Supernöjd

Låt mig få dela med mig av min rid-glädje från idag! Båda hästarna var superfina!
Drar vad jag gjorde med dom och hur jag jobbade/tänkte för er intresserade:


Martijn -
Blev en ganska lång skogstur. Fokus var att få ut och ha roligt, ha en bra framåtbjudning och lägga ner honom rund och låg i detta. Till en början var allt så spännande att det hellre blev lite trippig skritt och en hög hals med lite halvdålig kontakt till tyglarna. Jag lät honom hållas, flyttade lite över vägen, överböjde lite från och till, hittade ett bättre stöd i båda tyglarna och lät honom hålla en frisk trav (vilket han tycker är skitkul, han älskar att springa högt med benen och gärna i 140 ute, sötnosen!)

Körde en del tempoväxlingar för att han skulle sätta sig ännu mer på bakbenen samt få kraftfullare gång och en bättre kontakt såklart/och för att ha koll på honom, och han blev riktigt riktigt fin efter en liten stund!

Jobbade en del skritt-öppnor, som han håller på att lära sig. Nästan så att det är lättare i traven då han har mera flyt, men det måste ju sitta i alla gångarter anser jag så ja, grunden är skritten. Han tycker att det är svårt när han inte förstår, men han kommer strax på vad jag menar - och då kör han överdrivet mycket öppnor och SLUTOR för den delen. Haha, han är verkligen supersöt, vill vara grymmast! Insiativrik och nyfiken häst, det är precis så man vill ha dem liksom.

Galoppen var stor och rund, och jag körde en del samling för att sedan låta honom galoppa på - mycket i fältsits för att bara rulla och få igenom kroppen regält. Detta fixade han utan problem, lika roligt det! Allra roligast var när han fick rejsa och matte berömde så glatt så ;)

Vi kom oss ganska långt ut i skogen, så när vi var på väg hem och hade ganska långt kvar, men jag tyckte att han jobbat tillräckligt hårt i tempo och övningar så valde jag att hoppa av och gå hela långa vägen hem. Onödigt att sitta och slita på rygg och ben anser jag. Skulle det varit en storhäst hade det inte varit snack om saken, men min lilla plutt är ju onödigt att slita på med stora mig som ska sitta som en padda på honom. Nej, lillkillen traskade så mysigt med mig så! Bra att jag får lite extra motion också, det behövs!

Tog två urvackra mobilbilder (känn ironin med vackra), men bilder är det i alla fall.
Red i Mahjongs hoppsadel (har ingen annan passande hopp till Martijn), men den ligger helt okej. Dock har jag en annan gjord till Martijn givetvis, men även den är lite stor så jag mååste fixa en mindre. Blir aldrig av bara.
Benskydd fram och bak, vanliga tränset. Vanligt tredelat tränsbett. Har gått ifrån rakt gummi på honom då jag inte får tävla på det, så det är lika bra att rida på det som man får tävla på.



Mahjong -

Mamma hade tvättat hela honom när jag kom tillbaka med Martijn, han hade varit så himla skitgris så det var nödvändigt. Men han hade torkat fint och jag gjorde iordning honom för en tur ute på vägarna, men dressyr/genomkörning/stretch. Jag hade förberett mig mentalt med att tänka överdrivet högt tempo, dvs en jäkligt stor takt och nästan övertempo, precis som Stefan ville ha fram igår för att få den jäkeln att inte komma undan med hans o-aktiva bakben, rygg och den för höga formen när han släpper allt och låtsas vara bra. Jag kan ju inget annat än att säga att jag blev förvånad! Skrittade fram länge, och jobbade även länge i skritten, och redan där kändes allt bra. Körde igång i trav och gav snabba skänklar och allert, och han svarade väl hyfsat. Ungefär 3:e gången flög han fram och körde en sluta i 140 km/h och jag hängde knappt med själv! Haha, öronen frammåt och ett dundrande tempo gällde hela ritten sedan.. jobbade med precis det som Stefan gått igenom igår, att få honom ut till vänstertygeln ännu mer, bli eftergiven för högerskänkeln och TA skänklarna.

Han jobbade på riktigt bra, och jag höll ett högt tempo hela tiden, och han var riktigt över ryggen! Han la sig även ganska rund och låg, vilket jag vart väldigt nöjd över. Mycket beröm blev det idag till killen!


Gammal bild på mig & tjongalong!

Kände nästan att "nu är jag så nöjd att det får gå precis som det går imorgon". Det är verkligen sån känsla man vill få fram! Så för dagen så har båda pollarna varit riktigt fina, och jag har faktiskt haft en bra ridning vilket jag klappar mig själv på axeln för. Ibland måste man berömma sig själv när man faktiskt känner att man gjort något så bra man kan, kämpat och försökt! Speciellt när det då gått igenom och fungerat :D

Nu laddar vi inför morgondagen!
Är det några läsare som ska till den nationella i Lilla Edet imorgon?



Kommentarer
Postat av: Mima

Vad kul att det gick bra! ^^,

2011-06-11 @ 23:10:23
URL: http://clickat.blogg.se/
Postat av: Nattiizen

Fin blogg

2011-06-12 @ 00:45:56
URL: http://nattiizen.blogg.se/
Postat av: Malin

Jätteroligt att läsa sånna exakta utvärderingar, man blir peppad själv då! Brukar också skriva sånna :)



Och JA, vi ryttare måste bli mycket bättre på att berömma oss själva! Vi fokuserar alldeles för mkt på det vi gör dåligt, eller kan göra bättre.



Alla har bra egenskaper i sadeln och är faktiskt duktiga fast vi inte brukar belysa det. Så alla ryttare där ute; gör samma och beröm er själva för det ni gör bra och det ni faktiskt KAN!

2011-06-12 @ 01:16:42
URL: http://black-lady.bloggplatsen.se
Postat av: jonna

mysigt inlägg! :D

2011-06-12 @ 08:17:17
Postat av: Daniela

Du och jag har lika träns :D /Martijn) :D

2011-06-12 @ 17:46:39
URL: http://powerpony.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0