Point Two Air Jacket, Säkerhetsväst

Jaa, då var den här och ute som "nyhet" i många ridsportsaffärer - Point two air jacket säkerhetsvästen som varit så omtalad. Den säkerhetsväst som endast väger 900 gram och alltså är uppblåsbar.
Såhär skriver företaget som producerar den själva -

"Denna skyddsväst är CE-certifierad och har den snabbaste reaktionstiden av alla västar - den löser ut på 0,1 sekunder! Den är designad för att kunna bäras tillsammans med en säkerhetsväst under tävling.

Point Two Pro-Air Jacket ger inte bara ett skydd för ryggen och bröstet, utan skyddar även nacken från s.k. whiplash-skador. När den löser ut ger den också ett effektivt stöd för ryggraden.

Under de första 5 sekunderna klarar västen en belastning på 1 ton! Den håller trycket kvar under ytterligare 4 sekunder och därefter släpper den automatiskt ut luften under cirka 2 minuter. Därefter kan den "laddas om" och användas igen i princip hur många gånger som helst.

Skyddsvästen väger endast 900 gram, och är mycket behaglig att ha på sig även mellan ridaktiviteterna.

· När man använder en Point Two Air Jacket tillsammans med en BETA grad 3 skyddsväst så stärks skyddet av ryggraden med upp till 69%.
· En Point Two Air jacket ger 45% mer skydd för ländryggen än om bara en BETA grad 3 skyddsväst skulle användas.
· Vid olycka blåses luftkanalerna i västen upp med hjälp av en kolsyrepatron. Efteråt laddas västen om genom att man byter ut den förbrukade patronen. Västen levereras med 1 patron."



Visst verkar det behagligt med en sån här lätt väst, men å andra sidan har jag ingenting emot racesafe västarna heller - plus att de är bra mycket snyggare och kostar nästan hälften så lite som denna. Visst om man hade kunnat ha den under kavajen att det hade varit snyggt, men vem vågar det ifall man ramlar av? Då lär ju kavajen spricka.. haha!

Vad tycker ni - är den värd sina ca 6000 kronor?


Kommentarer
Postat av: Amanda

För att bära denna väst måste man även ha en säkerhets väst under (tex racesafe)! Så man ser ju endå ful ut :P

2011-05-16 @ 19:08:45
Postat av: Maia

En sån uppblåsbar väst ska inte bäras under någonting. Anledningen till det är att du kan strypas - precis som med uppblåsbara flytvästar.

Använder man såna västar (både flyt och rid) så ska det alltid bäras ytterst av alla plagg. Annars kan det gå riktigt illa !

Bara så du vet - ifall du skulle satsa på en sån :)

2011-05-16 @ 19:23:25
Postat av: Tilda

Jag skrev ett inlägg om den här västen på min blogg för ett tag sedan och den verkar bra på ett sätt men dålig på ett annat. Det låter ju faktiskt som ett pistolskott när den blåser upp sig och det är kanske inte det bästa..För mig så är den inte värd 6000 kr.



Tack för en jättebra blogg:)

2011-05-16 @ 19:31:51
URL: http://tiildahansson.blogg.se/
Postat av: jennie - hästblogg

tycker den verkar åt skogen jobbig att rida med, ful med!

2011-05-16 @ 19:43:12
URL: http://linneaochjennie.blogg.se/
Postat av: Maria

Det är en god tanke bakom västen men de låter som ett pistolskott när den blåses upp (=rädd häst). Därför rekomenderas den ju ändast ute i terrängen där det inte finns några andra hästar som kan bli rädda och slänga av sin ryttare= fler avramlingar som kan leda till skador...

2011-05-16 @ 19:51:25
Postat av: Anonym

Dock är de meningen att ha västen ute i terrängen och inte vid banhoppning =)

2011-05-16 @ 19:55:53
Postat av: sara

den är jättebra ute i terrängen, och skyddar jättebra! men kanske inte lika bra på hopptävling ex, varav ljudet osv. :)

2011-05-16 @ 19:57:34
URL: http://sarablomstrand.blogg.se/
Postat av: Emelie

Eftersom att den ska blåsa upp sig så kanske man inte kan ha den under något. Utan måste ha den utan på det man har på sig. Jag tycker den är riktigt ful. Gillar racesafe västen! :D

2011-05-16 @ 20:05:17
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tror vi kommer att se den mest representerad i fälttävlan. Jag tror att om något år eller så kommer det nog att vara en populär produkt. Jag har sett en som red i en sådan på en fälttävlansträning. Den syntes inte mycket och såg inte ut att störa varken ryttaren eller hästen. Jag hade nog satsat på en sådan om jag hade tävlat i fälttävlan :)

2011-05-16 @ 20:15:41
Postat av: Jojjo

den är gjord mest för fälttävlan :)

2011-05-16 @ 20:18:19
URL: http://dressyrisiktet.blogg.se/
Postat av: Alma

Reagerade lite på biten där det står att med en BETA grad 3-väst under så ökar skyddet bla. bla. För mig låter det som att det enbart är ett komplement till en vanlig säkerhetsväst, eller?

