Fysologi

- läran om de normala kroppsfunktionerna och hur de regleras
"Hästen andas och hjärtat slår" - hästens biologi.

Vilka delar/organ tillhög ventilations- och cirkulationsorgan?
Vilken funktion har varje del/organ?
Beskriv funktionerna på ett lättförståeligt sätt.
Visa bilder på varje del/organ och berätta om utseendet eller andra speciella detaljer.
Finns det något mer man kan berätta om? Gör det också!


Välkommen till att gå på ridgymnasium och få ett svinsvårt arbete att utföra! Någon som har kunskap av detta? Jag sitter och har försökt att jobba med detta i 1h nu, utan att ha skrivit något på mitt arbete. Ger snart upp!


Kommentarer
Postat av: caroline

har inte hört någon "genomgång" så är inte säker på vad du/ni söker. men tänk dig att hästen består av inprincip samma organ som människan, vi har eukaryota celler och vi är båda ryggradsdjur.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Lunga



http://en.wikipedia.org/wiki/Respiratory_system_of_the_horse



jag hjälper gärna till, men vet inte helt vad du är ute efter mer exakt. :)

2010-12-08 @ 12:33:40
Postat av: Ebba

Det där saknar jag INTE från skolan. Jobgigt var det. Fast vi lärde oss om sånt i naturkunskap, biologi A och idrott och självklart Hästkunskap. Lite olika men många saker var lika. Vilket gjorde att det blev busenkelt när vi läste om det i biologi B sen eftersom vi hade läst allt så många gånger. :P

2010-12-08 @ 15:01:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0