Radera meningen "man ska.."

Något jag är allergisk mot i ridsporten är alla "man ska.." åsikter.
Kanske är jag allergisk mot det för att jag råkat ut för dem extremt mycket eller för att jag helt enkelt stör mig på allt som har med "det här är ända sättet, det ända rätta sättet" tänket. DET skapar prestationsångest och icke-välmående personer inom sporter, vardagsliv och överallt.

Jag har ju varit helt ärlig med att jag ville ge upp med Winnetoo i början, eller ja, hela det första året gick det från och till. Vi passade verkligen inte ihop någonstans och det kändes många gånger som om han gjorde dumheter för att knäcka mig, vilket självklart inte stämmer imed att det är en häst vi snackar om, men fyfan vad arg och ledsen jag har varit..

..och om jag fick mycket "man ska.." åsikter då eller, jag formligen dränktes med det. Men efter en tävling som gick käpprätt åt helvete beslöt jag mig för att SKITA i "man ska.." meningen, den skulle bara rinna av mig. Jag slutade att lyssna på alla som faktiskt var riktigt duktiga - och tänkte om under en period.



Även om man skulle ta igenom det som är svårt ridmässigt, även om man skulle vara bestämd och inte låta Winnie ta över, även om man skulle rida markarbete stenhårt varje dag tills det släppte - så raderade jag meningen "man ska".

Det satt inte i hur jag höll mina händer eller hur mycket han trampade på med bakbenen - det satt i våran relation. Jag ville bara ha tillbaka min gamla avlivade D-ponny som passade mig som handen i handsken, jag var inte tillräckligt duktig och erfaren för en ponny som Winnetoo.

Men jag valde att tänka utanför ramarna och jobba från marken med mängder av godis, beröm och mys istället.
Såhär såg fleeera av våra pass ut då -
(istället för starka bett, spön och ständig träning..)


Inte alls bra att rida utan hjälm såklart, men det var inte tänkt att jag skulle rida här när jag och min syster gick ner. Men så blev jag så sugen för att han var så samarbetsvillig så då red jag en stund ändå. Dålig förebild absolut, så ta inte efter är ni snälla ;)

När jag red så red jag barbacka med långa tyglar och korta korta sträckor med korta tyglar. Det handlade inte om att Winnetoo var svår eller omöjlig, utan att jag inte fick det att fungera och hatade de hårda metoderna. Jag isolerade mig från alla experter och gjorde på mitt sätt, vilket var det som fick allt att släppa.



Så är det en mening jag är allergisk mot - och önskade att jag kunde hjälpa andra att låta den meningen rinna av dom så är det "man ska.." - INGEN annan person vet faktiskt bättre än en själv hur man ska lösa sina problem - och det är viktigt att komma ihåg. För i ridsporten kryllar det av "jag vet bäst" experter ;)


Kommentarer
Postat av: Emelie

Frihetsdressyr gör saker verkligen mycket lättare. Använder mig av det ofta och det går bättre med allt.

Det är en jättefin video Linne, du är jätteduktig!

2011-05-08 @ 10:15:55
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hej Linn, jag har en fråga.. Jag undrar vad dina föräldrar tycker om att du rider utan hjälm? (Jag vill inte du ska tro att jag tycker du är dum eller så bara för att du rider utan hjälm) Jag bara undrar, för jag tänkte Sofia är ju 18 men du är ju bara 16, ta gärna upp detta i ett inlägg. Tack för en superduper blogg!

2011-05-08 @ 10:16:37
Postat av: h

hej jag avgudar dig

2011-05-08 @ 10:27:28
Postat av: Janina

Tänk om fler människor där ute i hästvärlden kunde ha samma tänk som dig. Du är en stor förebild Linn! :)

2011-05-08 @ 10:54:45
URL: http://teamdalarna.blogg.se/
Postat av: Nathalie

TACK LINN! För det första, verkligen stort tack för detta inlägg - för du har hjälp mig att kanske hitta en lösning på hur jag och min medryttarponny ska komma bättre överrens. Fördtår verkligen hur du menar för för ett tag sen gick alltign verkligen åt helvete med honom.. Jag ska testa detta som du gjorde med Winnie, och jag hoppas på att det släpper för oss då. Sitter här med tårar i ögonen efter både inlägget och videon.. <3

2011-05-08 @ 11:07:37
Postat av: Julia =)

Du skriver verkligen grymma inlägg. Jag lär mej något varje gång jag läser dina inlägg! Du är min förebild. Du hanterar hästar på ett riktigt coolt sätt.

