Svar på frågestund - med Linn del 1

Hur kommer det sig att du blev model?
Svar: Jag blev förfrågad.

Ska du ha stor häst?
Svar: Ja, som det ser ut nu så blir det så.

Vad kommer du leta efter när du isf ska köpa en? Ung häst? Utb? Höjd?
Du är den bästa bloggaren genom tiderna <3
Svar: Tack för det, kul att du tycker så!
Jag ska som första storhäst inte ha en alltför ung, har redan utbildat Winnie från ungponny stadiet och vill nu ha en hyffsat rutinerad att komma ut på dom större tävlingarna med ganska omgående. En nätt och snärtig, centimetrarna spelar mig ingen roll.

Vilka har ridit dina hästar?? 
Svar: De få personer som jag litar på få sitta på mina hästar. Även någon enstaka som jag tagit hjälp utav, och några som jag hjälpt genom att låta dom testa en utav mina och ge lite tips.

Hur reagerade dina föräldrar när du gick ner mycket i vikt, räknade kalorier osv, och försökte du då ofta komma undan måltider/ åt bara när du åt med dina föräldrar eller sådär?
Svar: Dom blev självklart jätteoroliga, tog med mig till dietist osv. Dock höll inte detta på under någon längre period, och hur jag gjorde tänker jag absolut inte gå in på.

går du i samma skola som sofia?
Svar: Nej, Sofia är två år äldre en mig och går andra året på gymnasiet medans jag går i nian.

Hur skulle du reagerat om någon ställde sig och fotade dina hästar när dom gick i hagen?
Svar: Beroende på vart mina hästar skulle ha stått skulle jag reagerat olika. På en ridskola skulle jag inte fundera kring det, då de yngre av ridskolans elever mer än ofta fotar allt som har fyra ben och svans ;) Dock skulle jag nog grubbla kring det desto mer om någon gjorde det här hemma, utan anledning. Men ingenting som jag skulle brytt mig speciellt mycket om, mina hästar är snygga så det är väl inte konstigt om någon vill fota dom? ;)

Vad tycker du om fotografer som står och fotar på tävlingar?
Svar: Underbara! Bilder är underbart, och dom är ofta riktigt grymma.

hur ska jag göra med min ponny som gör skänkelvikning/öppna/sluta när jag kortar upp tygeln i padocken ?
Svar: Hitta en linje att rida på som du själv fokuserar på till 100%, va kvick med hjälperna för att balansera upp och rida rakt fram - ta hjälp av tränare om det fortsätter.

Vad fick dig att välja Kitas?
Svar: Jag vill gå i göteborg och ändå kunna bo hemma och hinna med hästar, Kitas var då ända alternativet då dom har såpass korta skoldagar.

Hur gammal är du?
Kan du inte lägga upp modellbilder, har inte fattat riktigt. Är det modell-modell, eller är det modell för hästar som man säger så..
Svar: Jag är 16 år, född 1995. Jag har tagit modellbilder för stockholmsgruppen, absolut inte i hästsyfte. Men den här bloggen är hästinriktad och modelladet ska inte finnas dokumenterat här helt enkelt!

Vad är dina mål med Winnetoo?
Svar: Ha riktigt roligt det sista tiden ihop, och sedan är mitt allra viktigaste och största mål att hitta en underbar ny ryttare till honom där han kommer behandlas som den guldponny han är - och framförallt där han kommer få gå de klasser han passar som bäst i = det allra högsta.

När, hur och varför började du rida?
Svar: Mamma kom på att det var en bra idé att sätta upp mig i alla ridskole köer i hela göteborg (där jag bodde fram till jag blev tio år) på den vägen är det, jag började rida vid åtta års ålder.

Denna fråga kanske vissa tycker är fullkomligt idiotiskt!
Varför i hela fridens namn är du (och många med dig) så utseende och prylfixerade när det gäller ridningen? På vilket sätt påverkar det ridningen om du har snyggt matchad utrustning från topp till tå? Vem bryr sig egentligen? Folk runtomkring som ser på? Och varför, i sånna fall, bry sig om vad dom tycker? Huvudsaken är ju hästen och vad som är bäst för den, jag är övertygad om att den skiter i hur den och du ser ut.
Svar: Inte alls en idiotisk fråga!
Dock har jag aldrig sagt att det skulle påverka mina resultat positivt eller att jag gör det för andras skull, eller för hästarnas, jag gör det helt för min egen skull. Det är roligt när det är snyggt - "är man inte bäst så kan man alltid vara snyggast" som självaste Genne uttrycker sig.. ;)

Har du någonsin känt att allt i ridningen var värdelöst, tvivlat på din häst och bara velat ge upp allt som har med hästar att göra? 
Svar: Ja, två gånger. En gång beroende på ponnymorsor och en annan gång i en period i livet då allt motarbetade mig och jag kände för att dra täcket över huvudet och sova bort sisådär 5 år.. Aldrig pga. min häst.

