Sofias svar på frågor del 1

Vad tycker du om hackamore bett?
Svar: Hackamore är precis något som säger emot din fråga - det är en bettlös lösning. Och jag gillar den.

Vem är din "idol" inom ridningen?
Svar: Roffe helt klart, han är enormt beundransvärd! Alltid iskall, säker och har en otroligt fasinerande, mjuk och stensäker ridning. Jag är även väldigt förtjust i Pius inom själva ridningen.


Hur många ponnys/hästar har du haft sammanlagt?
Svar: 4, samt en 5:e ponny som vi köpte men fick lämna tillbaka under provtiden då det kom fram att han hade bronkit, något som vi i det läget gjorde så att vi inte kunde ha kvar honom.


Din drömoutfit i olika situationer? :) vore kul! Typ en varm sommardag, vinter, träning, tävling osv. ;D tack för en bra blogg :)
Svar: Oj, det är jättesvårt! Hoppoutfiterna är alltid roligast.. Och sen varierar det ju på olika årstider beroende på vad alla butiker har att erbjuda, så den frågan kan jag nästan inte svara på. Ett JW-schabrak som är halva färgat o har svenska flaggan är snygga på rätt häst, den röda är urläcker. Säg den tillsammans med ett silvrigt swarowski och vita ormskinstövlar, som jag faktiskt gjort ett kollage på för ganska längesen på bloggen. DET är snyggt!

Hur länge har du ridit?
Svar: Ca 11 år.



Vad fick dig att börja rida?
Svar: Det var min mamma som fick mig på det spåret då hon växt upp med hästar som ung.

Har du hästkunnig familj?
Svar: De enda som är riktigt hästintresserade är jag & min mamma, och trots att mamma egentligen inte har så stor kunskap kring "tävlingsponnyer" utan som yngre red ut och latchade med fjordningar och sånt så har hon bra koll på många delar. Hon är den som administrerar, söker upp mycket fakta om allt runt om ridningen, tex skador, tillskott, allt. Hon kan inte coatcha mig i ridningen och inte hjälpa mig där, tyvärr - på alla nationella tävlingar ser man alla mammor som är tränare i vanliga fall och står o coatchar o hjälper sina barn på framridningen. Jag har aldrig kunnat ha det stödet och har fått klara mig själv, men mamma finns alltid där och hjälper till så gott hon kan genom att göra allt annat och ha koll på allt som inte jag kan ha fokus på, så hon gör extremt mycket och kan väldigt mycket ändå fast då utanför området "ridning".

Har du ridit på ridskola?
Svar: Jajjamensan!


Har du ett stall hemma hos dig? Typ ett helt eget stall?
Kan inte du visa det ngn gång, paddocken och lite sånt? :)
Svar: Nej, vi är inackoderade i ett stall ca 12 minuter hemifrån. Det kan jag allt göra!

Hur lång är du? bästa bloggen :D<3
Svar: Jag är runt 161-162. Tack!

1. Av alla de hästar du ridit/ägt, vilken har du haft mest framgångar med? :)
Svar: Det är svårt att säga.. Candy (min b-ponny) köpte jag som outbildad 4-åring och kämpade med henne tills jag blev för gammal för b-ponny och fick då lämna vidare. Vi tog oss tillsammans som gröna småbarn upp till LA i både hoppning och dressyr, med alltid fina resultat. Så att själv ha tagit en ponny till en sån höjd tillsammans med den, har varit otroliga framgångar för mig som ryttare. Samtidigt att faktiskt ha lyckats få Mahjong, som blir äldre för varje år men ännu finare än vad han var innan, och bara ha kvalat till nationell nivå, och sedan tävla på den nivån, det är framgångar bara det! Så jag har väldigt svårt att avgöra vad man kan räkna som mest, faktiskt..

2. Vad är det bästa/sämsta med att ha en storblogg?
Svar: Det bästa är att man kan nå ut till så mycket människor! Man kan ge vidare det man själv kan, och samtidigt få massa ny kunskap av människor som har hört/kan andra saker vilket är hur nyttigt och intressant som helst! Det negativa är att folk tror att bara för att man driver en storblogg är man en diva, superstar som presterar bra på varje tävling, samt snackar skit om en. Vi är också vanliga människor, vi rider också fel, vi får också dåliga resultat, vi kan inte vara på topp och skall inte pressas mer än någon annan för att sedan behöva höra skit.

