Våran gård

Hittade en mapp från i sommras med massor med bilder på våran gård, tänkte slänga upp dem!





Storstallet, innehåller fem boxar, spolspilta osv.


Så sjukt mysig utsida på storstallet, love! ♥


Lillstallet till höger storstallet till vänster och en liten lägenhet rakt fram.


påväg ut från storstallet till lillstallet som syns där borta.


Lillstallet, ända bilden som fanns tyvärr.
Består utav en fölbox och en vanlig box.


Grushage.

Vinterhagar -

(Man ser även några utav dom stora sommarbetena där nere..)



En hage med fyra äppelträd, så mysigt! Hästarna älskar den här hagen ;)


Där nere skymtar paddocken fram också!


Det som saknas är ridhus, sommarhagar, gödselstack, klubbrum, sadelkammare, täckesrummet, foderkammare osv. Men nu fick ni lite bilder i alla fall tills vidare :)

Som ni ser är det stora kuperade hagar med träd, stock och sten. Mina hästar lever ett liv som hästar och inte tävlingsmaskiner, vilket jag föredrar :)





Kommentarer
Postat av: Jessika

Åh vad mysigt!

2011-02-10 @ 12:39:22
URL: http://www.enryttare.blogspot.com
Postat av: sara

Hur gör ni när ni inte har någon gödselstack eller sadelkammare? :)

fin gård!

2011-02-10 @ 13:32:56
Postat av: Anonym

superfin gårrd, verkligen :D, här nedan kommer en lååång komentar som jag egentligen skrev till en annan hästblogg, men jag ville säga min åsikt till er också då ni är lite av mina "idoler" hihi^^ och jag gillar att höra andra åsikter:) Det är ren fakta blandad med vad jag tycker, om du tar dej tiden att läsa det, enjoy :)



min åsikt om täcken:



jag änvänder inte täcke eftersom jag inte anser att det är nödvändigt. På vintern kan folk tro att de fryser, och det kan dom beroende på hur dom LEVER. Om hästar har fri tillgång till hö/ensilage/höisilage och äter regelbundet så använder dom den energin till att värma sig. Min kompis sa en gång "men min pålle fryser jätte mket, jag får ha dubbla täcken" mitt svar på det är att "ja det är klart den fryser, den står i en miniruta så kallad hage, så den kan inte röra sig, den får mat tre ggr om dagen- vilket inte räcker som värme energi!" en häst ska beta 16 h om dagen för att må bra. & ja visst, dom blir tjocka av att gå i lösdrift, men dom är lyckliga!, Visst fetma är inte bra, men det kommer lösningar på det hela tiden, ex, rid ordentligare (eller annan aktivering) det finns dom som har hö atumater, så att det stoppar ätandet ibland. så klart finns det dom hästar som behöver täcken endå, vissa som är äldre eller har nåt syndrom kan ändå ha svårt att värma sig - det får man acceptera.



Svettäcken:

en sa en gång till mig "men blir dom inte sjuka när dom är svettiga och ni inte sätter på svettäcke"

Mitt svar: hästens päls funkar som så här att när dom är svettiga eller blöta så avdunstar dom svetten genom att resa pälsen, men samtidgt sluter dom om skinnet så att de inte fryser( det här är bevisat med riktig forskning) , svettäcke kan altså förlänga avdunstningen upp till 3 timmar. Förr i tiden satte man bara på halm och ett nät, detta höll hästen varm, men halmen lämnade fullt med luckor så att hästen endå kunde avdunsta (klart så om man nu har hästen ute alltid även om det är många minus så borde man ju inte slutköra den så att den blir jätte svettig) - senare kom massproduktion och allt skulle vara snyggt - så här är vi idag! Det finns så mycket mer jag hade kunnat ge svar på tal om hur hästen fungerar eftersom vissa inte inser att en häst är en häst, varför finns stall? För vår skull, klart att stall är bra att ha, men hur sjysst är det mot dom hästar som nästan bara står i box, ex släppst ut i sin pyttelilla hage kl 8 på morgonen och hämtas in vid 2tiden? Jag tycker inte att det är speciellt sjysts;) Det finns undantag & så , men jag blev väldigt glad över ditt inlägg, det bidrog till sunt tänkande !

remember; ha hästen i fokus!



2011-02-10 @ 14:40:26
Postat av: Anonym

tillägg till ovan, såklart blir dom mest tjocka på vingtern då resten av året behöver inte lösdriftshästar hö, och det är bara på högsommaren gräset har mket energi som gör dom så där tjocka

2011-02-10 @ 14:42:29
Postat av: liza

ÅÅh vad underbart det verkar!!

2011-02-10 @ 14:59:16
Postat av: liza

haha, rolig den andra kommentaren var förresten! :) Men jag tolkade också din text så först, att ni inte hade de grejerna på gården, inte att det bara saknades bilder på dom =D

2011-02-10 @ 15:00:36
Postat av: Matilda

Åh vad fint ! :)

2011-02-10 @ 20:50:40
URL: http://heeest.blogg.se/
Postat av: Hannah

Åh vad mysiga hagar!

2011-02-12 @ 20:49:50
URL: http://jumpingstar.blogg.se/
Postat av: Hannah

Vi *hade mysiga hagar.Men då skulle någon BESTÄMT bygga hus JUST DÄR.

Så där försvann paddocken och alla hagarna.

Tack för det liksom.

Nu har vi kvar 9 hagar,vi har haft 4 till + en jättestor,den var flera hundra meter lång ''neråt'' och sen flera hundra meter lång åt sidorna också!



:(

2011-02-12 @ 20:51:44
URL: http://jumpingstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0