Svar på frågestund med Sofia del 3

Först superbra blogg! :D <3
1. Om du rider en ponny som är mycket pigg och som lätt kan bli lite springig & stark i munnen, hur går du till väga då? för att få den lugn & mjuk osv.
Svar: Tack så mycket! Mycket mycket halvhalter tills den tar igenom det, samt en del voltarbete med väldigt låg form, alltså extremt låg form, och forma igenom runt skänkeln ordentligt. Även tempoväxlingar.

2. Hur ser ditt ridpass ut när du rider ut ? är det jobb eller mest "flängridning" med mycket race osv.
Svar: Det varierar. Det blir en del race och "ha roligt" ute, för det tycker jag är viktigt. Men även många pass ute som vilken dressyr som helst, bara att jag kör den ute än i ridhus/paddock.

3. Hur ofta anser du att man ska rida ut på sin ponny, jag försöker nämligen rida ut mke då jag anser att det är viktig men vi sååå dåliga ridvägar. Kram!
Svar: Ofta! Hästen behöver motivation - vilket den får ute. Din tanke är god =)

Vilket program använder du för att redigera filmer och hur gör man för att det ska bli i slowmotion? ^^
Svar: Windows movie maker.. Det är svårt att förklara såhär, leta!

Hej!
Jag undrar om du har några tips eftersom att du är dressyrryttare på en soppas hög nivå.
Jag är framförallt en hoppryttare men rider såklart dressyr och ska även vara med i div III dressyr nu ivår som lite omväxling. Min svaghet är dock att jag har en tendens till att luta men framåt i traven, något tips ?
Svar: Hej på dig! Vad bra att du varierar med dressyr - grunden för all ridning! Jag skulle väl säga att du skall sätta dig väl tillrätta, hitta den lodräta sitsen först från stillastående, för att veta exakt hur du skall sitta på plats mitt i salden och med hälar/rygg och så vidare. När du väl travar, ryck upp dig och tänk "bröstkorgen framför dig och upp, blicken upp", och flaggstång i ryggen/lite lättare bakåt. Du får inte falla fram :)

Sen har jag nog lite för höga krav på mig själv, för om jag rider ett dressyrpass och det inte går så bra blir jag väldigt frustrerad, alltså jag tar inte ut det över hästen, absolut inte men det påverkar ju ändå hästen för jag rider dåligt, något tips på det med ?
Superblogg btw <3
Svar: Tack för berömmet! Jag kan känna precis som du, det blir ett stressmoment i själen/kroppen. Det bästa man kan göra är att lugna sig själv, tänka igenom "varför blir det såhär, vad går fel?". Kanske är ens mål för svåra, man får lätta lite och skaffa hjälp om man känner att det inte går igenom.

Var ridgymnasium ditt första val?
Svar: Nej, jag tackade ja till media först, men blev uppringd och befrågad om jag ville börja här ändå, så blev det så.

Hur är det att bo där? :)
Svar: Beror på hur man ser på det. Dåligt och bra samtidigt. Bra att ha nära till skolan, dyrt och jobbigt att bo med 20 andra och bara ha ett ensamt litet rum.

Är det ett måste att ha vita ridbyxor på sig på tävling?
Svar: De behöver inte vara vita, men dock ljusa.

Vad tänkte du på när du såg din häst för allra första gången?
T.ex när du satt och letade bland annonser?

Svar: När vi köpte Candy så var vi på en annan gård och provred hästar. De "tipsade" oss om stuteriet där hon stod, och så blev det hon till slut! När det gällde Mahjong så blev vi tipsade av min dåvarande dressyrtränare. Martijn hittade jag på annons och tyckte han såg ut som ett sött utbildningsprojekt!

Hur lång är du?

Svar: 161-162

Hur hög är majhong i manken? bra blogg!
Svar: Han är 144cm. Tack!

Varför använder du snokrem på hästar ?
Svar: För att det hör till ett komplett träns

Kommer du köpa storhäst efter detta året?
Svar: Vet inte!

Och hur ser din "dröm" storhäst ut?
Svar: En liknande Totilas kanske? ;) Annars är jag väldigt förtjust i PRE:er nu..

 

Hur gör du för att komma ihåg en dressyrbana?
Du rider sjukt bra!
Svar: Memorerar, memorerar och memorerar. "Springer" ibland banan själv, och kan rita upp den på papper. Tack!

Var den vita hästen in riden innan du köpte han eller har du ridit in honom?
Svar: Han var inriden.

