Att kunna banans regler

Som ryttare kommer man inte undan detta med att rida tillsammans med andra ryttare. På ridskolor får man oftast rida efter varandra, i samma varv, och det är ganska dåligt med inlärning av hur man faktiskt skall hantera olika situationer på banor, hur man möter varandra och vad som gäller i allmänhet. Så jag tänket att jag drar lite regler, för att ni som för första gången skall knö på en framridning, eller bara vill kolla igenom så att allt sitter, får lite koll! Sedan kan det dock finnas lite olika regler i olika ridhus, det står oftast en "regellista" uppsatt.. men på tävling är det liksom en sak som gäller.

Högerregeln gäller alltid. Det betyder att du alltid skall hålla till höger när du möter någon. (gäller givetvis inte om du kommer i trav eller galopp och den du möter skrittar)
Skritt - innanför spåret
Trav - på spåret
Galopp - på spåret
Halt - görs i mitten av en volt
På volt (nere, uppe elr mittvolt) - du håller innespår om det är någon på spåret

Vid hoppning finns det även saker att hoppa över..

Tala om/ropa högt och tydligt om du skall hoppa ett hinder, så att alla kan göra din vägbana fri. "Hoppning oxer" är ett bra uttryck som är lättförståligt för alla.

Det gäller alltid att ha respekt för andra ekipage, det gäller alla - desto värre följer inte alla detta. Men huvudsaken är att DU gör ditt bästa! På småtävlingar som tex lokala är det många som kanske startar sin allra första tävling, och det är inte lätt att hålla koll på alla regler och alla omkringfarande ekipage, så det får man också ha i baktanken om man skulle råka krocka, eller får väja fast det kanske inte var din plikt. Man får helt enkelt samarbeta och förstå att alla är individer som kan göra fel, och att det tar ett tag att lära sig allt! Men håll kvar leendet på läpparna - det gör allt så mycket roligare och avslappnande, för alla ryttare!

När man kommer upp på högre nivå, tycker ju alla att de kan detta klockrent, och kör ofta sina egna vägar. På nationella tex, folk kör öppnor längst långsidorna, man respekterar dem och ger dem plats, folk kör längningar diagonalt, man gör slutor överallt, skrittpiruetter kan hamna lite varstanns, allt är överallt helt enkelt - ändå brukar det gå bra, fast alla har tänket "här ska jag fram". För till sist måste man ju flytta på sig, så det jämnar ut sig för alla så att det fungerar ändå liksom, haha!


Under en av Sveriges största tävlingar, Svenskt ponnyderby i Dagstorp 2010,
en ganska liten framridning som var regält tight - men det funkar.


Själv är jag otroligt koncentrerad (för det mesta och förhoppningsvis) när jag rider, och jag uppfattas som väldigt bitchig haha, för att jag ser jäkligt sur ut, och tittar snett på ekipage som rider förbi. (Vad jag fått höra av kompisar som är livrädda för mig när vi rider tillsammans/framridning..) Givetvis gör jag inte detta med mening, men alla har ju olika koncentrations-ansikts-och-kropps-uttryck, haha!


Kommentarer
Postat av: Madde

reglerna säger vi varje gång vi ska ha fri uppvärmning

=)

2010-12-22 @ 12:32:02
URL: http://midzan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, under Svenskt Ponnyderby tränade du väl för Ebba Deijenberg? Kan du inte skriva ett inlägg om hur det var, hur hon var, hur du fick göra osv? Hon är ju ändå Sveriges tredje bästa ponnyryttare :) Fick du ngt speciellt tips osv?

2010-12-22 @ 13:05:14
Postat av: Sofia Genne

Madde: Vad bra att ni har sånt!

Anonym: Hon coatchade mig under 2 dagar i Dagstorp :) kanske något jag skulle kunna göra någon gång :)

2010-12-22 @ 13:12:21
URL: http://teamsl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0