2011-05-08 @ 11:22:54
URL: http://juliaramel.blogg.se/
Postat av: Emma, ryttare & fotograf

Vet inte riktigt hur jag ska sätta ord, helt ärligt så är jag tårögd. Ditt tänk med hästar är bara otroligt och det jobb som du lagt ner på Winnie är magiskt. Jag är riktigt glad att det finns någon som du som driver en såpass stor blogg. Du visar att man inte löser problem med starkare bett och våld. Dessutom är du en riktig peppande förebild som visar att ingenting är omöjligt - jag får i alla fall den känslan. Keep up the good work och tack för en superbra blogg! <3

2011-05-08 @ 11:46:31
URL: http://mackvack.blogg.se/
Postat av: tilda

har gjort en idol bild till er , skickat på e-post ! ;:D

2011-05-08 @ 12:35:46
Postat av: alice

gud linn! jag blir helt tårögd jag med att att läsa det du skriver och sedan kolla på filmen! Det blir så peppande för bara mig och min ponny... efter min fars bortgång i januari 2011 så är jag knappt på benen och det går åt helvete med ridningen. Då behöver man verkligen gå in på någons blogg som ger en en riktig tankeställare. Du är underbar människa glöm inte det!

2011-05-08 @ 13:38:13
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Sofia - RACEHORSES

Jättebra inlägg och riktigt fin film :)

2011-05-08 @ 14:02:55
URL: http://jockeylife.blogg.se/
Postat av: Emma

Så J*vla vackert! Ni är så fina tillsammans så det är galet! Ni passar ihop som handen i handsken det var bara vägen dit som var suddig. Er relation är verkligen stark och, och jag tappar ord! Vill bara säga, att du har jobbat otroligt bra med fina Winnie. Det är inte rosetter som visar det utan man ser på era ögon att ni älskar och känner varandra ut och in! Jag blir så inspirerad av dig och önskar dig all välgång i livet! <3

2011-05-08 @ 14:06:45
URL: http://shiver.devote.se
Postat av: Josefin

Riktigt bra skrivet! Blev alldeles tårögd i slutet av filmen när du kramar han, det visar en så fin personkemi mellan Er! :)

2011-05-08 @ 14:12:25
URL: http://josefinstromberg.blogg.se/
Postat av: Maja

Vilket alldeles underbart, perfekt inlägg! Älskar filmen, att se kemin mellan er :) Tur att du inte gav upp när det var motigt, för du är värd era framgångar. Du är bra! :)

2011-05-08 @ 16:34:38
Postat av: Lovisa

Super bra inlägg! Det är verkligen sant det du skriver om. Om man ska överleva i denna sport så måste man lära sig att inte ta åt sig av allt och alla. För man känner ju sig själv och sin höst bäst :)

För mig är det samma sak, när jag gör som jag tycker så går det riktigt bra!

2011-05-08 @ 17:28:45
URL: http://lovisars.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du är så grym! Jag har problem med min ponny att har drar och sticker men han blir bara starkare med skarpt bett.. Kanske detta kan va en lösning! :)

2011-05-08 @ 18:29:14
Postat av: Team Norrlandsryttarna | Jessica

Jag fann ditt inlägg så inspirerande så har länkat det från våran blogg. BRA skrivet! Guldvärt!

2011-05-08 @ 18:45:04
URL: http://teamnorrlandsryttarna.blogg.se/
Postat av: Karro

Du är så himla duktig Linn! Tänk om fler tänkte som du, inte bara det här utan om allt. :) Filmen var jättefin att se, fortsätt så!

2011-05-08 @ 18:47:04
Postat av: elsa

åh, saknar verkligen hästvärlden när jag såg filmen. ni är grymt duktiga. <3

2011-05-08 @ 19:02:52
URL: http://elsajohannaa.blogspot.com
Postat av: Emelie

Bra inlägg! Peppande för mig kan jag säga, har precis fått samma problem med mitt sto på 4 år. Vi har arbetat ifrån marken i 1 vecka ungefär! Vi tar allt i småsteg, alla framsteg, som att faktiskt gå ett helt varv i paddocken utan att bråka är hur bra som helst!



Måste säga att du skriver väldigt bra, och har ett bra hästtänk, realistisk! :)

2011-05-08 @ 19:33:26
Postat av: Emelie

Bra inlägg! Peppande för mig kan jag säga, har precis fått samma problem med mitt sto på 4 år, då hon börjat testa mig. Vi har arbetat ifrån marken i 1 vecka ungefär! Vi tar allt i småsteg, alla framsteg, som att faktiskt gå ett helt varv i paddocken utan att bråka är hur bra som helst!



Måste säga att du skriver väldigt bra, och har ett bra hästtänk, realistisk! :)

2011-05-08 @ 19:34:35
Postat av: Emelie

Bra inlägg! Peppande för mig kan jag säga, har precis fått samma problem med mitt sto på 4 år, då hon börjat testa mig. Vi har arbetat ifrån marken i 1 vecka ungefär! Vi tar allt i småsteg, alla framsteg, som att faktiskt gå ett helt varv i paddocken utan att bråka är hur bra som helst!