Vilka har ridit dina hästar?
Svar: Ehm.. de jag tycker är OK att sätta upp..

 

Är det inte jätte pinsamt/jobbigt att stå bredvid alla långa dressyr ryttare på typ 180 när dsj bara är typ 160? xd lite random fråga knsk men aa...
Svar: Haha, nej varför skulle det vara det?

Har du ramlat av Martijn ngn gång?
Svar: Yes

Vad har du för hjälmar och ridstövlar?
Svar: Charles owen, GPA, och massa random som jag inte vet märken på, ridstövlar har jag italienska läder, tretorn och ett par Cavallo.

När använder du dina tretorn ex !?:)
Svar: När jag hoppar, rider ut och under flera dressyrpass. Sköna!

Kan du inte berätta vad du har för utrustning och när du använder den =)?
Svar: Oj, det är så mycket! Tömkörningssaker när jag tömkör, hoppsadeln när jag hoppar och rider ut. Pullarnosgrimma när jag rider ut ibland, hacket när jag chillrider eller känner att det är dags för variation. Dressyrsadel och dressyrträns vid dressyr. GPA vid all ridning, charles owen när jag tävlar. Läderstövlar på tävling, ibland på träning, annars tretorn. Ja det var väl typ det?

Hur blev det med modell kontraktet?
Svar: Jag tackade nej eftersom att jag inte skulle kunna mäta mig med riktigt stora modeller för att kunna tjäna på det.

Var red du innan du köpte din första häst?
Svar: Ljungskile RK

Har du nån pojkvän?
Svar: Nej, pass på ;)

Har du några andra syskon, isåfall rider de?
Svar: En lillebror. Han red när han var mindre men inte längre.

Har du något tips om man vill/ska skaffa häst?
Svar: Tänk efter ordentligt innan, allt kring tid, kostnader, intresse och så vidare.

 

Hur lång tycker du man kan vara för att rida d-ponny?
Svar: Det beror helt på hur ponnyn är byggd, hur länge det gäller och vad den skall utföra för arbete.

 

Vad ska man göra med en ponny som tror att man ska göra öppna/sluta/skänkelvikning när man skrittar på volt eller fyrkantspåret ? han gör det bara när jag har kortat tygeln och jobbar han på tygeln.
Svar: Det var ju en duktig ponny som gör det varje gång du kortar tygeln.. troligtvis gör han det inte korrekt ;) Driv fram den till handen och rid på en "linje" med stadiga skänklar och en stadig blick!


Kommentarer
Postat av: Dafie

:O Hur många frågor fick du in egentligen??

2011-03-30 @ 16:20:22
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

Dafie: Det var runt 70 st tror jag ;)

2011-03-30 @ 17:27:27
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: Tessan

70frågar... Det är en del ;)

Så kommer det del 4 eller är det slut? Jätte kul detta ju!:)

2011-03-30 @ 19:03:49
URL: http://gulingpower.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vill bara tillägga att man inte alls behöver ha ljusa ridbyxor då man tävlar, ridbyxorna kan ha vilken färg som helst och även vara mönstrade :)

2011-03-30 @ 19:39:13
Postat av: Amanda

Sofiiaaaa, du har visst pojkvän. Eric Saade! <3 :D True love

2011-03-30 @ 21:32:39
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Stella

Ja, ridbyxorna får nog vara i vilken färg som helst! Har för mig att det står det i TR men är inte hundra.. :)

2011-03-30 @ 21:33:29
URL: http://stellaorback.blogg.se/
Postat av: alice

Sofia! Hur mycket betalar man i månaden om man går på kungsbacka och har med sig ponny?

2011-04-01 @ 13:57:00
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Matilda Gustafsson

" Hej!

Jag undrar om du har några tips eftersom att du är dressyrryttare på en soppas hög nivå.

Jag är framförallt en hoppryttare men rider såklart dressyr och ska även vara med i div III dressyr nu ivår som lite omväxling. Min svaghet är dock att jag har en tendens till att luta men framåt i traven, något tips ? "



(jag kan inte låta bli att ge dig ett tips, utöver det du fick av sofia . )



Jag har haft precis samma problem som dig ! I sommras red jag för en helt underbar tränare. hon hjälpte mig faktisk med problemet ! När du rider ska du tänka dig att du har 2 bakfickor på ridbyxorna och du SKA sitta på dom. Tänk också att rumpan ska vara UNDER dig . jag lovar, det här tipset hjälper !



Lycka till !!



/tilda

2011-04-02 @ 10:51:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0