Svar på frågestund med Sofia del 2

Hur ser din dröm-ponny ut? du får inte välja "som mahjong/martijn", utan beskrivning, färg, ålder, mkh, osv :)
Svar: En drömponny skulle kunna vara en ponny som redan finns - Jarno RP.


Du har ju hopputrusting fast du rider dressyr, vilket jag tycker är coolt ;)
Föstår ju att du gillar GPA, Tretorn och dom andra "hoppmärkena", det gör jag med fast jag rider dressyr.
Men tycker du det är jobbigt att folk kommenterar detta?
Svar: Jo, jag har ju det.. Nepp, jag vet ju att jag har snyggare utrustning än dem tråkmånsarna troligen ;)


Det blev ju en ganska "stor" debatt på många hästbloggar om att du hade GPA i Båstad, tyckte du det var jobbigt att så många kommenterade detta?  Heja dig som vågar sticka ut och göra alla "dressyrtanter" helt i från sig! ;)
Svar: Nej, jag bryr mig inte. Jag tycker personligen INTE att det var SNYGGT med GPA:n till "dressyrtävling" med min resterande outfit - men jag hade den faktiskt pga ventilationen - som den är skapad för! Men det är jäkligt kul att folk kan dra igång sånna diskutioner - och det är kul att ha skapat dem (;


Har du inte tänkt på att dina hästar går väldigt mycket bakom hand? det är verkligen inte nyttigt
Svar: Haha, nej

Kan inte ni skriva om när ni började och rida och så? alltså när, var och om eran första ponny? :D
Svar: Det skulle vi nog kunna fixa! Dock har jag inlägg om min första ponny "Lukas", och "Candy".

Hur många besökare har ni haft som mest på en dag ? ;)
Svar: Runt 2,5 :)


Först ville jag bara säga att jaag älskar er blogg!!!! :D
Sen ville jag fråga, nu är du snart 18? Hur ska du göra med Mahjong då?
Svar: Vad roligt att höra!
Jag kommer att tävla året ut troligen, sedan vet jag inte!

Finns de något du skulle välja framför ridningen/hästarna förutom kanske familjen?
Svar: Det beror helt på läget, vad det handlar om och så vidare? Vissa saker kan gå före hästarna ibland, men för det mesta är det de som gäller.

Har du någon dålig vana eller fobi?
Svar: Ja, jag är nagelbitare.. Fobi är väl att jag har väldigt svårt för småkryp.

Största drömmen?
Svar: Det hade varit att bli riktigt rik, jobba och leva utomlands samt få den där kroppen man suktar efter!

Vad hade Mahjong gått för klasser innan du köpte honom? Tack för en bra blogg! :)
Svar: Jag vet inte riktigt då han egentligen skulle bli avelshingst, men han gick som 6-7 åring FEI, men jag tror att det var inledande endast. Sedan stod han länge vad jag förstått o inte gjorde så mycket, och några år innan jag fick honom så rullade han runt på lite regionala klasser bara.


Du vet att man inte ska raka sin häst på så konstiga tider som du gör? man får endast raka dom mellan september och januari (inte helt säker, men något sånt) du rakar dina hästar mitt på sommaren och hej vilt när du vill. Det förstör pälssättningen! Bra blogg!
Svar: Jag vet att det sägs att man inte skall göra det. Men det är upp till var och en hur de vill göra med sin häst. Titta på alla tävlingshästar på elitnivå, och visa mig någon som inte är rakad året runt..


Vikt, längd?
Svar: Förstår inte vad det intressanta för er är att veta min vikt? Den är i alla fall för mycket och jag önskar att jag kunde vara smal. Jag är 161-162 lång.

Vad är dina mål?
Svar: Kortsiktiga eller långsiktiga, och med vilken häst? Med Mahjong är det bara att ha riktigt roligt nu sista året, samt kämpa för att försöka få plac nat. Med Martijn är det att hitta ett superhem.

Heej vi tycker att eran blogg är super bra och eran design och header är skit coola och snygga!!
Är det ni som gjorde headern och designen?
Isåfall vilket pogram andvände ni?
Svar: Tack så jättemycket! Det är jag som gör all layout! Jag använder mig av PS.

Postat av: Hemlig beundrare (?)
Bäst var ju Lovisas fråga, när ska din förkyldning försvinna? ;) Krya på dig! Och en till fråga jag har på hjärtat - varför är du så grym på alla sätt o vis? :D
Svar: Haha nu undrar jag vem fan detta är.. Men min förskylning är borta nu, tack! Hahah dedär kan jag tyvärr inte komma på ett svar åp.. förutom typ, tack?

Har du typ ridit "riktig" dressyr på Conny nån gång eller bara bugat o stegrat o så? :P Isf hur duktig är han på dressyr? Har Norah trickat med dina hästar nåt?
Svar: Haha, nej inget seriöst! Ja, det har hon.

Ska du sälja Mahjong när ditt ponnyår är över eller ska du ta upp han som storhäst/fritidsrida?
Svar: Detta är oklart. Har haft funderingar på att klassa upp honom, men börjar känna mig klar.

Vad har ni för mål den här sässongen? och vad har ni för framtidsmål? :)
Svar: Målen den här sässongen blir att få till en go känsla och att få ett riktigt härligt avslut på ponnyåret - köra gärnet och ha roligt helt enkelt! Försöka få plac nat, och slå våra egna resultat. Framtida mål vet jag inte då min ponnytid tar slut, och jag har inte bestämt mig för hur jag ska gå vidare.

Tycker du att man kan hoppa på framhoppningen med länd täcke ?
Svar: Det är inte tillåtet att ha ländtäcke på framhoppning.

