Hjärnspöken, och tankar..

Då satt man här igen, med alldeles för mycket i tankarna.
Precis så känns det just nu, prestationsångesten tar ett sånt där mördargrepp kring mig ibland och jag kan inte, hur jag än försöker, skaka loss det.

Ofta blir det såhär när det är massa förändringar på gång, det har snurrat i 180 ett tag eller kanske efter att jag själv bara börjar tänka FÖR mycket. Ibland känns det som att man blir så orättvist dömd när man driver en blogg, man hänger liksom ut sig själv till folk som sitter redo framför datorskärmen och bara vill trycka på alla ömma punkter som man har.

Ibland undrar jag vad ni tror, tror ni att jag skriver inlägg och visar bilder/filmer i tron om att jag ska lära upp alla som läser/ser det? Ibland känns det faktiskt så, för att i eran (absolut inte alla av er) värld så är det inte acceptabelt att jag gör något fel, sätter något fel eller rider fel - bara för att jag är Linn? Jag älskar det stora nätverket man får här, alla goa och peppande människor där ute, men det finns verkligen baksidor. Konstruktiv kritik får ni langa så mycket ni vill utav, för en trevligt skriven kommentar med tips i tar jag verkligen till mig utav - men alla påhopp? Hallå, välkomna till 2011..

Varför ska vi i ridsporten vara så sjukt missunsamma hela tiden? Det går ju inte sämre för än själv om det går bra för någon annan.



Jag ser mig själv som en tjej som har fått kämpa, för det har jag verkligen. Även om det inte alltid framgår här, och jag vet att jag kan skriva det som om jag har det serverat och att det kan se ut så. Men de personer som står mig nära och har följt mig resa vet att jag har fått kämpa och stött på rätt så rejäla problem. Jag ser mig själv som en tjej som lyckats lära mig rida på ponnyn vi köpte, som egentligen var för svår för mig, men som tack vare relationen oss imellan accepterade mig - och jag honom - och nu fungerar det. Vi är nybörjare, allt vi gör är första gången för oss båda. Jag debuterade regionalt med Winnetoo, han med mig. Jag debuterade L:A med Winnetoo, han med mig. Jag debuterade nationellt med Winnetoo, han med mig. Jag debuterade MSV:B med Winnetoo, han med mig. Vi klättrar uppåt TILLSAMMANS.


Jag och Winnetoo, bohuscupen L:D för ca 3 år sedan.

Just nu är jag verkligen inne i en down period vad det gäller självförtroendet. Det har bara sagt krasch bom, och nu känns det motigt ärligt talat. Jag vill inte att den där förbannade prestationsångesten ska sätta stopp för mig, men den kan verkligen konsten att göra det..

Nu kommer det bli sådär igen, när jag travar in på banan och känner mig minst i världen. "Du klarar nog inte det här, sätt INTE hästen i skiten nu Linn" "Alla kollar på dig, har koll på dig, PRESTERA".


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det klart att du också ska få göra misstag och fel, precis som vi alla får göra!

Kämpa på!



Vet precis hur det är med prestationsångest, jag känner precis samma sak bara någon kollar på mig!

2011-06-02 @ 19:02:33
Postat av: amanda

finns verkligen idioter bakom datorskärmen som inte har tillräckligt med vett i skallen än att trycka ner folk :(

Det är för jävligt.

Stå på dig Linn, du är en förebild som kör ditt egna race.

Ingen är perfekt och jag accepterar dina brister likaså med alla andra i min närhet, bloggerskor, bdbare osv!

2011-06-02 @ 19:04:38
Postat av: elin

Linn tänk inte så försök att peppa dej själv tänk på vilken otrolig resa du och winnetoo har gjort det var inte han inte du utan det var ni ihop som ett team! det är inte många som klarar att göra det du gör du är grym! folk köper sina hästar som redan kan allt, men du gjorde inte det utan du kämpa du gav inte upp! skit i alla idioter bakom datorskärmana och på tävlingarna ja lovar folk kommer alltid försöka trycka ner dej men tänka på att du är grym och en otroligt stark person!

