Dagens ridpass

Idag var det meningen att jag skulle åkt in till Stenungsund och tränat på Holmegård för Emma Emanuelsson, men även idag fick det bli ändrade planer på grund utav vädret :/ Det var *är* svinhalt på vägarna och jag vill inte riskera min Winnie för en träning, inte för någonting annat heller såklart. Men därför vågade vi oss inte iväg idag helt enkelt.

Istället red jag med Nathalie som är min bästa kompis som just nu rider en ponny i mitt stall, så vi släpade fram lite bommar och småhinder här hemma istället.

Winnetoo var helt hysteriskt het idag, sån här blir han varje vinter när det börjar kallna ordentligt. Jisses säger jag bara, det känns som om han försöker krypa ur sitt eget skinn stundtals för han är så pigg. Sedan det bästa Winnie vet är att byta galopp och samtidigt sparka med alla ben åt alla möjliga olika håll - vilket han gjorde en hel del idag! Sånt trams skulle han aldrig göra när det gällde, på en tävling eller borta på träning osv. Men här hemma när jag försöker sitta och rida ett seriöst markarbetspass tycker han ofta att det passar alldeles utmärkt!

Det finns ingen som är mer positiv till precis allt som Winnie, han älskar att få röra sig och träna och han är så himla arbetsvillig! Men ibland blir det lite för mycket och han blir överhettad liksom, han vill så mycket och tycker att jag är alldeles för petig och då hittar han på lite egna saker under passets gång för att liva upp stämningen..

Men det är bara att acceptera honom för den han är, det går inte att tvinga våra hästar faktiskt. Dom är individer dem med och kan ha dåliga dagar eller som Winnie brukar ha - hysteriska dagar. Istället för att börja bråka med honom försöker jag istället ta fram något bra med all denna energi och hitta på något nytt. Även om jag inte får igenom precis det jag ville när jag började rida så kan jag istället få igenom nya saker och dessutom är både jag och Winnie nöjda efteråt.

Man ska acceptera sin ponny precis för den den är, det är inte dom som väljer oss - utan vi som väljer dom!


Bild på mig på Winnetoo & Nattis på Rosario från Sveland cup i början av 2010


Kommentarer
Postat av: Johanna

Min ponny är exakt likadan! Hon blir helt tokig på vintern och flyger åt alla håll och kanter haha. Kan inte låta bli att tycka att det är kul, så länge hon inte blir alldeles för överladdar och börjar resa sig för att man håller pyttelite i henne ;)

2010-11-24 @ 21:45:38
Postat av: Amanda

Bra skrivet, du har så rätt så! xP

2010-11-24 @ 22:44:07
Postat av: viccan

snyggga linn !

2010-11-25 @ 01:05:53
URL: http://nattstad.se/alltidviccan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0