Är du bra på att ta kritik, enligt dig själv?
Svar: Det beror på VAD det är för kritik! Är det kritik från någon som är vänlig och vill hjälpa till på ett snällt sätt så mottager jag den mer än gärna för att kunna utvecklas eller få en annan tankebana, men är det någon idiot som bara vräker ur sig något så skiter jag i det, det är inte värt att bry sig.

Vilka bloggar läser du?
Svar: Mina närmaste vänner samt storbloggar som Kissie.

Och ett tips - kan du inte prova lite "frihetsdressyr" med Mahjong eller Martijn, och sedan ladda upp på bloggen? :) Tack för en superbra blogg!
Svar: Jag har gjort en del frihetsdressyr med Martijn.. Om inte annat så har jag LEKT väldigt mycket med honom, se film här:


Hur ser en vanlig vecka ut för dig med ridningen och så?
Svar: Ibland utgår jag från ett schema, när det är mitt i den stenhårda tävlingsterminne så brukar jag lägga upp lite veckoscheman. Om inte annat så är det lite som det blir, och finns möjlighet till. Eftersom att jag går på ridgymnasium så får man anpassa sig lite efter lektionerna där, dressyr tisdag, hoppning fredag osv.


Vad är det bästa minnet du har? (relaterat till ridning)
Svar: OJ! Det vet jag inte, det finns så otroligt mycket härliga minnen! Men för att bara nämna några då, så är det nog när vi har varit nere och badat med hästarna i havet, tagit långa härliga turer ut sena sommarkvällar, när det har känts klockrent på banan osv.

Blir du någonsin avundsjuk på Dressyrmupparna för att dom har större blogg?
Svar: Nej, jag ser ingen anledning att vara avundsjuk på dem. För det första är de mina vänner, och jag är glad över alla mina olika vänners framgångar! Dessutom har ju de haft sin blogg längre och har lite andra utgångslägen än tex oss.

Går dina hästar alltid i form, eller drar dom upp huvudet och springer eller stretar emot på så sätt? :)
Svar: Mahjong jobbar inte på något sätt gratis - han kräver 150% ridning hela tiden. Han tappar gärna baken och har för hög form, så all fokus på honom är att stretcha och sänka nacken samt komma igång över ryggen bättre. (Han är ju byggt i väldigt taskigt läge för dressyren.) Och Martijn är lite mer villig o posetiv men har sina egna idéer ibland. Så ja, båda kan streta. Och Martijn kan springa ifrån jobbet lite ibland ;)

Har du någon gång gjort bort dej totalt på tävlingsplats? :D
Svar: Haha, joo, jag har ju det..


Har du något tips under dressyrtävling om man har en ponny som "dör" inne på banan?
Svar: Jag har själv en häst som totaldör, och det är mitt största problem! Tro det eller ej - men det handlar om Mahjong. Han har ALLTID dött totalt på banan. Mitt tips är att peppa pollen riktigt mycket innan man går in på banan, jag tex leker lite med honom, jag klappar om honom, berömmer mycket och är jätteposetiv. Kör även jättemycket tempoväxlingar innan jag skall in på banan. Något som jag börjat med också är att be mina kompisar applodera extremt mycket till de ekipaget som är innan mig, för då taggar Mahjong till!

Vad är det pinsammaste du har gjort?
Svar: Oj, jag vet faktiskt inte! Jag har gjort så mycket korkade saker!

Hej :) Vill inte att detta ska låta taskigt eller liknande, men kollade för ett tag sen på lite videos på dig och mahjong, och mitt första intryck var att det var väldigt ryckigt, plus att du verkligen trycker på honom (med sporrar) varenda steg, samtidigt då som du rör om i hans mun extremt... Finns det ngn anledning till detta ridsätt?
Svar: Jag kan väl helt enkelt inte rida =)  nej men alla har vi våra nackdelar, skulle jag förklara mig på exakt alla punkter så hade det blivit en roman. jag vet själv alla mina svagheter, samt mahjongs svagheter, och det är det viktiga och att man strävar efter att förbättra sig i allt.

Varför lindar man hästens ben?
Svar: Det stödja och värme.

Hur vänjer man en äldre häst att ha lindor/benskydd?
Svar: Kanske testa sätta på lite varje dag när du har hästen inne och pysslar om den/borstar och så vidare, till en början?



Kommentarer
Postat av: Natalie

FAN jag glömde fråga dej en sak.. *längtar tills nästa frågestund, måste bara komma ihåg frågan :D

äh, ställer den nu, svara helst! :)

Hur vänjer man en häst vid svanskappa? Min ponny är endast 5 men sätter sej så fort jag sätter dit den..

2011-03-26 @ 14:57:56
URL: http://ponnifreaks.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hahah då vill man ju rida innan dig :D

2011-03-26 @ 15:44:40
Postat av: Anonym

Jag skulle väldigt gärna vilja att både du o Linn skriver om vad ni tkr om olika bett o vilka bett ni använder o lite allmänt blabla ni vet??? SNÄLLA :))

2011-03-26 @ 17:19:30
Postat av: Ellen B

Hej! Ni har verkligen en grym blogg!

Jag tänkte kolla om ni kanske skulle vilja dela med er av vad era hästars foderstater är och vad ni ger för tillskott :-)

/Ellen

2011-03-26 @ 17:37:25
Postat av: FELICIA

Om Jarno skulle säljas hade du slått till då? ;) haha :D

2011-03-26 @ 17:50:04
URL: http://ciclista.blogg.se/
Postat av: Geronim

Oj, Martijn verkade blir lite för busig ibland ;)

2011-03-26 @ 19:44:57
URL: http://geronim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0