2011-06-02 @ 19:18:25
Postat av: Lovisa

Alla gör saker fel ibland-även bloggare som du ;)

Ni är så sjukt duktiga tillsammans du och Winnetoo och du har gjort ett grymt jobb med han :D Han är verkligen jättefin!!

Folk kommer alltid vilha trycka ner dig, kanske just för att du är så duktig och de vill vara som du!

Men stå på dig för du är sjukt bra på det du gör!!

2011-06-02 @ 19:24:11
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför rider du in på banan? För att misslyckas eller för att göra ditt bästa? Det bästa räcker inte alltid men det går inte att göra något åt. Rid in på banan för att göra ditt bästa och ha roligt tillsammans med din häst, allt annat är ointressant!

För övrigt, de som skriver en massa skit känner dig troligen inte, vad vet de om varken dig eller din häst? Lycka till!

2011-06-02 @ 19:28:52
Postat av: Linnea - En ponnyryttare

Jag och dom flesta tror absolut att du kommer komma in på rätt spår igen Linn. Ta den tid det behöver för er. Jag och min D-ponny har haft lite upp och ner under några veckor men det börjar vända efter mycket pepp och träning. Hoppas det funkar för er också :)

2011-06-02 @ 19:41:28
URL: http://ungponnyn.blogg.se/
Postat av: Myh

Jag är sett dig rida, och du har verkligen inget att vara rädd för. Den dagen jag såg dig och Winnie på bannan var ni två i topp tre av finaste ritter. Du har inget att vara rädd för. Du och Winnie är ett vinnande team som ingen kan sätta stop på.

Sen förstår jag att du känner en enorm presentationsångest, du driver en av Sveriges största hästbloggar tillsammans med Sofia och självklart riktas mer uppmärksamhet mot dig på banorna än mot andra ryttare. Men kom ihåg att om du rider in på banan med en positiv tanke och gör ditt bästa, ÄR DET INGEN SOM KAN KLAGA. Sen har du egentligen inget att bevisa, för du har redan bevisat något. Du har bevisat att man kan ta en oerfaren ponny som ingen tror på och ta den till toppen. Så länge du är nöjd, och du och Winnie har den tilliten till varandra är det ingen som har rätt att klaga alls, då är det dom som har fel. Efter att ha läst den här bloggen en tag känns det som att du alltid tänker på Winnies bästa och gör ditt bästa. Så glöm allt vad presentationsångest är och skit i dom andra och vad dom tycker, även om det är svårt. DU vet vad som är BÄST för DIN ponny och för dig, ingen annan. Så är det bara.

2011-06-02 @ 19:41:39
URL: http://myht.blogg.se/
Postat av: Julia

"Varför ska vi i ridsporten vara så sjukt missunsamma hela tiden? Det går ju inte sämre för än själv om det går bra för någon annan." Önskar att fler tänkte så!! För det är sant :)

2011-06-02 @ 20:36:02
URL: http://rsjulia.blogg.se/
Postat av: Linn

Linn, du har precis skrivit ner några av alla dina framgångar med Winnie. Ser du vilka enorma steg du gjort? Jag hoppas verkligen det.



Jag förstår verkligen att du är rädd att förstöra Winnie, eller nej det var fel formulerat. Jag förstår att du är rädd att förstöra För Winnie.

Men det bandet du och Winnie har, är ett band som aldrig kommer att brytas. Oavsett om du lägger honom fel i en kombination, eller vad som än kan hända. Och det är det här bandet ni byggt upp, och efter det har framstegen kommit.



Du och Winnie gör det här Tillsammans, för att ni tycker det är roligt, Tillsammans.



Bakslag får man alltid räkna med, men man får inte vara så rädd för dom att det stoppar ens utveckling.



Jag ser upp till dig, hur du har utvecklat Winnie - och dig själv. Du har kämpat så otroligt, och du har ditt resultat. Och sluta inte kämpa nu, nya tag, nya utmaningar!



Kramar!