3. Känner du någon gång att du inte orkar gå till stallet, typ om det är snöstorm eller något sånt?
Svar: Jodå, de dagarna finns bakom hörnet!

4. Hur många 1.a platser har du?:D
Svar: Oj, det har blivit en del genom åren!

5. Hur många segertäcken har du? :)
Svar: Ett antal där också, jag har ingen koll dock!

6. Vad är det konstigaste du vunnit på en tävling? :)
Svar: Hm.. åh gud jag vet inte! Kanske när jag vann en megastor låtsasblomma för några år sen på en hopptävling med Candy? Eller när jag vann en megastor godiskorg där det även låg i massa saker, som en kalleankapocket..?

7. Vilken är den största tävlingen du och Mahjong tävlat på/blivit placerad på?:D KRAM<3
Svar: De största tävlingarna vi har startat är Lag-SM samt Svenskt Ponnyderby. De största vi har blivit placerade på är DM, reg/nat P1:a i Grums samt vinst i en FEI-inledande.

Vad tycker du om ridgymnasiet i Kungsbacka? Har valt det som första val :)
Svar: Jag tycker inte att skolan har levt upp till det som jag en gång blivit informerad om. Det låter så enormt bra på reklamer och så vidare, men de lever inte upp till det. Är man en tävlingsryttare skall man verkligen ta sig en fundering på om man skall börja här, standarden på eleverna inom ridningen är dålig samt i flera andra områden. Tränarna är dock inget jag klagar över, i alla fall inte inom hoppning och dressyren.



Kan du inte berätta lite om hur du tycker din gpa-hjälm är o så?
Svar: Det är något av det bästa jag har köpt i hästväg! Jag som alltid blir överkokad när jag rider är otroligt tacksam över denna smarta hjälm, haha. Den kan kännas som om den sitter lite "på huvudet" ibland dock, det är ända nackdelen. Annars - hur bra som helst!

Och som hon sa där uppe - kan du inte visa ditt stall hemma o så? :) asbra bloggg btw!!
Svar: Samma svar här, det kan jag lösa!

Oskuld?
Svar: Nope vart du sugen?

Vad tycker du om bloggläsare som åker till en tävling för att få se/träffa dig? (:
Svar: Om det är i ett gott syfte så är det givetvis jätteroligt! Speciellt när de ler, kanske kommer fram o säger något vänligt eller kan skicka fina bilder efteråt! Speciellt när de kan peppa en trots att det har gått dåligt, då blir man så glad och känner att det är okej att inte vi heller är på topp jämt, och det förväntar de sig inte - skönt! Man skall peppa och vara glada för varandra, och det är något som är urkasst inom ridsport.

Har du några tips till en som alltid blir sjukt nervös på tävling? (: Började gråta innan tävlingar för något år sen, haha.
Svar: Övning ger fördighet! Bit ihop och kämpa. Ställ inte för höga krav på dig själv, och rita gärna upp en "Målplan" med både kortsiktiga (möjliga) mål och även långsiktiga.

 

Vad är bra och mindre bra med mahjong? (:
Svar: Det som är mindre bra med Mahjong är att han är lite lat, har en tendens att "DÖ" på banan eller gärna blir alldeles för spänd och inte släpper ett dugg i nacken eller går genom ryggen, tyvärr. Men det mesta är bra med mitt hjärta!

hej jag rider på ridskola och tävlar dressyr och hoppning. Jag undrar om du har nåt tipps om hur man kan få hästen i form och gå på tygel. Har fått mycket minus poeng för att hästen inte vill gå ner i form fast att jag arbetar den med halvalter.
Svar: Tempoväxlingar, lite sidvärtes, avbrott skritt-trav-gal. Allt för att aktivera baken

Haha, lite random fråga - men hur många bevakare har du på BDB? :)
Svar: Ett par tusen :)

Visa ditt stall hemma och det i skolan med film
Svar: Var det en fråga..?

Kommer du sälja tjongen och martjin när du inte kan tävla med dom längre?
Svar: Troligen. Mahjong är osäkert hur läget blir.

Hur många poäng hade du när du gick ut nian? :)
Svar: Det vet jag inte, men hade allt mellan G-MVG i olika ämnen. Har aldrig varit någon som kan plugga.

