Det skulle jag akta mig för, extriört!

Jag är väldigt öppen för alla slags hästtyper då jag vet att en häst inte behöver vara ultimat byggd för att lyckas, dock finns det vissa extriöra nackdelar som jag skulle akta mig för att köpa, ur mitt perspektiv som hoppryttare.

Något jag kollar på extriört när jag provrider hästar som ska lämpa sig för större klasser i hoppningen är hur haserna ser ut - hur bakbenens vinkel är. Jag avvaktar om jag ser att bakbenen är raka och haserna är väldigt svagt vinklade. Varför gör jag det då?

Ur veterinärers konstaterande så får hästar med rakare haser lättare spatt, vilket är bevisat. Varför raka haser påverkar till spatt vet jag inte till 100% dock kan jag tänka mig att det är för att belastningen av glidlederna ökar och det kan ju leda till skador såsom spatt eller liknande. Hästen förlorar en led som stötdämpare, vilket ofta leder till att det blir kotan som blir enda leden som sviktar som den ska. För hållbarheten överlag är raka haser inte bra, man får som ryttare vara extremt noggrann med att rida hästen så korrekt som möjligt utifrån förutsättningar. Bakknäna tar betydligt mycket mer stryk på en häst med raka haser än en häst med vinklade haser.
Hopphästar (tyvärr) blir mer och mer avlade till icke vinklade haser och raka bakben - och dressyrhästarna tvärtom. Ingenting av det är bra då för vinklade haser kan leda till andra skador då hästarna kan bli överrörliga och även det leder till slitage, lagom är alltid bäst.


Winnetoo har helt lagom vinklade haser vilket medför att han rör sig på ett bra och enkelt sätt. Överlag har han ett nästan felfritt extriör som hopphäst. Långa bakben satta på en kraftig bakdel som ger ett bra tryck medans frambenen är kortare och lätta att vika in under sig. Dessutom har han en kompakt rygg. Han har lätt för att trampa under sig och gå i en lång och låg form, men samtidigt kunna gå stadigt med huvudet högt i hoppningen.


Trots sin icke perfekta kropp för bra gång så tycker jag att han rör sig riktigt bra även på backen tack vare hans tryck och vinklade haser. Frambenen sabbar dock endel för gångarterna i dressyrtänk då han har svårt att länga med långa och höga framben pga. längden och den kraftiga bogen. Men som hopphäst, är han näst intill felfri som sagt!



Kommentarer
Postat av: Sofia & Petra - RACEHORSES

Jättebra inlägg :)

vad har du gjort med högra framhoven på understa bilden , ser ut som om den är helt borta ?! xP

2011-04-28 @ 16:26:20
URL: http://jockeylife.blogg.se/
Postat av: Malin

Det är en fin ponny du har där!

Läs gärna mitt inlägg om vilket strö som är bäst för hästen om du har lust! :)

2011-04-28 @ 17:40:45
URL: http://blackladyrnf.blogg.se/
Postat av: Jenni Lindwall

http://systrarnalindqvist.blogg.se/category/jennis-inlagg.html

Jag hittade inte inlägget om tävlingen, men har några bilder där till dej! :)

2011-04-28 @ 18:23:58
URL: http://systrarnalindqvist.blogg.se/
Postat av: Amanda

Håller inte alls med dig om hans rygg. Eller på bilder ser det ut som han har rätt lång rygg.

2011-04-28 @ 19:22:11
Postat av: Nina

Jag skulle akta mig för hästar som inte har korrekta ben, min ponny har väl inte perfekta ben men jag köpte honom när jag inte kunde så mycket(inte så smart, men man trodde att man kunde allt då) men från sidan har han riktigt bra ben, men hans bakben är väldigt "täta".



Benen är helt klart det viktigaste, men det är konstigt, läste för ett tag sen en artikel av Jens och Peder Fredricsons pappa att han tyckte att hästarna ska ha lite rakare haser än vad man anser är korrekt :S



Att en hästs överlinje ser förjävlig ut är inget att lipa över, den går ju ändå att fixa något enormt egentligen med rätt ridning och träning även om det tar tid. Benen och temperamentet är det jag skulle kollat på om jag letade häst. =) Skulle antagligen varit tveksam om hästen hade haft väldigt lång eller kort rygg... Intressant inlägg! ;D

2011-04-29 @ 13:48:03
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: jessica andersson

njaa, jag hittar rätt mycket på honom som inte ser så lovande ut! han är byggd i nerförbacke, ser ofta på bilder att han har tendens att gå "neråt" + hans underhals. dock är underhalsen ett resultat på ryttarens ridning & jobb med hästen. :)

2011-04-29 @ 18:57:25
URL: http://swejumpers.blogg.se/
Postat av: Sandra

Mycket intressant inlägg! :)

2011-04-30 @ 14:17:36
URL: http://itsourtimetoshine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0