Att köra transport

Tänkte ta upp en sak som jag ofta reflekteras över - hur folk transporterar sina hästar.

Jag har åkt med en hel del olika människor med deras hästar, och alla har så olika tankar om hur ett bra sätt att köra häst på är. Och jag är inte förvånad över att många hästar är transporträdda, eller helt enkelt inte vill gå in i transporten, så som många kör.


Folk verkar inte på något sätt ha några tankar om att det faktiskt står en eller två hästar i släpet som dras av din bil, där du bestämmer hastigheten och hur skarpa svängarna skall bli. Hastigheten genom svängarna hålls alldeles för starkt, och istället för att ta ut svängarna mjukt och lugnt så blir det skarpa och ryckiga. Vi skall vara så otroligt tacksamma att många hästar som får stå ut med dåligt körande faktiskt ändå går in i transporterna när vi ber dem.


De som kör transporter med djur i bör själva ha testat att stå bak i en transport, för att förstå hur det verkligen fungerar och känns. Man får en helt annan syn på det hela efter det vill jag lova!

Givetvis har hästarna fyra ben, vilket resulterar till att de håller balansen mycket bättre än vad vi gör i en transport, men kör man för fort och ryckigt/kraftigt, så är det givet att hästarna står och spänner sig mycket. Vill man verkligen ha en häst som har stått i kanske 4 timmar till en tävling i lite för ryckig körning, och är helt spänd i kroppen? Har man därimot en lastbil eller liknande, så förstår jag att man kanske kan ha en smula mer tempo eller att svänga lite brantare, men man får ju ändå ha kvar tanken i bakhuvudet.

Hästarna har inget val och ingen påverkan, det har du.


Detta är en punkt som gärna försvinner från hästvärlden tycker jag, just hur man faktiskt transporterar sin häst. Någonting som alla ni med körkort borde tänka till en extra gång över. Hellre en hel, välhållen och trygg häst i en transport, än att hasta som en blådåre och hoppas på att hästen går på nästa gång.

Små accelerationer, mjuka svängar och alltid ett gott tänk och bedömning.
Det tycker jag låter som en vettig grej.

Jag kanske är nojig, men jag tycker faktiskt artt detta är ett ämne värt att dra upp!


Kommentarer
Postat av: Anonym

I våran transport fanns det en kamera och en tillhörande display. Vi hade inte alltid displayen med men det var väldigt intressant att se hur hästarna reagerade i transporten. Tinkergossen parkerar en hov i varje hörn och hänger sig på frambommen och äter sedan konstant. (Om man inte åker från Laholm till GBG, då blir man mätt innan man är hemma...) Ponnyn däremot ställer sig långt bak med rumpan mot bommen och brett med benen. Hon åt ALDRIG när transporten rullade utan hade fullt upp med att koncentrera sig för att hålla balansen. Ibland kunde man se hur hon t.o.m lyfte ett bakben för att hitta balansen. Med henne körde vi alltid jätteförsiktigt, även om hon aldrig var stressad eller inte ville bli lastad. Med tinkergossen kan man utan några större problem hålla lite högre hastighet eftersom det knappt syns på honom att transporten rör sig. Ett tag sprang han nästan in i transporten och stog det en öppen transport utanför ridhuset och han fick bestämma skulle han gå in i den, även med ryttare...

2011-02-04 @ 22:00:40
Postat av: Helena

Jag håller verkligen med! Det är så dumt som vissa kör med transport, så onödigt! Planera in så att man kan köra väldigt långsamt med hästen, även om den går på transporten snällt, för en dag så kanske den inte gör det längre ifall färden är obehaglig för den! Något som alldeles för många är alldeles för slarviga med tycker jag!

2011-02-04 @ 22:52:23
Postat av: Stinaaaa

min mamma kör jätte försiktigt, hon bara oj nej nu guppar det , stackarn nu är han säkert rädd ! :(



hahaha, men hon är försiktig iaf ! :)

2011-02-05 @ 08:14:40
URL: http://ponnymuppar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller verkligen med, men varför har du inte lädergrimma i transporten?

