Variera dina pass!

Vi har gått in förr på det där med att variera sina pass. Och något som funkar riktigt bra för mig och Mahjong är bland annat att köra lite barbackadressyr ibland. Det behöver inte vara något krävande, utan att båda har lite skoj, chillar på det liksom. Gemenskapen är det viktiga, och man stärker sitt band! Men givetvis kan man köra hårdträning barbacka också, det gör vi, men ibland ska man bara ha roligt!

Här är ett pass från ettan som Isa filmade på mig.. Vi hade drygat och skojat lite med klassens tönt (Norah Kohle) som håller på med NH och trickträning. Vi diskuterade då levader, och jag sa ju givetvis att Mahjong kan det. Ironiskt. Så därför uppkommer det i samtalen på filmen och så vidare, haha. En vanlig dag när vi gick i ettan på SRG helt enkelt! Mahjong var ganska pigg och sprang ifrån mig lite ibland..


Rider ni ofta barbacka? Varierar ni så att det blir både på "skoj", som skrittturer och som hårdträning?
Tycker ni att det finns något "rätt och fel" med barbackaridning/med bara täcke?

Personen på bilden tillsammans med mig var Elvira Henningsson, och den som får en länk blir: http://classicalpony.blogg.se


Kommentarer
Postat av: Felicia

Japp, bara benskydd och hacket/träns på Carinjo oftast på måndagar :P

2011-02-13 @ 21:54:30
URL: http://carrepip.blogg.se/
Postat av: Sabrina

Jag rider inte mycket barbacka då det inte är lov på anläggningen här, dock bor jag någon kilometer bort så då rider jag ju ut ibland. Har varit tvungen en del i det sista sedan min häst har haft sadelskav. Drygt att rida samma runda i 3 veckor bara för att inte passera anläggningen, men så är det när man står så nära stor anläggning;) Jag provar göra det båda seriöst och mindra seriöst.



Din ponny ser jätteläcker ut!

2011-02-13 @ 22:24:50
URL: http://sabrinasoderberg.blogspot.com
Postat av: ulrika

Jag rider rätt ofta barbacka, mest på ponnyn då jag kommer om henne mycket bättre, kommer lixom mycket närmare och kan jobba henne bättre! Om man fick tävla dressyr barbacka kanske jag skulle vara dressyrryttare ist för hoppryttare :P Haha

2011-02-13 @ 22:27:40
URL: http://ulrikaasplund.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag har ridit min häst barbacka i perioder då sadeln inte passat och vi väntat på att den ska bli omstoppad/utbytt. För tillfället har jag ridit barbacka varje dag sedan oktober, eftersom företaget aldrig skickade vår beställda sadel. Jag både rider ut, tränar dressyr för tränare och småhoppar barbacka utan problem. Man får skitbra balans och följsamhet av det, fler borde rida barbacka oftare!

2011-02-13 @ 22:56:35
Postat av: Amanda

Jag rider barbacka minst en gång i veckan. :)

2011-02-13 @ 23:13:22
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Ebba

Barbacka rider man ju såklart. Är dock trött på det nu. Tinkergossen har gått med en och samma sadel jämt och knatat på och varit arbetsvillig utan några större problem. I sommras började han tjafsa och ville inte gå fram, vi kopplade ihop det med tjock mage och väldigt varmt. Jag fortsatte rida och det blev bättre med svalare vder och mindre mage men vi hittade aldrig riktigt tillbaka dit han var på försommaren. ajg började bli frustrerad och kände jag måste ändra nåt! Så ett ridpass tog jag av sadeln och han gick som en dröm. Hur jäkla kass kände man sig då när han i typ juli började protestera och jag inte förrän i slutet på oktober fattade att det var sadeln... Sen dess har vi ridit barbacka eller med våran barbackasadel som ger lite halvtaskig sits men man får åtminstone ett par stigbyglar och kan stå upp när man busgalopperar i skogen. Fast för tillfället fäller han som bara den så rida barbacka nu är ganska omysigt. Ekonomin finns inte att köpa någon ny sadel för tillfället så vi kämpar på med barbackasadeln men vi vill ju tävla...



Ponnyn red jag också en hel del barbacka. Dels trivdes hon med det och man kom åt henne väldigt bra. Dessutom fick hon väldigt lätt skav trots fårskinn och sadlar som passade så rätt som det var blev det en barbackaperiod. Dock mest i ridhuset, ute kunde det vara lite väl spännande... Vid något tillfälle fick hon skav 1 vecka innan tävling. Red barbacka varje dag fram till tävling (ökningar är spännande) förutom sista dan då jag red med sadel i kanske 10 minuter. :P



Tjockisen rider man inte barbacka. Då hade jag ramlat av rätt många gånger tror jag. Typ idag tränade hon studs med ryttare, tror jag var ca. 2dm ovanför sadeln...

2011-02-13 @ 23:50:17
Postat av: Anonym

Kan ni inte lägga upp klippen på youtube istället? Kan oftast inte se dom och när det väl går så är det jobbigt med reklam >.< eller är det någon speciell anledning som ni vill ha videofy eller vad det heter?

2011-02-14 @ 00:20:59
Postat av: Andrea

Jag rider barbacka nästan jämt! Rider både sriöst och oserisöt, brukar varva lite. Rider även både ut och på banan :)

2011-02-14 @ 07:01:08
URL: http://tteamstenhagen.blogg.se/
Postat av: Klara

Jag rider barbacka så ofta som möjligt (vill inte slita på ryggen på ponnyn), det går så otroligt mycket bättre när jag gör det! Får en mycket bättre kontakt och han slappnar av mer. Dessutom är det bra för balansen! :)

2011-02-14 @ 09:11:10
Postat av: Lovisa

Jag red inte ofta barbacka förut då jag var rädd att hon skulle bli jättestark & att jag skulle tappa kontrollen utan en sadel. Men nu gör jag det dock eftersom jag kom på att hon gick mycket bättre barbacka.



Jag rider barbacka så ofta det går, både för min balans & för att hon trivs med det. I somras lekte jag mycket med henne när jag red barbacka, galoppracade & red baklänges, stod på henne osv. Hon gillar sånt av någon anledning, gillar att bli utmanad. Nu på vintern blir det mer hårdträning när jag rider barbacka, kommer åt henne bättre med skänklarna på rätt ställe & hon gör bättre skänkelvikningar, öppnor & slutor. :)

2011-02-14 @ 10:13:07
URL: http://lovisaarnegard.blogg.se/
Postat av: andrea (nistlej@bdb)

Har ridit barbacka på min ponny sen i somras då sadeln inte passar längre. Men så har han också varit konvalecent i omgångar, så sen i julas har jag ridit honom regelbundet flera ggr/vecka. Har köpt en sadel, men den kommer först om 4, 5 veckor. :/ Tur att ponnyn har bekväm trav så man slipper skumpa sönder hans rygg x)

2011-02-14 @ 13:37:26
Postat av: Jessi

"Banka på hästen så han springer snabbare!" HAHAHAHA xD

2011-02-14 @ 20:22:46
Postat av: Vendela

jag red barbacka igår och tycker det är bra när man har brottom och kanske busstiderna inte är som man vill :) ibland har jag haft typ 1 ½ timme på mig i stallet för bussen skulle komma (behöver inte mocka) och då red jag barbacka t.ex för att hinna :)) dessutom är det bra varrierad träning, för både häst och ryttarens balans ju :)

2011-02-15 @ 07:37:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0