tävlingsperioder, och under hela året, för att han blir så mycket fräschare och ännu finare av det! Martijn behöver mer motion, men för honom kan det bli mer longeringspass och så vidare, för att ändå slippa att ha ryttare, och få lite vila för huvudet.

Såhär är det alltså i nuläget för mig och mina hästar.

Hur gör ni? Vad har ni för häst, och vad är era teorier om vila?





Kommentarer
Postat av: Fanny

Jag har en 4-åring hemma som snart ska gå in i sin vintervila. Rättar sagt om lite mer än en vecka. Han får nog stå i nästan två måndader skulle jag kunna tro. Blir säkert en och annan skritt tur, för helt utan häst kan man ju inte vara i två månader ;)

Btw, eran blogg är sjukt intreesant att läsa!

2010-11-24 @ 19:12:06
URL: http://seeyoou.bubbleroom.se
Postat av: Rebecka Guttman

Grymt bra blogg!!:)

2010-11-24 @ 19:47:36
URL: http://dressyrflickan.blogspot
Postat av: Anonym

Jätte bra blogg vill jag bara börja att säga:)



Sen i år får min 12 åriga d-ponny ingen vila för hon stod ca 2 månader förra vinter pga skada och tog det ganska lugnt i sommar,

2010-11-24 @ 19:58:58
Postat av: tove

min pony är 10 år, och går ganska hårt under tävlingssesongen. därför får hon en liten vila under sommaren, när det är lite lugnare med tävlingar. hon får också en längre vila, ungefär 3 veckor, nu på vintern. jag ska ställa av henne nästa vecka, och sen får hon vila tills efter jul. hon får dock inte vila helt, utan jag ska skritta henne några dagar i veckan. mest för att hon ska få röra lite mer på sig, eftersom hon går i en liten hage och står inne ganska mycket.

jag tycker alla hästar behöver ta det lite lugnt under minst en period på året. man behöver ju inte ställa av dom helt, precis som du skriver, men ändå komma bort från den vanliga träningen ett tag :) det är ett bra tillfälle för kroppen att återhämta sig och små skador som kanske håller på att upptså hinner läka ut :)

2010-11-24 @ 21:18:07
URL: http://tovedanielsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0