Att lägga snubbelben för sig själv..?

Att lägga snubbelben för sig själv är LÄTT att göra i det mesta - mentalt. Jag börjar acceptera det där mer och mer när jag märker hur mycket man undermedvetet styr sin egen prestation. Mamma tjatar jämnt och ständigt om det här med att TRO och MENTALT tro att man ska lyckas osv. Jag kan lova att jag bara fnyst åt det snackat så många gånger..
-Tänk och se dig själv ta dig runt banan felfritt. Se Winnetoo hoppa över den breda vattenmattan utan att vara tittig Linn!
-Som om han skulle bli mindre rädd för den om jag innan släpper fokus och kollar på fantasi film där vi hoppar över en vattenmatta? Sure mamma!
Även om jag verkligen inte tror på hokus pokus och sånt så funkar verkligen sånna här små knep, att tro på sig själv är nyckeln till all framgång faktiskt.

Ett konkret exempel är det här med dom jäkla kvalreglerna..
Vet inte hur många som haft samma problem som jag, ett pet här och ett pet där i varenda jävla L:A där nollorna är så viktiga inför MSV-debuten. Sedan när man väl fått sina tre nollor så rullar nolla på nolla in en efter en. Är inte det märkligt..?

Kolla på dessa tre L:Aerna - Petar näst sista hindret i två av klasserna och sista i en. Helt sjukt onödiga pet!


(För att bara se rivningen - 2:27)


(för att bara se rivningen - 0:48)


Shit vad han har förändrats.. Kolla L:Bn liksom :O Ser inte ut som samma häst nu. Han skulle ALDRIG göra så nu, verkligen inte. Min pärla ♥
(För att bara se rivningen - 2:34)

Visst är det skumt ändå? Att vi med tankar kan påverka fysiska resultat och prestationer så mycket. För att komma långt inom all sport och inom allting egentligen har det mentala en stor del - och defenitivt i ridsporten!

Och åhh, om ni bara visste hur mycket jag skulle vilja få hjälpa unga ryttare som har för dåligt självförtroende och för lite skinn på näsan för den här hårda världen. Jag har själv varit där, inte trott på mig själv eller vad jag kan. Inte litat på min magkänsla, låtit mig brytits ner utav taskiga kommentarer och av avundsjuka såväl ponnymammor som andra ryttare. Det ÄR tufft i ridsporten det vet jag om någon om - och jag blir så förbannad och ledsen över att se tjejer misslyckas och samtidigt lägga all skuld på sig själva eller ta åt sig av allt skitsnack och allas tyckande.

Hästvärlden är sånhär tyvärr..
Frågar du en fråga till tio personer så får du tio olika svar och alla svar är för den personen som svarat det ända korrekta. Många tänker så fruktansvärt "inom ramar" och inom det dom tycker, att vara öppen kommer man längst med - tror jag i alla fall. Jag har alltid varit öppen för nytt tänkande och nya ideer och det har gett mig hur mycket som helst!

Jag skulle ALDRIG dela in personers kunskap efter prestation, jag avundar ridskole elver som tar så bra hand om dom trogna ridskolehästarna. Som kämpar och kämpar utan att ha i närheten av dom möjligheter som många andra har, jag gör upprikigt sagt det. Den som rider på en långhårig fjording i L:D kan ha ett superbra knep att dela med sig utav till någon som rider Nationellt varje helg på tre hästar i varje klass. Det tycker jag fler borde tänka på, vi lär oss utav varje häst - tänk så många knep och bra grejjer ridskoleryttare kan? Dom hästarna är inte enklare en några andra även fast dom är svåra på ett helt annat sätt. Men att vara öppen för allas tänk och ideer tycker jag är grymt viktigt!

Vi ödmjuka tjejer och killar i den här världen får nog fasen lära oss att få lite skinn på näsan och våga visa framfötterna. LÄRA oss att inte ta åt oss och hitta vårat eget värde utanför prestationer. Det är inte rosetterna som bevisar kunskap och den som snackar skit är i 99% av fallen avundsjuk eller missnöjd med sitt eget. Det är onödigt att låta sånna personer ta ens energi - tänk på det!

