Bäbis bra idag! :')

Sitter här, lättad och otroligt glad. För er som hängt med så blev Martijn konstig i korset och rörde sig jättekort, kickade så fort jag satt upp och stod och spände sig konstant. Jag mjukade honom genom longering, tömkörning och slängde på extremt mycket och varma täcken för att värma. Men när de står i skolan är det kallare i stallet än ute (tro mig, stallet är så enormt högt i tak, kallstall och inte fullt med hästar - då blir det kallare än ute istället). Och hagarna är ju ganska små och öppna, samt de rör sig inte mycket då de bara går ute halvdag, så allt detta har ju gjort att det inte riktigt kunnat gå över. Sedan blev jag ju sjuk, fick lämna hästarna och åka hem. Vi har inte kunnat åka till veterinär eller ta hem de tidigare eftersom att stallet varit stängt pga smitta, så vi hade en eqiterapeft som klämde och knäckte lite på honom i alla fall. Förra veckan öppnade stallet, och vi hämtade hem mina hästar så fort vi bara kunde, för att få bäbis i en stor hage. "Vår" veterinär som vi haft i skolan hela terminen diskuterade jag lite med för ca 2 veckor sedan, och hon tyckte att första prioritering var större hage och mer rörelse, så det kändes bra att jag äntligen kunde få hem honom! (Så alltså, anledningen till att han fått detta är enligt olika veterinärer troligen: Att han stått ute på våra hemska hagar med ren is på, och bara spänt sig. (ej haft brodd bak). Eller sträckt sig osv på isen. I samband med detta kanske frusit efter klippningen då det varit otroligt kallt?

Martijn är en sån häst som behöver få ut sin energi och röra mycket på sig också, tillskillnad från Mahjong som sparar sig och blir mycket finare i ridningen av att vara på skolan än hemma tex.

Nu testar jag honom, då han är hemma går han och Mahjong i en stor hage där de har fritt att röra sig och köra race fram och tillbaka om så är, och de går ute ca 10 timmar mer än i Kungsbacka. Redan efter första dagen här hemma syntes det att han rörde sig bättre genom kroppen när vi ledde runt honom lite. Idag testade jag honom som sagt för första gången genom att se om det skulle gå att rida - wallah! Redan när jag borstade honom var han inte så "höjd" i korset som han varit innan, och han stod och var varm och avslappnad/belåten.

Jag hoppade upp och skrittade fram utåt ängarna. Inga reaktioner någonstans, inget höjt kors eller kickar, ingenting. Jag tänkte okej, antingen är det så sjukt härligt att det har gått över faktiskt, eller så kommer det när jag sätter lite press. Gick in i paddocken i mörkret, det går att rida på vissa delar där det inte är is och hårt, och wallah - han var fin och travade på friskt! Galoppen var bra och genom ryggen den också. Så jag tror (och hoppas) stenhårt på att det har gått över nu, på riktigt! På måndag kommer min veterinär&kiropraktor Åsa och ska gå över båda hästarna, vilket hon inte kunnat göra eftersom stallet varit stängt. Skönt för Mahjong att få lite kiropraktik igen, han blev jättefin efter förra gången som Åsa var här också, så det känns som om det är något för honom det här :D


Oj oj, nu fick ni kanske ett alldeles för långt inlägg att läsa.. men jag känner att jag vill dela med mig så mycket som jag kan till er goa läsare, ni ställer så ofta upp och puttar på om det är jobbigt! Kram på er!


Kommentarer
Postat av: Olivia

sjukt hur mycket storleken på hagen kan göra ibland :)

2011-03-17 @ 23:04:41
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: luandaa

Har ni egna hästar ? :)

2011-03-17 @ 23:58:31
URL: http://lluanda.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Vad skönt att det blev bra :D Hoppas det håller i sig nu då ;)

2011-03-18 @ 06:45:19
URL: http://loviisaslife.blogg.se/
Postat av: Amanda

Vad roligt att han är bra :)



Så var det med min foderponny också, hon var spänd i korset och var det i ca 1 och en halv månad. Hon sparkade också bakut och var jättekonstig. Hon brukar aldrig bocka! Vi tog dit en massör som masserade igenom henne och hittade spänningar i korset. Hon visade hur vi skulle massera samt stretcha henne och nu är hon helt bra igen. :)



Så skönt när de blir friska! :)

2011-03-18 @ 09:21:13
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: marre

gud vilken läcker häst :)

2011-03-18 @ 09:29:35
URL: http://clarquists.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag personligen tycker att det är djurplågeri det du håller på med, hästarna trivs ju inte där verkar det som, + att du sagt att hagarna är små och att dom går ute lite Nä fy säger jag!

Hemskt att ha en häst på ett ställe den inte trivs på.

2011-03-18 @ 09:44:44
Postat av: Anonym

Mitt inlägg kom inte med?

2011-03-18 @ 09:46:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0