Det handlar om vilja & självdisciplin

Igår kväll satt jag och mejlade lite fram och tillbaka med en läsare, hon skrev mejl med lite funderingar i - funderingar kring problem som jag vet att så många där ute har! Så jag frågade henne om jag fick använda delar utav våran konversation och skriva ett "pepp-talk" inlägg i bloggen kring det, vilket jag fick!

"Vet inte om du är bra på "sånt här", vet iallafall att du är gryym på pepp-talk ;)

men iallafall, har du något tips eller så, för jag har alltid riktigt svårt med att "ta tag" i saker och ting. Skjuter alltid upp allting, osv.
Det gäller allt nästan..

Vet inte hur länge jag har försökt att göra olika saker, men alltid, äh jag börjar imorgon/nästa år,månad osv - det blir en bra start lala..
men händer det något? neeeeej..

Det jag vill (mest) är typ komma igång och ut o springa - för konditionens skull typ.
Ta tag i skolan och inte "slarva" så mycket som jag gör..
Hålla bättre orning på mina saker, inte ha så jäkla stökigt på mitt rum, haha ja. sånna egentligen jävligt enkla saker.. Bara att jag aldrig får "tummen ur".. så har du något tips/knep, ja whatever, som man kanske kan göra för att "komma igång/ta tag" i saker helt enkelt.."

Jag har ett par konkreta bra tips, som jag ska skriva ut under inläggets gång men dock blanda in det hela lite djupare. För JAG tror inte att det bara är att man föds som en sådan människa som har svårt att ta tag i saker, eller föds som en människa som alltid tar tag i allt och är överambitiös. Utan jag tror att tankar, känslor, livssituation och självkänsla spelar stor roll kring det här ämnet.

Hur många av er har skjutit upp "måsten" till sista sekund? Tänkt att "jag börjar med det imorgon, på måndag eller nästa månad"? Velat göra saker riktigt bra, t.ex skolarbeten, men ändå inte riktigt orkat ända ut? Ganska många tror jag känner igen sig i dem här situationerna med dessa felaktiga lösningar.

Motivation är nyckelordet till framgång, och framgång är ordet för att lyckas och uppnå de mål man sätter upp. Hur blir man motiverad till någonting som tar emot, känns tufft, tråkigt eller rent av sagt obehagligt i vissa fall kanske? Där är det ofta bara små saker som behövs, som man måste ta till för att lyckas motivera sig själv till att göra sitt bästa. Allting är inte en dans på rosor, och allting kan man inte påverka eller förändra tills det passar en själv - därför gör man sig själv en tjänst genom att tänka om och motivera sig själv till det man ska göra och till det man vill uppnå. 

Delmål och slutmål är viktiga & ett riktigt bra tips. Ta fram penna och papper, skriv upp två delmål och ett slutgiltligt mål som du sedan jobbar efter. Om vi ska se det hela ur ett skolperspektiv nu då, så är det perfekt att lägga upp saker och ting såhär. Har du ett stort arbete som hänger över dig och som du bara "måste" lyckas med? Dela upp det, tänk igenom och skriv ner dina tankar, vilja, och slutgiltliga mål. Vad vet du redan? Vad vill du veta? Vad MÅSTE du veta för att uppnå det betyg du vill? VILKET betyg vill du uppnå - och ha det som sista mål. 

Jag har en grym självdisciplin vad det gäller det mesta, och också skolan vilket ger mig fantastiska resultat som jag är jätteglad för. Men här tror jag tankarna i mitt huvud spelar stor roll, när vi får en jätteuppgift över oss VET jag att jag kan lita på mig själv och att jag kommer göra mitt bästa för att nå mitt slutgiltliga mål - MVG. Jag behöver aldrig längre tänka "oj, hur ska det här gå?" och bli superstressad eller helt enkelt skjuta upp allting, jag vet att det kommer gå bra och att jag kommer lägga upp det på ett väl planerat sätt som kommer löna sig.

Nu riktar jag mig till det som personen i mejlet önskar och skriver - "jag vill börja springa" - okej bra! Du vet vad du vill och du har redan ett slutgiltligt mål - få bättre kondition. Då börjar vi gå djupare in på hur du ska lyckas med det här, utan att skjuta upp det eller sluta när du kommit en bit in i ditt projekt.

Steg ett är att skriva upp tre mål, som jag nämnde innan. Ta ett papper och en penna, skriv upp Delmål 1 (ca ? månad/månader) och sätt upp ett rimligt mål för hur långt du vill ha kommit då. Kanske kan det vara att springa en runda på en speciell tid, ha orkat sätta på sig träningskläderna och sprungit 4 gånger i veckan, lyckats tänja på gränserna och tagit ut sig extra mycket en gång i veckan, eller kanske att du orkat springa runt hela ** kilometer? Sedan skriver du på samma sätt klart dem andra målen. Häng lappen någonstans där den påminner dig, kanske över sängen? Skriv väldigt gärna ner en liten motivering efter dina träningspass då och då. Ge dig själv lite tävlingsinstikt genom att berätta det för familj/vänner så att du förverkligar dina mål lite extra, du kan ju inte med att strunta i någonting som andra tror och förutsätter att du ska klara, eller hur? ;)

Motivera dig med sådant som kan vara glädje för DIG i den här situationen, tanka in grym musik att springa till, ta en chokladbit efter ett av träningspassen en gång i veckan? Vad vet jag, hitta på små saker som blir ett ljus för dig.

