Dagens ridpass - Mahjong

Kom nyss upp från stallet.. helt galet hur varmt det varit hela dagen idag! Trots att klockan var runt 21.30 så kunde jag gå omkring och jobba i stallet i T-shirt, och hästarna har kunnat stå hela dagen och njutit utan täcken.. Underbart!

Idag hade jag som mål att köra igenom Mahjong lite i dressyren, och som härligt var så var jag ensam i stallet och i ridhuset, då alla redan hade ridit för dagen/gjort klart i stallet. Killen var riktigt fin idag! Lite småseg, men aktiverade sig ändå bra när jag krävde lite mer samling elr gång i det hela.

Jag körde en hel del galoppserpentiner och förvänd, för att få honom jämn i tyglarna och aktiverad. För att få honom ännu bättre för skänklarna, så la jag mig på en 20m volt och minskade volten genom att förflytta lite sidvärts in, och likadant fast förstora den, ett antal gånger. Blev även lite liknande fast med sluta-metoden.

För att få han ännu lite rundare och aktiverad så körde jag 8m volter vid varje bokstav på hela långsidan, och till sist så svängde han bra för skänklarna, och låg på stadigt i munnen. Finpolle!

Det blev mest galopparbete, så imorgon tänkte jag gå igenom traven för att sätta mer krav där.
Lillkillen gick jag bara en liten prommis med runt gården för dagen.


Pussig kille!

Det var någon som undrade varför jag inte ridit honom på några veckor. Anledningen är för att han har varit spänd i hela överlinjen/korset/ryggen då han stått och spänt till i våra små skol-hagar på ren is, och kanske sträckt sig eller liknande. Pratat med tre veterinärer och en eqiterapeft som kikat på honom, och alla säger likadant, att han antingen spänt till så pass/knyckat till, och därmed fått det. Så han har fått gå på lite metacam för att lossa muskelaturen, samt masserats/stretchats och jobbats för töm/från marken. Där har du anledningen =)

Kommentarer
Postat av: Amanda

Vart är det du ska tävla nästa helg? :)

2011-04-10 @ 22:18:04
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

Amanda: Nu till helgen blir det en reg. i Stenungsund och helgen efter i Grums.

2011-04-10 @ 22:19:33
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: Lisa

hej ska tävla dressyr i helgen och jag undrar om du kunde visa hur man gör flyingeknoppar :)?

2011-04-11 @ 08:48:37
URL: http://ungaryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0