Hackamore

Önskemål om att jag skulle skriva om vad jag tycker om Hackamore osv kom in, så det gör jag!

Hackamore är ett akademiskt träns som är bettlöst, och ger tryck på olika punkter, mycket på nosryggen. Det är ett jättebra alternativ att rida på om hästen tex har fått plocka ut en tand, har problem i munnen eller helt enkelt skall varieras och slippa bettet. En del hästar funkar suveränt på detta, och andra mindre. En mjuk och försiktig hand behövs på detta, och även en del kunskap, inte första året på ridskola tex.

Vissa hästar "lägger" sig med nosryggen, går på bogarna, krullar ihop sig och springer iväg som ingenting med hacket. Mahjong kan gärna göra det ibland om vi rider inne, det jag gör då är att jag galopperar igång honom, i en stor galopp och låter honom komma upp med huvudet, samt joggar honom på nästan utsläppta tyglar. Då brukar han släppa det och börja röra sig på rätt sätt. Perfekt att använda vid skrittturer, skönt för hästen att slippa ha bett i munnen. Men givetvis vid vanliga skogsturer, hoppträningar och dressyr. Man får dock tänka på att det är svårare att styra i ett Hack, hästen måste helt enkelt gå på mycket vikthjälper. En bra träning om man känner att dressyren är jobbig, man kan träna upp sina vikthjälper genom hacket, eftersom att du måste använda dem.

Jag har använd hackamore på flera hästar, och jag tycker att det fungerar bra.
Något som jag tycker är viktigt är hackamorets placering, att det inte hamnar för långt ner på nosryggen, då det är känsligare och ömtåligare. Jag har ofta problem med att mina sidstycken åker in i ögonen på dom, så därför snurrar jag min käkrem runt båda sidstyckena, vilket håller de bättre på plats. Funkar på det tränset jag har, och på det hacket.




Ett tips om man har hack av "tyg" och med kedja precis som jag, är att det knags på banden som hacket sitter i, och därför får man hålla koll på så att det inte helt plötsligt skulle gå sönder och gå av helt enkelt.

Priser på hackamore varierar, men det ligger mellan 150-300 kr ungefär.


Kommentarer
Postat av: Amanda Salfjord -

fin ponnisar :D

2011-01-04 @ 10:59:28
URL: http://amazoon.blogg.se/
Postat av: frida

Anledningen till att du får sidostyckena i ögonen är att du spänner hacket alldeles för löst. Skänkeln ska vrida sig max 45 grader. Testa och du ska se att det blir bättre :)

2011-01-04 @ 11:38:48
URL: http://seriouslyfrida.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

Frida: Tack för tips, dock är hacket lite stort för dem samt tränset (sidstyckena) för passandet, men det funkar så drf har jag inte köpt ngt nytt iaf :)

2011-01-04 @ 12:04:37
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: Saga

Jag tvingades rida en ponny på ett hack, som satt alldeles för dåligt, på strama tyglar (vi skulle tvära över ridbanan) och det tryckte för mycket på nerverna i nacken så hon började bocka och dansa runt. Stackarn :(

Kommer nog aldrig rida på Hack igen.

2011-01-04 @ 12:06:27
URL: http://dreamsphere.blogg.se/
Postat av: Saga

(Glömde tillägga att det var en ridskoleponny, så jag hade ju inte mycket att säga till om gällande träns- och bettval)

2011-01-04 @ 12:07:03
URL: http://dreamsphere.blogg.se/
Postat av: linnea - En ponny ryttare

Jag brukar rida med hack på vintern då jag e lite lat att värma bettet men det är bra att använda vid skritt rundor. :)



Kan inte någon av er skriva om pessoabett. Det finns så hiimla mycket om det. Själv hatar jag det bettet. Men jag skulle vela att någon av er skrev lite om det :)

2011-01-04 @ 12:26:44
URL: http://ungponnyn.blogg.se/
Postat av: nina

Bra skrivet ;) Till träning frö tränare tycker jag inte att det fungerar men om jag bara ska ut och jogga honom lite lång och låg finns inget bättre! (för min skutt då ;)



Kul att du tar upp om bett och sånt, folk behöver lära sig mer om ämnet ;)

2011-01-04 @ 14:43:44
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Felicia

På vissa hack så finns det spännen på båda framsidan och baksidan på nosgrimman, om du spänner upp på framsidan, så att den blir längre, och spänner hårdare på undersidan, så den blir kortare, så ligger sidostyckena bättre, det funkar iaf på Carinjo ;)

2011-01-04 @ 15:40:52
URL: http://dressyrgalna.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Jag rider mycket på hackamore på min häst i både hoppning, dressyr, uteritter osv. Men då det inte går så bra för mig i hoppningen med att styra med hacket, så tycker både jag och min tränare att jag ska hitta ett bett som skulle passa honom.

Jag använder hackamore på honom för att han blir så stel och drar/blir stark med det bettet som jag har haft på honom, i alla fall ALLTID i början av ridpassen sen KAN han börja slappna av lite och "släppa bettet" lite och tänka på lite annat än bara bettet..

Men när jag tar i honom tex gör halt osv så blir han nästan lika stel igen (i munnen), tuggar o tuggar o tuggar och drar liksom iväg med bettet så det blir jätte svårt för mig att vara mjuk och följsam osv :/.. Detta är ett 3-delat eggbett som tandläkaren har rekommenderat, men jag tycker inte det verkar passa så bra på honom.. När jag rider på hackamore så är han inte alls sån här. Har ni några tips på några bett som jag skulle kunna testa på honom?



Har hört att hackamore inte är bra att rida dressyr på, i alla fall inte för mycket.

Stämmer det?

Och vad kan hända?



Jätte tacksam för svar!

2011-01-06 @ 14:31:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0