Träningen

Bläää, en dressyr träning vi ska kämpa med att glömma!
Eller, så farligt var det kanske inte, men så farligt känns det ;)

Det började bra med skänkelvikningar, vanliga öppnor osv - basic som Winnie är stabil i. Han var eftergiven och mjuk, pigg men lydig. Jag kämpade med att ha svikt i armarna och böjda armbågar framförallt.

Men så enkelt fick vi inte ha det länge så att säga..
Vi började med dem här jäkla förvända slutorna mot mitten och sedan ut i en svag, svag felvänd öppna typ, sjukt svårt tycker jag. Jag har ingen egen erfarenhet av alla dessa komplicerade dressyr övningarna och det underlättar inte att sitta på en minst lika oerfaren hopp ponny i dem situationerna ;) haha! När Winnetoo inte förstår mig och vad jag vill fullt ut så spänner han sig och blir stressad - han vill alltid gära rätt och sitt bästa, så att inte förstå är det värsta han vet. Därför blev han rejält spänd ett tag och då tar det ett tag innan han hittar tillbaka till den harmoniska formen och känslan igen. Jag tyckte ändå att vi lyckades lösa ut det hyffsat bra mot slutet, vilket är det viktigaste!

Den förvända galoppen är han såpass stark i nu att den verkligen går att samla och minska - dock blir det ingen rund och bra galopp när han går samlat i förvänd. Men utifrån att den går att samla kommer jag såsmåningom kunnde sätta mer tryck och rundhet i den!

Jag red kasst, ponnyn var spänd och allt kändes åt pipan idag. Men jag har ju ändå filmer från passet och ni vet precis som jag att allt inte alltid kan gå bra, så shit the same - ni får la se en film när det ser som värst ut också!



Imorgon ska jag gå ner och longera först, sedan sitta upp och rida igenom det som blev fel idag. Känns alltid som att jag förstört allt för en lång tid framöver efter ett ända kasst pass, så fungerar det ju inte direkt - dags att sluta nojja Linn!

Inte massa expert-tips idag tack, jag vet vad som blev fel ändå och behöver inte fler som påpekar det (:

Btw så har jag flera inlägg på G i utkast som jag ska skriva klart på också, när jag får tid, förhoppningsvis ikväll eller imorgon :)


Kommentarer
Postat av: Juloa Ohlin

Om du bara släpper loss lite mer och inte pressar ihop honom hela tiden blir det nog bättre :) Kämpa på! Dressyr äär svårt!

2011-02-17 @ 21:50:57
Postat av: Felicia

Åh, din häst verkar lite som min, så kan inte du vara jättesnäll och skriva olika dressyr övningar för pigga och galna ponnier som gärna springer på och bockar i gallopen, samt att han slår sig fri.

Gärna något enkelt, jag är inte världens bästa ;)

Jag tror det är riktigt många som har problem med pigga ponnier, men jag kan verkligen inte rida min efter snart 3 år för han bara springer på och jag skumpar runt som ingeting uppe på hans rygg xD

2011-02-17 @ 22:03:11
URL: http://carrepip.blogg.se/
Postat av: Sabrina

Tycker inte alls det ser illa ut! Nu vet jag inte hur det ser ut i vanliga fall, men förstintrycket är åtminstone bra ;) Tycker i alla fall det är super du rider dressyrträningar även om du är hoppryttare, och även ponnyryttare! Det ser man tyvärr lite för seldant.

2011-02-17 @ 22:13:18
URL: http://sabrinasoderberg.blogspot.com
Postat av: Sandra - hon med isabellen!

Tycker ni är lika fina trots allt, Linn! Och jäklar vad avancerat det såg ut, haha! Grymma ni är :D

2011-02-17 @ 22:21:58
URL: http://ponnybruden.blogg.se/
Postat av: Anna jalderyd

Hej ,fru perfektionist som talar. Det där såg ju jättebra ut! Kom ihåg att om man tycker att ett pass är dåligt så kan det bero på en miljon saker:) och det som var på filmen ska du vara nöjd med! Det är som du skrev, ibland missförstår man ju varandra:) men jag tycker du är great!!!!

2011-02-18 @ 08:25:20
URL: http://annajalderyd.blogg.se/
Postat av: Filippa

Inget experttips från mig, mer en tanke: Om tränaren ger en övningar att göra som man själv tycker är svåra, och ponnyn också tycker är svåra, kan jag tycka att det ibland räcker med att göra en del av övningen tills den sitter, sen bygga på med den andra likadant, och SEN sätta ihop dem. På så sätt slipper man en spänd liten häst som inte riktigt fattar. Visst vill man komma dit till att man klarar allt på en gång, men för hästens skull kan det vara bra att dela upp det, OAVSETT vad tränaren säger att man "ska" klara av.

2011-02-18 @ 09:30:49
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
Postat av: Lovisa

Du ska iaf ha klart för dej att det ser inte ens i närheten lika illa ut som du beskriver det. För mig ser det rätt lugnt & harmoniskt ut så tänk inte så mycket på det :)

Känner igen mig i den känslan av att allt går åt skogen, men sedan så ser man en film & ser att jaha, det var inte så illa som jag trodde. Vi ungdomar har så höga presteringsmål haha ;)

2011-02-18 @ 09:46:06
URL: http://[email protected]
Postat av: Nina

Haha när jag läste vad du skrivit förväntade jag mig KATASTROF typ huvudet upp i himmlen, slängtrav och stolsits, men så ser jag något som ser bra ut ;) haha nä men jag fattar vad du menar, ibland känns det skit fastän omgivningen inte tycker det ser så dåligt ut ;)

2011-02-18 @ 19:30:57
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Linda

Men du rider ju inte öppna nånstans!! Bara felaktig skänkelvikning..

2011-02-20 @ 10:19:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0