Varför använder man benlindor? :)
Svar: Det ger både stöd och värme.

Har du körkort? du kör ju bil, men du är inte över 18? :)
Svar: Nej, jag övningskör

Kan du tipsa om någon internetshop (hästgrejer) som säljer snygga, lite dyrare träns?
-"- schabrak?
Och sedan är jag på jakt efter färgglada benlindor, men vart kan jag hitta det?
Svar: Skara Ridsport har det mesta, annars finns det väl något utomlands typ amira..? Sök på google! Färgade benlindor har Mia's/BR!

Vad tycker du om islandshästar? :) Tack för en super bra blogg! :D
Svar: Finns en del jäkligt snygga med all man och så, och som faktiskt inte rör sig alltför knepigt. Men jag gillar inte stressmomenten i ridningen på många av dem. Men rasen har jag inte några problem med!

Vann inte Mahjong en utställning förra året och gick vidare till någon final? Vad hände med det? Åkte ni inte på den?
Svar: Stämmer bra, hade tänkt göra ett inlägg om det här senare faktiskt. Han blev vidare till "best in show", men under samma utställning, men titeln vanns till sist av ett 1-2 årigt sto.

Kan vi inte få se mer bilder på Mahjongs släkt? :D
Svar: Jag har inga egna bilder så, men du kan ju söka på "Mahorka" elr "Tashyone" :)

Vad är ditt bästa o sämsta resultat på dressyrtävling?
Svar: Mitt sämsta är nog typ 47% i en LC och mitt bästa 75% i FEI inl.

Har du haft ngn skötare någon gång på någon av dina ponnysar?
Svar: Japp, det har jag haft på min b-ponny.

Skulle du vilja ha det igen?
Svar: Nej

Hej :) vad hjälper det hästen när man rider lätt i galoppen? :) grym blogg!
Svar: Hästen får fri rygg och inte en tyngd hela tiden. Få igång en bättre rytm?

Var det du som drev stallet askmoln på sajten stallet.se?
Svar: Haha, jo det var ju så..

När hade din förkyldning tänkt att försvinna? I kind of miss you at Highland! <3 Pöss
Svar: Söt! Jag kommer snaaaaart till er! (L)

Vad är det för tics som mahjong har i mulen? hur kommer det sig?
Svar: Mahjongs mule lever ett eget liv, därför brukar vi skoja och säga att han har "tix".

Vad har du för dressyrsadel på Mahjong? Sadelgjord? Träns? (dressyr)
Svar: Jag har en Karl Niedersüss sadel, tror det är en Niedersüss gjord också, läder i alla fall. Tränset som jag mest använder är ett Kieffer.

Vad har du för märke på dressyrstövlarna?
Svar: Det är ett italienskt märke, vet inte exakt vad det heter.

Tycker din dressyroutfit är grym!
Svar: Tack, haha!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hann inte fråga, men hur uttalas mahjong och martijns namn? Trodde alltid att man sa mahhjång men ni kallar honom tjongen så blev lite osäker :)

2011-03-23 @ 13:06:11
Postat av: Anonym

hack är ett bett, även om det inte sitter nåt i munnen :P

2011-03-23 @ 15:22:24
Postat av: Anonym

Vad menar du med stress moment i islandshäst Ridningen??

Jag rider islandshäst och har tränat för många olika top tränare och har då aldrig upplevt ngt stress för värken hästen eller mig själv, förestän är den "islänska" ridningen väldigt lik den engelska, bara att de är två extra gångarter :)

2011-03-23 @ 17:23:21
Postat av: Jakob Ahlquist

haha var det du som hade askmoln? När jag tänker efter kommer jag ihåg det stallet, jag och min kompis försökte hacka oss in på det och vi köpte alltid kaniner av dig xD haha stört!

2011-03-23 @ 19:58:39
URL: http://collbaz.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

Anonym 1: "Majång" o "Martajn" ungefär, haha.

Anonym 2: Ett bett sitter i munnen, hackamore är ett bettlöst träns.

Anonym 3: Full gas på små volter runt runt och huduvet i vädret och bakbenen 10 km bakom, så har flera av de som kutar runt i vårt ridhus ridit iaf.

Jakob: Jo de var ju jag ;) HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

2011-03-23 @ 22:22:54
URL: http://teamsl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0