2011-06-02 @ 20:56:30
URL: http://dirtyshorts.blogg.se/
Postat av: Martina

Du ÄR duktig, oavsett vad folk runt omkring tycker! Tillåt dig att tänka det :)



Men något som jag kom att tänka på nu, när du skrev att du har fått kämpa med Winnetoo för att komma dit ni är idag! Jag tror på det och ni är grymma!

(Rätta mig om jag har fel nu) Det verkar av dina texter att döma som att du inte riktigt känner det som att folk runt omkring ser vad ni har gått igenom tillsammans, som att dom inte tror på dig.



Detta slog mig just för att väldigt många ryttare skriver eller säger såhär. Många vet vad dom gått igenom själva, men har inte en aning om vad andra gått igenom. Så när man sitter där och vill bli förstådd, så har jag iaf fått känslan av att man missar att förstå andra!

För många som du tex. möter ute på tävlingsplatserna har säkerligen fått gå en hård väg dom också och verkligen kämpat genom blod, svett och tårar. Man tänker så mycket på vad man själv går igenom att man lätt glömmer att sina motståndare kanske har gått igenom en lika jobbig period!?



Att dom inte förstår då, vad man har kämpat kanske beror på att dom är upptagna med att känna vad dom själva har gått igenom...

Alltså detta blev huuuur rörigt som helst haha! Men jag tror det kan vara en av anledningarna till att det är mycket skit snack och dyl inom hästsporten! Man vill så gärna hävda sig och bli förstådd att man glömmer andra runt omkring sig, att dom också minsann kämpat!



Någon som förstod min halvt förvirrade kommentar!? x)



2011-06-02 @ 20:56:40
Postat av: Daniela

Åhhh vilken underbar bild (första) på Winnie :D

2011-06-02 @ 20:58:58
URL: http://powerpony.blogg.se/
Postat av: Alina

åh, skulle kunna skriva hur mycket som helst men nöjer mig med ; det som inte dödar härdar , och jag vill påminna dig om den underbara känslan när man har kommit upp ur en down-period (=

2011-06-02 @ 21:08:22
URL: http://nattstad.se/alinaosterstrom
Postat av: Amanda

Oavsett vad andra tycker vet du så väl om att det du & winnetoo har är helt galet. ni är helt enkelt oslagbara, alla har up'n downs & ingen är perfekt. skit i alla som klagar på dig, för tänk hur många det är som egentligen ser upp till dig. det är mycket mer värt än alla dumma. <3

2011-06-02 @ 21:11:45
URL: http://mmandieh.blogg.se/
Postat av: Emma

Du har inget att bevisa linn, vi alla vet redan vad ni två klarar av! Så känn ingen ångest, tro på att ni kan och gör allt för din egen skull!

2011-06-02 @ 21:18:01
Postat av: Lisa

Det där med att alla är så missunnsamma inom ridsporten håller jag lite med om.



Min sköthäst är stallets bästa hopphäst och den enda som gått msv klasser och vunnit, de andra har inte ens gått det. Men ägaren är inte den bästa, inte dålig men inte i samma klass tydligen som dem andra. Alla vet ju att hästen lätt skulle slå deras i hoppning och de är ju sjukt avundsjuka så vi är typ inte lika välkomna som dem som arbetat upp sina hästar. Det är typ 2 avdelningar i stallet och på nåt höger känns det som om "tävlingsekipagen" hamnade tsm och vi "sämre" hamnade tsm.



Trist när det blir så men vad ska man göra? Vi blir dock inte bittra och hjälper alltid till om vi kan men det är inte ömsesidigt.



Hur som helst, du ser ut att rida väldigt fint och bra och du och Winnietoo är så fina tillsammans, menar det verkligen :)

2011-06-02 @ 21:21:48
Postat av: Cornelia Sommer

Jag har också en hel del prestationsångest så jag vet precis vad du snackar om, man glömmer allt som är viktigt och tänker bara på vad andra kommer säga om det inte går bra!



Och fastän man är medveten om det går det inte skaka loss det, det finns alltid där inne, vare sig man vill eller inte...