Nu blev det lite djupt Linn snack igen ;) Men jag är ju sån och det vet ni väl om vid detta laget? Men jag kan inte låta bli, det går mig på nerverna att se duktiga tjejer och killar brytas ner utav andra eller utav sig själva.

*Sträck på dig, DU är fantastisk på DITT eget vis*



Kommentarer
Postat av: Anonym

Herregud va fint sagt!

2010-12-18 @ 18:05:55
Postat av: Anonym

Dina inlägg får en verkligen att tänka ett steg framåt, eller vad man säger, sjukt bra text!

2010-12-18 @ 18:41:25
URL: http://thesaddleclub.blogg.se/
Postat av: jenny :)

sjukt bra skrivet linn<3

2010-12-18 @ 18:43:30
URL: http://gloryzelia.blogg.se/
Postat av: Liz

Åh, vad jag älskade detta inlägg!



Väldigt peppande!!! Tror ajg sparar det under favoriter för att läsa när det känns motigt!



YOU GO GIRL! :)

2010-12-18 @ 18:47:25
Postat av: Madde

Håller verkligen med dig :) Man måste liksom våga inspireras av andra som kanske inte har lika bra resultat tävlingsmässigt men som är duktiga på nåt annat sätt. Kunskap mäts inte i hur många rosetter eller hur dyr ponny man har... utan man kan lära sig något av alla! :D

2010-12-18 @ 18:48:48
URL: http://maddeelin.blogg.se/
Postat av: sanna

Asså Linn jag beundrar verkligen dig och ditt sätt att tänka både till hästar och människor. Dig skulle man vilja ha som bästa kompis, för jag tror du är en sån som man kan prata med om allt och som finns där i vått och tårt!



kram från sanna <3

2010-12-18 @ 19:23:51
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: Jessica

Du har fått ett mail från mig på [email protected] :)

2010-12-18 @ 20:02:04
Postat av: Ebba

Min lärare berättade en intressant sak angående mental träning. Hjärnan kan inte registrera ordet inte. Låter jättemärkligt men det stämmer. För att visa det sa hon tänk INTE på en banan, vad var det första som dök upp i huvudet hos alla? Jo en banan. Därfär ska man aldrig tänka "jag ska inte riva" för då blir det jag ska riva. Tänk istället jag ska hoppa felfritt. Hade absolut ingen aning om detta innan hon berättade det men det stämmer faktiskt...

2010-12-18 @ 20:09:14
Postat av: Tove

Du har verkliogen vuxit väldigt mycket mentalt sen jag mötte dig vännen. Det är en fantastisk utveckling, och det är det jag tror gjort den största skillnaden i din ridning. Tekniska delar och att lära sig göra de rörelserna och hoppa de höjderna går alltid, men bara genom att växa mentalt kan man egentligen utvecklas som ryttare. Man måste tro på sig själv, och innan man lär sig det är det väldigt bra att ha någon som tror på en så man lär sig att inse skillnaden det gör.



Jag önskar jag hade lärt mig det innan min ponnytid eller tävlingstid överhuvudtaget tog slut, men jag hoppas att om jag någon gång i framtiden får återvända till tävlandet att få se skillnaden när jag kan kontrollera min mentalitet bättre.



Kämpa vidare vännen, det är superbra att du skriver om sånt här för att uppmuntra och hjälpa fler ryttare. Det gör dig till en fantastiskt bra förebild att du pushar dina läsare, får dem att tänka och kanske ta åt sig och växa själva! :)<3

2010-12-18 @ 21:19:00
Postat av: Natalie

jag kan inte se filmerna:(

2010-12-18 @ 23:39:17
Postat av: Anonym

tack :)

2010-12-19 @ 09:49:13
Postat av: nina

Jättefint skrivet! Tror att många behöver få läsa och höra just det du skriver! ;) Du har ett stort hjärta som bryr dig om de andra ryttarna, du ser dem liksom som vänner istället för att se dem som konkurrenter som väldigt många gör.



Märkte när jag var ute o tävla, det var en hel del ryttare på framridningarna som kollade surt och inte hejjade när man själv hejja....

2010-12-19 @ 11:31:37
Postat av: Sofia

kan inte heller se filmerna :(

2010-12-19 @ 15:51:24
Postat av: elin

sjuuuukt bra text!

2010-12-19 @ 16:52:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0