Vem är en förebild?

Igår fick jag en fråga som lät såhär "har du någon förebild som påverkar dig i ridsporten eller hur tycker du att en förebild ska vara?" En fråga som jag faktiskt funderat en hel del kring, tänkte att jag kan dela med mig kring mina tankar och reflektioner!

En förebild för mig, i mitt liv, är inte en person som måste ha presterat något speciellt eller vara på elit nivå inom något. En förebild för mig är någon som jag tycker ser bra på saker och ting, och har bra tankar att dela med sig av. Någon som är säker och vill hjälpa andra framåt - en välmående person vill ofta ingen annan något illa eller måste bekräfta sig genom att pika eller vara elak. En person som vill mig väl, som är ärlig och som tänker på ett sätt som jag tycker är bra - är en förebild för mig. En person som inspirerar mig helt enkelt.

Om jag har någon förebild som påverkar mig inom sporten i sig då?
Självklart! Men saken är den att det absolut inte behöver vara någon inom sporten. Det kan vara vem som helst, likaså en fotbollsspelare som kan inspirera mig till saker som påverkar mig positivt inom ridsporten. För som jag sa innan, så inspireras jag mer av rätt tankar och smarta åsikter än för någon som alltid har blå/gula rosetter med sig hem.



Sedan finns det självklart specifika ryttare och andra hästmänniskor som jag tycker är GRYMMA och inspireras av på olika sätt.

Min tränare Maria Hagström är ett solklart exempel. Så jordnära och kunnig, har verkligen ett bra hästförnuft och vill alla väl. Hon skulle aldrig behöva bekräfta sig varken genom utrustning eller pikar, hon är en förebild för mig!

Ridmässigt så finns det grymt mycket duktiga ryttare som jag beundrar på ett eller annat sätt. Jag och Winnetoo är ju ett ekipage som inte kan jämföra oss med all den duktiga eliten som finns på de nationella tävlingarna, vi är orutinerade båda två i jämförelse. Men varför jämföra sig och bli missunnsam? Vi är vi, och vi tränar på - och kan beundra andra och ta efter.

För mig är skicklig ridning en ridning som ser enkel ut!
En ryttare som kallt kan vänta ut varje häst den sitter på, ha självfötroende och vara mjuk och följsam är de jag tar efter och beundrar. Slit och snabba korrigeringar innan hindren hejvilt tycker inte jag ser bra ut, och det ser inte bekvämt ut för hästen. Uppenbarligen fungerar även det, men jag vill inte rida på det viset.

Om jag ska nämna specifika ryttare är det framförallt Elvira Henningsson i kategorin ponnyryttare. Hon har knäckt koden "elit behöver inte vara slit". Det ser alltid säkert och snyggt ut, planerat och lugnt. Jag har nog aldrig sett henne ta tag precis innan ett hinder så att hästen måste trampa om i sista sekund eller skjuta på framåt som en galning. Hon har en plan, är målmedveten och grymt skicklig! Dessutom en underbar människa, som är ärlig och vill alla andra väl.


Elvira och jag, med våra tokar efter en prisutdelning i Trollhättan!

Vem är en förebild för just dig?
Handlar det om prestation, tankar, sätt att göra saker på?



Kommentarer
Postat av: Fanny

Vi hade faktiskt som läxa för ett tag sedan att skriva om en kvinnlig och en manlig föebild, och då valde jag dig som kvinnlig :D

2011-05-05 @ 19:35:22
URL: http://nickestalkers.blogg.se/
Postat av: Ellen-lillefotografen ;)

Okei, vad kul :) Har nog bilder på er då :D Ni hoppade väldigt bra!

2011-05-05 @ 20:19:11
URL: http://lillefotografen.blogg.se/
Postat av: miixx

söt blogg du har ! följa varandra på bloglovin? :>

2011-05-05 @ 20:23:23
URL: http://miixx.se
Postat av: Liz

Jag läste ett väldigt bra citat idag: "En förebild är en människa som gör så gott hon kan för att leva som hon lär och fortsätter utvecklas." - Mia Törnblom, en av mina främsta förebilder.