Puss och kram <3

2011-06-02 @ 21:50:53
URL: http://ponnybitchen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Du ska veta hur otroligt mycket du inspirerat mig! Jag har själv köpt en d ponny som är oerhört känslig och vi har haft både bra resultat men vissa då jag känner att inget funkar. och tanken som alltid gnager när det inte funkar är, Har jag förstört denna fina ponny ? Är det mitt fel att det inte funkar? Men då har jag alltid tänkt, det går upp och ner och tänk på tex Linn som kämpar vidare och nu Är hon i toppen! Du är så inspirerande och det kommer bli bra! Snart gör du och Winnie det ni gör bäst, vinner! Tack!! Kramar<3

2011-06-02 @ 22:20:42
Postat av: linéa(:

de är deras problem vad de tycker.. Och jag bestämde mig för att bli snäll. Det hjälper jättemycket. Sluta bry sej, tänka "det är deras problem vad de tycker" och var schysst mot alla.

2011-06-02 @ 22:33:55
URL: http://lineasastronaut.blogspot.com
Postat av: Emma Berg

Jag har aldrig träffat dig IRL, sett dig rida IRL eller något alls. Känner inte dig mer än vad jag har som uppfattning av dig via bloggen - och jag har inte den uppfattningen att du är den tjejen med lågt självförtroende, allvarligt så ser jag upp till dig. För sen jag började läsa TeamSL är min uppfattning av dig som STARK, verkligen !

Vi alla kan inte ha medgångar hela tiden, men jag kan inte se att du o Winnie har några större motgångar än någon annan ryttare i vårt land Sverige. Du ska inte bry dig om ifall nån snackar skit om dig, för enligt mig är du inte den som tar skit från andra. Det är du & Winnie - sen vad andra säger ? Skit i det. Du vet bäst vad som kan funka för dig o din ponny.

Kämpa på Linn, jag vet att du kan allt du bara vill. För som sagt så bara genom en blogg har jag en känsla av att du inte är svag av dig. Vad det än är som tynger dig vet jag om att du kommer klara dig genom det.

Keep on rocking girl! Just do what you love to do and everything will be fine!

2011-06-02 @ 23:13:17
URL: http://hastekipage.blogg.se/
Postat av: hannah

Du är en sjukt duktig ryttare med en superfin ponny, men även de bästa kan göra misstag och alla har rätt till det. Du ska inte behöva prestera jämt, alla har bra och dåliga dagar. Mitt tips är att du ska skita i vad alla tycker och se på det du och Winnie presterat och lyckats med innan för ni e helt gryma tillsammans! Kram :)

2011-06-02 @ 23:43:25
URL: http://hsvardag.blogg.se/
Postat av: Emelie Davidsson

jag vet precis hur det är att få kämpa för sin sak och för att komma dit man vill! Du ska inte ha dåligt självförtroende för (som jag har tolkat, haha!) så är du en väldigt go och duktig tjej men sju helvetes massa åsikter. Men vet du vad? du säger dina åsikter precis på rätt sätt, såhär tycker du liksom! Du får verkligen lov att göra misstag och fel i din ridning, precis som alla andra! Fortsätt kämpa och ni tar er ännu längre än där ni är nu, det är jag säker på!

2011-06-02 @ 23:54:13
URL: http://www.eemeelierd.devote.se
Postat av: Anonym

Jag skulle önska att du var lika generös, förstående, hjälpande mot dig själv som du är mot alla andra! Tänk på Dig själv som en bästa kompis, önska allt gott åt dig och Winnetoo - för ni är värda det...allting börjar med vad man tänker och känner inför sig själv....

2011-06-03 @ 11:13:19
Postat av: MARIA ♥

Jag är så avundsjuk på dig och Winnetoo, ni är så grymt fina tillsammans och du behöver absolut INTE ha dåligt självförtroende.. Det tar bara onödig energi från er båda! Ni kan gå hur långt som helst så kämpa på med ditt självförtroende, jag tror verkligen på er, ni är hur duktiga och fina tillsammans som helst! :)

Puss och Kram

2011-06-03 @ 11:26:18
URL: http://marshmallowox.blogg.se/
Postat av: Marie

Vad är prestera för dig? Hur kommer det sig att du ser det ordet som negativt?

2011-06-04 @ 00:33:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0