Från vilket märke kommer din martingal på bilden? Alltså den du har på Winnie.
Och den martingalen du har där, har den annan effekt än en vanlig martingal?
Funderar nämligen på att köpa en sådan, men då min ponny går på vanlig (som en sådan som liknar en halsring) undrar jag om det "känns" likadant för dem!
Svar: Tyvärr har jag ingenaning, fick den av en kompis för lääängesedan. Den förhindrar att sadeln ska glida bak.

vad står det i papperna att winnietoo är för färg?
Svar: Winnie är skimmelskäck :)

En ponny som tävlar Msv b/130 häst. Tycker du det är för mycket starter med 40st på ett år? Jag menar roffe tävlade sin ena över 50 starter på ett år på 160 höjder vad tycker du om de?
Svar: Jag tycker ingenting, lägger mig inte i någon annans upplägg - blir lättast så. Se det utifrån din hästs perspektiv och inte ur Roffes, gör det bästa för din häst så lovar jag att du säkert kommer lösa det hela på ett super sätt för både dig och hästen, och era tävlingsframgångar. Lycka till!

ska du sälja winnietoo när du blir 18?
vad tycker du då att den nya ägaren ska "kunna" o har gjort innan?
Svar: Nej, han ska säljas innan jag fyllt arton år. Den nya ägaren ska PASSA med Winnetoo och rida på ett mjukt sätt, och ha vilja för de allra högasta klasserna - mer än så bryr jag mig inte om. 

Hur högt har du hoppat med Winnie?
Svar: 145 cm.

Vad är det bästa som någonsin hänt dig?!
Svar: Oj, ingenaning.. Finns så mycket grymma minnen som jag bär med mig!

Vem gör dig ALLTID glad?
Svar: Min grymma kompis Nathalie, ingen är bättre än henne på det!

Hur blev er blogg så stor?
Svar: Ovanlig fråga.. Not! ;)
Har inget bra svar på det ärligt talat..

Vad är det bästa/sämsta med att ha en stor blogg?
Svar: Har skrivit ett utförligt inlägg om det, läs det HÄR.

Vad är det högsta du hoppat på Varje kategori?
Tack för att ni har VÄRLDENS BÄSTA BLOGG!<3
Svar: B-ponny: 105 cm
C-ponny: 125 cm
D-ponny: 145 cm
Storhäst: 125 cm

Vad är det bästa med Winnetoo?
Svar: Hela han, hela hans personlighet och inställning. Det finns ingen bättre än honom i hästväg i mina ögon, fucking perfect ♥

Vad läser du/utbildar dig till? Alltså vad vill du jobba med i framtiden?
Svar: Jag går i nian. Har inte den blekaste vad jag vill jobba med, i alla fall med människor.

Vad har du haft för hästar före Winnie?
Svar: Gravenvelds Miranda och Adrian har jag ägt, sedan har jag ridit grymt mycket mer hästar vid sidan av mina egna.

Vilken typ av häst gillar du att rida?
Svar: Heta med mycket i skallen, vilja och en stor personlighet!

Varför var Winnetoo så speciell?
Svar: För att han är Winnetoo ♥

Där har ni första delen, fortsätter i helgen!
Vad tycker ni om svaren - är jag för kort/torr, borde jag ge mer utvärdeliga, eller är det bra?





Kommentarer
Postat av: Dafie

Jag tycker att det är bra :) Man vill ju hinna läsa allt.

2011-03-24 @ 22:12:38
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/
Postat av: johanna

fin blogg !

2011-03-24 @ 22:29:21
URL: http://jjjohannaaas.blogg.se/
Postat av: Anonym

bra, orkar inte annars.

2011-03-25 @ 09:33:36
Postat av: Linnea - En ponnyryttare

Bra med text, är det för lång text på alal frågor orkar man(eller iaf inte jag) läsa alla bra fårgor och bra svar ;)

2011-03-25 @ 18:31:22
URL: http://ungponnyn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Linn snälla svara på det här! Jag älskar er blogg och framförallt erat sunda tänkande med hästar osv. Men du sa att du brydde dig inte om mer om Winnies nya hem än att ryttaren var mjuk å ville ta han i de höga klasser. Men bryr du dig inte om vart han hamnar?! Tänk om ryttaren är mjuk men han hamnar i ett ställe där han bara får gå i småhagar och knappt ridas ut och om ryttaren bara ser han som en tävlingsmaskin? Tacksam för svar!

2011-03-26 @ 11:06:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0