Även fast det samtidigt låter som att man borde kunna ha enbart den.

Det där med pistolskott känns lite, ja, onödigt att klaga på. Jag menar ramlar man av så är antingen hästen redan rädd eller så har den gått omkull. I vilket fall som helst är frågan verkligen om pistolskottet (ljudet) lär vara hästens största orosmoln just då!?

Det är åtminstone min gissning, eller snarare tanke. Dock skulle jag aldrig ha den eftersom jag inte tål skarpa ljud själv.

2011-05-16 @ 20:39:30
URL: http://svartlistad.webblogg.se/
Postat av: Jakob Ahlquist

Har beställt en sån att använda i terrängen och det är ju en billig livförsäkring tycker jag även om den inte är så snygg :)

2011-05-16 @ 21:03:51
URL: http://collbaz.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Är de den där som låter som ett pistolskott när den löses ut?

2011-05-16 @ 21:40:17
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Lisa

Man kan ju vända på frågan och fråga sig om ens liv är värt 6000? ;)



2011-05-16 @ 21:45:25
Postat av: Johanna

Läste i H&R om den västen och den är inte godkänd på tävling, för när den löses ut låter det som ett pistolskott och då kanske hästarna blir skrämda! :) Asså jag vet inte, känns som om den kanske är bra men man sätter ju den i sadeln, tänk om den inte lossnar utan att man flyger efter hästen?



Fast jag vet inte! :)

2011-05-16 @ 21:59:10
URL: http://sweetyponny.blogg.se/
Postat av: Fia

Läste för inte jätte längesedan om en terräng ryttare som bor här i trakten som varit med i en svår ridolycka på en fälttävlan neråt Europa. Hon hade skadat sig rejält och förmodligen var det den här västen som räddade hennes liv vad jag fattade det som. Så den är nog riktigt bra för de som tävlar terräng och vore kanske något att ha i skogen. Dock så är jag rädd för, som är lite glömsk, att man ska glömma att "avmekanisera" den när man hoppar av och att den blåser upp sig då..

2011-05-16 @ 22:49:33
URL: http://melfis.blogg.se/
Postat av: Louise

om man är lite smart beställer man från USA, liiiite billigare.

http://www.doversaddlery.com/hit-air-protective-vest/p/X1-40056/cn/128/

2011-05-16 @ 23:28:40
URL: http://detstoraallvaret.blogg.se/
Postat av: Felizia

Ärligt talat linn, jag trodde faktiskt du var smartare än så här, den är designad till fälttävlansryttare! Dessutom är det krav på att du MÅSTE ha en riktig säkerhetsväst under pga den inte är helt godkänd att bara ha den. Dessutom finns den att köpa för ca 4000. Den är hur bra som helst och nästan alla storhäst fälttävlansryttre har denna väst, jag funderade faktiskt ajälv på att köpa den men priset är skandal, men den är värd vrenda krona med tanke på alla olyckor inom fälttävlan;)



2011-05-17 @ 07:36:22
URL: http://showjumpers.blogg.se/
Postat av: Jessica

Som många innan skrivit ska denna användas över en "vanlig" säkerhetsväst som ett extra skydd mot när man t.ex får hästen över sig, som är ganska vanligt förekommande när det handlar om fälttävlan. Det är väl meningen att den ska användas när man rider terrängen, inte annars. Och som sagt, ALLTID med en annan väst under, har man inte det kan man få skador på kroppen och riskera att strypas.

2011-05-17 @ 21:09:24
URL: http://jessicaappelgren.webblogg.se/
Postat av: Madde

I fälttävlan kanske det skulle vara bra (dom rekommenderar att ha den kombinerat med en säkerhetsväst), men om jag hade haft en racesafe SOM KUNDE PASSA MIG (finns ingen som passar . . . ) så hade jag ändå tagit racesafe, för den är snygg och bekväm och mycket billigare :) Nu har jag en airowear outlyne som är bra ;) Men jag stör mig jättemycket på dom orange detaljerna :( Just när man har över kavajen :O

2011-05-18 @ 06:57:11
URL: http://ricos.blogg.se/
Postat av: Emma fd elitponnyryttare

Såg en ryttare under VM i fälttävlan som ramlade av i terrängen och det var första gången jag såg denna västen och jag kan inget annat än att boka och buga för denna uppfinning! De sågs så tydligt på reprisen när den blåstes upp när ryttaren var i luften och hon landade MJUKT på ryggen nästan gungandes. Folk lägger ju tusentals kronor på blingade hjälmar. Varför inte några lakan på en pryl i denna kalibern?????

2011-05-18 @ 11:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0