Måste säga att du skriver väldigt bra, och har ett bra hästtänk, realistisk! :)

2011-05-08 @ 19:45:34
Postat av: Josäfin :>

DÖ HÄRLIGT & BRA INLÄGG! HISS HISS HISS :D

2011-05-08 @ 19:49:54
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Lovis

så sant!!!! Min ponny kan också vara lite knepig, och det tog ca 10 månader innan vi kunde trava ETT varv på volt i ett normalt tempo, utan form....

2011-05-08 @ 20:06:13
URL: http://lovisakerstroms.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Du skulle inte vilja skriva om HUR ni kom till det på videon? När du ledde honom, och han inte stannade, hur gjorde du då? Man vill ju inte rycka tag i dem? Skulle vara jätteintressant om du gjorde ett inlägg om hur ni gick till väga! :)

2011-05-08 @ 20:06:57
Postat av: Jennifer

Du skulle inte vilja skriva om HUR ni kom till det på videon? När du ledde honom, och han inte stannade, hur gjorde du då? Man vill ju inte rycka tag i dem? Skulle vara jätteintressant om du gjorde ett inlägg om hur ni gick till väga! :)

2011-05-08 @ 20:07:47
Postat av: Liz

Jag skulle vilja säga såhär: Inom hästsport finns det bara att måste; man MÅSTE respektera sin häst. Men, om detta inte är en självklarhet så bör man nog tänka om och kanske välja en sport där "redskapet" inte är gjort av kött och blod.

2011-05-08 @ 20:37:01
Postat av: Daniela

Åhh, nu blir jag JÄTTE nyfiken, kan du inte skriva ett inlägg om din gamla D ponny? :D

2011-05-08 @ 21:18:06
URL: http://powerpony.blogg.se/
Postat av: erika

jag tycker det var ett väldigt bra inlägg! jag var tvungen att avliva min ponny för 6 månader sedan och nu har jag en ny och det gick så jäkla dåligt varje gång jag red. den sparkade bakut och stegrade och allt men nu så gör den ingenting och alla sa till mig lämna tillbaka den, sälj den. Nu går det bättre men det är fortfarande inte bra i hoppningen för då blir hon väldigt pigg. Men jag ska skita i vad alla säger för dom vet inte vad som är rätt för mig egentligen. tack för tipset! ni är väldigt fina tillsammasns

2011-05-08 @ 23:29:02
Postat av: Michelle

Du skriver grymt bra inlägg Linn!!

Kram

2011-05-09 @ 06:46:26
Postat av: Anonym

Förfärligt dålig update!!

2011-05-09 @ 07:46:15
Postat av: jennie - hästblogg

riktigt bra skrivet, håller helt med dig!

2011-05-09 @ 08:04:52
URL: http://linneaochjennie.blogg.se/
Postat av: Tess och Sigrid

Hej !

Kolla in våran nystartade blogg och säg vad du tycker om du vill :)

Design mm kommer snart :D

2011-05-09 @ 12:42:01
URL: http://dressageroyals.blogg.se/
Postat av: Alma

Satt och kände hur det riktigt pirrade i kroppen efter att få komma upp till stallet och hålla på med hästen, men kunde för mitt liv inte koppla varifrån ivern kom. Tills jag insåg att jag inte slutat tänka på videon på dig och Winnie. Den gav inspiration och en glädje över samarbetet mellan hästen och ryttaren.



Tack för pushen, den behövs! Och videon är så härligt ärlig. Inget påskyndat, inget stressat. Bara 2 individer som är. Tillsammans.

Underbart!

2011-05-09 @ 18:17:33
URL: http://svartlistad.webblogg.se/
Postat av: Amalia

Hej Linn! jag har läst din blogg från och till genom åren och följt dig lite på håll.

Du och jag träffades ju på ett läger 2008 tror jag?



jag vill bara säga att jag tycker det är hemskt roligt att se hur mycket du har utvecklats tillsammans med din häst, men kanske främst i dig själv? Det är väll det som är så fruktansvärt fint med hästar och vår relation till dessa djur. det är lätt att stirra sig blind på hur vi människor förhåller oss till djuren, vad VI lär DOM, men om det är någonting jag lärt mig så är det att i kontakt med hästar får man också kontakt med sig själv! med hjälp av dessa djur framhävs så mycket känslor och tankar och ja nu börjar jag låta riktigt flummig... men jag tror att de flesta kan hålla med om detta!



Hästvärlden är ju så svår, precis som du säger så har folk så stränga idéer om rätt och fel och allt blir bara skildrat i svart och vitt. jag vill ge dig en tummen upp som står för ditt utan att tycka så mycket om alla andra! att som ung tjej så starkt i sig själv och traggla sig fram på sin egen väg är få förunnat.



jag hoppas det fortsätter gå bra för er hur ni än väljer att göra det! all cred! :) jag är inte så bra på att kommentera, men jag läser!

2011-05-11 @ 22:26:41
Postat av: Daniela

riktigt jävla bra skrivet! har varit med om samma sak

2011-06-02 @ 10:45:23
URL: http://danielamolin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0