2011-02-05 @ 08:20:18
URL: http://teamfrk.blogg.se/
Postat av: Klara

Bra sagt! :) Även inbromsningarna är viktiga att tänka på, jag tror att det är de som är svårast att parera för hästen som lätt åker in i bommen framför. Inbromsningar blir alltid skarpare än accelerationer, och i sidled har hästen åtminstone lite plats att bredda benen.

2011-02-05 @ 08:24:52
Postat av: Emily

Bra skrivet :) Vi är alltid jättenoga med att köra så bekvämt som möjligt för hästarna, jag har en häst som dessutom blir jättearg om man svänger för hårt så då sparkar han gärna i väggen i protest. Jag har med åkt med folk som man bara sitter och är livrädd för att hästen ska få spel bak i transporten för att personen kör som en galning :S

2011-02-05 @ 10:10:35
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Filippa

Helt rätt! Alla som kör häst borde köra med en svårkörd häst någon gång, och även prova att stå där bak när föraren kör för fort. Innan jag köpte min förra häst som var extremt svårkörd så tyckte jag att jag körde transport försiktigt. Nu VET jag hur och att jag faktiskt GÖR det också. Folk fattar inte att en enda liten incident under en helt vanlig resa kan vara nog för att förstöra en hästs transportbeteende för lång tid framöver, och hur kul är det att ha en svårlastad häst, eller en häst som förstör transporten?

2011-02-05 @ 12:37:36
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
Postat av: Joanna

Du har helt rätt! Finns väldigt många som köa dåligt!

Men på tal om detta med hästar som inte vill gå in i transporten. När jag var i USA o red i somras, så gick ALLA hästar in direkt i transporten. Och då var jag på tre olika stall, inte en enda häst som inte gick rakt in i transporten. Jag tror att vi svenskar gullar väldigt mycket med våra hästar. Vi har ramper, vilket ofta är varför hästen inte vill gå in (inte i alla fall). Om en häst i USA inte vill gå in i transporten så backade dom den upp emot roundpennen och sedan fick den springa. Stannade den vid transporten fick den vila, annars fick den springa igen. Tillsist går hästen på eftersom transporten är det enda stället hästen får vila..

Tror aldrig att någon skulle göra detta i sverige. Själv tycker jag det är rätt smart sätt :)

2011-02-05 @ 13:04:30
Postat av: Anonym

Lädergrimma?!

2011-02-05 @ 13:33:34
Postat av: Cecilia

Helt rätt!

Jag har själv åkt bak i transport ett par gånger och det är svårt att hålla balansen om den svänger tvärt.

En kompis till mig hade en häst en gång som började sparka så fort hon körde under eller över 80km/h på raksträcka. Det var rätt intressant faktiskt, för det slog aldrig fel. Synd att inte alla hästar egentligen kan tala om när det går för fort =/

2011-02-05 @ 19:01:53
Postat av: andrea

Så sant! Jag har själv suttit i en transport när dom körde ungefär 30-40km/h på grusväg. det var hemskt! skakade så otroligt och lät, man börjar ju må illa och känner sig osäker när man inte kan se ut. Tänk om de haglar/spöregnar, ute på grusväg, och någon som gör för fort och svängigt.. hemskt!

2011-02-05 @ 20:15:32
URL: http://ponnyfjantarna.blogg.se/
Postat av: elin

jag har åkt transport! hehe. efter det ville (vill fortfarande inte) jag ta in min ponny där, dock kör min pappa hur bra som helst. och min ponny springer på transporten och älskar att åka iväg och träna och tävla!

för ett tag sen så dog min kompis ponny pga av att dom lastat ut innan dom tagit botr bommen.. hästen bröt ryggen :S hur jävla dumt som helst.. nu gör jag allt för att få en transport med dörrar :P

2011-02-06 @ 00:24:21
URL: http://justmymillion.blogg.se/
Postat av: Amanda

Varför måste man ha lädergrimma i transporten (tänker på kommentaren ovan)

2011-02-06 @ 19:33:18
URL: http://rilfarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0