2011-05-05 @ 20:24:26
Postat av: emma

de flesta i våran ridklubb, även jag har sofia genne som våran förebild faktist :) Särskilt inom just ponnyhoppning då hon har bevisat att man inte behöver köpa en svindyr ponny för att lyckas! Hon är iaf den enda jag känner till som kommit så långt med en ponny som knappt gick att styra.

och med mahjong har hon ju verkligen också kommit långt, så score på sofia!

2011-05-05 @ 21:19:08
Postat av: Linn Larsson

Min förebild är min tränare inom dressyr. Hon är jätte duktig och tävlar bland de högsta klasserna som finns i svergie i dressyr och är reserv till landslaget. Hon är jätte snäll och helt grym på att träna.

Hon är min förebild för hon är duktig tränare och ryttare :)

2011-05-05 @ 21:28:51
URL: http://finasteponnyn.blogg.se/
Postat av: Alina

jag , tillsammans med bäckströmsystrarna är mina förebilder .

jag för jag ÄLSKAR min inställning och vilja,och bäckströmsystrarna för deras kloka tankar och för att dom är så ENORMT skickliga på det dom gör .



sedan vill jag bara säga :självklart tycker jag att man ska rida hästen säkert , planerat och lugnt.men som min ponny , han är väldigt speciell , hoppglad , pigg men kräver enormt av sin ryttare , man måste rida med mycket säte , hand ock galopp för att behålla den rytmen man måste ha på honom , och för att få bra språng, och visserligen kanske inte det ser så väldans bra ut , men det funkar för oss och vi trivs!:D

2011-05-05 @ 21:50:24
URL: http://alinaosterstrom.devote.se
Postat av: Inez

Du är min förebild. Du är grym på det du gör. Tänker på hästens välmående i första hans och det säkra före det osäkra. För även om du river eller vägrar är du lika glad och positiv, bara hästen har känts bra.



Du rider lugnt och harmoniskt, jättebra och jaa, vad kan man säga? Du har utvecklat Winnietoo ENORMT!



Du är en grym ryttare och jag hoppas verkligen att du fortsätter med ridsport för du är en grym ryttare!



DU är en av många tjejers förebild <3

2011-05-05 @ 22:25:57
URL: http://ponnypuckon.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tänkte bara säga att (om ni inte redan visste), så ligger ni med på top 20 listan av mest besökta bloggar på blogg.se första-sida :D

2011-05-05 @ 22:47:03
Postat av: Amanda

Min syster Nathalie är min allra största förebild. Hon är sjukt snäll & ställer alltid upp för mig. Hon har inte ridit i Scandinavium, hon har inte tävlat på ELIT-nivå, men hon har lärt mig allt jag kan inom hästarna och hon är helt enkelt bäst. Hon har ett sunt tänkande med hästarna och ja, hon är helt enkelt bäst!

2011-05-06 @ 00:51:42
URL: http://mmandieh.blogg.se/
Postat av: Stina

Jättefint skrivet, håller med dig precis!! Det handlar nog mest (för mig) om bra tankar och ideer, engagemang och viljan att hjälpa till och förändra. Såna människor är de absolut största förebilderna. Som ett exempel på det har vi min hopptränare/ridlärare/coach/mentor Nissa Gustafsson!! Vet inte vad jag skulle ha gjort utan henne, allt som är viktigt i mitt liv är det hon som har hjälpt mig med. Hon har gett mig chansen att rida och tävla både fina och knasiga hästar, peppat mig när det varit jobbigt och så är det hon som fick mig på fötter en väldigt jobbig tid i mitt liv.

Värst vad jag skriver, jag skulle ju bara säga att jag tyckte din text stämde. Jaja ;) Tackar och bockar för texten som verkligen fick mig att tänka till!!

2011-05-06 @ 08:12:26
URL: http://shouldbeme.blogg.se/
Postat av: HIH

Det är så roligt att rida! Vad ska du göra i helgen då?

2011-05-06 @ 09:05:16
URL: http://haveithollywood.blogspot.com
Postat av: fanny

DU är min största förebild linn!

du är en GRYMT duktig, du gör allt för winnetoo de ser man på hur du rider han lyssnar på dig och inget annat ni är ett dream team tillsammans! de är bara du och han som är ett, ni är som skalet på äpplet!

det som gör dig till min förebild är att du har alltid en plan för var du ska göra om de går snett eller liknade!

2011-05-06 @ 17:55:56
Postat av: Ellen

Intressant sida du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :).

2011-05-07 @ 15:57:19
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0