Utvärdering av träningen för Stefan Jansson

Nu är jag hemkommen från en bastu till ridhus, en ganska seg häst, en gillad tränare & ett överlag bra pass!

Det var första gången som jag red för Stefan idag, och jag hade ganska höga förväntningar i och med att han är ganska bekräftad och känd neråt Halland, och man har hört mycket gott om honom. Men jag kan bara ge tummen upp, han var trevlig, hade smarta saker och förklarade på ett bra sätt.

Han kunde snabbt läsa av hur jag som ryttare var i kunskap, vad hästen skulle kunna klara av och hur vi var som ekipage vilket är en stor eloge till = redan under första passet så kunde han direkt ge kommandon vad vi skulle göra för att rätta till fel, och det fungerade.

Lite hjälp hade han nog dock till sin fördel att han kände Mahjong sedan yngre dagar. När Mahjong var runt 5-6 år ungefär, haha. När vi kom in så frågade han vad det var för häst, vad vi har för "problem"/vad vi behövde träna på och så vidare. Jag drog snabbt en presentation att det här är min 20-åriga D-ponny arab som går de högsta klasserna. När jag nämde hans namn så log Stefan och sa "Så det är Mahjong? Jahadu, hej Mahjong, då ses vi igen då." Haha..

Jag berättade i alla fall att mina främsta problem är att han är väldigt lat, engaerar sig gärna inte och tappar fort ryggverksamhet/bakbensaktivitet samt tar ej stöd i vänster tygel och griper sig tag i höger.

Vi jobbade mycket med ett högt tempo och att hitta reaktionsförmågan. Han var trött överlag idag Mahjong, så det var lite extra slapphet i honom, men det blev helt okej efter ett tag. Han sa att redan som ung var han sån, seg och jobbade inte gärna. Haha, typiskt min lilla Tjong ;)  Han tappade all bjudning när han blev kastrerad vad jag hört innan. Ska dra historian någon gång om varför han kastrerades, ni kommer att tappa hakan!

I alla fall så körde vi enormt mycket med en jättestadig vänstertygel som jag skulle rida in i, en snabbt halvhalterande högertygel, och så fort han tog imot i höger och försökte samla sig extra mycket, höja formen eller sakta tempot för att slippa komma i vänstertygeln så kickar jag till honom med högerskänkeln och lyfter högerhanden högt över mankammen och rider på som bara den, och till slut så lägger han sig mer i vänster och vågar ta kontakten där.

Det var prio 1 hela passet. Framåt passet så gjorde han superbra öppnor i höger, han vågade lägga sig i vänstertygeln och gled i riktigt bra tempo genom öppnan, och tappade då heller ingen takt. Nöjd!

Det här är något att jobba vidare på, lite nya ledvägar har jag fått med mig nu. Det här är ju inget man löser på 2 pass, men kanske inom några månader? Who know?

Jag är i alla fall nöjd över ett bra pass!

Bild från senast jag var iväg i Annas ridhus.. det syns i alla fall inte på bilder att jag får rida/driva som en idiot haha!


Kommentarer
Postat av: Mima

Jag vill tappa hakan! Så skynda på och berätta varför han kastrerades! :D

2011-06-10 @ 22:01:59
URL: http://clickat.blogg.se/
Postat av: bella

ååh jag vill veta vrf han kastrerades!! :)

2011-06-10 @ 22:08:54
Postat av: Natalie - Hoppryttare.wordpress.com

Blev jättenyfiken. Vill höra varför han kastrerades NU :D

2011-06-10 @ 22:51:17
URL: http://hoppryttare.wordpress.com
Postat av: Lina - ponnyn med ett öga

jaa jag vill också höra varför han kastrerades! vi vill tappa hakan! :D

2011-06-10 @ 23:04:34
URL: http://emiliaostlunds.blogg.se/
Postat av: T

Nu blev jag nyfiken! Såklart vi vill tappa hakan ;)

2011-06-10 @ 23:48:50
Postat av: Josefine

BERÄTTA varför han kastrerades?! :D Jag vill tappa hakan!

2011-06-11 @ 00:45:00
URL: http://teamhusebacken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0