Men sedan tror jag faktiskt att det är viktigt att du tänker igenom, och går tillbaka till dig själv, och ifrågasätter ditt beteende. Det här beteendet och problemet är mer än vanligt, men du har ju kommit långt på vägen som verkligen vill förändra det. Varför orkar du inte driva igenom det som du egentligen vill lyckas med? Ofta tror jag att det beror på en rädsla att misslyckas, om du skjuter upp på saker så har du aldrig satt igång det och det gör det också omöjligt att misslyckas med det. Sätt dig ner och TÄNK igenom, ifrågasätt och försök komma underfund med varför du gör som du gör, först när du blir medveten om det kan du fullt ut bryta det mönster du gärna vill bryta. Lycka till!

Det här sättet gäller för allt du vill lyckas med, ett riktigt bra tips, som jag använder mig utav i både ridning, skola och kanske andra situationer också för den delen.

Men för att återgå till ett till smart tips vad det gäller att läsa in stora och tunga grejer, som inte intresserar en det minsta inför prov. Det är ett trix som jag kommit på själv, såhär är det, jag hatar NO och SO, riktigt tråkiga ämnen enligt mig. Vissa delar av det kan väl vara lite intressant, men inte när man får 40-50 sidor att läsa in om trissta redan döda kungar med samma namn och fula frisyrer..

Jag brukar tänka "skönlitteratur", alltså, jag läser sidorna som en bok och planerar som om jag ska ha en redovisning kring "boken" som jag läst. Då skriver jag upp lite stödord och viktiga händelser med egna ord, och går in i personerna som beskrivs och KÄNNER mig in i deras roller eller situationer. Låtsas att jag var med i Big Bang smällen, läser in på sidorna för att kunna återberätta om det och tänker efter hur JAG hade känt och tänkt. Lever mig in i Karl den blablabla's roll, hur han fick ansvar för att stoppa kriget, vilka val han gjorde. Varför gjorde han så, hur tänkte/kände han?

Det låter helt sjukt, jag vet. Men tänker man så så sätter det sig i huvudet på ett heeelt annat sätt, tro mig. Jag har dessutom numera MVG rätt igenom i dom sammanlagda SO och NO ämnena som alltså blir 7 ämnen ihop, vilket är 140 poäng bara där. Som jag fått ihop genom att "lära känna" alla kungar med samma namn och fula frisyrer, rätt värt va - eller hur? ;)

Det gäller att ha lite självdisciplin, en jävla vilja och alltid ha mål att jobba mot - och TÄNKA igenom sin egen situation och sitt eget beteende, det kommer man långt med.

Finns hur mycket mer som helst att skriva kring det här ämnet, men nu är jag trött i fingrarna. Ni får fylla på, lämna kommentarer kring vad ni tycker om sånna här inlägg osv - så fortsätter jag på det här ämnet en annan gång!



Allt vi är, är resultatet av vad vi tänkt. Vi blir vad vi tänker..
Jag tänker minsann lyckas, jobba mig igenom det som är jobbigt för dagen för att få desto bredare möjlighet senare. Jag ska möta alla problem som en utmaning och jag SKA lyckas med det JAG vill. Ingen klappar mig på huvudet och hjälper mig att driva igenom sånt som jag vill lyckas med, blond och sexton år, shit the same, jag står på mina egna ben, tar mina egna beslut och kämpar för att nå dit jag vill. Jag har inte tid att klaga på dom förutsättningar som inte finns till för mig, jag koncentrerar mig istället på dom jag har och hur jag kan utveckla dom. Med dom orden lämnar jag bloggen för ikväll!









Kommentarer
Postat av: Ebba

Gud vad motivation man får av att läsa dina inlägg!:D

2011-03-22 @ 23:16:27
URL: http://equify.blogg.se/
Postat av: bestguzz

Bra svar tjejen!!

2011-03-22 @ 23:21:51
URL: http://bestguzz.blogg.se/
Postat av: Amanda Josefsson

Håller med ovanstående, du är grym Linn. Man blir verkligen motiverad av dig, jag ska LÄTT följa dina råd. Du är bäst tjejen!

2011-03-22 @ 23:29:25
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Ylva

Riktigt bra skrivet, delvis så brukar jag också tänka. Jag håller med dig om att mål är extremt viktiga!



För mig har det blivit en belöning att få "bocka av" saker. Jag har listor för att och inget, vilket gör att så fort jag har gjort någonting får jag stryka det - lite samma tanke som med dina delmål.



Varje dag, vecka och termin planerar jag utifrån listor. Det gör att jag får fler belöningar och blir mer motiverad att uppnå mina mål.



Jag tror också att det är viktigt att se det lilla i det stora. Se 5 mattetal om dagen istället för 30 tal i veckan och fem prov varav ett är nationellt. Då blir det helt plötsligt inte lika jobbigt längre och mycket lättare att ta sig igenom.



Tro mig, jag går i andra ring på NV, sitter i elevkårsstyrelsen, tränar 3 dagar i veckan och är i stallet minst tre. Trots det har jag toppbetyg och det beror på att jag har samma inställning som dig Linn och arbetar eftermin metod.

2011-03-22 @ 23:54:07
URL: http://baraylvas.blogg.se/
Postat av: E l i n [E.S.S.]

Du. Är. GRYM. Tjejen! Blott 16 år och så klok! Riktigt jävla awesome! :-) You go!

2011-03-23 @ 00:07:18
URL: http://es.blogg.se/
Postat av: Amanda

Linn, du borde skriva en pepptalk bok :O

2011-03-23 @ 10:29:55
URL: http://amandahed.blogg.se/
Postat av: Linnea

Riktigt bra inlägg. Du är grym Linn! :D

2011-03-23 @ 11:41:38
URL: http://sheisnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0